Ash of Gods: Redemption (2018)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Strategy / RPG

Ontwikkeld door AurumDust
Uitgegeven door AurumDust, Whisper, Buka en Ravenscourt

De goden hebben het land van Terminus verlaten en sluimeren in hun hemels domein, waardoor het land onbeschermd blijft voor de Reapers die de oude duisternis begeren. In een tijd waar dit soort legendes slechts oude sprookjes leken, staat het volk machteloos in de aankomende strijd. Drie helden zullen op moeten staan om de wereld voor de ondergang te behoeden, kapitein Thorn Brenin, de lijfwacht Lo Pheng, en de schrijver Hopper Rouley.

Goh. Er heeft hier iemand wel heel erg goed naar The Banner Saga gekeken.

Ik had wel al door dat dit spel min of meer in hetzelfde genre zat, maar na een ongeveer een half uur gespeeld te hebben lijkt het wel alsof klakkeloos de engine gebruikt hebben en er hun eigen verhaal hebben ingestopt. Daadwerkelijk alles volgt 'het grote voorbeeld' - van de gevechten en het systeem (wounds / energie of armor) tot de conversaties en keuzes die je maakt. Je zou bijna een rechtszaak kunnen beginnen hiermee.

Maar goed - niet al te negatief. Ik ben best een liefhebber van dit soort strategy RPG's en ook deze lijkt me dus niet slecht - het verhaal begint niet slecht, hoewel er heel op het begin al met danig veel lore en termen worden gegooid dat ik zoiets heb van 'je had het ook wel eventjes wat langzamer kunnen opbouwen'. Maar de animatiestijl in de filmpjes staat me erg aan, het gevechtsysteem speelt dus wel lekker en de conversaties zijn op zich (buiten wat houterig hier en daar) best te doen en het verhaal lijkt wel interessant genoeg. Zeker omdat je blijkbaar vanuit meerdere hoofdpersonages speelt (en wellicht ook op een bepaald moment elkaar ontmoet?).

Dus ik ben erg tevreden (sowieso - de key gekregen van een vriend - nu had ik hem sowieso wel al op mijn lijstje staan dus was dit een leuk extraatje deze week) dat ik hem in bezit heb. Of ik dat na het spelen nog zal zijn is een tweede. Ik vrees echter ook dat dit nog evel zal duren aangezien ik me niet al te lang geleden (vorige maand?) deel 2 en 3 van de Banner Saga eindelijk eens heb aangeschaft om daarmee verder te gaan (was een bundelkoopje - denk dat ik maar 10 euro voor beide games samen heb betaald).