Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age (2017)
Alternatieve titel: Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition
Nintendo 3DS / PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch / Xbox One / Google Stadia
RPG
single player
Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix
Van de wereld Lotozetasia wordt gezegd dat De Grote Boom des Levens de bron is voor al het leven erop. Een gigantische boom, drijvend op een eiland, in het midden van de wereld. Als je zestien jaar oud wordt is het de traditie in je dorp, Ishi Village, om de grote berg te beklimmen die Gods Rots wordt genoemd, het domein van de geesten der Aarde.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=0lv4Zg-r8i4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Bij de eerste paar uur kwam alles nog zo extreem traditioneel en ouderwets over dat het een wat houterige indruk maakte aangezien het ook nog erg makkelijk was (Had ik kunnen weten zoals in veel RPG's merk je pas na heel wat uren dat je pas een intro'tje gehad hebt).
Nu er al een paar interessante ontwikkelingen in het verhaal voorbij zijn gekomen, een party member erbij heb en gevechten uitdagender beginnen te worden ben ik toch al behoorlijk onder de indruk van dit spel.
Door de prachtige graphics en ruimtelijk ogende omgevingen had ik het in het begin niet verwacht, maar het speeld in grote lijnen nog precies zo als de oude 2D spreadsheet games. Het is leuk dat veel games met innovaties in het genre komen, maar ik moet zeggen dat af toe helemaal back to basic zoals deze mij ook erg bevalt! Het is gewoon een beproefde formule maar dan mooier uitgewerkt dan ooit (voor zover ik weet )
Je hoeft niet alle voorgaande delen te spelen, het is een op zichzelf staand verhaal, ook is de Switch versie nog niet gereleased, wel de PS4 en PC versie.
Dat weet ik. Maar ik speel alsnog het liefst alles uit de hele reeks, zoals ik ook bij een Final Fantasy deed bvb of bij een Tales of... probeer .... Het hoeft net zo heel erg in volgorde te zijn natuurlijk maar toch...
Toen veel van mn favoriete series begonnen was ik nog veel te jong om ze allemaal te spelen, en al die tijd inhalen zie ik niet echt als een optie op enkele games na, zo ben ik ook nog bezig met Earthbound.
Ik zit er nog maar een uurtje in maar het bevalt me al uitstekend. De gameplay voelt ouderwets goed aan: zo heb ik het graag. Niet de chaos en verwarring van Final Fantasy XV (ik heb die nog maar even aan de kant gelegd), maar een lekker rustig begin. Ik vermoed dat dit een game is die pas na een tiental uur zichzelf helemaal prijs geeft en dat mag ik wel.
En over het visuele stijltje kan ik kort zijn: zeer charmant. Benieuwd hoe de game zich gaat ontwikkelen.
Nu al een tijdje onderweg met deze game,en ik ben erg positief.
Wat gelijk opviel is de heerlijk soepele gameplay,automatish rennen bijvoorbeeld werkt super.
De wereld is kleurrijk evenals de vele vijanden en karakters,ziet er gewoon top uit.
En dikke pluspunten voor het feit dat je hier met een druk op de knop first person van mag van genieten
Het verhaal voelt nog wat standaard maar zeker niet slecht,gaat zeker goed komen dankzij de leuke karakters.
Mijn review laat nog even op zich wachten maar tot die tijd,kan ik deze game aan iedere rgp liefhebber aanraden
Inmiddels 5 uur bezig in de post-game. Ik raad iedereen van harte aan om na de credits verder te blijven spelen. De post-game is wat mij betreft gewoon het tweede deel van het verhaal. Dit kan wel eens mijn GotY worden.
Ja. Na de credits krijg je de boodschap 'to be continued'. Als je daarna weer verder gaat spelen gaat het verhaal verder. DQ games staan bekend om hun post-game content.
Ik zit nu zo'n 70 uur in de game en wil jullie de review niet langer onthouden.
Maar wat een geweldige game is dit geworden,woorden zullen hier altijd te kort schieten.
Het is vertrouwde gameplay net als in Final Fantasy games vecht je via een Turn based based systeem.
Ik kan iedereen wel aanraden om het camera standpunt te veranderen naar vast (klasiek).
Gevechten hebben er nog nooit zo mooi uitgezien net zoals de wereld zelf.
Die is adembenemend mooi,en werkelijk nergens heb ik een foutje gezien,geen glitch of popup niks
En dan het verhaal en de questen die zijn stuk voor stuk boeiend en leuk om te doen.
Nergens heb ik een saaie opdracht gehad,en de missies zijn vaak briljant bedacht met leuke humor.
Als je dan na zo'n 50 uur ineens een grote verandering meemaakt blijf het spel maar verassen.
En het schijnt dat dit spel wel eens 150 kan gaan duren,ik ben dus nog lang niet klaar.
Desondanks heeft dit spel nu al een plekje in mijn hart veroverd.
En kan ik iedereen dit juweeltje onder de Turn based rpg's van harte aanbevelen
Magisch mooie game
En ik kan die foutjes echt niet zien,vreemd
In ieder geval veel plezier met gamen Grovonion
Na 3 uur spelen zie ik het briljante nog niet, maar het gebeurt vaker dat (J-)RPG's een tijdje nodig hebben
3 uur is voor een Dragon Quest game dan inderdaad ook erg weinig. Zeker voor de latere games, vanaf een deel 6 of 7 krijg je vaak het idee dat je na 3 uurtjes nog steeds in de intro van het spel bent. Of althans dat idee kreeg ik er toch altijd bij (7 en 8 met name). Ik moet bekennen ik heb ze helaas nooit uitgespeeld - dat is puur omdat ik altijd wel weer ergens door werd afgeleid though - en kwam zeker niet door gebrek aan kwaliteit van het spel. Ik vind de reeks namelijk nog altijd een van de meest charmante JRPG reeksen die er zijn. Hoewel het voor mij misschien net de kwaliteit van de Tales of... serie niet haalt en het toch ook moet afleggen tegen de (met name eerdere Final Fantasy delen - en dan met name IX, X, XII, IV en VI).
Maar goed ik zal het hopelijk zelf wel ooit een keertje ondergaan. Je weet wel. Wanneer ik door dat stapeltje games dat ik nog heb liggen heenzit en echt niets meer te spelen heb. Kan niet lang meer duren denk ik zo.
Wat me stoort zijn gewoon kleinigheden, die ook mijn favoriet Ni no kuni niet pers se beter doet, bv. sommige plaatsen kun je springen en op andere wordt je door een onzichtbare barriere tegengehouden. Voor een spel dat de hemel in geprezen wordt, had ik gehoopt dat ook dit soort dingen eleganter opgelost zouden zijn.
Wat me stoort zijn gewoon kleinigheden, die ook mijn favoriet Ni no kuni niet pers se beter doet, bv. sommige plaatsen kun je springen en op andere wordt je door een onzichtbare barriere tegengehouden. Voor een spel dat de hemel in geprezen wordt, had ik gehoopt dat ook dit soort dingen eleganter opgelost zouden zijn.
Nee helaas. Dat vind ik namelijk ook altijd het grote zwaktepunt bij JRPG's. De eerste uren zijn altijd echt 'handje vasthouden' - en dat is inderdaad iets waar je zin in moet hebben. Op dat gebied prefereer ik dan ook de westerse RPG's die je over het algemeen meteen relatief veel vrijheid geven na een relatief korte tutorial / intro. 'Doei en zoek het nou maar zelf uit'. Toch een stuk avontuurlijker.
Maar goed - ik speel beide genres graag om hun eigen redenen. En kijk ook hier nog steeds naar uit. Maar snap dus wel je kritiek.
Het verhaal is best ok, en de personages zijn in het algemeen erg kleurrijk, maar alles is ook weer niet hemelverruimend speciaal of nieuw. Het combat-systeem is nog steeds zo goed als altijd op auto-mode, ik ben tot nu nog geen enkele uitdaging tegengekomen. Ik heb mijn games wel graag casual, maar dit is misschien zelfs voor mij in het algemeen te makkelijk.
Voor de rest loopt altijd alles volgens hetzelfde schema af, je verkent een gebied tot in alle uithoeken, vind een paar schatkisten en roomt de schitterende plekken af voor materiaal. Je vecht net zoveel als je zelf wilt en triggert dan weer een volgende story element.
Dit is bij lange na niet mijn eerste JRPG, en ik weet best dat JRPG's vaak dit soort mechanieken hanteren, maar dat zijn dan ook vaak geen games die de hemel in worden geprezen en vaak als label "voor liefhebbers" meekrijgen.
Hier had ik gewoon meer verwacht. Ik blijf vermoedelijk wel verder spelen, maar momenteel is dat niet met enorm enthoesiasme.
Het spel is dan ook niet erg verrassend maar als je er dan eenmaal ban van het verhaal en de characters raakt is het zorgeloos genieten van de eindeloze gameplay in de super mooi gestileerde Dragon Quest wereld, de designs van de characters en de monsters, het is alsof de wereld uit de illustraties van Akira Toriyama tot leven komt. Ook de muziek die in het begin af en toe irritant monotoon op me overkwam geeft op een gegeven moment juist dat verslavende effect en past ook weer perfect bij dat eigenzinnige Dragon Quest sfeertje. Het verhaal is vrij standaard maar toch zeker boeiend doordat het genoeg humor, emotie en originele elementen bevat, ik vond het vooral sterk hoe ongeforceerd en natuurlijk de achtergronden en motivaties van alle metgezellen aan het licht kwamen waardoor je een steeds sterkere band met de groep krijgt.
Het is een spel dat misschien wat tijd nodig heeft om de juiste klik te maken, maar als dat gelukt is kan het niet meer stuk.
Ik heb nu de eindstreep gehaald, maar volgens mij heb ik toch nog best wat te doen.
Ik heb nu 18 van de 30 story-trophies gehaald met 40 uren op de teller, dus vermoed ik dat 70 uren wel haalbaar zijn?
Ja. Na de credits krijg je de boodschap 'to be continued'. Als je daarna weer verder gaat spelen gaat het verhaal verder. DQ games staan bekend om hun post-game content.
Game-filosofische vraag: kun je een spel als dit als "uitgespeeld" aanschouwen als je de post-game content (en dus het ''echte"einde) niet afspeelt?
Ik ben dit spel zo beu. Na 60 uren bij de ("eerste'') eindbaas aagekomen en dat wil ik nog wel uitspelen. Maar nog eens 30 uren in post-game content zie ik niet meer zitten, of toch niet momenteel.
Het begrip ‘uitspelen’ zal voor iedereen anders zijn, maar ik neig toch meer naar de ouderwetse omschrijving: als je de eindbaas klaar hebt, heb je de game uitgespeeld. Nou goed dan, post-game content in de vorm van een epiloog moet je dan ook gespeeld hebben. Maar als er vervolgens weer een nieuw conflict geïntroduceerd wordt, en je wordt weer van hot naar her gestuurd voor allerhande klusjes, dan moet ik helaas concluderen dat je ‘m nog niet hebt uitgespeeld... Tenzij je na de eindbaas The End te zien krijgt, al dan niet met end credits.
Op naar het volgende, na 60 uren hetzelfde onnozele riedeltje te horen is mijn geduld eindelijk bereikt. Man, wat is dat voor een slechte, zagerige muziek. Daar hadden ze aub veel meer mee moeten doen. Dit soort muziek gebruiken ze tot heden nog op guantanamo om politieke gevangenen te folteren. Zo slecht!
Resolutie is wat lager op de Switch maar naar mijn mening zeker niet storend, het ziet er nog steeds prachtig uit, in handheld wel af en toe een dip dat het nog wat lager word, maar dan valt het niet zo op. Veel mensen stoorden zich ook aan de muziek op de PS4 versie, die is in de Switch verie ook georchestreerd uitgevoerd waardoor het een stuk levendiger klinkt, al moet ik zeggen dat ik zo iemand ben die nu weer terug zou moeten luisteren naar de digitale versie (die in de Switch ook ingesteld kan worden ) om duidelijk te horen hoe groot het verschil is. En dan is er nog de 2D mode, ik heb er nog niet veel gebruik van gemaakt, je kan niet zo makkelijk wisselen van instelling als ik gedacht had maar het is zeker een mooie toevoeging, en voor sommigen een goede reden alles nog een keer te spelen. Normaal ben ik er niet voor om een spel 2 keer aan te schaffen, maar deze is het me zeker waard, en zeker deze uitvoering.
Veel mensen stoorden zich ook aan de muziek op de PS4 versie, die is in de Switch verie ook georchestreerd uitgevoerd waardoor het een stuk levendiger klinkt,