Battlefield V (2018)

Alternatieve titel: Battlefield 5

PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Digital Illusions

Deze zestiende telg in de Battlefield- reeks legt de focus, evenals voorganger Battlefield 1, op de Tweede Wereldoorlog. Het spel kent een keur aan multi player spelmodi, waarbij de focus vooral ligt op teambased gameplay. Zo zijn wapens en resources met mate in de maps aanwezig, en ben je op je team aangewezen om te overleven. Naast de campagne, "Tides of War" genaamd, zijn tal van andere spelmodi beschikbaar. Zo keert "Grand Operations" terug, een variant op "Operations" uit Battlefield 1, waarin de strijd zich verdeelt over meerdere mappen. Iedere ronde kent specifieke doelstellingen, waarbij het resultaat doorweegt in de daaropvolgende map.

Wat een dramatisch lange laadtijden heeft deze game op de ps4 zeg, niet normaal, duurt gewoon 5 minuten of langer. Verder allemaal leuk en aardig allemaal deze game, doet wat 't moet doen, knalt lekker weg, alleen dit is echt een behoorlijke doorn in het oog.

SeptuSword
Na voorloop van tijd is Battlefield V voorzien van enorm veel updates met nieuwe maps en tweaks. Zo nu de pacific update met de Amerikanen versus de Japanners. 2 FANTASTISCHE mappen.. en gratis! Binnenkort komt Wake Island, een oude vertrouwde map van volgens mij Battlefield 2 alweer, terug. Heb daar veel zin in.

Toch moet ik een paar dingen aankaarten waardoor frustratie hoog kan liggen.. De basis van Battlefield V zit er altijd nog in met een paar originele maps van Conquest die gewoon puur ruk zijn. Vijanden zijn nog altijd niet goed te zien in de maps waardoor je onverwacht overhoop geknalt wordt. Ik mis nog altijd het 'spot-system' van Battlefield 1, waar je kon richten op een vijand en dan simpel RB/R1 drukte op de controller en de vijand fysiek werd gemarkeerd op je map en in je visier. Ook voor je teamgenoten zag je de vijand. Nu werkt dat anders, nu mag de scout het 'zware' werk doen met zijn verrekijker of flare-gun.. Mochten de scouts hier zin in hebben.. wat bijna NOOIT is..... Als de tegenstander wel scouts hebben die gewoon hun werk doen dan merk je dat absoluut in het eindresultaat. Verstoppen is er niet en flanken gaat echt niet gebeuren als je gespot bent. Dit soort dingen irriteert immens.. Het idee dat teveel mensen knoeien in Battlefield en teveel als een Call of Duty willen spelen.

Medics en teamgenoten die van je wegrennen terwijl je op de grond ligt, dat ze je niet reviven, terwijl er helemaal geen vijand in zicht is. Meer scouts dan classes die echt een bijdrage en verschil kunnen maken in een potje.. Het is jammer dat er geen geforceerde balans gebracht kan worden zoals een Overwatch. Al is dat natuurlijk moeilijk met 64 man.

Maar waarom dan toch een 4? Omdat het toch wel verrekte lekker speelt als alles wel op zijn plek valt. Je met je support rol en een dikke MMG vijanden overhoopt schiet die met zijn alle de polonaise doen. Dan klopt het gewoon. Dan nog de graphics... wauw!

Teleurstellend. Ik baseer mijn verhaal overigens alleen op de singleplayer campagne, de rest niet gespeeld. ik ben altijd in voor een goed singleplayer verhaal. De meeste shooters hebben die gelukkig nog steeds en dus koop ik zo'n game vaak een hele tijd na de release, om voor 10 tot 20 Euro het rustig te spelen. Ondanks dat ik me best heb vermaakt met Battlefield V hou ik er een negatief gevoel aan over.

Allereerst zijn er naast een korte introductie 4 grote campagnes. De eerste twee vond ik bijzonder zwak, in Afrika en in Noorwegen. Je moet constant sluipen en sneaken. Daar speel ik dit soort games niet voor hoor, ik wil gewoon grootschalige actie. Het Afrika-level was saai en ongeïnspireerd, die van Noorwegen zag er wel fraai uit met alle sneeuw en duisternis, maar was ook gewoon niet erg leuk om te spelen. Het werd pas leuk met de derde campagne Tirailleur, als je een zwarte soldaat speelt die na D-Day mee helpt met de bevrijding in Frankrijk. Je speelt eindelijk in een squadron, de actie is grootschalig en je krijgt dat gevoel van oorlog dat zo miste bij de vorige missies. Je bestormt heuvels, militaire doelen en bunkers. Ik kreeg er een Saving Private Ryan gevoel van. De laatste missie is een later toegevoegde bonusmissie waarin je als Duitser speelt en het commando over een tank voert. Niet mijn ding, ik word nerveus van dat soort gameplay. Tanks zijn traag en log en ik begin me al vlot te ergeren aan zulke missies. Jammer, want het zag er wel goed uit. Kortom, ik vond maar een van de 4 campaigns leuk.

Verder valt er ook veel op de game en de gameplay aan te merken. Ten eerste, diepe zucht, de laadtijden. Allejezus wat is dit een fucking trage game. Als je de game wil opstarten tot een missie, dan ben je bijna 5 minuten bezig. Alleen al je menu laden duurt een eeuwigheid. Schandalig. Ook als je sterft, kost het zo 20 tot 30 seconden om je weer een herkansing te bieden. Zo wordt je echt enorm uit de vibe getrokken. En wat ook enorm vervelend is en niet meer zou horen in een moderne game is dat vijanden blijven respawnen tot je een bepaald punt bereikt. Dat merkte ik vooral bij mijn ene favoriete missie in Frankrijk. Dan bestorm je een heuvel, schiet je van afstand de Duitsers dood en dan denk je daarna even rustig de kanonnen op te kunnen blazen. Maar nee hoor, zolang je die krengen niet vernietigt blijven de Duitsers komen. Heb het zelfs meegemaakt dat ze gewoon recht voor mijn neus respawnden. Alsof ik weer naar gamejaar 2002 ga ofzo. De game is overigens best taai, maar vooral omdat je van alle kanten wordt beschoten, zonder dat je soms weet waar ze zitten. Ben nog vrij vaak de pijp uit gegaan.

Verder heb ik me best vermaakt. Visueel ziet het er mooi uit, het geluid en de stemmen zijn top, het schiet erg lekker weg, de game kent veel authenticiteit, ook met de talen en het blijft gewoon bevredigend om een Duitser af te knallen. Het was dan ook even geleden dat ik nog eens een WO II shooter speelde. Voor dat tientje was het geen miskoop, maar ik ben enorm blij dat het me niet meer heeft gekost, want je ergert je toch wel vrij veel tijdens het spelen.

SeptuSword
SeptuSword schreef:

Heb recentelijk trouwens de singleplayer uitgespeeld. Wat was dat slecht zeg. Alleen maar stealth missies met ieder verhaal dezelfde opbouw.. Doe mij maar online.