Just Cause 4 (2018)

PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Avalanche
Uitgegeven door Square Enix

In het vierde deel in de Just Cause reeks stap je opnieuw in de schoenen van Rico Rodriguez. Dit maal situeert het verhaal zich in het fictieve Zuid-Amerikaanse land Solis, waar je dit maal wordt bijgestaan door Gabriella, leider van de organisatie Black Hand. Tijdens je missies krijg je wederom de beschikking over je grijphaak. Welke je tevens kunt voorzien van allerhande modificaties, zoals een elektrische shock, of raketten welke je op je (menselijke) doelwitten kunt afvuren.

Review - Just Cause 4 voelt in alles overbodig (pc) | Review | Gamer.nl

Schijnt niet best te zijn. En ik vond het al zo'n middelmatige reeks.

Ik heb alleen de 2de gespeeld. En die vond ik best vermakelijk. Ik ga er niet 'geweldig' opplakken, maar ik heb er toch best een 20 uur inzitten (niet uitgespeeld) en het feit dat je werkelijk alles, maar dan ook alles kon vernietigen, beklimmen (met die haak) en een hele hoop ongein kon uithalen was toch wel leuk. Na een tijd had ik wel gezien maar goed...dat heb je wel vaker.

Deel 3 heb ik niet gespeeld MAAR die ziet wel in de volgende Humble Bundle Monthly als unlock zie ik...dus die zal als hij op mijn PC draait toch zeker even spelen.

Ook van deel 4 heb ik geen bijster hoge verwachtingen maar ergens denk ik wel dat ik me er toch best wel weer even mee zou kunnen bezighouden, afgaande op de filmpjes.

avatar van wolff
Ajax&Litmanen1 schreef:
Review - Just Cause 4 voelt in alles overbodig (pc) | Review | Gamer.nl

Schijnt niet best te zijn. En ik vond het al zo'n middelmatige reeks.

Heb alleen nog 1 en 2 gespeeld maar krijg zo het gevoel dat elk deel precies dezelfde nadelen heeft

wolff schreef:

MAAR...ook dezelfde voordelen. Je hoeft niet echt lang of hard na te denken bij dit spel. Gewoon even een half uurtje of een uurtje neerzitten en schieten op alles wat beweegt op de meest inventieve manier die op dat moment mogelijk is kan OOK leuk zijn vind ik. Ik vind dit soort spellen voor een tientje alleszins altijd wel te pruimen.

Ik vind deze reeks zo hersenloos en vermoeiend dat over de top actie dan helemaal niet leuk is. Had de Saints Row reeks ook al last van. Leuk dat je alles kan doen, maar als het nergens meer op slaat heeft het geen impact. Daarom vind ik de open werelden van Rockstar zo tof. Daar voelt alles wat je doet wel nuttig en logisch.
Ik zal JC 4 komend jaar wel weer voor een tientje tweedehands kopen, maar ik verwacht er wederom niks van.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Valt wel mee vind ik dus. Bij Just Cause bestaat bij mij het plezier uit de hersenloze actie en het unlocken van de volgende reeks wapens / auto's / voertuigen om chaos mee te veroorzaken. Ik hoef hier ook echt geen diepgaand verhaal. Een hoop explosies in een exotische achtergrond en wat lol beleven met haak / chute / wingsuit is voor mij meer dan genoeg. Maar neen - meer dan 10 euro zou ik er ook niet voor geven. Laat dat gezegd zijn.

Saints Row is wel een andere zaak zijn. Het hoeft niet nuttig of logisch te zijn - Saints Row vind ik geslaagd als overtrokken parodie op de GTA games / klonen die zichzelf op een bepaald moment een beetje 'te' serieus namen. Het heeft zijn eigen charme - de karakters zijn leuk - de humor overtrokken - het moet je ding zijn, maar ik kan de lol er wel van in zien en ik speel ze graag. Met name 3 heb ik toch een paar tiental uur inzitten.

Maar wederom - ik zal echt nooit veel geld aan Just Cause uitgeven - het is toevallig zo dat ik de eerste drie via bundels op de PC heb gekregen. En me er toevallig best mee heb vermaakt. Alle 4 in de winkel kopen zou ik nooit doen - maar eentje voor een tientje oppikken (deel 2 of 4?) zou ik eventueel wel zien zitten als console gamer. Meer ook niet. Maar...ik vermoed sowieso dat deze wel zal floppen. Tijdstip was niet zo heel erg gunstig qua release want alles werd toch zowat opgezwolgen door Red Dead Redemption 2.

Sinner schreef:
Zeg dat wel, in mijn ogen zelfs een flater van de uitgevers. Oftewel ervoor zorgen dat hij een maand of 2 voor RDR2 uitkomt, ofwel beter, een half jaar of meer wachten.

Maar vrees ervoor dat deze hoedanook geen schitterende reviews had gekregen, doe gewoon blijkbaar te veel hetzelfde als de vorige delen.

Grovonion schreef:

Dat sowieso - zelfs eens prachtgame als Assassins Creed Odyssey heeft helaas eronder geleden (een maand na dato 30 euro - en nog steeds in die regionen) en ook Soul Calibur is flink gedaald. Hadden ze beter even gewacht of vroeger uitgebracht.

Laat staan dat een Just Cause hiertegenop zou kunnen. Want inderdaad - ook al kan ik me bijwijlen best wel amuseren met een game uit de serie - echter toppers zullen het nooit worden. Maar om het af te doen als complete troep gaat me ook weer te ver (nou ja deel 1 balanceerde wel op het randje met al zijn bugs).