Tetris Effect (2018)

PlayStation 4 / PlayStation VR / PC / PC VR
Puzzle

Ontwikkeld door Resonair
Uitgegeven door Enhance

Tetris Effect geeft een moderne twist aan het gelijknamige syndroom, waarbij mensen gedachtes en patronen waarnemen, wanneer ze veel tijd besteden aan één en dezelfde activiteit - zoals het spelen van Tetris. Middels dit uitgangspunt voert het spel je mee op een emotionele en visuele trip doorheen meer dan dertig aaneengesloten levels. Bekende Tetris spelmodi zijn ook te spelen in de talloze stijlvolle setting - waaronder de modi Marathon, Ultra en Sprint. Een nieuwe toevoeging, "Zone" genaamd, geeft je de mogelijkheid om de tijd tijdelijk te bevriezen. Zodoende je jezelf uit een benarde situatie kunt redden, of extra lijnen kunt wegspelen voor een gigantische bonus.

Tetris door Mizuguchi met Rez-achtige visuals. Yes please!

Ik kan mezelf er telkens net niet genoeg van overtuigen om de PSVR eens te halen. Misschien dat het er tegen het najaar eens van komt. Zou deze ook wel eens graag in VR willen spelen.

voor 10 euro op nedgame de laatste paar dagen. Was al eens uitverkocht maar hadden weer stock gisteren. Samen met Superhot VR, Rush of Blood en Farpoint samen voor 40 euro, n'est pas mal.

Tetris in VR.. Het klinkt als een vreemd concept. Zou ik dan de blokken in 3D zien, voor me neus, en moet ik ze verplaatsen door met de controller in de blokken te gaan hangen? Dat klinkt niet als een ervaring waar je bijzonder veel geld voor wilt betalen. Dit blijkt echter totaal niet te zijn wat Tetris Effect inhoud want ze hebben het VR aspect op een verrassend sterke wijze weten te gebruiken. Sterker zelfs: dit is misschien één van de meest ontspannende ‘trance games’ die ik ooit gespeeld heb! Zeker één van de betere PSVR games.

De gameplay is in principe gewoon Tetris zoals je het kent: in ieder level moet je een bepaalde hoeveelheid rijen weghalen zonder dat de stapel te hoog word. Het is een tijdloze leuke game die een goede combinatie is van snel denken en vingervlugheid. Maar een gewone Tetris game speel ik meestal zo’n 30 minuten en dan raak ik erop uitgekeken. Tetris Effect weet het echter zo verslavend leuk te maken dat ik urenlang mezelf kon verliezen. Dit komt door de ervaring die ze om het spel heen hebben gemaakt: ieder level heeft een ander visueel en muzikaal thema. Niet alleen de vormgeving van de wereld om je heen (of de vormgeving van de Tetrisblokken) is anders, maar de sound effects en muziek is in ieder level compleet anders. Het ene moment zit je onderwater tussen de kwallen en hoor je dromerige geluiden bij het plaatsen van Tetris blokken, het andere moment zit je in een stad en veranderen de sound effects van de Tetris blokken naar jazz/piano deuntjes, of je ziet een reeks van abstracte beelden voor je terwijl er dromerige trans/dance muziek aanstaat. Dit maakt Tetris Effect een hele aparte VR ervaring waarin je jezelf helemaal kan verliezen in een soort trans.

Een kleine hinder die ik had was dat ik zo gefocust was op het Tetris spel dat ik geneigd was weinig aandacht te besteden aan wat er eigenlijk om me heen gebeurde. Dit wordt volledig goed gemaakt door de “Theater mode”, die je vrijspeelt na het laatste level te hebben gehaald. Hierin is het Tetris spel volledig weggehaald en kun je alle aandacht geven aan de sfeer. Je kunt zelfs alle sound fx van het plaatsen van Tetris blokken, of het verwijderen van rijen, handmatig aanzetten. Hierdoor voelde ik mezelf een soort DJ die zijn eigen draai gaf aan de muziek. In het merendeel van de werelden kon ik een soort nieuw nummer maken door de muzieknoten op een bepaald tempo aan te slaan (of het klonk helemaal nergens naar maar het was vooralsnog grappig om te proberen). iig, een hele leuke mode om erbij te doen.

Wat ik wel jammer vond ik hoe kort de ervaring eigenlijk is. Je kunt het makkelijk in één of twee avonden uitspelen, afhangend van hoe snel je erdoorheen gaat. Het is daarom fijn dat de game meerdere moeilijkheidsgraden heeft en je een cijfer geeft voor je prestatie. Dit kan je motiveren om de levels vaker te doen voor betere scores of meer uitdaging.
Overigens ben ik erachter te komen bagger, maar dan ook absoluut bagger, slecht te zijn in Tetris. Ik scoorde bijna niets anders dan D’s, voor zo’n beetje alle modes en ieder level (wat de laagste score is). Zelfs op Beginner Mode verloor ik soms rond de 5-10 keer voordat ik een reeks levels wist te halen. Het laatste level koste me liefst 2.5 uur om te halen, ondanks dat het een 10 minuten level is. Dit gebrek aan skills vormde echter geen hinder. Ik vond het juist leuk om uitgedaagd te worden en iedere reden die ik had om de levels te herspelen vond ik prima. Beginner Mode was uitdagend voor mij, maar alsnog prima te doen. Misschien dat mijn skills met de tijd verbeteren en ik de game eens om Normal kan doen, maar voor nu houd ik het op proberen om de high scores van Beginner mode te verbeteren.

Zeker een aanrader om te doen als je een PSVR bezit! Ik zou zeker geen nee tegen DLC levels of een vervolg zeggen. Zelfs als je normaal gesproken niets met Tetris hebt dan raad ik aan om het toch eens te proberen, al is het om de sfeer eens geproefd te hebben. Leen het van een vriend, zoek een demo, wacht op een aanbieding of koop het lekker voor de volle mep. Deze game verdient zeker meer aandacht dan het momenteel krijgt.

Als je deze nog wilt aanschaffen: binnenkort word het voor de halve prijs verkocht ivm E3 kortingen. Scheelt toch weer 20 euro.

Nog steeds niet zo goedkoop als gedurende de VR-sale van nedgame begin dit jaar, toen deze samen met enkele andere VR games opgepikt voor 9,99 EUR het stuk.

Grovonion schreef:

Is dat een terugkerende sale of was dat eenmalig voor 2019?

Fonzzz002 schreef:
Is dat een terugkerende sale of was dat eenmalig voor 2019?

Dat was een sale vanuit Sony voor VR, waar diverse retail partners aan mee deden. Ik heb 'm toen helaas gemist. Sindsdien niet meer rond die prijs geweest helaas. ?

1,5
Dit is de eerst echte tegenvaller die ik heb gehad op VR. Niet de VR luge, niet de actiespellen.. maar wel tetris was het eerste spel waardoor ik echt misselijk werd. Een vermoeden: de rechte structuren, gecombineerd met de slechte aliassing en de gebrekkige resolutie. Wat ook de aanleiding was, na een twintigtal minuten spelen moest ik echt de VR bril afzetten, en zelfs dan kon ik niet goed scherp zien, alles draaide om me heen.

De laatste levels heb ik dan maar in gewone modus gespeeld. En ook daar dezelfde grote gebreken: complete baggermuziek (niet te geloven dat de reviews hierover positief waren!), wat halfgare animaties op de achtergrond waar je eigenlijk nooit naar kijkt omdat je gefocust bent op de blokken, en heel wat irritante beslissingen op vlak van gameplay. Om er op te noemen: je kan de muziek niet zelf kiezen, dus als je bv graag Ultra speelt (wat voor mij het geval is) zat ik elke keer naar hetzelfde rottige muziekje te luisteren, inclusief irritante geluidseffecten bij elke toetsaanraking. Zelfs Tetris Friends (RIP!) had 6x meer mogelijkheden qua muziek.
Een tweede grote gebrek is de slechte zoom. Elk nieuw spel reset dit, en aangezien de standaard zoom veel te klein is om aangenaam te zijn (ongeveer 1/8 van je scherm), zit je hier elk spel telkens opnieuw een gokje te wagen naar wat je ideale zoom is.
Een laatste gebrek, en dit is wel wat discutabel, is dat de gimmick van deze tetris versie nogal flauw is: de tetris zone. Een soort cheat moment dat je opbouwt, waarbij alle blokken stilstaan. Zo kan je zelfs op het moeilijkste niveau makkelijk rijen maken als je wat hoger aan het stacken bent.

Nuja, misschien was dit spel gewoon niet voor mij bedoeld. Als grote fan van het spel Tetris is dit de eerste keer dat ik er geld voor heb betaald, en ik heb het me beklaagd. 20 euro voor 2 uren journey mode, terwijl er slechte muziek afspeelt en een winamp visualisatie speelt op de achtergrond.

Neen bedankt.

Ik vind de muziek in dit spel trouwens fantastisch, een complete ervaring. Dus: smaken blijven ook in 2023 blijkbaar verschillen, wat een verrassing.