Super Smash Bros. Ultimate (2018)

Nintendo Switch
Fighting

Ontwikkeld door Sora en Bandai Namco

In dit vijfde deel van de Super Smash Bros. serie ga je wederom onderling de strijd aan met, en tegen, de grootste Nintendo iconen zoals Mario, Link, Donkey Kong en Kirby. Aangevuld door iconen zoals Sonic, Pac-Man en Mega Man. Alle vechters die ooit in een eerder deel aanwezig zijn geweest, zoals Pikachu, Young Link en Solid Snake, komen allemaal weer terug. Met daarnaast nieuwe personages zoals Inkling (Splatoon) en Ridley (Metroid), waardoor het roster uit meer dan 60 personages is bestaat.

horizon schreef:
Maar het tegendeel is waar. Je moet echt hele erge focus hebben tijdens het spelen.

Nou ook dat klopt imo niet helemaal. Het is net een spel dat je op beide manieren kan spelen. Ik heb deze (nog) niet, maar wel vaker gespeeld bij vrienden en het leuke is, wil je het meer spelen als casual partygame dan kan dat. (en is het vaak een grote chaos) Maar blijven de wat serieuzere fighters over die ook echt hun karakters kennen en in hun eigen stijl spelen dan leent het spel zich hier ook perfect voor.

Ik ben er trouwens erg matig in (de vorige versies) maar wil hem wel weer in huis vroeg of laat.

Maar eh...het wordt trouwens wel moeilijk om nog karakters te kiezen zo met de hoeveel keuzes intussen?

Na anderhalf jaar inactiviteit heb ik deze game recent weer eens opgepakt. Eigenlijk schandalig dat ik er maar een paar uur in had zitten. Ergens in de komende tijd wil ik hier ook een beoordeling aan hangen. Deze game straalt zo bizar veel klasse uit. Net nog een half uurtje naar alleen de muziek liggen luisteren. Ongelofelijk dat Nintendo hier gewoon bijna de hele audio-collectie van bijna 40 jaar Nintendo in heeft gestopt en dat je alles kan luisteren en zelfs eigen afspeellijsten kan maken.

Ook de levels zijn echt ongekend mooi en een heerlijk eerbetoon aan hun rijke verleden. Volgens mijn bescheiden mening is Nintendo ook gewoon het mooiste en beste gamebedrijf ooit. Hier zal niemand ooit in de buurt komen qua legacy en content.

Verder ook even diverse soorten game weer geprobeerd de afgelopen tijd. Ik wist niet eens dat er wederom een homerun-contest in zat, die vond ik in Melee zo leuk.

Enige nadeel, de singleplayer met die adventure mode boeit me nog niet echt gigantisch, de spirits verslaan in themalevels vind ik wel cool al heb ik geen idee buiten de gevechten wat ik aan het doen ben of wat ik verzamel. Heb er wel wat tijd al inzitten en ik ga nog effe door, maar puur omdat ik nog ongelofelijk veel speelbare personages mis. Is er geen andere manier om alles een beetje snel te verzamelen?

Enne, ik merk dat ik het niet meer zo goed in de vingers heb als tijdens Melee haha. Dat wordt nog goed oefenen of beseffen dat ik gewoon 20 jaar ouder ben geworden. De game is erg snel en erg druk. Dat is natuurlijk waar deze reeks voor staat, maar misschien is het voor mij te lastig geworden

avatar van Sateck
Ook ik ben, toevallig, afgelopen maandag begonnen met deze game. Ik speelde vroeger altijd Melee op de GameCube. Ik vermaakte me toen prima, zag goede cijfers dus dacht: die neem ik!

De eerste potjes vond ik heel erg tegenvallen. Ondertussen ruim 100 potjes gespeeld en vind het nu heel vermakelijk. Heb nu 40 karakters. Ik heb morgen visite dus we gaan met 6 man dit spel spelen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen. En anders wordt het gewoon Mario Party. Dat is altijd goed.

Ik heb wel het gevoel dat ik hier snel op ben uitgekeken. Maar voor nu zeer vermakelijk!

Die spirit board game is wel echt briljant goed en verslavend zeg. Allemaal van die gevechten in themestijl. Heerlijk om bv Mario Sunshine levels te spelen. Dat vrijspelen van nieuwe personages en hulpmiddelen is echt heel tof. Het is soms behoorlijk taai, maar altijd wel leuk.

Dit ik Ultimate 2 jaar links heb laten liggen is ongelofelijk. Wat een klasse heeft de game. Binnenkort maar eens online gaan. Ai.

Sateck schreef:

Laat het eens weten hoe het is om dit thuis met een grote groep te spelen. En hoe speel je? Heb je 6 joy cons, pro controllers, gamecube controllers? Ik durf mijn gasten eigenlijk geen joy cons voor te zetten bij dit, speelt niet echt lekker. Heb gelukkig naast mijn pro controller nog wel meerdere GC controllers.

avatar van Sateck
Ajax&Litmanen1 schreef:

Nou, dat was me een avondje wel. Gezeten met mannen die eigenlijk alleen fifa spelen, of helemaal niet gamen. Met 4 joy-cons en 1 pro controller gespeeld. Het was leuk, frustrerend en vaak hoorde je: ‘mijn controller werkt niet’. Na 5 potjes heb ik Mario Kart 8 opgestart. Toen was iedereen happy! Ook Mario Kart hebben zij sinds de N64 niet gespeeld. Vonden ze allemaal geweldig.

Ik had ook nog Mario Party klaar liggen voor na ‘El Clasico’. Maar wegens succes weer Mario Kart 8 opgezet. Top avond! Die wint het dik van Smash qua party gaming. En dat had ik niet verwacht.

Slaap lekker!

Ik ben voor het eerst online gegaan, erg leuk en uitdagend.

Maar weet iemand hoe je zelf kan selecteren wat je wil spelen? Ik heb nu een 1 v 1 en 2 v 2 match gehad. Hoe bepaal ik dit zelf?

Fonzzz002 (crew)
Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik ben voor het eerst online gegaan, erg leuk en uitdagend.

Als je op Quickplay klikt dan staat er onderaan een menu genaamd Preferred Rules. Hier kun je aanzetten wat je voorkeur is qua match settings. Het werkt wel raar, want je kunt maar 1 ding per optie selecteren en je krijgt niet altijd wat je gekozen hebt. Het kan dus zomaar zijn dat je in een battlefield stage komt terwijl je omega hebt gezegd, final smash aanstaat terwijl je het had uitgezet etc. Maar het grootste gros aan matchen zou met je voorkeur overeen moeten komen.

Fonzzz002 schreef:

Ja, ik zat daar al een beetje te pielen. Misschien mezelf wat meer in verdiepen.

Het blijft belachelijk omslachtig altijd, Nintendo en online gaming. Mario Kart 8 heeft ook al van die prehistorische settings online. Volgens mij gelooft Nintendo niet echt in online.

Nou bezit ik Ultimate al sinds de releasedatum bijna 2,5 jaar geleden, maar ik had de game na een paar uurtjes destijds weer weggelegd om nooit meer aan te raken. Geen idee waarom, schijnbaar te uitdagend ofzo, terwijl ik echt een fan van de reeks ben. Zeker Melee heb ik helemaal kapot gespeeld en staat ook hoog in mijn top 10. Maar een paar weken terug heb ik de game toch weer eens opgepakt en flink gespeeld en daar ben ik blij mee, want zoals verwacht is dit wel echt een grandioze game.

Alles opnoemen wat je kan doen is bijna onbegonnen werk, dus dat laat ik aan anderen over, maar voor zowel de singleplayer gamer als de partygamer is er zo enorm veel keuze. Het grootste deel heb ik de singleplayer nu gespeeld en dan doel ik vooral op de World of Light en Spirits. Die eerste pakte me niet helemaal, maar is nog best amusant, maar vooral die tweede is echt leuk omdat je gewoon constant dingen vrij zit te spelen in klassieke Nintendo settings waarbij ook steeds de omstandigheden aan zijn gepast. Dan staat de vloer onder stroom, dan is je tegenstander gigantisch groot en dan weer spelen ze met zwaartekracht. Zo kan je nog wel even doorgaan. Het maakt het heerlijk uitdagend en boeiend om te spelen. Maar…er is wel een maar.

De game is zó uitgebreid dat het ook wel too much is. Ik ken tig personages niet eens die je kan unlocken of als ondersteuning kan krijgen omdat Nintendo werkelijk alles en iedereen uit hun franchises maar ook van buitenaf erbij heeft gehaald. Mijn laatste Smash Bros was Melee en die was gewoon veel kleiner. Het is wel leuk dat je 100 unieke vechters kan unlocken, maar de helft vind ik niet echt in deze game horen. Voor mijn gevoel hoor je hier echt met de ultieme elite te knokken. Mario, Donkey Kong, Bowser etc en dat je dan karakters als Sonic of Snake erbij laat is prima, maar om nu te spelen met een Mii-poppetje, nou niet erg interessant. Maar dit is maar mijn mening, vermoedelijk vinden de meesten de enorme opties juist een pluspunt. Mij maakte het wel een beetje vermoeid soms. Ik ben ook eerlijk dat ik de game nooit uit ga spelen, dan moet je geloof ik 1500 spirits bevrijden. Met alle respect, maar ik heb wel betere dingen te doen haha. Ik heb dit ook online en tegen vrienden gespeeld en dat is waar ik deze game in de toekomst voor ga gebruiken, als heerlijke partygame. Effe een potje opstarten en iedereen slopen. Ik merk wel dat je echt even moet groeien in deze game, want ik begon een paar weken terug echt als een amateur die voor het eerst een Smash Bros game speelde, zo houterig en slecht was ik. Maar al heel snel beheers je de knoppen weer en spring, mep en beuk je weer iedereen het beeld uit. Het speelt echt weer ouderwets goed en de chaos in beeld blijft leuk.

Voordat ik een cijfer geef wil ik deze nog wel even toelichten. Melee heb ik op 5 sterren staan en ondanks dat Ultimate veel groter en completer is geef ik die score niet. Wat ik al zei, een game kan ook te groot worden en dat gevoel heb ik wel geregeld. Dat is op sommige vlakken minder prettig, maar op een aantal vlakken niet, want ik ben echt razend onder de indruk van tig andere zaken. De bediening van de menu’s, de onwaarschijnlijke hoeveelheid aan levels die allemaal echt waanzinnig mooi gemaakt zijn, vol details, beweging, veranderingen en vooral een ode aan bijna 40 jaar Nintendo gaming zijn. Van werkelijk elke game of reeks zijn er wel levels met de betreffende muziek. Om het even over de soundtracks te hebben, die zijn oorstrelend prachtig. Klassieke Nintendo-nummers, opnieuw gemixte Nintendo-nummers. Alles zit erin. Soms zit ik gewoon te genieten van de beelden en de muziek en vergeet ik dat ik een potje moet winnen. Deze game ademt Nintendo-kwaliteit uit. De muziekplayer is ook echt schitterend, waarbij je uit honderden soundtracks kan kiezen om gewoon voor de fun af te spelen. Ik heb deze week nog een ochtend bij het thuiswerken de Switch naast me neergezet en gewoon naar de muziek geluisterd, waarbij ik vooral de Mario riedeltjes het fijnst vind. Dus ook al geef ik net geen ultieme topscore, de game is wel nagenoeg perfect.