FIFA 19 (2018)

PlayStation 4 / PlayStation 3 / Xbox One / PC / Nintendo Switch / Xbox 360
Sports
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Electronic Arts
Uitgegeven door Electronic Arts

Bepaal en beleef ieder moment op het veld, terwijl je je als speler - of aan het roer van je team - naar de top werkt. Binnen de traditionele spelmodi, zoals de carrièremodus, Ultimate Team en diverse League -modi, voegt dit deel de authentieke spanning van de UEFA toernooien toe. Meng je in de strijd om de UEFA Europa League of Super Cup. Of neem deel aan het bal van de kampioenen: de UEFA Champions League.

Totale chaos: FIFA 19 introduceert No Rules mode | VoetbalPrimeur.nl

Dit vind ik wel oprecht cool. Doet me denken aan de oude Fifa's eind jaren 90 toen je met de q-knop een doodschop kon geven

Dit + de Champions League licentie maken van Fifa 19 wel een game met veranderingen die de aankoop waard kunnen maken.

Dat is zeker cool! Demo is naar het schijnt nu ook te downloaden

avatar van Nomak
De laatste keer dat ik Fifa speelde zal zo een 9 jaar geleden zijn. Dacht het nu weer eens te proberen, maar er is naar mijn mening veel te veel veranderd in de negatieve zin.
Is nu toch allemaal puur commercieel gemaakt om ons uit te melken of vergis ik me nu? Hoe meer geld je er in blijft pompen, hoe beter jouw ploeg zal worden.

Ik zocht uit interesse net op hoe dat allemaal werkt.
Kreeg ik zo een rotirritant ventje te zien met 10 miljoen fifa points. En dan maar aan de lopende band pakketten openenen. Na ongeveer anderhalf miljoen aan pakketten krijgt ie dan Messi.

Geen idee hoeveel die onzin gekost heeft. Hem waarschijnlijk helemaal niks, zal allemaal gesponsord zijn door EA.
Maar dat EA zo een game op deze manier wil promoten, dat heeft bij mij net een averechts effect. Mijn zin in Fifa is helaas alweer helemaal over.

Nomak schreef:

Je doelt op de game modus FIFA Ultimate Team (FUT) en wat dat betreft klopt het helemaal wat je zegt. Die pakketjes (lootboxen) worden door de Nederlandse kansspel autoriteit al aangemerkt als een overtreding op de Nederlandse gokwet. Er was zelfs even sprake van een mogelijk verbod op FIFA.

Maar goed, FUT kan je ook prima spelen zonder die pakketjes te kopen. Je kan ze ook winnen door gewoon veel te spelen. Dat doe ik elk jaar toch wel weer met aardig wat plezier. Naast FUT heb je nog tal andere modi die op alle vlakken in die 9 jaar wel zijn door ontwikkeld. Ook compleet nieuwe zaken zoals bijv The Journey, leuke toevoeging en gaat elk jaar verder waar het vorig jaar eindigde.

Gameplay wise ook veel veranderd de laatste jaren, vooral het ‘nieuwe’ verdedigen en in dit deel hebben ze iets toegevoegd aan het schiet mechanisme (timed shooting). Oh en voor het eerst dit jaar de champions league in FIFA, die zat tot 2018 altijd exclusief in PES

Demo speelde wel leuk trouwens! Kan aan mij liggen maar gameplay lijkt wat sneller/vlotter en ik scoorde er flink op los. Mooie goals ook. Game lijkt wat makkelijker te zijn geworden, want ik speelde op professional en bij voorgaande versies won ik niet meteen mijn 1e potjes met 5-1 en 6-0 op dat niveau.

Ja, hoe kut EA ook eigenlijk is, ik vermaak me hier elk jaar toch wel weer mee.

avatar van threeohthree
1,5
mrdig Wel grappig dat je dat zegt op de subreddit lees je toch vooral het tegenovergestelde wat betreft het scoren e.d. Ik heb zelf uiteraard ook de demo gespeeld maar loop veel te veel te kloten met het nieuwe touch systeem en skill moves om echt goed te kunnen oordelen.

avatar van dr channard
FIFA 19, met alweer een aanrander op de cover.

dr channard schreef:
FIFA 19, met alweer een aanrander op de cover.

Jij gelooft direct elke aanname ja? Iemand is al schuldig voordat er een rechter naar heeft gekeken?

avatar van dr channard
#metoo

Wanneer je hier elk jaar bij Game Mania de zekere gelige keten in een rij tot voorbij de deur gaat staan mag je je ook aardig collectief misbruikt voelen dus in die zin sowieso wel toepasselijk dan.

Ik koop hem misschien over een paar jaar wel voor twee euro, zoals ik onlangs ook deed met deeltje 2016.

In dat geval hier en daar stiekem toch wel best vermakelijk, soms.

In elk ander geval: niet.

2 euro? 0.99 cent bedoel je. Meer betaal je er in 2021 niet voor hoor.

In dat opzicht is FIFA het zielige, misvormde broertje van Call of Duty. En dat wil al heel wat zeggen.

Ik zie ze wel eens binnenkomen, die mensen die hun FIFA 2015 willen inruilen en verrast kijken als ze horen dat ze er nog hooguit 0,50 euro voor vangen of dergelijks, of gewoon niet meer ingenomen mogen worden vanwege te veel stock. 'Maar ik had hier verleden jaar nog wel bijna 70 euro voor betaald hoor!'. Ja doei. Dikke neus.

Eentje of twee om de zoveel jaar in mijn collectie om af en toe eens een potje te spelen tegen een vriend op de bank is wel genoeg. Wie weet. Misschien komt 2019 er dus wel in (in 2021-2022 of zo welteverstaan), is tenslotte alweer een paar jaar terug. En als gemiddelde speler boeit het allemaal toch geen hol.

Fifa 18 is na release van Fifa 19 nog maar een paar Euro. Als je niet perse bij wil lopen moet je gewoon elk jaar bij release van de nieuwe Fifa de oude halen. Maar ik kan het niet, ik wil niet achterlopen daarmee. Ik weet dat het zwak is, maar ik ben dan gewoon gevoelig voor de hype. Soms moet je games gewoon direct bij release spelen. Binnenkort met Red Dead 2 ook zo.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik weet dat het zwak is, maar ik ben dan gewoon gevoelig voor de hype.

Oh nee. Dat begrijp ik ook best wel hoor. Het is een wat overdreven vergelijking van mijn kant uit als heel erg casual speler tegenwoordig - ik speel nog erg veel en erg graag in alle genres, alleen ben ik vanwege backlog en financiele redenen gestopt met het bij release spelen van games. Hoewel ik vast en zeker nog wel eens een uitzondering zal maken hier of daar.

Ik kan best volgen dat (met name) voetbalfans en shooterfans ieder jaar toch wel weer een update willen zien van 'hun' franchise. Ik hoef daar niet per se in mee te gaan en zie voor de casual speler die zo nu en dan een potje speelt niet meteen een meerwaarde, maar kan me voorstellen dat voor mensen die veel online spelen het er gewoon bijhoort. Volg je voetbal, basketbal of zo op de voet kan ik me inbeelden dat het een extra dimensie toevoegt. Spelen al je vrienden de laatste Call of Duty of Battlefield eveneens. En daar is ook niets mits mee.

Ik ben eigenlijk wel positief over deze nieuwe Fifa. De CL licensie heeft echt meerwaarde maar belangrijker, de game speelt erg lekker. Even wennen aan de nieuwigheden, dat wel.
En de nieuwe gamemodussen waarbij je zelf de zaken aan kan passen qua regels zijn tof. Lekker rond gaan schoppen! Cijfer volgt wel in het najaar, neig naar 3,5 of 4 sterren.

Fifa 19 is gewoon een fijne Fifa geworden, net als Fifa 18 dit ook al was. Nadat de reeks een paar hele matige jaren kende speelt het eindelijk weer lekker. Je voelt de controle, het verloopt vloeiend en het belangrijkste, het levert plezier op. Diverse speelstijlen voelen ook verschillend van elkaar en het loont wel degelijk om goed te knutselen aan je tactieken. Daarnaast is de aanwezigheid van de Champions League licentie een hele grote meerwaarde, aangezien het gewoon prima uitgewerkt is met filmpjes, de muziek en de hele atmosfeer die dit toernooi zo enorm episch maakt. Het is leuk om een seizoentje te spelen of eventjes een CL finale na te bootsen. Verder zit de game weer tjokvol met opties, toernooien, extra's en whatever om er weer tot de volgende editie mee door te kunnen gaan. Fifa blijft toch wel zo'n reeks die altijd leuk blijft even een uurtje op te starten. Vernieuwend of bijzonder is het allemaal niet, maar toch voel ik me bijna elk jaar gedwongen de nieuwe versie te halen. Wat weer knap gedaan van EA is, ook al vind ik hen maar een té commerciële geldwolf.

avatar van TonyTHorror
0,5
Stink er niet in. Zolang dit spel blijft 'fucken' door de online ervaring vrijwel volledig te scripten, is er toch geen enkele reden om het nog te spelen? Valste hoop na de slechtste Fifa ooit: Fifa 18. Nu van de troon gestoten door... jawel: 19. Tijd voor een boycot.

TonyTHorror schreef:

Waarom zou je na de slechtste Fifa ooit het jaar erop meteen de nieuwe halen? Is niet erg aannemelijk dat ze het dan plots totaal anders gaan doen.
Maar om ook de laagste score ooit te geven puur vanwege het online deel vind ik ook wat vreemd.

Ben het wel mee eens hoor. Dit is met afstand de slechte Fifa ooit gemaakt. Heb al heel vaak in de community (en samen met mij vele andere) mijn frustraties geuit dus niet zo'n behoefte om het hier te doen, maar ik speel Fifa al jaren op een vrij hoog niveau en dan pas besef je eigenlijk hoe slecht dit spel is. Game mechanics zijn sowieso al jaren een grote issue bij Fifa.

Ik ben ook gestopt met het jaarlijks kopen van Fifa. Vermaak me zo nu en dan nog wel eens met een potje Fifa 17 en daar houd ik het voorlopig maar bij. Bedankt voor de waarschuwingen hier, want soms beging het ineens te kriebelen...

avatar van Sateck
Minder dan FIFA 18. Met name de besturing, erg rommelig. 2*