Call of Duty: Black Ops 4 (2018)

Alternatieve titel: Call of Duty: Black Ops IIII

PlayStation 4 / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Treyarch
Uitgegeven door Activision

Deze multi player first-person shooter in de Black Ops- reeks is de eerste telg in de serie welke geen single player modus bevat. In plaats daarvan krijg je de keuze uit een keur aan online spelmodi - zowel coöperatief als competitief. De bekende Zombies spelmodus is ook in dit deel weer van de partij. Hierin nemen jij en je vrienden het op tegen een horde aan zombies in een arena waar honderden variabelen op los worden gelaten. Geen één game zal dus hetzelfde zijn. Nieuw is de Battle Royale modus waarin je samen met andere spelers in een arena gedropt wordt, en jezelf als laatste staande moet zien te houden.

1,0
Net bezig met Blackout....serieus, echt het saaiste ooit wat ik in een COD heb meegemaakt. Je loopt minutenlang rond zonder iets tegen te komen en plots word je in je rug geschoten door iets of iemand? Geen idee. Dan weer 5 minuten laden voor een nieuw potje. Vraag me echt af of mensen dit serieus gaan spelen...

Graphics zijn ook om te huilen. Hoop voor iedereen dat dit nog gepatched wordt? Echte multiplayer kan ik helaas nog niet spelen. Misschien dat het er dan wat leuker op wordt...

Awake78 schreef:
Vraag me echt af of mensen dit serieus gaan spelen...

Moet je daar echt een antwoord op?

Van de previews online zijn er diverse die er toch behoorlijk van onder de indruk zijn (en dat zijn dan niet de IGN of Gamespots, maar onafhankelijke reviewers). Er zijn er zelfs die 50-60 uur in de beta alleen al hebben zitten en met name de Battle Royal Modus zou het hem moeten doen. En eerlijk is eerlijk als ik het spel zo zie draaien kan ik echt niet zeggen dat het grafisch 'om te huilen is'. Je weet zo dat COD verkoopt. Je weet ook zo dat COD een hoop patches en ondersteuning gaat krijgen. Je weet ook zo dat er zelfs bij launch al miljoenen spelers een pre-download hebben gedaan of aan de deur van diverse gamestores staan om 12 uur s'nachts voor hun copy binnen te halen. Dus ja. Ik denk dat Black Ops 4 wel eens het einde kan betekenen voor heel veel Battle Royal games. (vanwege: uitgebreid assortiment van wapens, voertuigen, maps, manieren om te spelen).

Voor mij? Nee. Ik haal het niet in huis. Ook niet voor een tientje. Geen single-player campaign van een paar uurtjes geen sale. Ik ben niet zo'n multi-player only gamer. (Hoewel ik een kleine uitzondering heb gemaakt voor Star Wars Battlefront 1 maar goed - iedereen wil wel eens een Stormtrooper neerhalen en ik heb het via een vriend voor een absurd lage prijs weten te kopen).

avatar van JacoBaco
Awake78 schreef:

Je kan tijdens de drop zien waar andere spelers naartoe gaan. Als je land waar andere ook landen, dan kan je meteen beginnen met knallen.. Moet je wel eerst een wapens vinden uiteraard.. De map krimpt, dus in principe hoef je nooit lang in je eentje rond te zwerven zonder iemand tegen te komen.

avatar van KoomBa
Bovenin staat 'single player'.

1,0
Ok thanks Jaco. Ben gister uiteindelijk een potje 2e geworden, nummer 1 was een gast met een heel arsenaal aan zware wapens, dus die blies in 1 x het schuurtje op waarin ik me had verschanst.

Maar moet eerlijk zeggen; vind er echt niks aan. Ga het ook niet meer spelen. Er is bijna geen actie. Je loopt wat rond en ineens ben je dood. Of je ziet iemand lopen en je schiet al je wapens leeg en diegene draait zich om en schiet jou met 2 kogels neer. Maar dat is eigenlijk ook met de gewone Multiplayer ?

Gister trouwens na die Battle Royal-geneuzel nog eens de MP van WWII opgestart, maar wat een betere graphics en gameplay had die zeg, niet normaal...

KoomBa schreef:
Bovenin staat 'single player'.

Inderdaad. Is gewoon afwezig. Waardoor ik al geen interesse meer heb. Normaal pik ik een CoD altijd een klein jaartje na release op omdat ik de singleplayer altijd wel een tientje of 2 waard vond. Nu zakken ze er maar lekker in.

avatar van KoomBa
Ik vind MP online een duidelijke meerwaarde, zeker voor replay, maar aangezien dat zo vaak tegen valt wil ik ook perse SP, dus ik ben het wel met je eens Ajax&Litmanen1

Weet iemand trouwens of dit soort AAA games ook een paywall hebben ?

1,0
Toch nog maar eens een aantal dagen de 'gewone' Multiplayer geprobeerd en helaas, het is echt een waardeloos product voor mij geworden. Zo'n beetje alles wat COD vorig jaar (WWII) zo goed maakte, hebben ze hier weer om zeep geholpen. Alles zit ongelooflijk knullig en slecht in elkaar, te beginnen bij de graphics. Tuurlijk speel je geen COD en al helemaal geen multiplayer om de graphics, maar hoe triest dit er uit ziet had ik na vorig jaar echt niet verwacht. Zo'n hele 'groene' waas, net als over de spelletjes van de PS3, hoewel dit vergeleken bij bijvoorbeeld Advanced Warfighter (PS3) er nog slechter uitziet. Hele matige effecten, simpele leveltjes (waarvan er nog een aantal één op één gekopieërd zijn uit vorige delen) en kleurgebruik en design uit 2010. Zeer armoedig.

Dan de gameplay, deze is vele male minder dan vorige delen. Je 'zweeft' een beetje over het veld heen, je beleeft het niet echt, je bént je personage niet. De zeer zwakke geluidjes geven dat echte oorlogsgevoel ook niet mee. Alsof je met plastic poppetjes thuis op het vloerkleed zit te spelen. De potjes gaan geruisloos aan je voorbij en met domination vraag je je geen enkel ogenblik af of je nou voor- of achterstaat, het doet je allemaal werkelijk geen ene reet. Je loopt wat rond en overal gebeurt wel iets waar je niets van snapt; bliksems, dingen op de vloer en muur, elektrische schokken (?!), onverklaarbare beacons en dat soort geneuzel.
Ook de respawn zit zo vreemd in elkaar. Als je de killcam doordrukt ([]), krijg je nog een scherm die je enorm uit het spel/flow haalt. Je kan hier je respawn zelf kiezen. Op zich prima idee, maar heb al mijn knopjes op de controller geprobeerd, maar nergens kan ik dat zelf kiezen? En opeens respawn je precies voor de voeten van een tegenstander...

Ik ben nu level 20 en je kunt pas één (!) assault rifle en één (!) SMG unlocken en een class aanmaken. En helaas, zonder attachments en/of perks, want die moet je nog unlocken. Je wordt hiermee als beginnende speler enorm beperkt en achtergesteld. Ook de shotgun heeft geen meerwaarde; met de 1 shot moet je de speler 3 x precies in het gelaat raken wil je er een kill mee maken. En dat terwijl de sniper rifles met alle gemakt een quickscope eruit gooien en je hoe dan ook kansloos bent tegenover deze valsspelende figuren.

Het ergste vind ik misschien nog wel dat 'ze' de granaat eruit hebben gehaald op R1 (PS). Die kun je pas unlocken bij level 55 pffff…. In de plaats hiervan kun je een soort speciale aanval unlocken die je na ongeveer 1 minuut 'gratis' krijgt. Dit hangt af van welk poppetje je kiest vantevoren. Helaas heeft dit nauwelijks meerwaarde en haalt je eigenlijk voornamelijk uit je spel.

De enige gimmick welke wel aardig is, is dat je ziet hoeveel energie je nog hebt dmv een balkje. Je begint op 150 en die loopt af als je een paar keer geraakt wordt. De auto-recover is eruit; je zult jezelf moeten healen met L1 (PS). Dus het is óf reloaden na een gevecht, óf een medikit in je arm drukken.

Voor mij is dit na Ghosts de slechtste Call of Duty ooit. Er zit geen beleving in, je bent meer bezig met doodgaan dan lekker spelen. Met uitzoeken wat er allemaal om je heen gebeurt dan je concentreren op je eigen skills en gevechten. Met in je rug geschoten worden, dan zelf lekker knallen. Met je irriteren aan de 2010 graphics dan watertanden over de gelikte en map-dienstdoende omgevingen. Het voelt gewoon vaak oneerlijk, je loopt constant achter de feiten aan en je komt nooit lekker in je spel.
Ook voor campers is het weer een feestje. Lekker vanaf boven achter dekking wachten tot we de hoek omkomen. In de meeste levels kun je, als je tegen een sterk team speelt, geen kant meer op en wachten ze je gewoon op. Hoewel dat vorig jaar in USS Texas ook wel eens het geval was

Nee, voor mij helaas weer een jaar wachten op een goede COD, net als vorig jaar!

avatar van JacoBaco
Awake78 schreef:
De zeer zwakke geluidjes geven dat echte oorlogsgevoel ook niet mee.

Het viel mij juist op hoe hard mijn voetstappen klinken. De snelheid is sneller dan de vorige COD, dus vandaar dat zweverige gevoel denk ik. Maar de binding met het mannetje of vrouwtje wat je bestuurd heb ik wel. Zo zie je maar weer hoe verschillend mensen iets kunnen ervaren.

Ik ben inmiddels level 25 en ik word geregeld in mijn rug geknald. De respawn punten zijn inderdaad niet goed en in veel maps is het op de 1 of andere manier heel moeilijk te zien dat er een tegenstander is. Staat er bijvoorbeeld eentje achter een open raam op de eerste verdieping, dan zie ik vaak gewoon een zwarte schaduw.. Maar ja, dan blijkt dat die zwarte schaduw dus gewoon een kogel door je kop schiet!

1,0
Haha nee de geluiden klinken misschien wel hard, maar klinken heel 'computer-achtig' en goedkoop. Vergelijk ze maar eens met MW2 of WWII, het klinkt gewoon niet 'echt'. Moet zeggen dat ik dat altijd al een euvel vond bij games van Treyarch, op een of andere manier kunnen ze de geluiden niet realistisch overbrengen, beetje nep.

Toen ik die Chopper Gunner uit MW2 destijds vergeleek met die uit Black Ops 1, kon ik echt niet geloven wat ik hoorde. Dacht dat er een stofzuiger aanstond...

Nou in de namiddag wat bij een vriend mogen prutsen ermee bij op zijn pc en eh...groene waas? Zeker dat je het niet gewoon je monitor of HDMI stekker is die niet helemaal in de console dan wel de grafische kaart steekt? Want daar merk ik dus werkelijk niets van. En de vergelijking met een spel uit 2011 gaat volgend mij al helemaal niet op. Ook 'zweefde' ik (ondankt de nodige pijnstillers die ik op had) niet echt over het over, op of langs het terrein...beter - in tegenstelling tot bepaalde andere delen in de reeks vond ik de combat een stuk 'realistischer' overkomen (en dan heb ik het echt wel over meer sci-fi gerichte delen - niet WWII). Maar goed ik ben natuurlijk geen expert in de reeks aangezien ik geen uren en uren heb gespeeld en ook mijn potje thuis heel erg beperkt zijn in de reeks.

Overigens wel heel erg leuk - de Zombie modus. Ik vond het feit de je in verschillende era's vecht erg leuk gevonden. Is toch wel weer heel anders dan in een moderne setting.

Ik kan er geen cijfer opplakken aangezien een uurtje of 2 te weinig is om echt hierover te oordelen (en dus ook afwisselend met mijn kameraad - dus ik zal hooguit een uurtje zelf hebben gespeeld), en ik het sowieso niet in huis halen vanwege het gebrek aan een singleplayer gedeelte en ik echt mijn geld niet ga stoppen in een multi-player only game zoals ik al ergens vermeld heb. Maar zo heel dramatisch vind ik het dus echt niet. En ik vermoed dat er in de toekomst met patches en DLC enkel nog verbeteringen zullen volgen. Maar goed. Zoals gezegd. Geen expert. En enkel my 2 cents.