Control (2019)

Alternatieve titel: Control: Ultimate Edition - Cloud Version

PlayStation 4 / Xbox One / PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Remedy
Uitgegeven door 505

Nadat de leider van het Federal Bureau of Control door een bovennatuurlijke entiteit, genaamd de Hiss, om het leven wordt gebracht, krijgt Jesse Faden de leiding over dit overheidsinstituut in handen. Ze komt hiermee aan de frontlinie te staan van een strijd met een vijand die onze verbeelding te boven gaat, en een ongekend gevaar vormt voor onze samenleving. Middels telekinese, en andere vaardigheden - en met behulp van een wapen dat zich van vorm kan veranderen - dien je het in een constant veranderende omgeving tegen deze kwade krachten op te nemen.

TonyTHorror schreef:
Al drie generaties lang een succesformule.

Staat ook erg hoog op mijn lijstje. Quantum Break op aanraden van hieruit aan begonnen (stond op gamepass maar opgepikt in de winkel voor 5 of 10 euro) en daar zat ik in een ruk doorheen. En dit lijkt me inderdaad ook iets dat me heel erg zal boeien.

Ik speel hem ook via PS Now. Het surrealistische stijltje heeft misschien nog wel enige potentie maar qua gameplay vooralsnog totaal oninteressant.

Begin er toch wel iets of wat schik in te krijgen nou.

Best wel een kek spel.

Het is wel geinig niet geweldig.

Mijn eerste indruk een slappe shooter, later komen je force powers om de hoek kijken en ontvouwt zich wel een lekker dynamische gameplay die eventjes leuk blijft.

Het surrealistische element voelt voor mij hier en daar wat krampachtig geforceerd en komt voor mij niet echt geloofwaardig tot leven, terwijl dergelijke stijl mij normaal gesproken altijd wel ligt.

Niettemin heeft het wel zeker zo zijn momenten.

Voor mij reden om een abo op PSNow te wagen. Ik vond dit wel een tof spel door de intensiteit van de actie. Hoewel het gegeven ook best boeiend lijkt, vond ik de manier waarop het verhaal verteld werd niet zo geweldig. Die innerlijke dialogen konden me gestolen worden en de meeste personages boeien niet zo, alleen die vreemde vogel Ahti en de eccentrieke Dr Darling zijn leuk. Teveel moet je ook herleiden uit instructiefilmpjes of dossiers die je tegen komt.

De omgeving ziet er mooi uit met een fraai ontworpen, reusachtig kantoorpand, erg goede belichting en de effecten van destructie zijn goed zichtbaar. Wel is het upgrade menu veel te saai ontworpen en zijn de symbolen best wel onduidelijk en nietszeggend. Er zijn ook veel te veel random upgrades waar je toch niets mee doet terwijl je ook nog een beperkte voorraad mee kunt nemen. Het elke keer weggooien van zwakke upgrades wordt daardoor een vervelende klus. Je verdwaalt ook veel te makkelijk in het enorme doolhof, waarbij de kaart te weinig helpt. Ik moest meerdere keren YouTube opgaan om te kijken waar ik nu in godesnaam naar toe moest.

Geluidseffecten varieren nogal. Soundtrack ontbreekt teveel ook, meestal is er niets te horen.

Control moet het vooral hebben van de spannende actie waarbij je erg fragiel bent en de enorme destructie die je als de frele Jessie kunt veroorzaken met je wapens en krachten.

Het kon erg moeilijk en frustrerend zijn en ik viel te vaak te pletter of ik werd in 1 klap opgeblazen door een projectiel. Maar met doorzetten heb ik het uit kunnen spelen.

Een aantal zaken waren wel noodzakelijke slagroom op de taart: het Dynamite filmpje met Dr Darling en het fragment met de Take Control metal muziek, want het kon soms verder wat monotoon worden.

Nu ook verkrijgbaar op de Switch het is een cloud version...