Super Smash Bros. Ultimate (2018)

Nintendo Switch
Fighting

Ontwikkeld door Sora en Bandai Namco

In dit vijfde deel van de Super Smash Bros. serie ga je wederom onderling de strijd aan met, en tegen, de grootste Nintendo iconen zoals Mario, Link, Donkey Kong en Kirby. Aangevuld door iconen zoals Sonic, Pac-Man en Mega Man. Alle vechters die ooit in een eerder deel aanwezig zijn geweest, zoals Pikachu, Young Link en Solid Snake, komen allemaal weer terug. Met daarnaast nieuwe personages zoals Inkling (Splatoon) en Ridley (Metroid), waardoor het roster uit meer dan 60 personages is bestaat.

avatar van brawljeff
Toen ik de onthulling zag was ik vrij teleurgesteld, maar na wat extra beelden toch zeer onder de indruk. Er zitten overduidelijk veel details in het spel. Maar waarom ze Young Link en Pichu nou terug moeten brengen...

Hype train coming through!

Man, dit wordt zo enorm leuk. Heb stiekem hoop dat deze de legendarische SSB Melee kan evenaren.

Het is in ieder geval wel een beetje wat ik ervan gedacht had - een Ultimate edition - niet zozeer van de laatste dan, maar toch. Bespaard me wel weer geld want ik was eigenlijk aan het twijfelen of ik de DLC van de WiiU versie nou wel of niet nog in huis zou moeten halen. Maar aangezien ze hier toch alle karakters netjes ingooien ben ik best tevreden. Nou nog een Switch in huis halen. Maar samen met de Fire Emblem Warriors en de aangekondige Fire Emblem zeker in mijn top 5 aan te schaffen games.

Oh. En ik moet zeggen dat ik nog altijd erg enthousiast ben dat ze Ridley erin hebben gestopt. Die ziet er gewoon supercool uit.

avatar van Princess Piranha
Yeah hier heb ik ook zin in! Ik vond het er best snel uitzien, wat ze lieten zien bij E3. Dus ik denk dat het heel lekker gaat spelen.

En dat filmpje waarin ze Ridley onthulden was echt heel mooi gemaakt

(En natuurlijk alle Waluigi memes die er nu bijkomen Ook erg leuk)

Op het eerste gezicht leek het een port, maar na verder te kijken kom je erachter dat het gewoon een nieuw deel is die anders speelt. De snelheid is opmerkelijk hoger (tussen Melee en Smash 4 in), het dodge systeem is anders (ook een mix van Melee en Smash 4), je word gestraft als je te vaak dodged wat ervoor zorgt dat je andere defensieve technieken moet gebruiken, perfect shield doe je nu bij het loslaten van je shield ipv inklikken, sommige aanvallen zijn volledig aangepast of de effecten van je aanvallen zijn aangepast. Het viel me bv op dat throw combos niet meer goed leken te werken of je schild brak aanzienlijk sneller van de aanvallen. Als je Melee of Smash 4 gewend bent heb je wel een voordeel, maar het is zeker geen port. Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe het zou zijn om zelf te spelen.

avatar van Princess Piranha
Aaaaah die cinematics weer! Ik vond het een hele leuke Direct en dat eindfilmpje was echt geweldig.

Even mogen spelen vandaag op Gamescom. Was weer genieten.
De nieuwe levels gespeeld uiteraard.

Pre-order staat!

Deze donderdag een laatste Smash Direct van maar liefst 40 minuten, waarin ze de laatste puntjes bekend willen maken! Volgens deze video

Fonzzz002 schreef:

Ondertussen is er al wel weer een lange video met gameplaybeelden.

Bijna een uur aan gevechten in Super Smash Bros. Ultimate | Gameplay | Gamer.nl

Maar verheug me ook weer op de Nintendo Direct.

De vermoedelijk al perfecte Smash Bros is nog een beetje meer perfecter geworden:

Nintendo onthult details bij Super Smash Bros. Ultimate | Nieuws | Gamer.nl

Voor de singleplayer en multiplayer fan is er dus van alles te doen.

avatar van dr channard
Weer eentje om op de lijst te zetten

Ik heb eigenlijk genoeg van die Nintendo Direct's. Hoe meer er komen hoe minder interessant of leuk het spel nog lijkt. Zo doen zoveel reveals van karakters, game-modes en whatever dat het voelt alsof ik het spel al 5 jaar in de kast heb staan - een deel van de fun is toch ook het zelf ontdekken en het plots unlocken van karakters die je totaal niet had verwacht had of whatever? Ik vind dat ze met de 47ste direct echt wel de bal mis slaan. Laat ze het eens over andere spellen hebben ipv deze koe uit te melken.

Voor mij is de hype en de excitement eigenlijk nou echt wel al een beetje dood aan het bloeden.

Sinner schreef:

Vind je? Ik vind het wel fijn dat de game duidelijk maakt wat voor inhoud het gaat bieden en heb het idee slechts een klein deel van de totaalervaring te hebben gezien, al zullen er indd geen verrassingen meer zijn omtrent welke characters en stages in de game zitten. Ben bv heel benieuwd hoe de adventure gaat spelen en hoe je precies characters gaat unlocken. Maar ach.. men kan het niet over alles eens zijn

Sinner schreef:

Ik vind het juist heerlijk. De voorpret richting een mooie game vind ik minstens zo belangrijk. En wat ontdek je nou allemaal? De personages en de spelmodussen. Maar er zijn tig levels en die zie je niet allemaal in beeld, die mag je zelf ontdekken. Dat is toch het belangrijkste?

Nee, Nintendo is juist heel goed bezig met dit soort communicatie.

Ajax&Litmanen1 schreef:
En wat ontdek je nou allemaal? De personages en de spelmodussen. Dat is toch het belangrijkste?
Nee, Nintendo is juist heel goed bezig met dit soort communicatie.

Inderdaad. De personages. Als iemand die al 30 jaar fighters speelt is dat iets wat voor mij tegenwoordig een beetje het plezier uit de games haalt. De voortdurende online reveals van wie en wat er ook speelbaar is. Vroeger (zelfs nog niet zo heel lang geleden) gooide je zelfs een Tekken erin, Dead or Alive, Soul Calibur of wat dan ook, begon je te spelen en unlockte je plots iets of iemand waar je WEL of had gehoopt, maar niet zeker wist of hij of zij wel of niet in het spel ging zitten. Of zelfs een heel nieuw karakter. Iets wat ik in deze generatie zodanig verneukt wordt via het internet. Ik hoef niet ieder karakter te zien. Laat nou ook eens iets aan de verbeelding over. En niet alleen de stages. Niets leukers dan 15 karakters unlocked te hebben en 15 vakjes met een vraagteken te hebben erlangs die nog ingevuld dienen te worden met spelen. Laat staan dat je tegenwoordig ook nog eens (ala Tekken) gevraag wordt pleuro's neer te gaan tellen per karakter dat je wil hebben. (...en ja. Ik wil nog steeds Geese Howard. En nee. Niet voor 7.99 of wat ie ook kost).

En nee. Ik vind Nintendo hartstikke klote bezig met dit soort communicatie. Hebben julie maar 1 spelletje daaro op julie console? Dit is al de 47ste Direct over Smash Bros. Waar zijn de aankondingen, of de wat meer indepths over andere games? Met wat meer gameplay, lekker-makertjes, interviews, gameplay en hints naar andere games, franchises e.d? Het lijkt wel of Nintendo het alleen nog maar van Smash Bros moet hebben en dat we het dan wel weer gehad hebben of zo. Terwijl hier al een heel jaar Direct's over krijgen.

Waar zijn: Daemen Ex Machine (of hoe het ook heet), het hele Sega Ages gebeuren, Animal Crossing, Metroid, Fire Emblem,...., ...., ....., er zullen toch nog wel games zijn die geen indie titels zijn maar in ontwikkeling zijn maar die langzaam eens kunnen worden geteased via een korte teaser, interview of screenshots?

Maar goed. Ook hier. Dit is maar een mening. Maar in mijn ogen is Nintendo zowel op PR vlak en op online vlak een complete ramp. Terwijl ze nog altijd qua brand mijn favoriet blijven. Maar ik ben zelfs gestopt met het kijken van Direct's want ik weet een week van tevoren toch al wat de inhoud gaat zijn. Weer meer Smash Bros.

Sinner schreef:

De Directs (en andere promoties van Nintendo) zijn zeker niet zoveel op Smash gericht als je beweerd. Er zijn rond de 8 Directs geweest dit jaar waarvan er maar 2 volledig gericht waren op Smash Bros. Nintendo maakte ruim van tevoren duidelijk dat die Directs alleen gingen over Smash, met de intentie geïnteresseerde meer te vertellen over de inhoud. In hun andere Directs werd er o.a. tijd gemaakt voor Pokemon, Splatoon, Yoshi, Mario Tennis, Xenoblade en andere dingen. Met uitzondering van de lange presentatie tijdens E3 had Smash een relatief kleine rol tijdens hun normale Directs, als het er überhaupt in voorkwam.

Indien je liever niet de extra info wilt weten hoef je de Smash Directs, zoals degene van deze week, natuurlijk niet te kijken, maar geziene de populariteit van Smash zijn er heel wat mensen die het op prijs stellen deze info van te voren te weten. In dat opzicht zie ik het juist als een goede strategie van Nintendo om het enthousiasme sterk te houden, ipv aankondigen dat het spel eraan komt en vervolgens niet meer van zich laten horen. Van tevoren weten welke personages erin komen en wat de modes inhouden, of ter plekken verrast worden, is uiteindelijk een klein deel van de totaalervaring. Het verrassing element gaat niet veranderen of je voldoende plezier uit de game gaat halen.

Tja. MIsschien heb je gelijk en valt het mij gewoon extra op omdat ik met name het nieuws en de franchises Smash Bros, Splatoon en Pokemon bvb nou echt wel beu ben. (nou Smash Bros niet zozeer om te spelen - maar wel om te horen). Maar datzelfde zou ook gewoon gebeuren als iedere Direct over Fire Emblem ging bvb. Ik vind het format gewoon gigantisch knudde. Liever iedere maand of 2 maand een 10-15 minuten durende Direct met komende games voor de volgende 2-3 maanden, een of twee die wat uitgebreider in de spotlight gezet worden en 1 of 2 'verassingen' die wat verder in de toekomst liggen.

Nu lijkt het er weer op alsof Nintendo volledig stilvalt na Smash Bros. Er zal toch wel iets in de pijpleiding zitten dat nieuw en spannend is? Het hoeft geen Death Stranding of Kingdom Hearts 3 te zijn dat al trots een jaar of 47 wordt aangekondigd maar wat beelden of een trailer van iets wat nou niemand verwacht of iets nieuws (en geen port is) of waar aan wordt gewerkt (en geen Animal Crossing, Metroid of Fire Emblem is) zou toch wel erg aardig zijn. En dat bij tijd en wijle.

Ik heb (helaas) geen Switch maar aangezien mn beste maatje Ken Masters nu ook is aangekondigt voor dit spel begint het toch wel te kriebelen.

Super Smash Bros. Ultimate – Overview Trailer feat. The Announcer – Nintendo Switch - YouTube

Deze video legt alle opties en modussen in de game wel uit. Indrukwekkend. Maar ben nu klaar met alle voorbeschouwingen. Tijd dat de game verschijnt.

avatar van Maxigames
Nog een paar lange dagen...

En er is in dit deel veel meer rekening gehouden met de single player, en dat was net wat ik in de vorige delen miste..

banjo schreef:

Eens, heel erg leuk. Ik vond de singleplayer in Smash Bros Melee ook echt geweldig. Fijn dat er ook weer aan die doelgroep is gedacht. Al verheug ik me ook om dit gewoon online te spelen. Is dat Nintendo online abonnement toch weer eens nuttig

Super Smash Bros. Ultimate Review - YouTube

Visueel ziet het er wel echt gruwelijk mooi uit zeg. Volgens mij wordt dit sowieso een hele dikke trip door Nintendo's verleden. Zoveel zin in.

avatar van Yann Samsa
Looking cool, Joker

centurion81 (crew)
Yann Samsa schreef:
Looking cool, Joker

Wat denk je, P5 ook portable op de switch straks? =)