Super Smash Bros. Ultimate (2018)

Nintendo Switch
Fighting

Ontwikkeld door Sora en Bandai Namco

In dit vijfde deel van de Super Smash Bros. serie ga je wederom onderling de strijd aan met, en tegen, de grootste Nintendo iconen zoals Mario, Link, Donkey Kong en Kirby. Aangevuld door iconen zoals Sonic, Pac-Man en Mega Man. Alle vechters die ooit in een eerder deel aanwezig zijn geweest, zoals Pikachu, Young Link en Solid Snake, komen allemaal weer terug. Met daarnaast nieuwe personages zoals Inkling (Splatoon) en Ridley (Metroid), waardoor het roster uit meer dan 60 personages is bestaat.

avatar van dr channard
Fonzzz002 schreef:

Dat zou niet de bedoeling moeten zijn. Als je een sterke spirit aanzet dan gaat het aanzienlijk makkelijker.

Dat was het dus. Dank je. Info ging me iets te snel

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik wil deze game nog een cijfer geven voor mijn eindlijst van 2018, maar eigenlijk voelt dit onterecht aan. De game is zo enorm groot dat ik voor mijn gevoel pas op 1% zit ofzo. Het is echt fenomenaal knap gemaakt.

Ach je hoeft niet alle kasten kelders en tuinhuisjes te zien om te vinden dat dit een geweldig huis is....

Ps: Ryu is trouwens ook een fijne vechter lekker compact..

avatar van youngtick
Aardig wat uurtjes in deze game zitten, waaronder het uitspelen van World Of Light(100%) en meer dan 600 van de bijna 1300 spirits in bezit hebben. Daarmee ook te melden dat alle playable characters zijn unlocked en of course mijn mening: GENIAAL. Ik ben altijd een fan van SSB geweest sinds Melee maar (vooral) qua content zit deze game belachelijk goed in mekaar. Characters spelen zeer goed waarmee we zeer zijn geslaagd de controls te perferctioneren.

Grafisch ziet het er super uit, zelfs voor de Switch. Ook al is de Switch qua hardware niet zo sterk als zijn rivalen, dat wil niet zeggen dat Nintendo niet het uiterste hebben gehaald met deze Smash. Het viel me vooral op in de achtergronden van de stages die echt scherp ogen(zeker in tegenstelling tot SSB Wii U).

The World Of Light was de afgelopen maand mijn verslaving geweest. Het idee om weer zo'n adventure mode als Subspace Emissary is of course een wens die ik laaaaannng wilde hebben. Het is niet precies vergelijkbaar aangezien in Brawl het vooral beat em up wise verliep maar het idee om spirits te bevrijden door middel van lopen in een groot bord met vele referenties....amazing.

De spirits zijn een geweldige toevoeging omdat Nintendo veel aandacht wil besteden door spirit events te organiseren: spirits die tijdelijk te behalen zijn, gebaseerd op diverse franchises(iig, zo heb ik het voor mezelf meegekregen). De diverse franchises komen ook in de reguliere spirits zelf voor, of course.

5 sterren. Ik kan nog vrolijk doorgaan maar dat bewaar ik voor een andere keer(denk ik). Prachtgame

World of light pakt me nog steeds niet. Jammer

De nieuwe toevoegingen zien er erg goed uit! Ze zouden vanaf vandaag downloadbaar moeten zijn. Joker van Persona hebben ze heel faithfull nagemaakt. Zelfs de stage editor bied nu meer creatieve vrijheid dan voorheen. Ik ben benieuwd wie de volgende 4 DLC characters gaan worden.

avatar van theo79
Ik heb gelezen dat mn goede vriend Terry Bogard van Snk zich in deze battle gaat mengen. Zelf heb ik (nog) geen Switch maar dit soort dingen zet me toch aan het denken er eentje te kopen. Aangezien ook Ken van Street fighter in dit spel zit zouden er dan al twee voor mij toffe characters inzitten. Ik weet alleen niet of ik de gameplay verder leuk vind van dit spel. Moet er maar eens goed over nadenken een Switch te kopen...de remake van Zelda Links awakening ziet er ook al zo tof uit.

avatar van theo79
Even een vraagje aan de mensen die dit spel spelen. Uiteraard is dit een heel ander spel dan bv Street fighter maar indien je met Ken zou spelen krijg je dan qua gameplay wel een beetje het Street fighter gevoel? En indien je dus bekent bent met Street fighter zou je dan al gauw leuk (online) mee kunnen doen in dit spel?

theo79 schreef:

Op geen enkele manier ook maar enigszins vergelijkbaar met SF, dus nee.

Ja je hebt een Hadouken, Shouryuken en Tatsumaki Senpuu Kyaku, maar dan nog. Input daarvan en speelwijze is zo anders.

-marco-

Bedankt voor je reactie. Doe je de hadouken en dergelijke niet met de bekende kwartboogjes plus slaan of trapknop dan?

-marco-

Nope

avatar van theo79
Oke dat maakt het voor mij helaas al een stuk minder interessant.

avatar van theo79
Toch maar overstag gegaan om een Switch te kopen vanwege het feit dat mij een aantal games interessant leken. Pocket Rumble heb ik gekocht, deze Super Smash Bros en ik verwacht binnenkort ook Links awakening te gaan kopen.

Maar goed nu over dit spel. Tot nu toe zie ik er nog niet echt heel erg de lol van in (gelukkig kon ik hem van iemand overkopen voor een redelijk mooie prijs) en wat me al helemaal verbaasde is dat je maar slecht 8 characters ofzo kan kiezen. Ik zag zo mooi op het hoesje van de game tientallen characters staan waaronder Ryu en Ken en ik nam daardoor aan dat ik daar mee kon spelen. Niet dus! Schijnt dat je ze dus allemaal moet vrij spelen. Ik ben nu dus 'verplicht" lang dit spel te spelen met characters die ik helemaal niet leuk vind. Is er niet gewoon een manier om characters te kopen???

Verder ziet het spel er wel leuk en kleurrijk uit maar dat is tot nu toe het enige positieve wat ik aan het spel ervaar. Ik hoop dat als ik uiteindelijk Ryu en Ken heb vrijgespeeld ik het spel wat meer kan gaan waarderen.

avatar van theo79
Even een vraagje aan de kenners hier: om een character vrij te spelen moet je blijkbaar ook van hem winnen maar wat als je verliest? Kom je hem dan alsnog later in het spel weer een keer tegen?

Er verschijnt op gegeven moment een "challenger appears" mode rechtsonder in het singleplayer menu. Daar kun je characters opnieuw bevechten, ervan uitgaan dat er zo'nog 10 minuten voorbij is gegaan aan de laatste poging.

avatar van theo79
Oke thnx dat is hopelijk informatie waar ik wat aan ga hebben. Dat ga ik later vandaag nog even checken. Ik schiet in ieder geval al op dat ik op het moment ga komen dat ik Ryu ga komen vrij te spelen (althans als mn gevonden lijstje op het internet klopt in de volgorde van unlocken...maar tot nu toe klopt dat)

avatar van theo79
Nou mn grote vriend Ryu is binnengeharkt. Die kun je overigens wel op twee manieren besturen, namelijk op de Super Smash Bros manier maar ook op de klassieke Street Fighter manier door middel van de welbekende kwartboogjes en andere inputs op je stick. Beroerde vind ik dan wel weer dat je niet gebruik kan maken van je D-pad. Ook vind ik het jammer dat je in feite persee een knop moet gebruiken voor het (opzij) springen. Ja mischien ben ik een zeurpiet maar ik hou van perfectie nastreven of in ieder geval de keuze van besturen overlaten aan de spelers.

Ik vraag me trouwens serieus af of er mensen zijn die in het online gedeelte een prima overzicht hebben op alles wat er gebeurd. Vier characters die door elkaar heen rennen en springen....ik heb er dan geen overzicht meer op. Een chaotische bende durf ik het haast te noemen.

Daar waar ik het normaal juist in een (fighting) game leuk vind om online tegen anderen te spelen doe ik dat in dit spel liever tegen de computer ( 1 tegen 1)

Binnenkort maar eens een cijfer geven als ik het iets meer gespeeld heb. Ik vind wel dat de stages er supergoed uitzien en je kan zien dat daar gewoon echt werk van is gemaakt en een boel liefde in is gestopt. Hele moeilijke game om te beoordelen.

theo79 schreef:

Indien je het fijner vind om niet in groepen terecht te komen is er de optie om online de "Preferred Rules" aan te passen om aan te geven 1 op 1 te willen . Je kunt ook items uitzetten, regels veranderen van time naar stock (of stanima) of de type stages veranderen. Ikzelf doe meestal 1-on-1, 3 stocks met 7 minuten speeltijd, geen items en geen final smash meter, en omega of battlefield-type stages. Op die manier komt het volledig op skill neer. Aan de hand van je bericht denk ik dat je het ook fijner gaat vinden om online op die manier te doen.

Fonzzz002

Dat klinkt goed wat je zegt. Ik moet ook eerlijk zeggen dat de spellen tegenwoordig zoveel opties en dergelijke hebben dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Maar inderdaad 1 tegen 1 spelen ga ik hoogstwaarschijnlijk tof vinden. Ik heb vandaag Ken unlocked en die speelt echt heerlijk dus daar zou ik dan graag online mee willen in een 1 tegen 1 battle.

Ik ga het later vandaag zeker even uit testen. Ik laat het dan nog wel weten hoe dat ging. Vooralsnog begin ik sowieso de game al een stuk toffer te vinden dan dat ik het eerst vond. De stages zijn soms werkelijkwaar fenomeaal. De stages op zich lijken soms wel te leven door alles wat er gebeurd. Heel indrukwekkend. Ik heb wat dat betreft ook geen spijt dat ik de Switch heb gekocht...wat een tof apparaat! Ik zie ook steeds meer beelden op youtube verschijnen van Links Awakening en dat is 1 van de tofste beelden die ik ooit bij een game heb gezien.

avatar van theo79
Inmiddels wat battles 1 tegen 1 gespeeld en dat bevalt me inderdaad wat beter dan dat je met vier spelers op 1 veld staat te battelen. Alsnog vind ik het dan wel vrij lastig omdat ik sowieso gewend ben met een d-pad te spelen wat bij dit spel dus helaas niet schijnt te kunnen.

Ook is het wennen dat je gezicht niet net als bij andere fighting games altijd standaard zich richt tot je tegenstander. Hierdoor doe ik regelmatig special moves die ik eigelijk niet in gedachten had om te doen. Hebben meer mensen daar last van?

Ik merk wel dat als ik de special moves doe op de officiele Smash manier het me dan toch beter afgaat dan dat ik het op de Street fighter manier doe (dit komt dus door het feit dat je niet standaard de richting van je tegenstander opkijkt)

Online winnen heb ik nog niet gedaan maar dat zal aan mijn onervarenheid liggen daar waar mn tegenstanders mischien de Smash spellen al jaren en jaren spelen. Wellicht wordt ik naarmate ik het meer ga spelen ook wat beter.

avatar van theo79
Het spel inmiddels een week in huis en eigelijk elke dag wel even gespeeld. Het unlocken van characters vond ik in eerste instantie jammer (ik had bv Ken en Ryu het liefst gelijk gekocht) maar ik merk nu toch wel dat je dat juist wel motiveerd om het telkens weer te spelen.

De graphics en muziek zijn vaak bijzonder mooi te noemen. Zo ben ik op het moment ook The Legend of Zelda a Link to the past aan het spelen en als ik dan weer even voor de afwisseling Super Smash ga spelen zie en hoor je in bepaalde stages ook verwijzingen naar het spel Zelda. Erg leuk vind ik dat!

De gameplay was voor mij even wennen maar inmiddels ben ik redelijk gewend. Voor mij is het gewoon fantastisch dat ik met Ken en Ryu kan spelen en binnenkort met Terry Bogard. Zouden deze characters niet in dit spel hebben gezeten dan had ik het wel net iets minder interessant gevonden.

Deze game ga ik nu toch wel met een dikke voldoende beoordelen en dat komt voor een groot gedeelte door hoe alles eruit ziet en hoe er gespeeld is met de stages. Echt bijzonder mooi!

4 sterren.

avatar van theo79
Vandaag het Snk character Terry Bogard gekocht. Wat vind ik het toch tof dat er nu in dit spel zowel Street fighter characters als Fatal Fury characters zitten. Het zijn ook nog eens de characters die ik zo ongeveer de leukste vind van die bewuste spellen. Enige nadeel van dit spel blijf ik vinden dat je blijkbaar niet met de d-pad kan spelen?! Weet iemand hier toevallig of dat valt te omzeilen?

theo79 schreef:

Zelfs als iemand die niet echt Street Fighter of KOF heeft gedaan kan ik erg genieten van hoe Terry speelt . Blijft me verbazen hoe ze steeds nieuwe trekjes in Smash kunnen verwerken terwijl alles nog balanced is. Maar om antwoord te geven op je vraag: die optie om besturing naar de d-pad te zetten is er niet. Er zijn (van wat ik heb gezien) zelfs geen eenvoudige mods die deze optie geven. In het uiterste geval kun je op Gamebanana een topic/verzoek openen, geziene ze daar veel experimenteren met besturing en codering mods, al is de kans dat ze kunnen helpen niet groot geziene er niemand op die site zich hierin al heeft verdiept.

Fonzzz002

Terry is echt een enorm tof character. Ik speel graag met dat character als ik Garou Mark of the Wolves speel. Supervet ook in Smash dat je de supergrote special moves van Terry kan doen zodra je lifebar (of hoe je dat ook wil noemen) over de 100 is. Ik speel Smash nu met een 8bitdo controller en dan gaat het al iets beter. Ik blijf het wel vreemd en vooral jammer vinden dat je niet met een d-pad kan spelen want dan zou ik dit spel nog veel beter kunnen spelen dan dat ik nu doe. Hopelijk komen er nog meer gave characters uit andere fighting games bij. Een turtle van het snes spel Turtles tournament fighters zou bijvoorbeeld ook erg tof kunnen zijn.

Terry Bogard al beschikbaar? Damn, binnenkort maar weer eens smash opzetten dan.
Is de laatste van de fighter pack toch!?

-marco- schreef:
Is de laatste van de fighter pack toch!?

Er komt nog een 5e + er is een 2e fighting pack aangekondigd