FIFA 19 (2018)

PlayStation 4 / PlayStation 3 / Xbox One / PC / Nintendo Switch / Xbox 360
Sports
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Electronic Arts

Bepaal en beleef ieder moment op het veld, terwijl je je als speler - of aan het roer van je team - naar de top werkt. Binnen de traditionele spelmodi, zoals de carrièremodus, Ultimate Team en diverse League -modi, voegt dit deel de authentieke spanning van de UEFA toernooien toe. Meng je in de strijd om de UEFA Europa League of Super Cup. Of neem deel aan het bal van de kampioenen: de UEFA Champions League.

Totale chaos: FIFA 19 introduceert No Rules mode | VoetbalPrimeur.nl

Dit vind ik wel oprecht cool. Doet me denken aan de oude Fifa's eind jaren 90 toen je met de q-knop een doodschop kon geven

Dit + de Champions League licentie maken van Fifa 19 wel een game met veranderingen die de aankoop waard kunnen maken.

Dat is zeker cool! Demo is naar het schijnt nu ook te downloaden

avatar van Nomak
De laatste keer dat ik Fifa speelde zal zo een 9 jaar geleden zijn. Dacht het nu weer eens te proberen, maar er is naar mijn mening veel te veel veranderd in de negatieve zin.
Is nu toch allemaal puur commercieel gemaakt om ons uit te melken of vergis ik me nu? Hoe meer geld je er in blijft pompen, hoe beter jouw ploeg zal worden.

Ik zocht uit interesse net op hoe dat allemaal werkt.
Kreeg ik zo een rotirritant ventje te zien met 10 miljoen fifa points. En dan maar aan de lopende band pakketten openenen. Na ongeveer anderhalf miljoen aan pakketten krijgt ie dan Messi.

Geen idee hoeveel die onzin gekost heeft. Hem waarschijnlijk helemaal niks, zal allemaal gesponsord zijn door EA.
Maar dat EA zo een game op deze manier wil promoten, dat heeft bij mij net een averechts effect. Mijn zin in Fifa is helaas alweer helemaal over.

Nomak schreef:

Je doelt op de game modus FIFA Ultimate Team (FUT) en wat dat betreft klopt het helemaal wat je zegt. Die pakketjes (lootboxen) worden door de Nederlandse kansspel autoriteit al aangemerkt als een overtreding op de Nederlandse gokwet. Er was zelfs even sprake van een mogelijk verbod op FIFA.

Maar goed, FUT kan je ook prima spelen zonder die pakketjes te kopen. Je kan ze ook winnen door gewoon veel te spelen. Dat doe ik elk jaar toch wel weer met aardig wat plezier. Naast FUT heb je nog tal andere modi die op alle vlakken in die 9 jaar wel zijn door ontwikkeld. Ook compleet nieuwe zaken zoals bijv The Journey, leuke toevoeging en gaat elk jaar verder waar het vorig jaar eindigde.

Gameplay wise ook veel veranderd de laatste jaren, vooral het ‘nieuwe’ verdedigen en in dit deel hebben ze iets toegevoegd aan het schiet mechanisme (timed shooting). Oh en voor het eerst dit jaar de champions league in FIFA, die zat tot 2018 altijd exclusief in PES

Demo speelde wel leuk trouwens! Kan aan mij liggen maar gameplay lijkt wat sneller/vlotter en ik scoorde er flink op los. Mooie goals ook. Game lijkt wat makkelijker te zijn geworden, want ik speelde op professional en bij voorgaande versies won ik niet meteen mijn 1e potjes met 5-1 en 6-0 op dat niveau.

Ja, hoe kut EA ook eigenlijk is, ik vermaak me hier elk jaar toch wel weer mee.

avatar van threeohthree
1,5
mrdig Wel grappig dat je dat zegt op de subreddit lees je toch vooral het tegenovergestelde wat betreft het scoren e.d. Ik heb zelf uiteraard ook de demo gespeeld maar loop veel te veel te kloten met het nieuwe touch systeem en skill moves om echt goed te kunnen oordelen.

avatar van dr channard
FIFA 19, met alweer een aanrander op de cover.

dr channard schreef:
FIFA 19, met alweer een aanrander op de cover.

Jij gelooft direct elke aanname ja? Iemand is al schuldig voordat er een rechter naar heeft gekeken?

Wanneer je hier elk jaar bij Game Mania de zekere gelige keten in een rij tot voorbij de deur gaat staan mag je je ook aardig collectief misbruikt voelen dus in die zin sowieso wel toepasselijk dan.

Ik koop hem misschien over een paar jaar wel voor twee euro, zoals ik onlangs ook deed met deeltje 2016.

In dat geval hier en daar stiekem toch wel best vermakelijk, soms.

In elk ander geval: niet.

2 euro? 0.99 cent bedoel je. Meer betaal je er in 2021 niet voor hoor.

In dat opzicht is FIFA het zielige, misvormde broertje van Call of Duty. En dat wil al heel wat zeggen.

Ik zie ze wel eens binnenkomen, die mensen die hun FIFA 2015 willen inruilen en verrast kijken als ze horen dat ze er nog hooguit 0,50 euro voor vangen of dergelijks, of gewoon niet meer ingenomen mogen worden vanwege te veel stock. 'Maar ik had hier verleden jaar nog wel bijna 70 euro voor betaald hoor!'. Ja doei. Dikke neus.

Eentje of twee om de zoveel jaar in mijn collectie om af en toe eens een potje te spelen tegen een vriend op de bank is wel genoeg. Wie weet. Misschien komt 2019 er dus wel in (in 2021-2022 of zo welteverstaan), is tenslotte alweer een paar jaar terug. En als gemiddelde speler boeit het allemaal toch geen hol.

Fifa 18 is na release van Fifa 19 nog maar een paar Euro. Als je niet perse bij wil lopen moet je gewoon elk jaar bij release van de nieuwe Fifa de oude halen. Maar ik kan het niet, ik wil niet achterlopen daarmee. Ik weet dat het zwak is, maar ik ben dan gewoon gevoelig voor de hype. Soms moet je games gewoon direct bij release spelen. Binnenkort met Red Dead 2 ook zo.

Manny Calavera schreef:
Ik weet dat het zwak is, maar ik ben dan gewoon gevoelig voor de hype.

Oh nee. Dat begrijp ik ook best wel hoor. Het is een wat overdreven vergelijking van mijn kant uit als heel erg casual speler tegenwoordig - ik speel nog erg veel en erg graag in alle genres, alleen ben ik vanwege backlog en financiele redenen gestopt met het bij release spelen van games. Hoewel ik vast en zeker nog wel eens een uitzondering zal maken hier of daar.

Ik kan best volgen dat (met name) voetbalfans en shooterfans ieder jaar toch wel weer een update willen zien van 'hun' franchise. Ik hoef daar niet per se in mee te gaan en zie voor de casual speler die zo nu en dan een potje speelt niet meteen een meerwaarde, maar kan me voorstellen dat voor mensen die veel online spelen het er gewoon bijhoort. Volg je voetbal, basketbal of zo op de voet kan ik me inbeelden dat het een extra dimensie toevoegt. Spelen al je vrienden de laatste Call of Duty of Battlefield eveneens. En daar is ook niets mits mee.

Ik ben eigenlijk wel positief over deze nieuwe Fifa. De CL licensie heeft echt meerwaarde maar belangrijker, de game speelt erg lekker. Even wennen aan de nieuwigheden, dat wel.
En de nieuwe gamemodussen waarbij je zelf de zaken aan kan passen qua regels zijn tof. Lekker rond gaan schoppen! Cijfer volgt wel in het najaar, neig naar 3,5 of 4 sterren.

Fifa 19 is gewoon een fijne Fifa geworden, net als Fifa 18 dit ook al was. Nadat de reeks een paar hele matige jaren kende speelt het eindelijk weer lekker. Je voelt de controle, het verloopt vloeiend en het belangrijkste, het levert plezier op. Diverse speelstijlen voelen ook verschillend van elkaar en het loont wel degelijk om goed te knutselen aan je tactieken. Daarnaast is de aanwezigheid van de Champions League licentie een hele grote meerwaarde, aangezien het gewoon prima uitgewerkt is met filmpjes, de muziek en de hele atmosfeer die dit toernooi zo enorm episch maakt. Het is leuk om een seizoentje te spelen of eventjes een CL finale na te bootsen. Verder zit de game weer tjokvol met opties, toernooien, extra's en whatever om er weer tot de volgende editie mee door te kunnen gaan. Fifa blijft toch wel zo'n reeks die altijd leuk blijft even een uurtje op te starten. Vernieuwend of bijzonder is het allemaal niet, maar toch voel ik me bijna elk jaar gedwongen de nieuwe versie te halen. Wat weer knap gedaan van EA is, ook al vind ik hen maar een té commerciële geldwolf.

avatar van TonyTHorror
0,5
Stink er niet in. Zolang dit spel blijft 'fucken' door de online ervaring vrijwel volledig te scripten, is er toch geen enkele reden om het nog te spelen? Valste hoop na de slechtste Fifa ooit: Fifa 18. Nu van de troon gestoten door... jawel: 19. Tijd voor een boycot.

TonyTHorror schreef:

Waarom zou je na de slechtste Fifa ooit het jaar erop meteen de nieuwe halen? Is niet erg aannemelijk dat ze het dan plots totaal anders gaan doen.
Maar om ook de laagste score ooit te geven puur vanwege het online deel vind ik ook wat vreemd.

Raminos
Ben het wel mee eens hoor. Dit is met afstand de slechte Fifa ooit gemaakt. Heb al heel vaak in de community (en samen met mij vele andere) mijn frustraties geuit dus niet zo'n behoefte om het hier te doen, maar ik speel Fifa al jaren op een vrij hoog niveau en dan pas besef je eigenlijk hoe slecht dit spel is. Game mechanics zijn sowieso al jaren een grote issue bij Fifa.

Ik ben ook gestopt met het jaarlijks kopen van Fifa. Vermaak me zo nu en dan nog wel eens met een potje Fifa 17 en daar houd ik het voorlopig maar bij. Bedankt voor de waarschuwingen hier, want soms beging het ineens te kriebelen...

avatar van Sateck
Minder dan FIFA 18. Met name de besturing, erg rommelig. 2*

Dacht een jaartje over te slaan Maar zojuist toch aangeschaft voor een mooie prijs(je)

CL toevoeging bevalt iig goed

Bevalt me erg goed deze Fifa. Controls liggen me beter dan Fifa 18 en zoals gezegd, de CL toevoeging is erg fijn!

Na precies 650 potjes (FUT 352x gewonnen 38x gelijk 210x verloren) in deze fifa 19 houd ik er een bijzonder wisselvallig gevoel aan over. De inhoud is goed de gameplay wederom belabberd.

De gameplay is veelste wisselvallig, een wedstrijd domineren is bijna onmogelijk aangezien EA de matches zo dus danig lijkt te beinvloeden, de kickoff goals zijn hier een groot voorbeeld van. Je speelt potjes waar je bij rust met 3-1 voorstaat aan de wedstrijd statistieken blijkt ook dat je beter bent (meer balbezit hoger pass accuratie en meer doelpogingen) de 2de helft lukt helemaal niks meer de AI maakt fout op fout om kansen te creëren voor de tegenstander. Aan het einde heb je verloren door een onmogelijke goal in de 89ste minuut, waar de verdedigers over elkaar heen vallen de keeper de bal zo aanraakt dat hij niet langs gaat maar erin rolt.

Pasen werkt wisselend, op bepaalde momenten loopt het balletje prima rond en ben je instaat om kansen te creëren (zonder die belachelijke skill moves) en maak je hier en daar een goal. Andere momenten blijven AI spelers stil staan lopen niet vrij en blijven vooral in de dekking staan. Het meest irritante is wanneer spelers een loopactie inzetten waarop je reageert met een pass waarna ze uit het niks weer stil blijven staan?

Afwerken is vooral een gimmick geworden met de timed precision shots. Wie dit bij EA bedacht heeft zou eigenlijk per direct ontslagen moeten worden. Wat een belabberde hoeveelheid goals levert dit op (meeste potjes eindigen boven de 3-3). Het is vooral jammer aangezien er uit het niks continu goals vallen waar je als speler niks aan kan doen. De top spelers hoeven de bal niet eens aan te nemen en schieten hem vanaf de corner vlag netjes binnen.

Verdedigen is mijn ding vanaf het tac. verdedigen al helemaal niet meer. Ik vind het na al die delen nog steeds helemaal geen toevoeging en vond ik in het begin van Fifa 19 met die AI defending wel prettig en maakt voor mij de ervaring een stuk stabieler. De keuzes van AI gestuurde spelers is hierbij met vlagen ook een drama CV die uit het niks naar voren stormen om vooral veel gaten te laten vallen, dit gebeurt vooral op het moment dat je lijkt te moeten verliezen of winnen. Het niveau is ook totaal niet consistent.

De stats van de spelers lijken er weer deels voor de show te staan en is vooral de snelheid erg wisselend er zijn momenten dat rappe buiten spelers de verdediging compleet het strond voor de ogen lopen maar meestal haalt de verdediger hem wel weer in. Kracht is ook lastig in te schalen Zlatan wordt regelmatig door een ukkepuk omver gelopen en is voor mij helemaal niet zo'n sterk aanspeelpunt.

Ik speel eigenlijk alleen maar FUT wat ik dan qua content nog steeds een bijzonder sterke gamemode vindt, wel heb ik sterk het idee dat qua matchmaking het extreem moeilijk wordt gemaakt op het moment dat je echt beloningen vrij gaat spelen. Als ik nog 2 wedstrijden over heb en nog 2x moet winnen voor een volgende rang in de weekend league dan tel er maar op dat je super teams krijgt en mocht je dan als nog het lef hebben bijna te winnen springt EA wel bij om het toch in een verlies om te zetten. Verder vind ik de uitbetaling aan ingame coins belabberd laag tov de koste die er op de market gevraagd worden (je match verdienste gaat al bijna geheel op aan squad fitnes items). Ook is de 5% EA tax natuurlijk al jaren belachelijk.

Pakketjes koop ik nooit en aan de hand van mijn verdiende pakketjes maar goed ook want 125K voor eigenlijk nooit iets bijzonders (al heb ik wel Mbabe in een van mn eerste pakketjes gekregen de andere pakketjes waren allemaal bagger) is ook niet in verhouding, ik snap het van EA wel maar ze zijn duidelijk uit op extra geld en schamen zich er helemaal niet meer voor ze doen niet eens hun best meer om het een beetje in te pakken. Ook de player picks uit de WL zijn mij in ieder geval niet gegund en blijf ik de spelers krijgen waar je niks aan hebt (op Jesus 85 enig sinds na al had ik op dat moment al een betere spits). De SBC's zijn erg prijzig maar houden je wel bezig de dagelijkse doelstellingen zijn vergeetbaar maar de wekelijkse doelstellingen kunnen je zomaar een paar leuke spelertjes opleveren prima en houd het leuk om niet in een gamemode te blijven hangen puur voor de coins. Ook FUTSwab vind ik een prima toevoeging. Het laat je met spelers spelen die je normaal nooit gebruikt en zijn vaak ook bruikbaar en dus goedkopere alternatieven voor de echte topspelers die wel als nog beter zijn. Het behalen van deze items via doelstellingen vind ik prima en is meestal goed ingeschaald al is het met vlagen wel een hele zit om iets voor elkaar te krijgen, bv afgelopen week scoor 1x met een belg in 4 gewonnen DR matches kan een opstakel zijn als je geen goede belgische spelers hebt.

Het bouwen aan een steeds beter team (nu GK de Gea, LB Marcello, CV Ramos en van Dijk, RB Aurier 86, CDM Casemiro en Fabinho, CAM futmas Firmino 88, LM Hazard RM Salah en SP Zlatan 92, wissel spelers vooral de futswap items) blijft erg verslavend om te doen ook gezien hoe het beloon systeem in deze Fifa werkt (wat ik goed vind maandag squad battles donderdag WL en DR, al mag het wel qua beloning meer zijn vooral meer coins) blijft het je onderhand verplichten om door te spelen.

2.0 voor een Fifa wat veel uitgewerkte content brengt en in die zin ook echt wel weer 60 euro waard is tov Fifa 18 het blijft alleen jammer dat EA de draad voor mij helemaal kwijt is qua gameplay. Het irriteerd me bijna meer dan dat ik er eigenlijk plezier uit haal. Het blije gevoel dat je Neymar bij elkaar hebt gesprokkeld om vervolgens 3 potjes op een tergende manier te moeten verliezen is bij mij het gevoel wat deze Fifa voornamelijk oproept

Hey Carlo, heel veel kritiek, ik heb geen idee of het terecht is of niet, maar aangenomen van wel, dan snap ik niet dat je zoveel tijd wil steken in een spel als dit. Dit soort gedrag gaat EA enkel aanmoedigen zo verder te doen als nu. EA heeft er geen probleem me dat hun klanten zagen en klagen, zolang ze maar betalen.

@ Grovonion: Ik vraag me zelf ook vaak af waar ik weer aan begin maar ik speel nu eenmaal graag footy's. Het hele concept van FUT ligt mij gewoon en geeft continu een doel (op korte termijn) om na toe te kunnen werken. Ik begin ieder jaar met PES en die speelt lekkerder als fifa (mijn mening dan hea) maar daar mis je gewoon content. Gameplay prima alleen er is niet echt een doel en alle randzaken in bijvoorveeld de Master League zijn in mijn ogen niet goed uitgewerkt bv een transfer systeem wat de meest rare capriolen uithaalt en clubs als Man City met 12 spelers overlaat. MyClub de tegenhanger van FUT is gewoon niet goed en mist content en draait misschien nog meer op het random verkrijgen van spelers aangezien er geen transfer market is. Het is jammer dat EA Konami helemaal kapot geconcureerd heeft en ze financieel zo veel sterker zijn dat ze dit jaar ook de CL hebben "afgepakt" terwijl ze gameplay technisch best eens mogen kijken na de gameplay van PES. Al kan Konami ook verweten worden dat zij geen gametype als FUT na kunnen bootsen.

Ik vind Fifa als totaal pakket echt wel 60 euro waard alleen qua gameplay zakt Fifa juist door vaak bepaalde toevoegingen te willen doen voor mij (persoonlijk) weg, de matchmaking weg zetten lijkt mij ook lastig aangezien je goede spelers hebt met een een slecht elftal en slechte spelers hebt met alleen icons.

Nu komen ze dit jaar bv met de toevoeging Division Rivals en halen ze online Seasons eruit (waarom die niet kon blijven is voor mij ook een vraag aangezien de playerbase van Fifa natuurlijk belachelijk groot is) je wordt in DR eigenlijk meer beloond om onder je niveau te spelen dan te gaan ploeteren in Div. 1, wat veel spelers dus ook doen maar daardoor komen de huis tuin en keuken spelers als ik zelf er weer bekaaider vanaf. Dat zijn van die vernieuwingen en keuzes die EA ieder jaar maakt en volgens mij niet bevordelijk zijn voor de inhoud van het spelletje, gameplay technisch heb je die toevoeging als die timed precision shots wat in de praktijk gewoon misbruikt wordt en dus een irritatie is ipv een toevoeging.

Er zitten ook wat exploids (waar je als speler na een goal alleen nog maar het gezicht kan zien van je speler die de goal maakt, vraag me niet hoe het werkt maar er gaan een hoop pauze menu's aan vooraf, ik loop hier dus regelmatig tegen aan) in waar je in de WL tegen aanloopt die niet bevordelijk zijn voor mij als speler maar er wel voor (kunnen) zorgen dat je net die rang niet haalt wat voor de cashflow van EA natuurlijk ergens wel weer bevordelijk kan zijn aangezien ik ook die top tier players wil hebben. En bugs net als vandaag 3 wedstrijden in de WL gewonnen, hierna een error en telt het als verlies, waarna je dus ipv 8x wint uit 11 maar 5 uit 11 haalt. Dit kan eigenlijk niet in een competitieve mode als de WL, vooral omdat je maar 30 kansen hebt.

Een 2.0 is misschien gezien de tijd die ik toch ieder jaar spendeer aan FIFA aan de lage kant en zou een 3.0 inderdaad reëeler zijn. En EA gaat om mijn zeikerige mening de gameplay/gametypes niet aan passen en groot gelijk hebben ze persoonlijk vind ik het gewoon jammer hoe Fifa zich ontwikkelt of mijn skills achteruit gaan (?).