Resident Evil 2 (2019)

Alternatieve titel: Biohazard RE:2

PC / PlayStation 4 / Xbox One / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Capcom
Uitgegeven door Capcom

In deze remake van Resident Evil 2 beleven we opnieuw de vormende gebeurtenissen van de, dan nog beginnende, politieagent Leon Kennedy. Zijn eerste dag als agent van de RCPD gaat gepaard met een gruwelijke zombie-uitbraak. Probeer de straten van Raccoon City te overleven en baan je een weg naar het hoofdbureau, in de hoop nog levend verzet aan te treffen om deze ondode plaag te stoppen.

Bij de A scenerio zat ik op 7.5 uur bij de B 4.5 uur. En erna heb je ook nog de hunk mode

avatar van Sateck
Dragonslayer schreef:
Op deze remake heb ik lang gehoopt dat hij er zou komen. Maar om er nou 60 euro voor te gaan neerleggen.. Is het dat echt waard voor die 8 uurtjes gameplay? Toch maar even wachten tot het wat goedkoper is.

Heb jij even mazzel dat de game geen € 60, maar € 45,- kost

Om even in te haken op de tijdsduur:

Ik had er in mijn eerste playthrough (Leon A) iets meer dan 8 uur voor nodig op Standard (Normal moeilijkheid). Bij Claire A (ook Standard) was ik in iets meer dan vijf uur klaar. In beide gevallen alle hoekjes en gaatjes onderzocht.

Ben nu bezig met Leon B (wederom Standard) en ben nu vier uur onderweg en op de helft ongeveer. Tussendoor ook nog een speedrun gedaan op Assisted voor drie achievements. Duurde 1,5 uur. Daarnaast wil ik ook nog Claire B en Hunk doen.

Ten slotte wil ik ook alle achievements hebben, dus er komen nog speedruns voor beide personages op scenario A en ik moet met beiden ook nog een playthrough op Hardcore doen.

Dus als je echt alles wilt doen, kun je er makkelijk 40+ uur instoppen. Speel je alleen Claire/Leon A, Leon/Claire B en Hunk ben je denk ik ongeveer 15 uur kwijt op Standard. Op Hardcore zal het iets langer zijn.

Dus...dat is al aardig wat meer dan '8 uurtjes'. Dacht wel dat dit heel erg kort door de bocht genomen en incompleet was.

avatar van Dragonslayer
Sinner schreef:

Ik had het ook van 'How long to beat', die meestal wel vrij accuraat is. Toch vind ik het nog wat aan de prijzige kant. Als iets voor 60 euro op steam staat (ja, ik weet dat het op keysites goedkoper is) dan mag het wel een game zijn waar ik wat langer dan een paar dagen zoet mee ben. Maar tjah, iedereen heeft zo zijn standaarden.

RESIDENT EVIL 2 REMAKE Gameplay Walkthrough Part 1 FULL GAME Claire & Leon Story - No Commentary - YouTube

De game ziet er wel echt fantastisch uit zeg. En het lijkt me ook een fijne game om te spelen als ik de video zo even een beetje bekijk. Maar het is niks voor mij. Ik kijk heel graag horror op tv, maar ik word erg nerveus als ik het in game-variant moet spelen

Ik kan me nog wel heugen dat dit eind jaren 90 echt een grote game was. Heb toen wel echt met veel interesse alle reviews in gamebladen erover gelezen. Tijdje geleden weer.

Manny Calavera schreef:

Ik ben zelf totaal niet van de horror, maar bij RE2 vond ik het niet storend of heel erg 'eng' ofzo. Het was soms wel spannend en er waren wat schrikmomenten. Toch had ik meer het idee een thriller met horrorelementen te spelen. Ik vind de game in ieder geval geweldig. En dat is van iemand die niets moet hebben van alle vormen van horror .

Een leuke game om gedaan te hebben, maar ik zag al die hoge cijfers niet aankomen. Mij leek het een vermakelijke korte survival horror ervaring voor ”tussendoor”, om de hype erin te houden terwijl er mogelijk een Resident Evil VIII aan ging komen. Toen het 60 euro prijskaartje eraan werd gehangen, alsof het net zo groot als een officieel vervolg zou zijn, gingen mijn verwachtingen een stuk hoger en mijn eisen werden strenger dan dat ik voor een ‘tussendoor game’ zou zijn.

Om te beginnen met wat de game fout doet: het duurt maar 7 uur, wat gewoonweg te kort is voor iets waar je de volle 60 euro voor betaald. Resident Evil 2 probeert deze korte duur goed te maken door je aan te moedigen om 2 verschillende campaigns te doen: Leon (die me aan een jongere Leonardo Dicaprio deed denken) en Claire (die me aan Emilia Clarke deed denken). Dit zijn niet simpele model swaps, maar beiden characters beleven het verhaal van een ander perspectief. Om het “echte einde” te krijgen moet je daarom beide campaigns gedaan hebben; aka je moet de game 2x doen om het uit te spelen. Op papier klinkt cool, maar om eerlijk te zijn vind ik de uitwerking van dit idee maar slecht gedaan. Minstens 80% van de campaigns zijn exact hetzelfde, waardoor het overbodig voelde om ze beide door te lopen. De enige opmerkelijke verschillen zijn dat ze beiden een ander zijverhaal meemaken (die allebei vergeetbaar zijn), ze hebben beide een sequentie die de ander niet meemaakt en ze krijgen beiden een ander laatste obstakel om tegen te vechten. Uiteindelijk nemen deze verschillen een relatief klein deel van de totaal ervaring in beslag, waardoor het eerder als een New Game+ voelde dan een noodzakelijk deel van de ervaring. Ik dacht dat "the true ending" een soort laatste grote missie zou zijn die het allemaal de moeite waard maakte, maar dit is niets meer dan 3 minuten extra cutscenes aan het huidige, abrupte einde geplakt. Vind dit een slappe methode om de game langer te laten lijken dan het eigenlijk is. Het had me veel prettiger geleken als ze de game 30/40 euro maakte met één campaign waar de true ending standaard in zat. En als je de game uitspeelde dat er een New Game+ melding kwam voor de andere campaign, ipv de indruk wekken dat het nodig is ze beide te doen terwijl het weinig nieuwe content bied.
Het verhaal is een mager hoopje clichés: het is een cheesy zombie uitbreek verhaal met actiefilm stereotypes. De cutscenes waren geinig als popornfilm vermaak voor op de late avond, maar het verhaal was geen reden om door te spelen. Het merendeel van de game is sfeervolle survival gameplay, maar de momenten dat het van deze gameplay afweek sloegen minder aan. Ik vond voornamelijk de boss battles tegen de over-the-top monsters niet leuk om te doen. Dit was een kwestie van heel veel munitie schieten op hun grote gele plekken, een stukje terugrennen als ze te dichtbij kwamen and repeat. Dit waren een paar van de mindere RE bosses die ik heb gezien, maar uiteindelijk waren er weinig bosses waardoor het niet teveel van de ervaring ontnam.

Phoew.. die preek terzijde, ik heb me verder prima met de game kunnen vermaken. Wederom slaagt Capcom erin een sfeervolle game neer te zetten waar ik me regelmatig zorgen maakte over munitie. Ik kon nooit voorspellen wanneer er een vijand om de hoek ging staan, en wat voor techniek effectief tegen de betreffende vijand ging zijn. Net wanneer ik dacht dat er alleenmaar zombies gingen zijn kon er plots een vreemd wezen voor me staan, en ik schoot in de paniek over wat ertegen te doen. Dit maakte het heel spannend om het politiebureau te verkennen. Er waren zelfs momenten dat ik terug moest naar een ruimte, maar er niet heen wou gaan ivm alle vijanden die nog op het pad zouden zijn.
De puzzels zou ik geen breinkrakers noemen waar een “eureka” moment bij kwam kijken, maar er word wel van je gevraagd goed op de locaties te letten die je bezoekt en de items die je vind te onderzoeken. Regelmatig kwam ik objecten tegen waarvan het in de eerste instantie niet duidelijk was wat ik ermee kon, maar door goed te verkennen kon je voor alles iets vinden.

Normaal gesproken vind ik zombies de saaiste, meest over-gebruikte vijanden in zowel films als in games. Toch wist REII ze intimiderend te maken door hun gedrag onvoorspelbaar te laten zijn. Zelfs na 3 headshots konden ze nog opstaan ALS ze besloten ter plekken op te staan, ipv wachten tot ik dichtbij kwam zodat ze plots een been konden grijpen. Naast zombies is de meest voorkomende vijand een grote bruut genaamd Mr X. Hij verschijnt regelmatig uit het niets, maar je kunt hem niet doden waardoor rennen de beste optie is. Op het eerste gezicht vond ik het een coole vijand omdat je hem al kan horen aan het geluid van zijn voetstappen. Toen kwam ik er echter achter dat je gemakkelijk langs hem kan lopen, waardoor ik hem eerder een lichte irritatie vond dan een leuk obstakel. Voornamelijk wanneer je in de bibliotheek iets moest sjouwen ergerde ik me mateloos aan hem omdat hij telkens eraan kwam lopen, waardoor ik meerdere rondjes moest rennen om hem af te schudden.

Al met al is het een vermakelijke game. Het is voornamelijk het hoge prijskaartje voor de korte duur en de matige 2e run wat het enthousiasme voor mij eruit haalde. Maar het heeft goede graphics, sfeervolle grauwe omgevingen en goede sound design. Munitie is schaars wat het hele survival aspect onderstreept, een paar intimiderende monsters en vermakelijke puzzel momenten.

Eerste run = 3,5*
2e run = 2/2,5*

Eindcijfer 3*

avatar van dr channard
Fijn spelletje, werkt geweldig vlotjes op de computer. Ben al een paar keer goed verschoten. Op sommige momenten lekker creepy en de zombies zijn zware hompen vlees die soms maar niet dood willen. Zoals het hoort dus! Maar inderdaad wel prijzig voor wat het is. Herinner me niet dat de remake van het eerste deel zo veel geld heeft gekost. Het is nog niet uitgespeeld maar ik geef het al een dikke 4*

A-side met Leon uitgespeeld. Erg van genoten, maar ik vind de game toch deels afgeraffeld. Met name het laboratorium deel vond ik bijzonder kort. Daarnaast is de B-side wel heel erg hetzelfde. Je weg naar het politiestation vinden hebben ze daar gewoon uitgeknipt, net als het tankstation. Vervolgens moet je letterlijk dezelfde dingen doen, maar in een iets andere volgorde. Het is vooral jammer dat A-side acties totaal geen invloed hebben gehad op B-side.

De game is overigens, met name in het begin erg sfeervol en spannend. Op den duur vind je natuurlijk routines en snap je de mechanics die de game wat minder eng maken, maar in het begin is het echt vrezen voor je leven met zweet tussen je bilnaad terwijl je de donkere gangen en kamers voorzichtig inspecteert.

Verder simpelweg een horror survival game van top niveau, maar niet de toekomstige klassieker waar ik stiekem op hoopte.

"Nothing dies down here."

Met het origineel ben ik niet zo bekend, maar dit leek mij wel een toffe remake.

Het uitgangspunt dat je het narratief vanuit twee hoofdpersonages kan volgen is leuk bedacht. In de vorm van Leon Kennedy en Claire Redfield kun je de game doorlopen en elk personage maakt weer andere dingen mee. Wel moet gezegd worden dat je met Claire veel gedeeltes overslaat. Zelf heb ik ze allebei doorlopen om zo het echte einde te krijgen.

Zoals vanouds moet je weer een pad banen door alle zombies, terwijl je met weinig middelen moet dealen. Hierdoor is het echt een kwestie van overleven en tactisch te werk gaan. Persoonlijk vind ik het gedeelte in het politiebureau het best. Het is lekker sfeervol en oppassen geblazen, met daarbovenop nog eens de befaamde Mr. X die later zijn intrede doet.

Het is alleen jammer dat de gemaakte acties geen invloed hebben op de andere speelbeurt. Wat mij betreft konden de personages met elkaar afgewisseld worden, zoals er eigenlijk al voor een klein gedeelte is gebeurd. Voor de rest zijn de graphics en het sound design van de bovenste plank; een remake waardig.

Al met al een prima remake. Ik ben benieuwd of Capcom de andere delen ook een soortgelijke remake gaat geven. Het zou mij in ieder geval goed uitkomen, gezien ik tot nu toe enkel deel zeven en deze remake heb gespeeld.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van LikeAJedi
Aangezien we toch in quarantaine zitten, leek me dit wel een toepasselijke game om te spelen.

Ik ben best wel een grote sucker van survival-horror games. Alleen komt dat genre vaak alleen uit op PC dus dat er nu eindelijk een echte Triple a survival-horror titel naar de ps4 kwam, was ik dan dus ook ontzettend blij mee. Resident Evil 2 was dan ook een must buy voor mij alleen wel één jaar naar dato.

Ik heb het origineel nooit gespeeld dus ik ging hier best blind in. Ik was dus ook totaal niet bekend met de personages of het verhaal van RE2. Dat maakte voor mij wellicht de ervaring nog beter want het was voor mij dus allemaal nieuw. Ik was er echt vanaf minuut 1 helemaal in en voor het eerst is het een game gelukt om zombies weer degelijk eng te maken en dat vind ik toch wel een prestatie. Het verhaal is ook wel vrij interessant voor een horror game maar ontzettend diepgaand is het ook weer niet.

Visueel ziet het er verbluffend uit en de gezicht animaties waren ook echt van een ontzettend hoge kwaliteit. Gameplay wise was was het voor een survival-horror game ook ontzettend sterk. Je bent eigenlijk constant schaars aan ammo wat voor mij het aspect survival toch wel versterkte. Ook heeft het voor geholpen aan de beleving, omdat zombies zeker 3 tot 4 kogels nodig hebben voor ze doodgaan en dat laat je toch vaak wel 2x nadenken of je nu de zombies afschiet of er langs af rent. Puzzels waren best leuk, al moet ik wel toegeven dat sommige puzzels vrij ver gingen (voor mij doen dan). Ik ben helemaal geen puzzelaar en ik weet ook niks van schaken dus die puzzel richting het einden waarbij je een schaak puzzel moet oplossen, vond ik erg pittig en die moest ik dus op YouTube opzoeken. Buiten dat die voor mij pittig was vond ik hem ook iets te ver gaan, dat soort puzzels vind ik dan weer niet leuk.

Ik heb overigens alleen Leon A uitgespeeld. Ik speel spellen zelden 2x opnieuw ook al kun je een andere uitkomst krijgen dan nog speel ik het bijna nooit 2x. Dus ook hier was dat niet anders. Ik was wel begonnen met Claire B maar merkte toch al snel dat ik eigenlijk weer bijna het zelfde pad bewandelde als Leon, alleen dan met een ander doel en dat voelde voor mij toch iets te repetitief aan. Ik heb dus uiteindelijk maar 8 uur uit de game gehaald terwijl je er zeker wel 40uur uit kan halen. Ik pak de game wellicht nog wel een keer op maar voor nu laat ik hem even links liggen.

avatar van Eraser2
Heb gisteren de demo maar eens geprobeerd en die smaakt zeker naar meer. Momenteel voordelig op te pikken in de voorjaarssale op de PS store maar ik wacht denk ik nog iets langer tot ik de fysieke versie voor nog iets minder geld kan oppikken.

Heb nog nooit een game gespeeld die meer gore had dan dit in ieder geval! (Kan aan mij liggen)

avatar van leatherhead
Hoewel ik sommige kritiekpunten herken ben ik uiteindelijk best te spreken over deze game. Het origineel nooit gespeeld dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet, maar ik vind deze ongeveer wel op het niveau van bijvoorbeeld Resident Evil 4.

Erg fijn om weer eens een echte ouderwetse survival horror game te spelen zonder al teveel actie of spektakel. Munitie is lekker schaars, de zombies zijn behoorlijk taai en tijdens de close-quarters stukken moet je echt op je hoede zijn. Vind de afwisseling tussen horror, puzzels en enkele lichte actie-georiënteerde elementen ook nagenoeg perfect, maar kennelijk is een klein beetje geduld/nadenken voor een hoop mensen teveel gevraagd. Wat dat betreft betwijfel ik ook of ik de RE3 remake even goed ga waarderen.

Een Amnesia is het uiteraard niet, maar qua horror mag het verder best tellen. Vooral de momenten met Mr. X in het politiebureau zijn bij wijlen best intens, met die constante voetstappen op de achtergrond. Toegegeven, zijn A.I. mag dan niet perfect zijn en hij is inderdaad best makkelijk te ontwijken als je het eenmaal door hebt, maar ik vind dit soort non-scripted encounters altijd wel een meerwaarde in horrorgames. Geeft toch een zekere onvoorspelbaarheidsfactor, iets waardoor een game als Alien: Isolation bijvoorbeeld ook zo subliem was.

Allergrootste kracht van de game vind ik nog dat je nergens teveel bij het handje gehouden wordt en echt vrij losgelaten wordt in een soort sandbox. Het is natuurlijk geen open-world game of zo, maar je krijgt wel alle vrijheid om relatief grote gebieden zoals het politiebureau op je dooie gemak te verkennen en progressie te maken wanneer en hoe je maar wilt. Ook in de latere stadia in het spel (Garage, Riool) krijg je nog de vrijheid om te backtracken naar eerdere locaties om bepaalde geheimen te unlocken bijvoorbeeld. Als ik ergens een hekel aan heb zijn het games die te ''gescript'' en gestroomlijnd aanvoelen, dus ik ben hier zeer over te spreken.

Boss battles waren dan weer een beetje aan de zwakke kant, sowieso steeds ook een beetje dezelfde soort creaturen. Ook de alternatieve campaign van Claire is zoals eerder gezegd een beetje matig, voelt veelal toch gewoon hetzelfde aan en is inderdaad meer een New Game + dan een echt nieuwe ervaring. Maar al bij al een erg fijne game, beetje aan de korte kant helaas maar dat lag wel in de lijn der verwachting. 4*

avatar van FlorisV
Fantastische remake. Erg mooi gemaakt en het zit zo goed in elkaar, goed uitgebalanceerd qua inventory management, leuke puzzels die nooit te onlogisch worden en heel speelbaar (met gelukkig geen fixed camera meer). Die Tyrant is een briljante vondst geweest. Het enige wat je kunt doen is wegrennen. Hierdoor ben je continue op je hoede want hij loopt als een terminator achter je aan. De setting, aanvankelijk vooral een groot politieburo, lijkt beperkt maar is erg mooi afgewerkt en langzaamaan moet je je weg banen door gaandeweg, via soms puzzelachtige stappen of te overwinnen gevaren, meer sleutels te vinden, dit werkt heel belonend, hoe simpel het ook klinkt. Herspeelbaar ook omdat het verhaal met zowel Claire als Leon leuk is om te spelen en genoeg afwijkt. Er zijn ook nog wat kleinere extra's maar die boeien wat minder.

avatar van drezic
Vette game, behalve de final boss battle. Er zal wel weer een scripted truc zijn maar mij lukt het na tien keer nog niet en ik kan het vooralsnog niet opbrengen het nogmaals te proberen. Dat is wel jammer aan deze game; de balans is niet altijd aanwezig. Verder een must-play.

Ca 15€ nu te koop in de playstore

avatar van Julian McArthur
Die Mister X verpest het voor mij. Ik haat het om heel de tijd opgejaagd te worden. In het origineel kwam die enkel in scenario B voor. Nu hebben ze hem overal ingestoken om hem aanweziger te maken en meer dreigden. Dat is met verve gelukt. Maar het maakt de gale er niet beter door voor mij.
De nieuwe soundtrack vind ik maar niks. Waarom die sfeervolle muziek uit het origineel moest wijken is mij ee, raadsel.
Niettemin heeft deze remake wel kwaliteiten zoals de prachtige engine en voice acting.

avatar van Sateck
Vanavond uitgespeeld, de Leon story. Wat een meesterlijke top game. Ik kan op recht geen slecht punt over deze game vertellen. Niet te lang, goed (bekend) verhaal, en vooral een machtig goeie sfeer!!!! Soms met zoveel spanning op m’n stoel gezeten, niet normaal!

Gewoon de volle 5*, zonder enige twijfel. En dan moet ik nog aan Claire beginnen. Ik laat het voor nu even wat weken/maanden liggen. Een appeltje voor de dorst. En dan hebben we ook nog de remake van deel 3!

Dit is hoe een remake moet zijn!!!!

avatar van speedyconsalis
Kan niet anders zeggen dat het een top remake is.

Voor 8,99€ kunnen kopen.
Mooi spel, 1e keer met Leon uitgespeeld en kort daarna met Claire.
Ik vond met Claire op het einde mooier.
Dikke 4 sterren.