Mario Party is een reeks waar ik altijd een zwak voor heb gehad. Deel 2 is zelfs één van mijn favorieten games ooit gemaakt. De reeks is echter teveel in kwaliteit gaan minderen in de laatste paar jaar, met als dieptepunt het kar-systeem van deel 9 en 10. Gelukkig heeft Super Mario Party dit systeem aan de kant gezet en zijn ze zich weer gaan focussen op de basis gameplay: loop met z'n vieren verspreid over een speelbord, met alternatieve paden, om sterren te kopen en probeer in die tussentijd zoveel mogelijk minigames te winnen voor munten. Deze game biedt een leuke selectie aan minigames, speelbare personages en kleurrijke borden die zich goed van elkaar weten te onderscheiden (al zijn het teleurstellend weinig borden, dit keer). Buiten het standaard bordspel hebben ze dit keer ook een co-up mode toegevoegd waarin je samen minigames moet doen terwijl je een race tegen de klok houd, en er is een soort toernooi mode waarin je een selecte aan muziek-minigames speelt. Deze extra modes bieden een fijne, nieuwe draai aan de single player ervaring van Mario Party doordat het de focus zet op samenwerken, of ritme spellen, ten opzichte van de bordspellen. Deze modes hebben echter weinig herspeelwaarde ten opzicht van de speelborden. Nadat ik ze allemaal had uitgespeeld zag ik geen reden meer om ze nog te doen. Het had me, wat dat betreft, fijner geleken als ze de tijd namen om meer borden en minigames erbij te doen, in plaats van deze modes te maken. Zeker niet "slecht", er is plezier aan deze modes te beleven, maar het is gemiddeld minder sterk dan een grotere selectie aan borden.
Twee aparte toevoegingen aan dit deel zijn de "allies" en de "speciale dobbelstenen". In plaats van de standaard 1-10 dobbelsteen heb je nu één 1-6 dobbelsteen en één speciale dobbelsteen, aan de hand van het character dat je speelt. Zo heeft Shy Guy een dobbelsteen met bijna alleenmaar 4’s erop, terwijl je bij Bowser 50% kans hebt om een 8+ te gooien en 50% kans om -3 munten te krijgen. Dit systeem geeft een nieuwe draai aan het dobbelstenen gooien en ik vond het leuk om met verschillende characters te experimenteren. Ik kwam er wel achter dat bepaalde characters gemiddeld handiger waren dan anderen: characters die de mogelijkheid hadden om soms heel hoog te gooien konden voor betere speelstijlen zorgen dan characters die standaard mediocre gooien, in mijn ervaring. Het is geinig bedacht voor de afwisseling, al denk ik dat de standaard 1-10 dobbelsteen beter werkt.
Hetzelfde geld voor het ally systeem: je kunt nu hulp krijgen van meerdere characters door op het juiste vak te landen of een speciaal item te gebruiken. Allies kunnen +1 of +2 aan de dobbelsteen worp toevoegen. Dit houdt in dat, als je vier allies hebt, je zomaar +8 stappen extra kan doen. Er zijn ook bepaalde minigames waarin allies je te hulp kunnen schieten, zodat ze je kansen vergroten om te winnen. Persoonlijk ben ik niet zo weg van dit systeem. In Mario Party heeft geluk altijd een rol gespeeld, maar tot een zekere grens. Degene met de meeste skill, of die de meest tactische stappen bedacht, heeft altijd de grootste kans op winnen gehad. Het ally systeem gooit teveel het geluk element in de mix omdat het spelers met (veel) allies een oneerlijk groot voordeel geeft ten opzichte van spelers die er weinig tot geen hebben. Ik heb eens een potje gehad waar ik gemiddeld 3 stappen per keer zette, het hele potje door, terwijl Luigi met 4 allies rondliep en steeds met 10+ stappen mij voorbij vloog. Dit voelde gewoon te oneerlijk omdat het tegenstanders een doorlopend voordeel geeft, ten opzichte van de oude hinderen die meestal je tijdelijk pech bezorgde (of een plotse harde klap gaven). Als er een vervolg komt hoop ik dat de allies eruit gaan.
Ondanks de mindere kanten vond ik het zeker een fijne terugkeer naar de oude Mario Party stijl. Zelfs als een Koos vrienden-die-Mario-Party-willen-spelen-Loos heb ik me genoeg met de CPU potjes vermaakt om er aardig wat uren uit te halen. Extra borden als DLC sla ik niet af, anders hoop ik dat een eventueel vervolg meer borden + minigames zal bieden.
3,5*