Super Mario Party (2018)

Alternatieve titel: Mario Party 11

Nintendo Switch
Board / Party

Ontwikkeld door Nintendo

Super Mario Party bevat opnieuw een collectie van minigames, onder andere met een kaartspel en een racegame met driewielers. Nintendo legt weer de nadruk op het samen spelen: er is bij sommige games een splitscreenmodus met vier schermen en er kunnen in ieder geval twee Switch-consoles op elkaar aangesloten worden. Ook kun je met vier spelers twee Switch-tablets naast elkaar leggen om een parcours te maken voor een soort tanks. Door de tablets op een andere manier naast elkaar te leggen is het parcours te wijzigen.

Super Mario Party online te spelen, krijgt leaderboards - nl.ign.com

De eerste Mario Party met online min games! Online multiplayer maakt Maakt Mario Tennis Ace en deze Mario Party echt beter dat kan niet anders.. vooral voor mensen die vaak alleen spelen.

avatar van All Seeing Fish
Is dit nou in de oude stijl waar elke speler zich individueel over het bord kan verplaatsen, in het filmpje zie ik dat de characters niet in een wagentje maar wel allemaal bij elkaar staan

banjo schreef:
Super Mario Party online te spelen, krijgt leaderboards - nl.ign.com

De game is maar deels online te spelen lees ik. Vreemd, dit soort games lenen zich juist voor online gameplay zou je zeggen.

Maar eind dit jaar heb je het als Nintendo-fan met liefhebberij voor party wel erg goed als je dan Mario Kart, Smash Bros, Tennis en Party kan spelen.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Smash Bros, Tennis

Met name deze twee imo. Party is toch altijd leuker met vrienden in dezelfde ruimte. Maar Smash Bros lijkt me weer lachen online en ook Tennis is altijd lekker om een potje te doen. Toevallig weer allemaal first-party titels though. Alhoewel Fortnite ook bijzonder goed moet scoren op de Switch - maar dat is niet zo vreemd natuurlijk als je bekijkt hoe populair het op de andere platforms is en je er rekening mee houd dat er crossplay mogelijk is tussen de Xbox, Switch en PC. Geweldige zet wat mij betreft.

avatar van All Seeing Fish
Voor de mensen die de game willen kopen en ook nog een Joy-con nodig hebben nu samen in een bundel voor 100 euro ipv 120 bij Bol.

avatar van Princess Piranha
Wauw dat is een goede deal! Wel jammer dat die bundel later uitkomt dan het spel los

ja, bijna een maand later. Maar 100 euro versus 79 + 60 is echt een goede deal. Alleen spijtig van die lelijke kleuren.

Grovonion schreef:

Princess Piranha schreef:

Ik heb de game in pre-order staan met achteraf betalen mocht ik me bedenken of een nog betere deal vinden kan ik altijd nog annuleren!

avatar van jerome998
Whomp's Domino Ruins - Super Mario Party | Let's Play - YouTube

Ik zie vooral positieve berichten. Een paar opvallende punten: er zijn maar 4 speelbare borden; online modus heeft maar 10 minigames tot op heden.

avatar van Maxigames
Inmiddels er een aantal potjes opzitten, op zich een prima Mario Party maar er zijn wel wat terechte kritieken; zo heeft het geen "Mario Party Online" maar slechts een paar minigames online, ook zijn er maar vier speelborden. Verder wel een aantal andere leuke speelstijlen.
Als het online spelen niet zo belangrijk voor je is, is het best een prima spel, het local multiplayer spelen blijft toch waar het voornamelijk op gericht is. De minigames bevallen verder prima en zijn ook leuk met de Joy-con controls.

avatar van Apieknar
Afgelopen weekend met een huisje vol deze game gespeeld. Mario Party is terug!

Ik ben hier oprecht benieuwd naar. Jammer dat ik geen Switch heb. Ik heb vanaf de Gamecube alle Mario Party's (de console versies - niet de handheld games) in huis en hoewel de laatste (op de WiiU) verreweg de minste was, hebben we ons ook daar best wel mee vermaakt. Het blijft gewoon laagdrempelige lol voor iedereen. En aangezien Nintendo tegenwoordig toch wel min of meer de smaak van DLC te pakken heeft is er altijd de kans dat ze nog een extra bord of 2 toevoegen in de loop der tijd - je weet maar nooit.

avatar van Princess Piranha
Gewoon een leuke Mario Party waar ik nu al veel plezier aan heb gehad. Maar het laat hier en daar wat steekjes vallen.

Zowel bij de hub als bij een party game: Het voelt wat omslachtig? Waarom is aantal spelers/character/npc selecteren alléén in het begin van het park? En veel acties lijken onnodig veel animaties enzo te hebben. Onder andere daardoor voelt het hele spel erg sloom aan. En dat merk je ook aan de tijd. 10 beurten duurt ongeveer een uur. Terwijl bij bijvoorbeeld Mario Party 2 een uur spelen gelijk stond aan 20 beurten. Van mij had het dus iets meer snappy gemogen. Want nu voelt het vaak ook nog alsof er niet eens veel is gebeurd tijdens een party. En voor de game zelf mis ik gewoon wat flavor. Het voelt nog wat rechttoe rechtaan, had graag wat meer uitgesproken sfeer gezien (en gehoord)

DLC zou heel fijn zijn! Vier borden is toch net iets te weinig. Ik merkte vandaag al dat ik wat minder zin had in een gewoon party board.

De extra spellen vind ik erg leuk. Vooral Partner Party en Challenge Road. En nieuwe dingen zoals Ally-space en persoonlijke dobbelstenen voegen veel toe! Wat ik ook nog kan waarderen is dat er veel aandacht is besteed aan het script. Al is het niet veel wat ze zeggen natuurlijk, maar de personages praten best levendig en in hun eigen stijl en hier en daar zelfs wat grapjes.

Slaparazzi is trouwens mijn favoriete mini-game

Ik heb deze game niet heel erg gevolgd, maar hoe zat het nou? Kon je nou online maar een deel van de minigames spelen of juist alleen offline?

Ik twijfel om deze te halen. Als ik dit zou spelen, dan wordt het vooral online. Is dat juist dan leuker of niet?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja. Een tiental minigames zijn online speelbaar. De rest niet. Ook de main-mode (de bordspellen) zijn niet online speelbaar. Grote misser in mijn ogen van Nintendo. Al helemaal in 2018. Online is dus heel beperkt. Lijkt me afgaande op wat ik lees en zie niet niet de moeite om het daarvoor in huis te halen.

Sinner schreef:

Vreemde keuze van Nintendo. Die lopen qua online sowieso al achter. Die gaan nog altijd uit van mensen samen voor de tv. Op zich nobel, dat is natuurlijk veel leuker bij de meeste Nintendo games, maar stom om dan niet beide kanten goed te ondersteunen. Ik speel de Nintendo games of alleen (singleplayer) en de games die daarvoor zijn online. Mario Kart of de nieuwe Smash Bros moet je gewoon online spelen. Mario Party valt daar ook wel aardig onder. Je hebt niet elke avond een groep vrienden voor je tv.

Blijft ook het leukst maar goed - probeer dat op latere leeftijd nog maar voor elkaar te krijgen. Eenmaal je geen 15 meer bent en niet meer bij je vriendjes in dezelfde straat of in hetzelfde dorp woont bij wijze van spreken wordt het al een stuk moeilijker om nog samen op de bank Mario Party of Kart te spelen.

Het kan niet zo moeilijk zijn om een degelijk online systeem te implementeren in 2018 - dat gebeurt op PC, Xbox en PS tenslotte al jaren. En een man of 2-3 een uurtje of wat op een avond online krijgen zou nog wel moeten lukken voor een potje te spelen.

Het blijft een punt waar Nintendo zich echt wel een keertje dient in te verbeteren. (...kijk alleen maar al naar die vreselijke voice-chat app die ze gebruiken...).

avatar van Maiky
Ik heb geen cijfers dus kan het goed mis hebben, maar misschien blijft dat ouderwetse beeld van Nintendo omtrent multiplayer stand houden omdat het in Japan misschien nog wel zo werkt?

Als ik op feestjes ben van de Zuid-Aziatische tak van mijn vriendenkring, wordt bijvoorbeeld steevast de karaokeset tevoorschijn gehaald. Ik kan me voorstellen dat zoiets als Mario Party dan ook een soortgelijk gevoel van saamhorigheid creëert.

Maiky schreef:

Gewoon uit nieuwschierigheid. Rennen julie daarna ook steevast de straat op om met elkaar op de vuist te gaan en daarbij alles wat los en vast ligt te gebruiken als wapen? Of is dat alleen in de Yakuza games zo?

Maar neen - ik snap de opmerking wel maar ik zou me kunnen indenken dat Nintendo in 2018 toch ook wel moet merken dat ze niet meer alleen games maken voor een bepaald publiek (bvb de Aziatische bevolking of de couch gamer). Het ene sluit het andere trouwens niet uit. Kijk naar om het even welke fighter of om het even welke sport game tegenwoordig. Geweldig om met een vriend op de bank te spelen - maar bij een gebrek aan is een potje online ook een prima optie. Er is in 2018 gewoon geen reden om in een dergelijk multi-player focused spel een online optie weg te laten.

Sinner schreef:
Zuid-Azie en Japan liggen nog wel een eind van elkaar vandaan. Of zit jij ook elke dag borscht te eten in je poncho?

Grovonion schreef:

Ik durf weleens in een gekleurde regenjekker kebab te eten in het Nederlandse 'zonnetje' vlak langs de lokale loempiazaak tegenover een tafeltje Italiaanse studenten ja.

avatar van Maiky
Sinner schreef:

Dat niet, maar ik ga het bij de eerstvolgende gelegenheid voorstellen en ik weet zeker dat dit idee met luid gejuich ontvangen wordt. Heb ik er ook iets aan.

Nee, als ik deze aanschaf dan is dat vooral om samen met mijn dochter mee te spelen. Altijd beter dan die 1-2-Switch.

Mario Party is een reeks waar ik altijd een zwak voor heb gehad. Deel 2 is zelfs één van mijn favorieten games ooit gemaakt. De reeks is echter teveel in kwaliteit gaan minderen in de laatste paar jaar, met als dieptepunt het kar-systeem van deel 9 en 10. Gelukkig heeft Super Mario Party dit systeem aan de kant gezet en zijn ze zich weer gaan focussen op de basis gameplay: loop met z'n vieren verspreid over een speelbord, met alternatieve paden, om sterren te kopen en probeer in die tussentijd zoveel mogelijk minigames te winnen voor munten. Deze game biedt een leuke selectie aan minigames, speelbare personages en kleurrijke borden die zich goed van elkaar weten te onderscheiden (al zijn het teleurstellend weinig borden, dit keer). Buiten het standaard bordspel hebben ze dit keer ook een co-up mode toegevoegd waarin je samen minigames moet doen terwijl je een race tegen de klok houd, en er is een soort toernooi mode waarin je een selecte aan muziek-minigames speelt. Deze extra modes bieden een fijne, nieuwe draai aan de single player ervaring van Mario Party doordat het de focus zet op samenwerken, of ritme spellen, ten opzichte van de bordspellen. Deze modes hebben echter weinig herspeelwaarde ten opzicht van de speelborden. Nadat ik ze allemaal had uitgespeeld zag ik geen reden meer om ze nog te doen. Het had me, wat dat betreft, fijner geleken als ze de tijd namen om meer borden en minigames erbij te doen, in plaats van deze modes te maken. Zeker niet "slecht", er is plezier aan deze modes te beleven, maar het is gemiddeld minder sterk dan een grotere selectie aan borden.

Twee aparte toevoegingen aan dit deel zijn de "allies" en de "speciale dobbelstenen". In plaats van de standaard 1-10 dobbelsteen heb je nu één 1-6 dobbelsteen en één speciale dobbelsteen, aan de hand van het character dat je speelt. Zo heeft Shy Guy een dobbelsteen met bijna alleenmaar 4’s erop, terwijl je bij Bowser 50% kans hebt om een 8+ te gooien en 50% kans om -3 munten te krijgen. Dit systeem geeft een nieuwe draai aan het dobbelstenen gooien en ik vond het leuk om met verschillende characters te experimenteren. Ik kwam er wel achter dat bepaalde characters gemiddeld handiger waren dan anderen: characters die de mogelijkheid hadden om soms heel hoog te gooien konden voor betere speelstijlen zorgen dan characters die standaard mediocre gooien, in mijn ervaring. Het is geinig bedacht voor de afwisseling, al denk ik dat de standaard 1-10 dobbelsteen beter werkt.
Hetzelfde geld voor het ally systeem: je kunt nu hulp krijgen van meerdere characters door op het juiste vak te landen of een speciaal item te gebruiken. Allies kunnen +1 of +2 aan de dobbelsteen worp toevoegen. Dit houdt in dat, als je vier allies hebt, je zomaar +8 stappen extra kan doen. Er zijn ook bepaalde minigames waarin allies je te hulp kunnen schieten, zodat ze je kansen vergroten om te winnen. Persoonlijk ben ik niet zo weg van dit systeem. In Mario Party heeft geluk altijd een rol gespeeld, maar tot een zekere grens. Degene met de meeste skill, of die de meest tactische stappen bedacht, heeft altijd de grootste kans op winnen gehad. Het ally systeem gooit teveel het geluk element in de mix omdat het spelers met (veel) allies een oneerlijk groot voordeel geeft ten opzichte van spelers die er weinig tot geen hebben. Ik heb eens een potje gehad waar ik gemiddeld 3 stappen per keer zette, het hele potje door, terwijl Luigi met 4 allies rondliep en steeds met 10+ stappen mij voorbij vloog. Dit voelde gewoon te oneerlijk omdat het tegenstanders een doorlopend voordeel geeft, ten opzichte van de oude hinderen die meestal je tijdelijk pech bezorgde (of een plotse harde klap gaven). Als er een vervolg komt hoop ik dat de allies eruit gaan.

Ondanks de mindere kanten vond ik het zeker een fijne terugkeer naar de oude Mario Party stijl. Zelfs als een Koos vrienden-die-Mario-Party-willen-spelen-Loos heb ik me genoeg met de CPU potjes vermaakt om er aardig wat uren uit te halen. Extra borden als DLC sla ik niet af, anders hoop ik dat een eventueel vervolg meer borden + minigames zal bieden.