Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age (2017)

Alternatieve titel: Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition

Nintendo 3DS / PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch / Xbox One / Google Stadia

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Van de wereld Lotozetasia wordt gezegd dat De Grote Boom des Levens de bron is voor al het leven erop. Een gigantische boom, drijvend op een eiland, in het midden van de wereld. Als je zestien jaar oud wordt is het de traditie in je dorp, Ishi Village, om de grote berg te beklimmen die Gods Rots wordt genoemd, het domein van de geesten der Aarde.

avatar van thoyouknow1980
Magisch mooie game
Ik zit nu zo'n 70 uur in de game en wil jullie de review niet langer onthouden.
Maar wat een geweldige game is dit geworden,woorden zullen hier altijd te kort schieten.
Het is vertrouwde gameplay net als in Final Fantasy games vecht je via een Turn based based systeem.
Ik kan iedereen wel aanraden om het camera standpunt te veranderen naar vast (klasiek).
Gevechten hebben er nog nooit zo mooi uitgezien net zoals de wereld zelf.
Die is adembenemend mooi,en werkelijk nergens heb ik een foutje gezien,geen glitch of popup niks
En dan het verhaal en de questen die zijn stuk voor stuk boeiend en leuk om te doen.
Nergens heb ik een saaie opdracht gehad,en de missies zijn vaak briljant bedacht met leuke humor.
Als je dan na zo'n 50 uur ineens een grote verandering meemaakt blijf het spel maar verassen.
En het schijnt dat dit spel wel eens 150 kan gaan duren,ik ben dus nog lang niet klaar.
Desondanks heeft dit spel nu al een plekje in mijn hart veroverd.
En kan ik iedereen dit juweeltje onder de Turn based rpg's van harte aanbevelen

avatar van Maxigames
Vanmiddag uitgespeeld, wat een prachtig spel. Het is super traditioneel, de moderne graphics deden me in eerste instantie anders verwachten, wat in het begin een wat tegenstrijdig effect had voor mij, maar op een gegeven moment merkte ik dat dit gewoon precies is wat je van een Dragon Quest game zou verwachten, en begon ik het super oldskool systeem weer normaal te vinden. Sterker nog de afwezigheid van allerlei half werkende moderne experimentele opties geeft dit spel een gevoel van absolute topkwaliteit, alleen dingen die de tand des tijds hebben weerstaan zitten er in.
Het spel is dan ook niet erg verrassend maar als je er dan eenmaal ban van het verhaal en de characters raakt is het zorgeloos genieten van de eindeloze gameplay in de super mooi gestileerde Dragon Quest wereld, de designs van de characters en de monsters, het is alsof de wereld uit de illustraties van Akira Toriyama tot leven komt. Ook de muziek die in het begin af en toe irritant monotoon op me overkwam geeft op een gegeven moment juist dat verslavende effect en past ook weer perfect bij dat eigenzinnige Dragon Quest sfeertje. Het verhaal is vrij standaard maar toch zeker boeiend doordat het genoeg humor, emotie en originele elementen bevat, ik vond het vooral sterk hoe ongeforceerd en natuurlijk de achtergronden en motivaties van alle metgezellen aan het licht kwamen waardoor je een steeds sterkere band met de groep krijgt.
Het is een spel dat misschien wat tijd nodig heeft om de juiste klik te maken, maar als dat gelukt is kan het niet meer stuk.
Ik heb nu de eindstreep gehaald, maar volgens mij heb ik toch nog best wat te doen.

avatar van FlorisV
Grovonion schreef:

Op naar het volgende, na 60 uren hetzelfde onnozele riedeltje te horen is mijn geduld eindelijk bereikt. Man, wat is dat voor een slechte, zagerige muziek. Daar hadden ze aub veel meer mee moeten doen. Dit soort muziek gebruiken ze tot heden nog op guantanamo om politieke gevangenen te folteren. Zo slecht!

Zo jammer he. Grafisch zo'n parel en het dan zo verprutsen met de soundtrack. Die dan ook nog met een sterk veroudererde midi sound uit de speakers kwam (raakte in de jaren 90 eigenlijk al achterhaald), hoewel de Definitive Edition dit verbeterd heeft. Maar ja de compositie is zo gaar als boter, het heeft iets sufs en meligs met een mierzoete laag waar je enkel buikpijn van kunt krijgen.

Verder had ik bij battles die ik verloor niet het idee dat ik mijn tactiek kon aanpassen voor een beter resultaat, maar dat ik enkel kon winnen door meer te grinden. Dat vond ik een teken aan de wand. Bij een turnbased combat systeem, wat nu eenmaal lastig is om echt goed te maken, wil ik meer opties hebben, al zijn het maar die paradigm shifts van het vermaledijde FF 13, want die maakten wel veel uit voor je resultaat. Auto-battle is dan nog wel goed te praten maar hier was de lol er snel van af.

Qua verhaal en stemmenwerk vond ik het allemaal meer dan aardig maar het spelen schonk me nooit echt dik plezier.

Voor mij is dit dus een miskoop geweest, maar eentje die vergiffenis smeekte doordat het zo aantrekkelijk eruit zag. De enige reden dat er niet een nieuwe composer op gezet is, is het voorkomen van gezichtsverlies.

Kijk dit vecht systeem had ik graag gezien in Ni No Kuni: Wrath of the White Witch (2010) - GamesMeter.nl ik vind dat spel prachtig gemaakt maar ik haak af omdat het vecht systeem niks voor mij is... Dus ik kan dat spel ook niet beoordelen want voor de rest had ik er geen zin meer in.. Ik ben erg tevreden met deze Dragon Quest XI tot nu toe het is een heerlijke beleving.

Ik moet zeggen dat de eerste 60 uur om tot de credits te komen echt geweldig waren. Het spel speelde lekker, had een hele toffe wereld, leuke personages en een verhaal wat onderhoudend genoeg was. Na de "credits" een paar maanden pauze gehouden om nu dus de postgame te spelen en die valt me tegen.

Het is postgame, maar eigenlijk gaat verhaal gewoon verder, dus niet echt postgame. Alleen speelt het wel als een postgame. Waar daarvoor het spel een open wereld met lineaire opzet is, is de postgame een soort Breath of The Wild-zoek-het-maar-uit versie. Wat grappig is want voor de credits heb ik vaak bij mezelf gedacht: "DQ11 heeft precies wat ik nu miste in BOTW."

Het spel weet niet zo goed of het verhaal nou door gaat of het gewoon extra speelmogelijkheden wil bieden. Daarnaast wordt het ook een enorm stevig grindfest helaas dus ben ik bij de true boss fight gestopt.

Dus samenvattend: pre-credits act 1 en 2 waren echt geweldig. Post credits act 3/postgame helaas niet zo sterk als voorgaand. Ik had dus beter kunnen stoppen, maar ja het was wel duidelijk dat het niet klaar was en ik denk achteraf dat ik beter de 10 extra uren die ik erin heb gestoken had kunnen besparen. Al had ik er zeker nog 20 in kunnen steken om sterk genoeg te zijn voor de eind-eindbaas.