Fallout 76 (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
RPG / Shooter

Ontwikkeld door Bethesda
Uitgegeven door Bethesda

Het jaar is 2102, 25 jaar na de nucleaire oorlog die de aarde verwoestte. De inwoners van Vault 76 in West Virginia maken zich klaar voor Reclamation Day, de dag dat de bunker opengaat en de mensheid terug kan keren naar de oppervlakte om beschaving opnieuw op te bouwen. Stap samen met de andere vault dwellers de bestraalde woestenij in en herwin onze plek in deze onherbergzame nieuwe wereld.

avatar van leatherhead
Zojuist dus bekend gemaakt dat dit een volledige online game wordt...

RIP Fallout

avatar van patenpac
Ugh... Dit wordt er dus eentje als Elder Scrolls Online.

patenpac schreef:
Ugh... Dit wordt er dus eentje als Elder Scrolls Online.

Neen. Want je kan hem ook echt solo spelen, en zelfs in multiplayer zou het beperkt zijn tot een 16-20tal survivors (nog vast te leggen?) als ik het goed heb meegekregen. Het is niet echt een mmorpg.

Het spel is helemaal online. Ik hoop alleen wel dat de mulitiplayer dan beperkt blijft bij handel en missies die je samen kan spelen. Als je verplciht moet samenwerken of dat je aangevallen kan worden en/of iets kan verliezen dan haak ik ook af.

Fallout 76 will offer private games after launch - Polygon

Ondermeer hier. Het zal niet meteen bij launch geimplementeerd worden maar de mogelijkheid zal er wel inzitten. Is het niet officieel danwel via mods. Dus ik maak me er niet al te veel zorgen over. Een soort van private game of de mogelijkheid om deel te nemen in een server met beperkte interactie (pve of pvp of whatever) zal er sowieso zijn. Blijkbaar zijn ze daar zelf nog niet helemaal uit op het moment.

avatar van patenpac
In ieder geval kijk ik meer uit naar Elder Scrolls 6 dan naar deze.

Schijnt dus dat alle menselijke personages die je tegenkomt online lutsers zullen zijn.

Sterker nog er zouden niet eens NPC's zijn.

Oftewel met het Fallout zoals wij dat kennen en graag eens mogen spelen heeft dit dus bar weinig te maken.

Jammer.

Volgende.

avatar van leatherhead
Gewoon lekker wachten op de volgende Elder Scrolls inderdaad. Bijzonder sneu dat nu ook de Fallout reeks vervuild wordt met een flauwe online MMO spin-off die ongetwijfeld vol zal zitten met de bekende griefers, cheaters, irritante mic spammers, zwaar laggende Brazilianen en spawnkillende kutkoters.

Blijkbaar kunnen mensen niet begrijpend lezen of zo...

Uit alle artikels en dergelijke tot nog toe (google maar - ga ik echt niet doen) komt vooralsnog naar voren dat het inderdaad een online survival game zal zijn. ECHTER ... het online gedeelte zal zich beperken tot een een klein groepje mensen (er werd tot nog toe gewag gemaakt van een dozijn tot hooguit twee - drie dozijn) die of kunnen samenwerken of zich in teams kunnen verdelen. Verder zal er wel degelijke een echte campaign in zitten. Geen standaard MMO dus. Ook zal het in de loop van Single Player speelbaar zijn. Al dan niet door (officiele mod-support) en zullen er blijkbaar maatregelen worden genomen tegen cheaters, spammers en al helemaal spawnkillers (wat blijkbaar onmogelijk zal worden).

We weten nu al een hele (?) week van het bestaan van de game af, hebben niet meer gezien dan een trailer en wat screenshots en de nodige interviews - maar het blijft uitermate koddig hoe veel mensen nu al hun mening over het eindproduct klaarhebben zonder het uberhaupt of gespeeld te hebben. Of in de beta gezeten te hebben. Of binnen een paar 100 mijl van het spel te zijn geweest. Stelletje negatieve knorpotten.

Dus bij deze wacht ik het eindproduct wel netjes af. Is het dan niets? Prima. Wacht ik wel op deel 5. Of Elder Scrolls 6. Maar om maanden op voorhand zonder al te veel concrete info buiten bovenstaande al te gaan roepen 'volgende!', 'Sneu!' of 'Vervuild!''. Nou ja. Laten we het er maar op houden dat ik liever niet voor julie zou koken want het zou toch kut zijn nog vooraleer ik goed en wel er al aan begonnen zou zijn.

Ik lees meerdere dingen over een gebrek aan NPC's en quests die gegeven zouden worden door robots en terminals, als dit waar blijkt te zijn heb je als solo speler in ieder geval wel te maken met een gestripte zeg maar gerust karige ervaring welke de immensiteit van de speelwereld aanzienlijk teniet zal doen door een gebrek aan kunstmatige interactie wat deze spellen tot nu altijd heeft gedefinieerd.

Kortgezegd kunnen ze dan wel zeggen ja je kan ook alleen spelen maar dat neemt niet weg dat je er dan aardig bekaaid vanaf komt met een beleving die velen malen minder meeslepend zal zijn dan we van deze serie gewend zijn.

Vast staat in ieder geval de focus op online aspecten en volgens mij ook wel dat de oorsprong van dit project ligt in een multiplayer aspect van Fallout 4 wat nu is uitgegroeid tot op zichzelf staand ding, het is dus inderdaad nog even afwachten tot in hoeverre dit gegeven deze release in positieve of negatieve zin zal kenmerken.

^ Dat kan. Maar dat ligt volledig in lijn met het concept van het spel dat gebrek aan NPC's. Jij en de rest van de spelers die worden losgelaten op de wereld zijn tenslotte de eersten die de Vault's verlaten (aangezien het om een prequel op de volledige reeks draait) - de nadruk zal dus waarschijnlijk ook gaan liggen op zelf nederzettingen bouwen, het survival element en het langzaam ontdekken van de wereld. Ik blijf in ieder geval benieuwd.

Pure speculatie of gok - ik zou het helemaal niet zo vreemd of gek vinden mocht er bijvoorbeeld een soort van AI zich gevormd hebben in de tussentijd waar je het uiteindelijk mee aan de stok krijgt. Of misschien iets van een hybride soort van robot / beest experiment. Ook in Fallout is vanalles mogelijk waar de makers aan de slag mee kunnen.

Maar goed zoals gezegd ik onthoud me nog even van commentaar tot ik daadwerkelijk meer te lezen of te horen krijg en ik de game te spelen krijg. Hoe dan ook - alles waar een Fallout of een Elder Scrolls op kleeft ben ik bereid een kans te geven - en uiteindelijk vond ik ook Elder Scrolls Online bijlange na niet zo slecht als er vaak over werd gedaan. Typisch MMO'tje maar ik heb me er best wat uurtjes mee vermaakt (in mijn eentje) en ook ettelijke uurtjes in het (weliswaar) juiste gezelschap.

En bijvoorbeeld een Subnautica geeft ook heel goed aan dat je met een Survival game een heel erg degelijk spel kan neerzetten - dat zich weet te onderscheiden van de gemiddelde shoddy cashgrab die de meeste survival games op een bepaald moment waren. We blijven positief voorlopig.

avatar van patenpac
Iemand die hier toevallig mee bezig is? Metacritics is er in ieder geval niet echt enthousiast over...

avatar van MikeMannuh
Ik denk dat dit een game is die je over een half jaartje ofzo moet evalueren. Er lijkt nu een immens gebrek aan content. Na een aantal patches en het toevoegen van content is dit misschien een leuke game voor 30 piek.

avatar van leatherhead
Auw. En dat terwijl de meeste van die review sites juist weinig kritisch zijn normaal gesproken. Ik denk dat je best kunt concluderen dat dit gewoon een enorme flop is, zoals veel mensen ook al gewoon hadden verwacht. Zowel qua reviews als verkoopcijfers. Hopelijk een eye opener voor Bethesda dat hier niemand op zit te wachten.

Volgens mij zegt het ook meer dan genoeg dat niemand op deze site de game aan het spelen is.

Voorlopig althans wel. Ik ga er in ieder geval op het moment geen geld aan uitgeven. Een vriend van me speelt het vreemd genoeg wel - heb het bij hem mogen aanschouwen (en teven bij een vriendin die het eventjes heeft gestreamed) en het is me een beetje te leeg en kaal om aan te schaffen - zeker fullprice. Ik heb wel over al de kortingen gehoord maar ook dan trekt het me momenteel niet.

Eventjes kijken hoe de game er volgend jaar voor staat. Of er voldoende updates zijn, of er content is die ook daadwerkelijk interessant is (wie weet? Misschien neemt Bethesda de kritiek ter harte en vormen zich vroeg of laat toch kolonies van NPC's of zo? Of storylines die te volgen zijn? Kan zomaar allemaal in DLC - Elder Scrolls online was bij launch niet slecht vond ik (of althans beter dan dit) maar heeft zich overtijd toch best wel netjes ontwikkeld.

Toch gewoon echt zoals ik zei: volgende.

Voorlopig ja. Toch blijf ik benieuwd. Aangezien meerdere projecten (al dan niet online. Zie No Man's Sky) toch bewezen hebben dat er leven na de dood is en er uiteindelijk toch een degelijke game van te maken is.

En ja. Ik heb er zelf een gigantische hekel aan feitelijk. Persoonlijk vind ik dat een game af moet zijn. Een beta en early access dienen voor iets, en ik blijf erbij dat je een speelbaar, afgewerkt product op de markt dient te brengen maar goed. In 2018 hebben met name Triple A games blijkbaar wel vaker last hiervan.

Ik volg het dan ook voornamelijk aangezien het een van mijn favoriete gaming franchises betreft. In de hoop dat er ooit nog wat van gemaakt wordt. Maar ik kan me voorstellen dat ik eerder een Fallout 5 of een Elder Scrolls 6 zal gaan spelen dan dit. (of de nieuwe Doom of Wolfenstein).