Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age (2017)

Nintendo 3DS / Nintendo Switch / PC / PlayStation 4

Ontwikkeld door Square Enix
Uitgegeven door Square Enix

Van de wereld Lotozetasia wordt gezegd dat De Grote Boom des Levens de bron is voor al het leven erop. Een gigantische boom, drijvend op een eiland, in het midden van de wereld. Als je zestien jaar oud wordt is het de traditie in je dorp, Ishi Village, om de grote berg te beklimmen die Gods Rots wordt genoemd, het domein van de geesten der Aarde.

avatar van Maxigames
Altijd frustrerend als zo'n pachtige game uitkomt in Japan en we hier dan te horen krijgen nog bijna een jaar te moeten wachten, maar het is nu bijna zo ver! Ik heb expres niet te veel van te voren bekeken, ik laat me verassen.

avatar van rustugan
Game krijgt over het algemeen goede recensies. Voor mij lange tijd geleden dat ik een JRPG heb gespeeld, maar ga deze gewoon es blind aanschaffen. Benieuwd wat het gaat worden.

avatar van Maxigames
Ik ben nog niet ver maar ik blijf maar door spelen, het klikte in het begin niet meteen maar het begint toch al echt verslavend te worden.
Bij de eerste paar uur kwam alles nog zo extreem traditioneel en ouderwets over dat het een wat houterige indruk maakte aangezien het ook nog erg makkelijk was (Had ik kunnen weten zoals in veel RPG's merk je pas na heel wat uren dat je pas een intro'tje gehad hebt).
Nu er al een paar interessante ontwikkelingen in het verhaal voorbij zijn gekomen, een party member erbij heb en gevechten uitdagender beginnen te worden ben ik toch al behoorlijk onder de indruk van dit spel.

Ik wil ook best een Switch zodat ik deze kan spelen. Ik hoef tenslotte nog maar een stuk of 8-9 voorgaande delen te doen. Laat staan een dozijn side-delen (waarvan die Builders en die Dynasty Warriors clonen me gewoon superleuk lijken). Maar dit gaan ongetwijfeld wel op mijn lijstje.

avatar van Maxigames
Je hoeft niet alle voorgaande delen te spelen, het is een op zichzelf staand verhaal, ook is de Switch versie nog niet gereleased, wel de PS4 en PC versie.

Door de prachtige graphics en ruimtelijk ogende omgevingen had ik het in het begin niet verwacht, maar het speeld in grote lijnen nog precies zo als de oude 2D spreadsheet games. Het is leuk dat veel games met innovaties in het genre komen, maar ik moet zeggen dat af toe helemaal back to basic zoals deze mij ook erg bevalt! Het is gewoon een beproefde formule maar dan mooier uitgewerkt dan ooit (voor zover ik weet )

Maxigames schreef:

Dat weet ik. Maar ik speel alsnog het liefst alles uit de hele reeks, zoals ik ook bij een Final Fantasy deed bvb of bij een Tales of... probeer .... Het hoeft net zo heel erg in volgorde te zijn natuurlijk maar toch...

avatar van Maxigames
Sinner Ah oke, die ambitie heb ik al lang opgegeven Het is natuurlijk wel leuk als je alles of heel veel van een serie al kent, maar ik stap bij veel series liever in het "nu" in zodat ik over tien jaar het gevoel heb dat ik wat achtergrond kennis heb
Toen veel van mn favoriete series begonnen was ik nog veel te jong om ze allemaal te spelen, en al die tijd inhalen zie ik niet echt als een optie op enkele games na, zo ben ik ook nog bezig met Earthbound.

avatar van Maiky
Giateravond met deze begonnen. Ik speel de PC-versie.

Ik zit er nog maar een uurtje in maar het bevalt me al uitstekend. De gameplay voelt ouderwets goed aan: zo heb ik het graag. Niet de chaos en verwarring van Final Fantasy XV (ik heb die nog maar even aan de kant gelegd), maar een lekker rustig begin. Ik vermoed dat dit een game is die pas na een tiental uur zichzelf helemaal prijs geeft en dat mag ik wel.

En over het visuele stijltje kan ik kort zijn: zeer charmant. Benieuwd hoe de game zich gaat ontwikkelen.

Ziet er goed uit
Nu al een tijdje onderweg met deze game,en ik ben erg positief.
Wat gelijk opviel is de heerlijk soepele gameplay,automatish rennen bijvoorbeeld werkt super.
De wereld is kleurrijk evenals de vele vijanden en karakters,ziet er gewoon top uit.
En dikke pluspunten voor het feit dat je hier met een druk op de knop first person van mag van genieten
Het verhaal voelt nog wat standaard maar zeker niet slecht,gaat zeker goed komen dankzij de leuke karakters.
Mijn review laat nog even op zich wachten maar tot die tijd,kan ik deze game aan iedere rgp liefhebber aanraden

avatar van kiriyama
Inmiddels 5 uur bezig in de post-game. Ik raad iedereen van harte aan om na de credits verder te blijven spelen. De post-game is wat mij betreft gewoon het tweede deel van het verhaal. Dit kan wel eens mijn GotY worden.

avatar van Nomak
kiriyama schreef:
Dus het spel is gedaan, en daarna komt er gewoon nog meer?

avatar van kiriyama
Nomak schreef:
Dus het spel is gedaan, en daarna komt er gewoon nog meer?

Ja. Na de credits krijg je de boodschap 'to be continued'. Als je daarna weer verder gaat spelen gaat het verhaal verder. DQ games staan bekend om hun post-game content.

Magisch mooie game
Ik zit nu zo'n 70 uur in de game en wil jullie de review niet langer onthouden.
Maar wat een geweldige game is dit geworden,woorden zullen hier altijd te kort schieten.
Het is vertrouwde gameplay net als in Final Fantasy games vecht je via een Turn based based systeem.
Ik kan iedereen wel aanraden om het camera standpunt te veranderen naar vast (klasiek).
Gevechten hebben er nog nooit zo mooi uitgezien net zoals de wereld zelf.
Die is adembenemend mooi,en werkelijk nergens heb ik een foutje gezien,geen glitch of popup niks
En dan het verhaal en de questen die zijn stuk voor stuk boeiend en leuk om te doen.
Nergens heb ik een saaie opdracht gehad,en de missies zijn vaak briljant bedacht met leuke humor.
Als je dan na zo'n 50 uur ineens een grote verandering meemaakt blijf het spel maar verassen.
En het schijnt dat dit spel wel eens 150 kan gaan duren,ik ben dus nog lang niet klaar.
Desondanks heeft dit spel nu al een plekje in mijn hart veroverd.
En kan ik iedereen dit juweeltje onder de Turn based rpg's van harte aanbevelen

thoyouknow1980 schreef:
Magisch mooie game
Na 3 uur spelen zie ik het briljante nog niet, maar het gebeurt vaker dat (J-)RPG's een tijdje nodig hebben.
Dat kan ik niet beamen, ik zie wel degelijk struiken plotsverschijnen (pop-ups), zo op "100m" afstand in de blikrichting. Niet dat het erg storend is, maar alles behalve perfect.

avatar van thoyouknow1980
Ik hoop dat je ogen zullen openen voor dit pareltje,want ik heb zelden zo'n strak gepolijst spel gezien.
En ik kan die foutjes echt niet zien,vreemd
In ieder geval veel plezier met gamen Grovonion

Grovonion schreef:

3 uur is voor een Dragon Quest game dan inderdaad ook erg weinig. Zeker voor de latere games, vanaf een deel 6 of 7 krijg je vaak het idee dat je na 3 uurtjes nog steeds in de intro van het spel bent. Of althans dat idee kreeg ik er toch altijd bij (7 en 8 met name). Ik moet bekennen ik heb ze helaas nooit uitgespeeld - dat is puur omdat ik altijd wel weer ergens door werd afgeleid though - en kwam zeker niet door gebrek aan kwaliteit van het spel. Ik vind de reeks namelijk nog altijd een van de meest charmante JRPG reeksen die er zijn. Hoewel het voor mij misschien net de kwaliteit van de Tales of... serie niet haalt en het toch ook moet afleggen tegen de (met name eerdere Final Fantasy delen - en dan met name IX, X, XII, IV en VI).

Maar goed ik zal het hopelijk zelf wel ooit een keertje ondergaan. Je weet wel. Wanneer ik door dat stapeltje games dat ik nog heb liggen heenzit en echt niets meer te spelen heb. Kan niet lang meer duren denk ik zo.

Dat is zeker zo, de intro is ook na 4 uur nog niet voorbij. Je hebt namelijk nauwelijks een party bij elkaar.

Wat me stoort zijn gewoon kleinigheden, die ook mijn favoriet Ni no kuni niet pers se beter doet, bv. sommige plaatsen kun je springen en op andere wordt je door een onzichtbare barriere tegengehouden. Voor een spel dat de hemel in geprezen wordt, had ik gehoopt dat ook dit soort dingen eleganter opgelost zouden zijn.

Grovonion schreef:

Nee helaas. Dat vind ik namelijk ook altijd het grote zwaktepunt bij JRPG's. De eerste uren zijn altijd echt 'handje vasthouden' - en dat is inderdaad iets waar je zin in moet hebben. Op dat gebied prefereer ik dan ook de westerse RPG's die je over het algemeen meteen relatief veel vrijheid geven na een relatief korte tutorial / intro. 'Doei en zoek het nou maar zelf uit'. Toch een stuk avontuurlijker.

Maar goed - ik speel beide genres graag om hun eigen redenen. En kijk ook hier nog steeds naar uit. Maar snap dus wel je kritiek.