Sekiro: Shadows Die Twice (2019)

PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door From
Uitgegeven door Activision

Waan je in de wereld van de Japanse Sengoku-periode, ten einde van de 16e eeuw. Een bloederige periode, in een tijd van onophoudelijke conflicten en spanningen. Jij stapt in de schoenen van Sekiro, een getalenteerde shinobi. Maar tevens een eenling, die in isolement is opgegroeid. En in de strijd om te overleven, strategisch en vastberaden te werk gaat. Op zoek naar wraak, na te zijn verslagen door een samoerai van de Ashina clan, dien je diep de bergen in te trekken. Daar ga je op zoek naar je leermeester, die na een brute aanval door de Ashina is meegenomen.

avatar van Maarten0402
E3 Trailer was vet. Ben hier erg benieuwd naar. Die grappling hook deed me aan Tenchu denken.
Enige wat ik jammer vindt is dat er geen PvP aspect in zit. Had graag een PvP systeem als in bijv. Dark Souls in dit type spel gewild. Lijkt me juist heel gaaf.

Lijkt me gruwelijk dit. Een nieuwe From Software-game, laat maar komen!

avatar van mister-fool
Erg benieuwd!

avatar van mister-fool
Ik vind het eigenlijk wel positief dat ze niet weer een pseudo-dark souls maken.
Myazaki is een creatieve game-regisseur. Het zou jammer zijn als hij steeds weer met dezelfde formule komt.

Het Dark Souls genre is sowieso ook wel een beetje uitgemolken de laatste jaren. Met ondermeer Nioh, The Surge, Lords of The Fallen (waarvan elk spel als ik me niet vergis ook nog eens een sequel krijgt?) en vast en zeker ook nog wat mindere goden (eh nou ja veel mensen vinden Lords of the Fallen ook al minder - maar de tijd die ik erin heb besteed vond ik wel ok) is het ook wel een heel voorspelbaar genre geworden.

Dus ook ik ben erg benieuwd waar ze hiermee naartoe gaan.

Is eigenlijk dit niet gewoon een nieuwe Tenchu?

Dat is toch wel een vergelijking die wat ver gezocht is. Sekiro lijkt me nou niet bepaald een pure stealth game. Zeker niet als je de stukjes ziet waar je ala God of War een gigantisch mythologisch monster neerhaalt in one-on-one combat en over gebouwen heen word geslingerd, of lustig een groep vijanden aan mootjes hakt. Lijkt zeker een portie stealth in te zitten maar om dan maar meteen te zeggen dat het een nieuwe Tenchu is? Nee lijkt me.

Sowieso vind ik het wel grappig want de een ziet hier dus een nieuwe Dark Souls in, de ander een nieuwe Tenchu (hier dus), de ander weer een nieuwe weet-ik-veel (heb ergens nog een of andere naam gelezen maar niet onthouden). Moeilijk om anno 2018 nog een spel uit te brengen dat nog lekker gewoon op zichzelf kan staan.

Vaarwel regelmatige hartslag...

Weet iemand hoe de moeilijkheidsgraad van deze game zal zijn. Ik hoop niet op hetzelfde als dark souls en bloodbourne

avatar van dr channard
Blijkbaar nog uitdagender volgens from software maar het hangt vooral van je speelstijl af.

Een combinatie van Dark Souls (moeilijkheidsgraad), Onimusha (stijl), Ninja Gaiden (gameplay) en God of War (cinematografie en actie) vooral, lijkt me.

...Vergeet niet dat vleugje Tenchu .

avatar van patenpac
Tjonge jonge. Van wat ik tot zover heb gehoord zou deze Sekiro minder uitdagend moeten zijn als de andere Souls achtige games van FromSoftware, maar jezus. Na een goede namiddag bezig te zijn geweest (lees: een 5 tal uurtjes) heb ik al besloten om opnieuw te beginnen. Ik zit momenteel al vast bij de eerste twee bosses in het spel en heb mijn items al helemaal verneukt De hele focus die gelegd wordt op het breken van de vijand zijn 'posture' zorgt voor een erg intensieve gevechtsmechanisme. Dit in mengeling met het feit dat je bij de kleinste fout sterk wordt afgestraft zorgt ervoor dat dit momenteel de benodigde oefening gaat nodig hebben voor me.

Hopen dat playthrough 2 iets vlotter gaat verlopen!

Mijn eerste uren heb ik er sinds gisteren ook op zitten. Op dit moment vind ik het toch een tikkeltje moeilijker dan een 'Nioh' en 'Bloodborne'. Desondanks geniet ik er met volle teugen van; dit is nog eens de echte ninja ervaring wat je krijgt voorgeschoteld! Met 'Nioh' was dat al een beetje het geval, echter is dat meer gericht op samoerai.

'Sekiro: Shadows Die Twice' gaat dieper in op de combat, middels de verscheidene technieken die je kan gebruiken en tools die je voorhanden hebt. Dit wordt nog eens een flinke kluif, maar kom maar op. Voor mij persoonlijk nu al de beste game van dit jaar.

avatar van patenpac
Na het beginnen aan mijn tweede playthrough ben ik eindelijk toch verder geraakt in het spel. De eerste twee bosses zijn eraan (al dan niet door het gebruiken van kleine zelf gevonden exploits ) en mijn voorraad items is er nog niet volledig door geknald! Desondanks ben ik echter wel op een ander (hopelijk kleiner) probleem gestoten zoals we van FromSoftware gewoon zijn, namelijk in verband met de exacte volgorde voor het voltooien van quests.

Hopelijk wordt mijn volgende run even vlot als deze van vandaag !

avatar van dr channard
Ik begin ook opnieuw. Ik ga het heel rustig aan doen en tevens genieten van de uitzonderlijke sfeer die FromSoftware weer tevoorschijn tovert. Ook in de combat heb ik een terughoudende strategie. De stealth kills zijn heel handig.

Ik hoor nu al van verschillende mensen, en dat zijn dan “Soulsborne veteranen”, dat ze dit spel echt te moeilijk vinden.. is het dan echt zo anders dan de vorige From games?

Iemand vergeleek het met het niveau van Orphan of Kos, maar dan op crack... heb de game ondetussen opgepikt maar als dat het geval is, baart me dat wel zorgen sinds ik die echt wel met afstand de moeilijkste boss vond in Bloodborne en zoiets nooit meer wil tegenkomen in een game..

synec schreef:

Ik heb net mijn eerste playthrough erop zitten, en als "soulsborne veteraan" kan ik heel goed begrijpen dat mensen deze game moeilijker vinden. Ikzelf zou het niet persé als moeilijker omschrijven, maar eerder als anders. Voornaamste probleem lijkt me (ikzelf heb hier ook in het begin last mee gehad) is dat de terughoudendheid techniek van Dark Souls minder efficiënt is in dit spel, terwijl de volledige dodge techniek van Bloodborne in dit spel keihard afgestraft wordt. Sekiro draait nu eenmaal volledig rond 'posture'. Het is eigenlijk de bedoeling dat je constant zwaarden clashed met je tegenstander om zo de posture van je tegenstander te doorbreken. Je wordt eigenlijk verplicht gesteld om een agressieve houding aan te nemen, en dat is nu net iets dat in de Soulsborne serie veel minder aanwezig is.

Voor mij heeft dit enige tijd geduurd vooraleer ik weg was met het hele systeem, maar ik kan je wel garanderen dat als je hem doorhebt, dit echt wel een toppertje is!

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Ik heb niet superveel ervaring met dit soort spellen, terwijl ik ze meestal toch wel erg leuk vind. Dark Souls III en Nioh staan nog steeds op mijn verlanglijstje.

Ik lees wel overal dat deze game erg moeilijk is. Hoe staat dit dan in verhouding met bijvoorbeeld Ninja Gaiden (2004). Die game vond ik ook moeilijk maar wel heerlijk om te spelen omdat je er ook echt steeds beter in werd naarmate je het langer speelde.

BoordAppel schreef:

Ninja Gaiden heb ik nooit gespeeld, dus een vergelijking met deze kan ik niet geven. Wel kan ik zeggen dat dit spel zeker en vast geen eitje is. Qua moeilijkheidsgraad is het zeker te vergelijken met Dark Souls, als het zelfs niet een tikkeltje moeilijker is. Zoals ik hierboven al heb aangehaald draait het spel volledig rond het constant clashen van zwaarden. Dit belemmert FromSoftware echter niet om je bij het kleinste foutje af te straffen. Je kan bij wijze van spreken een 5 minuten intensief aan het vechten zijn met een eindbaas, om dan gewoon bij een kleine vergissing volledig uitgemoord te worden. Het is en blijft gewoon een spel van trial en error, waarbij je eerst een 5-tal keer bij een eindbaas terecht komt om zijn bewegingen te leren alvorens je deze ook echt kan verslaan.

Daarnaast is het ook wel zo dat je verschillende bewegingen en technieken beter onder de knie krijgt wanneer je verder in het spel geraakt. Een perfect voorbeeld hiervan is de 'Mikiri Counter'. Dit is een beweging die toelaat om stootaanvallen, die normaal niet te verdedigen zijn tenzij je deze perfect afslaat, af te weren en tegelijkertijd een grote hoeveelheid 'posture damage' toe te brengen. Deze beweging constant correct kunnen uitvoeren heeft me echter wel een 4 à 5 tal uurtjes bezig gehouden. Het hebben van ervaring bij dit spel geeft dus zeker wel een voordeel, maar dit is een voordeel dat je ook wel degelijk nodig gaat hebben. In de eerste uren van het spel kom je vijanden tegen die zich voornamelijk toespitsen op één bepaalde soort van aanval. Dit zorgt ervoor dat je als speler kan leren omgaan met verschillende soorten aanvallen. Dat is zeker van belang, aangezien de laatste bossfights in het spel alle verschillende soorten aanvallen kunnen hanteren. Tot slot kan je ook je personage sterker laten worden door verschillende skill points in te zetten. Dit zorgt er ook voor dat het spel naar het einde toe 'makkelijker' wordt.

Eindconclusie van wat ik hiervoor allemaal heb gezegd is eigenlijk dat het spel opzicht meer uitdaging biedt naar het einde toe, maar dat je door gebruik te maken van de voorheen opgedane ervaring gewoon beter kunt inspelen op bepaalde situaties

Wat een spel zeg! Benieuwd of het deze momentum kan aanhouden, zo ja, wordt dit ongetwijfeld de game van het jaar.

De combat is zo verdomd goed en verslavend, eens je het begrijpt en onder de knie hebt. Moet wel zeggen dat het echt even duurt voor je die klik maakt, het spel kan echt moeilijk zijn, maar eens je die klikt hebt.. wow. Ik krijg er niet genoeg van. Ik vond het zelfs alles behalve frustrerend om Genichiro te verslaan. Wat een leuke boss. Lastig maar eerlijk. Echt een dans. Na x keer kon ik hem eindelijk verslaan zonder 1 keer een healing item te gebruiken. Dat geeft toch wel een kick.

synec schreef:

Blij om te zien dat deze game je bevalt Als liefhebber van FromSoftware kan het ook bijna niet anders

avatar van dr channard
genichiro was inderdaad echt een geniale bossfight. Had hem in 1 keer al neer. Ik was een pareer bitch in Bloodborne dus misschien daarmee dat de game snel klikte.

avatar van patenpac
Ik verlaag mijn stem toch van 4,5 naar 4. Deze game blijft in mijn ogen wel een toppertje om te hebben als je fan bent van Soulsborne games, maar om één of andere reden heeft deze game mijn aandacht niet kunnen vasthouden als andere FromSoftware games. Het spel is een maand uit en ik heb het spel na de tweede keer uit te spelen links laten liggen. Mogelijk kom ik op een later tijdstip terug op deze game, maar momenteel heeft het mijn aandacht net niet lang genoeg kunnen vasthouden.

avatar van dr channard
Ja heb ik dus ook. Ben nu bloodborne en dark souls terug aan het spelen en laat deze ook liggen.

avatar van patenpac
Grootste probleem bij dit spel ten opzichte van de andere is volgens mij dat de hele 'mysterieuze' setting hier wat ontbreekt. Qua lore is er heel weinig dat je kan achterhalen, terwijl dit bij Bloodborne en Dark Souls net één van de sterkste punten was.

Het mysterieuze wat enorm intrigerend was aan Bloodborne of Dark Souls is hier inderdaad minder aanwezig, maar dat lijkt ook wat de bedoeling te zijn om het toegankelijker te maken. Hoewel de levels toch weer vrij sterk zijn zoals we van Fromsoft mogen verwachten, mis ik toch ook het gevoel om echt ‘verloren te lopen’ of ‘waar in godsnaam ben ik’? Dat waren altijd mijn favoriete momenten in de vorige games.

Dat komt omdat de levels hier gewoon veel kleiner en linear zijn. Het mistige bos was de enige keer dat ik dat gevoel even terug had. Maar ja, dat lijkt ook allemaal weer minder de bedoeling hier, en in ruil krijg je dan weer iets prachtig moois met veel kleur zoals de Fountainhead Palace. De eerste keer dat je daar onder water gaat, valt je mond toch even open.

Verder maakt Sekiro het ook wel goed door de combat. Die is gewoon veel beter dan de vorige games als je het mij vraagt. Ik weet niet of ik nog terug kan naar Dark Souls na dit op vlak van combat of het passief benaderen van eindbazen. Het agressieve deflect en posture systeem is gewoon zo geweldig hier. Een echte clash of swords.

Na 65uur heb ik een eerste playthrough er nu op. En man, die laatste boss, wat een meesterwerk van fromsoft. Misschien net geen Bloodborne (dat was dan ook een once in a generation soort game voor mij), maar ik hou toch een meer dan positief gevoel over aan Sekiro. Hopelijk krijgen we een DLC, die ook wat aan de lore kan toevoegen.

Shinobi Execution.

Altijd heb ik al een game willen spelen waar je jezelf waant als een ninja. Met 'Nioh' was dat al een beetje het geval, maar dat is meer gericht op samoerai. Ik kon mijn geluk dus niet op toen FromSoftware deze titel aankondigde.

Ten opzichte van de zogenoemde 'SoulsBorne' games heb je geen klassen en/of statistieken. Je begint met een personage dat voorzien is van: een eigen stemacteur, onverwisselbare kleding, een katana en je armprothese. Het is duidelijk dat deze game meer gedreven is door het narratief, zonder verdere poespas. Dit is best fijn, want op deze wijze zit je helemaal in het avontuur van een ninja die zijn keizer moet redden.

De gameplay gaat erg diep, middels het pareren van je vijanden en proberen om hun houding te breken. Het is dus niet zomaar lukraak inslaan op hoop van zegen, waardoor er een heerlijke zwaardendans ontstaat die je zo tactisch mogelijk moet benaderen. Als een echte ninja kun je natuurlijk niet zonder toffe tools, zoals een shuriken en vuurwerk. Daarbij zijn de skills die je kunt ontgrendelen een ware verademing; geen gedoe meer met punten toewijzen aan allerlei attributen waarvan je niet weet of het - op den duur - enig verschil uitmaakt.

Qua locaties mis ik een beetje het mysterieuze van een 'Bloodborne', maar deze mogen er zeker zijn. Er zijn een aantal kleurrijke gebieden die prachtig zijn uitgewerkt. Helaas kan dat niet gezegd worden over de bazen, afgezien van wat uitzonderingen. Sowieso lijkt het alsof er om elke hoek wel een baas kan staan, wat de pacing niet zozeer bevorderd. Hierdoor verdwijnt het speciale gevoel dat je bij een baas krijgt. Men snijdt zichzelf ook in de vingers door bazen te recyclen, zonde.

Al met al is 'Sekiro: Shadows Die Twice' een geweldige game die je eerst moet doorgronden om het optimale eruit te halen, maar als het kwartje eenmaal valt, wil je niets anders meer. Tevens moet ik zeggen dat dit tot nu toe waarschijnlijk de moeilijkste game is die ik heb gespeeld, des te groter het gevoel van voltooiing die ik eraan heb overgehouden.

Dikke 4,0 sterren.