
Super Mario Bros. 3 (1988)
mijn stem
4,40
(383)
383 stemmen
Nintendo Entertainment System / Arcade / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo 3DS / Nintendo Switch
Platform
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo
Princess Peach is opnieuw meegenomen door de kwaadaardige Bowser en het is aan Mario om hem te vinden en te verslaan zodat hij de prinses kan bevrijden. Als met twee spelers wordt gespeeld, bestuurt de tweede speler Luigi, de broer van Mario, en wisselen de spelers de beurt wanneer de ander een level voltooid of in een level afgaat.
- nummer 4 in de top 250
zoeken in:
0
geplaatst: 15 juli 2008, 00:32 uur
Dat kan elke Mario game zijn. Hier een screenshotje van wereld 1, wellicht verfrist dat je geheugen.
0
geplaatst: 15 juli 2008, 09:08 uur
gamertje schreef:
mischien moeilijk om antwoord op te geven maar is dit de mario waarbij je op het begin over paar slootjes moet springen
alvast bedankt 
mischien moeilijk om antwoord op te geven maar is dit de mario waarbij je op het begin over paar slootjes moet springen


Eigenlijk niet zo moeilijk hoor!
In het eerste level komt namelijk (nog) geen water voor, dus nee dit is niet de Mario die jij bedoeld.
0
geplaatst: 10 augustus 2008, 22:11 uur
Dikke 5, dit spel is uitdagend, mooi, en tevens perfect op alle andere dingen
0
geplaatst: 12 augustus 2008, 19:00 uur
Het beste Mario spel ooit zonder twijfel en dit spel verdient zeker in de top 10 top 100.
Mooi dat het nu op 1 staat.
Mooi dat het nu op 1 staat.
0
geplaatst: 12 augustus 2008, 21:52 uur
Flauwekul zeg dit op nummer 1. Komt alleen maar door mensen die eventjes aanloggen, op alle mario games stemmen en weer kas zijn. Gezien de amper 3 paginas aan berichten hier kun je me moeilijk ongelijk geven. Een platformer vind ik nou niet echt het staaltje kunst der computergames.
0
geplaatst: 13 augustus 2008, 16:27 uur
rpger schreef:
Flauwekul zeg dit op nummer 1. Komt alleen maar door mensen die eventjes aanloggen, op alle mario games stemmen en weer kas zijn. Gezien de amper 3 paginas aan berichten hier kun je me moeilijk ongelijk geven. Een platformer vind ik nou niet echt het staaltje kunst der computergames.
Flauwekul zeg dit op nummer 1. Komt alleen maar door mensen die eventjes aanloggen, op alle mario games stemmen en weer kas zijn. Gezien de amper 3 paginas aan berichten hier kun je me moeilijk ongelijk geven. Een platformer vind ik nou niet echt het staaltje kunst der computergames.
Moet rpger hier toch even ongelijk geven. ja ik ben een mario fan in hart en nieren en dat maakt me bevooroordeeld, maar ik ben wel kritisch en objectief.
Super mario bros 3 is nou eenmaal een van de best verkochte games aller tijden en staat niet voor niets in vele gamelijsten tot op de dag van vandaag hoog aangeschreven.
De gameplay staat als een huis en de innovatie die de game destijds terweeg bracht was van hoog niveau.
Het introduceren van de map-screen, mini games, vele powerups, level diversiteit, kastelen, eind-kastelen, het warpen, voorwerpen verzamelen, vliegpak, kikerpak, wasbeerpak, boss batlles met bowsers kids enz enz enz.
In mijn ogen dus een terechte nummer 1 waardering.
Het opgaan in de game destijds als 11 jarig jochie was onbeschrijfelijk, iedereen had het erover op de schoolpleinen.
Ook nu nog speel ik hem met plezier.
0
geplaatst: 13 augustus 2008, 16:28 uur
rpger schreef:
Flauwekul zeg dit op nummer 1. Komt alleen maar door mensen die eventjes aanloggen, op alle mario games stemmen en weer kas zijn. Gezien de amper 3 paginas aan berichten hier kun je me moeilijk ongelijk geven. Een platformer vind ik nou niet echt het staaltje kunst der computergames.
Flauwekul zeg dit op nummer 1. Komt alleen maar door mensen die eventjes aanloggen, op alle mario games stemmen en weer kas zijn. Gezien de amper 3 paginas aan berichten hier kun je me moeilijk ongelijk geven. Een platformer vind ik nou niet echt het staaltje kunst der computergames.
Misschien wel terechte kritiek, al voel je dat dit soort argumenten anachronistisch dreigt te worden. Ik ga ervan uit dat de criteria voor een "staaltje kunst der computergames" dan moeten gezocht worden in adembenemende grafische kwaliteit, een quasi-film als verhaallijn et cetera. Maar dat zijn allemaal recentere evoluties.
Super Mario Bros. 3 is gewoon een staaltje pure Nintendo-magie, waar de klemtoon overduidelijk op het game-element ligt. En laat dat nou gewoon briljant zijn in dit spel. Ruim 90 levels, talrijke originele werelden, nokvol geheimen en ga zo maar door.
De zwanenzang van de NES. En wat voor eentje.
0
geplaatst: 13 augustus 2008, 17:17 uur
rpger schreef:
Flauwekul zeg dit op nummer 1. Komt alleen maar door mensen die eventjes aanloggen, op alle mario games stemmen en weer kas zijn. Gezien de amper 3 paginas aan berichten hier kun je me moeilijk ongelijk geven. Een platformer vind ik nou niet echt het staaltje kunst der computergames.
Flauwekul zeg dit op nummer 1. Komt alleen maar door mensen die eventjes aanloggen, op alle mario games stemmen en weer kas zijn. Gezien de amper 3 paginas aan berichten hier kun je me moeilijk ongelijk geven. Een platformer vind ik nou niet echt het staaltje kunst der computergames.
Wat drie pagina's commentaar te maken hebben met een top250 positie ontgaat me even. Hoe kom je er überhaupt bij dat de platformgame een inferieur genre is? Je lijkt de game niet eens te hebben gespeeld aangezien een stem ontbreekt. Dat de top van de top250 momenteel vooral een Nintendo feestje is, is wel waar. Die verandert echter bijna dagelijks.
0
geplaatst: 13 augustus 2008, 23:46 uur
Ik denk dat rpger vooral liefhebber is van spellen die het medium gebruiken om een verhaal of wereld te creeëren. Nogal flauw om daar een spel (of genre) met compleet andere ambities op af te rekenen.
De meeste mensen zijn het er toch wel over eens dat verhalende spellen en spellen met de nadruk op het spelelement prima naast elkaar kunnen bestaan. Beide benaderingen kunnen prachtige resultaten hebben: de toplijst, met platformers naast RPG's en adventures, is er een mooi voorbeeld van.
Dat de ene benadering je beter ligt dan de andere is begrijpelijk, maar om het flauwekul te noemen dat allebei vertegenwoordigd zijn in een lijstje met de meest populaire games is echt kortzichtig.
De meeste mensen zijn het er toch wel over eens dat verhalende spellen en spellen met de nadruk op het spelelement prima naast elkaar kunnen bestaan. Beide benaderingen kunnen prachtige resultaten hebben: de toplijst, met platformers naast RPG's en adventures, is er een mooi voorbeeld van.
Dat de ene benadering je beter ligt dan de andere is begrijpelijk, maar om het flauwekul te noemen dat allebei vertegenwoordigd zijn in een lijstje met de meest populaire games is echt kortzichtig.
0
geplaatst: 14 augustus 2008, 09:46 uur
-marco- schreef:
Super mario bros 3 is nou eenmaal een van de best verkochte games aller tijden en staat niet voor niets in vele gamelijsten tot op de dag van vandaag hoog aangeschreven.
(quote)
Super mario bros 3 is nou eenmaal een van de best verkochte games aller tijden en staat niet voor niets in vele gamelijsten tot op de dag van vandaag hoog aangeschreven.
Oh dus als Britney Spears de best verkochte album van 2005 heeft maakt dat meteen tot topmuziek?
Kijk ik loop wel een beetje te schoppen, heb zelf een wii en heb Galaxy helemaal uitgespeeld. Tuurlijk, prachtige game en uitstekende uitwerking, maar ik vind het niet te vergelijken met games met een enorm uitgewerkt verhaal, karakters, dialogen etc. Jullie zeggen dan weer dat ik van andere games hou, maar dat is niet helemaal waar, ik denk eerder omgedraaid, de meeste mensen die intensief op een gameboy of op de oude NES speelde zijn vaak niet bekend met andere games / platformen. Het zijn toch vaak casual gamers die tot dit soort titels worden aangetrokken. Binnen de platformers zal dit, net als Galaxy, ongetwijfeld een toppertje zijn, maar nummer 1 in de top 250, sorry hoor maar dat gaat me te ver.
0
geplaatst: 14 augustus 2008, 14:33 uur
[quote]rpger schreef:
Oh dus als Britney Spears de best verkochte album van 2005 heeft maakt dat meteen tot topmuziek?
You made your point! Maar geeft wel de populariteit aan bij het publiek. Hoeft idd bij voorbaat niet goed te zijn.
Doch staat mario altijd wel voor gegarandeerd goede game en dat kunnen van britney de muziek niet zeggen.....
(quote)
Oh dus als Britney Spears de best verkochte album van 2005 heeft maakt dat meteen tot topmuziek?
You made your point! Maar geeft wel de populariteit aan bij het publiek. Hoeft idd bij voorbaat niet goed te zijn.
Doch staat mario altijd wel voor gegarandeerd goede game en dat kunnen van britney de muziek niet zeggen.....
0
geplaatst: 14 augustus 2008, 22:57 uur
rpger schreef:
Oh dus als Britney Spears de best verkochte album van 2005 heeft maakt dat meteen tot topmuziek?
Kijk ik loop wel een beetje te schoppen, heb zelf een wii en heb Galaxy helemaal uitgespeeld. Tuurlijk, prachtige game en uitstekende uitwerking, maar ik vind het niet te vergelijken met games met een enorm uitgewerkt verhaal, karakters, dialogen etc. Jullie zeggen dan weer dat ik van andere games hou, maar dat is niet helemaal waar, ik denk eerder omgedraaid, de meeste mensen die intensief op een gameboy of op de oude NES speelde zijn vaak niet bekend met andere games / platformen. Het zijn toch vaak casual gamers die tot dit soort titels worden aangetrokken. Binnen de platformers zal dit, net als Galaxy, ongetwijfeld een toppertje zijn, maar nummer 1 in de top 250, sorry hoor maar dat gaat me te ver.
(quote)
Oh dus als Britney Spears de best verkochte album van 2005 heeft maakt dat meteen tot topmuziek?
Kijk ik loop wel een beetje te schoppen, heb zelf een wii en heb Galaxy helemaal uitgespeeld. Tuurlijk, prachtige game en uitstekende uitwerking, maar ik vind het niet te vergelijken met games met een enorm uitgewerkt verhaal, karakters, dialogen etc. Jullie zeggen dan weer dat ik van andere games hou, maar dat is niet helemaal waar, ik denk eerder omgedraaid, de meeste mensen die intensief op een gameboy of op de oude NES speelde zijn vaak niet bekend met andere games / platformen. Het zijn toch vaak casual gamers die tot dit soort titels worden aangetrokken. Binnen de platformers zal dit, net als Galaxy, ongetwijfeld een toppertje zijn, maar nummer 1 in de top 250, sorry hoor maar dat gaat me te ver.
Tja, je doet allemaal aannames die nergens op stoelen.
Verhaal, dialogen en karakters komen veel beter tot hun recht in media die zich daar volledig op kunnen richten zoals films en boeken, terwijl de leveldesigns en meesterlijke spelmechanieken van de betere platformers alleen in videogames terug te vinden zijn. Ze staan los van de unieke mogelijkheden die het medium videogame biedt - hoewel er zeker een stukje onbenutte potentie is om die elementen op unieke wijze toe te passen in een spel.
Dat jij er meer waarde hecht is prima, maar het is onterecht om de aanname te doen dat jij boven de 'casual gamer' staat, wat de enige doelgroep zou zijn die aangetrokken is tot de platformer. Lees eens vakbladen als EDGE of zoek eens op wat de favorieten zijn van de grote namen in de industrie, Nintendo titels voeren vaak de lijsten aan van dergelijke personen.
0
geplaatst: 15 augustus 2008, 17:08 uur
Deze game heb ik zo vaak gespeeld en uitgespeeld. blijft toch echt een topper!

0
Ford KAduuk
geplaatst: 25 augustus 2008, 20:22 uur
Best saaie platformer. Ik had er in ieder geval meer van verwacht, aangezien deze game een hoge status heeft. Ik vond het min of meer hetzelfde als Super Mario Bros. maar dan met een paar toegevoegde transformaties. De levels vond ik trouwens erg kort en saai ogen, vooral vanwege het weinig originele ontwerp. Daarnaast heb ik de vijanden in Super Mario Bros. 3 al in verscheidene andere Mario-spellen gezien, dus dat kon me ook niet echt verrassen. Geef mij maar Sonic the Hedgehog 2 of Wario Land 3, dat zijn naar mijn mening veel betere 2D platformers.
0
geplaatst: 28 augustus 2008, 20:05 uur
Ford KAduuk schreef:
Best saaie platformer. Ik had er in ieder geval meer van verwacht, aangezien deze game een hoge status heeft. Ik vond het min of meer hetzelfde als Super Mario Bros. maar dan met een paar toegevoegde transformaties.
Best saaie platformer. Ik had er in ieder geval meer van verwacht, aangezien deze game een hoge status heeft. Ik vond het min of meer hetzelfde als Super Mario Bros. maar dan met een paar toegevoegde transformaties.
Dan zie je duidelijk iets over het hoofd

De levels vond ik trouwens erg kort en saai ogen, vooral vanwege het weinig originele ontwerp.
Indertijd was het anders geniaal. Maar als je nu pas begint met het spelen van SMB3 kun je het slechts origineel vinden.
Daarnaast heb ik de vijanden in Super Mario Bros. 3 al in verscheidene andere Mario-spellen gezien, dus dat kon me ook niet echt verrassen.
Veel vijanden zoals Chain Chomp, Boo en Monty Mole komen dan ook oorspronkelijk uit SMB3. Als je pas later bent ingestapt in de Mario serie is het ook niet zo gek dat deze vijanden in anno 2008 niet meer origineel zijn.
Geef mij maar Sonic the Hedgehog 2 of Wario Land 3, dat zijn naar mijn mening veel betere 2D platformers.
Sonic is nooit echt mijn ding geweest dus daar oordeel ik niet over. Wat betreft Wario Land: leuke platform games maar kunnen bijlange na niet tippen aan de geweldige Mario klassiekers als Super Mario Bros 3.

0
Ford KAduuk
geplaatst: 28 augustus 2008, 23:06 uur
wat dacht je van de veel grotere werelden met verborgen paden, bonus levels, mini-games en andere geheimen.
De verborgen paden zaten ook al in het eerste deel, dacht ik. Bonuslevels en mini-games vind ik vooral details en geen grote meerwaarde hebben.
Indertijd was het anders geniaal.
Het design week weinig af van wat ik eerder heb gezien, dus ik vind het verre van geniaal.
Veel vijanden zoals Chain Chomp, Boo en Monty Mole komen dan ook oorspronkelijk uit SMB3. Als je pas later bent ingestapt in de Mario serie is het ook niet zo gek dat deze vijanden in anno 2008 niet meer origineel zijn.
Dan is er dus sprake van veel recycling in de Mario-reeks. Best jammer, want dat maakt de spellen van vroeger minder origineel dan dat ze waren.
Sonic is nooit echt mijn ding geweest dus daar oordeel ik niet over. Wat betreft Wario Land: leuke platform games maar kunnen bijlange na niet tippen aan de geweldige Mario klassiekers als Super Mario Bros 3.
Wario Land vind ik stukken beter omdat je daar gebruik moet maken van de vijanden in de omgeving om langs bepaalde obstakels te komen. In Super Mario Bros. 3 hoef je enkel het level van links naar rechts te doorlopen.
0
geplaatst: 31 augustus 2008, 16:52 uur
Ford KAduuk schreef:
De verborgen paden zaten ook al in het eerste deel, dacht ik. Bonuslevels en mini-games vind ik vooral details en geen grote meerwaarde hebben.
De verborgen paden zaten ook al in het eerste deel, dacht ik. Bonuslevels en mini-games vind ik vooral details en geen grote meerwaarde hebben.
SMB3 is wel even iets meer dan wat extra bonuslevels hier en daar

Het design week weinig af van wat ik eerder heb gezien, dus ik vind het verre van geniaal.
Het design van wat ik destijds zag in Super Mario Bros 2 week juist meer af van wat ik gewend was van een Mario game. Daarom werd deel 3 juist weer met open armen ontvangen. Maar dat is inmiddels een algemeen feit.
Dan is er dus sprake van veel recycling in de Mario-reeks. Best jammer, want dat maakt de spellen van vroeger minder origineel dan dat ze waren.
Dus zijn de vijanden van de eerste SMB automatisch ook verre van origineel. En het hoort juist andersom te zijn volgens mij

Wario Land vind ik stukken beter omdat je daar gebruik moet maken van de vijanden in de omgeving om langs bepaalde obstakels te komen. In Super Mario Bros. 3 hoef je enkel het level van links naar rechts te doorlopen.
De Wario Land reeks waar jij over praat is een spin-off serie van de Super Mario Land games op de GB. Hoe goed ze ook zijn, (ik vind ze verre van slecht) deze titels kwamen later uit dan SMB3 en dus is het merkwaardig dat je SMB1 heel goed vind en SMB3 weer stukken minder vind dan een willekeurige Wario Land titel. In SMB1 kon je toch ook niet gebruik maken van vijanden om langs bepaalde secties te komen zoals jij omschreef? En omdat het bij SMB3 niet mogelijk is faald hij als platform game. SMB3 was destijds zo inmens groot, zat volgepropt met geheimen en verborgen levels, had zeer memorabele tunes waar er ook nog eens aardig veel van waren en SMB3 wordt in het algemeen gezien als één van de betere Mario titels.
Als je heel kritich kijkt is SMB1 juist ééntonig vergeleken met de diversiteit aan thema's en levels in SMB3. Doormiddel van een koopa-schild een '?' blok blootleggen en deze gebruiken om in de wolken te komen. Koopa-schilden kon je ook gebruiken om in bepaalde secties heel veel muntjes te verdienen (ergens aan 't einde van een level: boink..boink..pling..pling..boink..


0
Ford KAduuk
geplaatst: 1 september 2008, 15:05 uur
En als je SMB1 briljant vond dan is het nogal tegenstrijdig dat je SMB3 ineens saai vind.
Waarom is dat tegenstrijdig?
Waar was jij toen deze Mario game uitkwam begin jaren 90?
In de baarmoeder.
Het design van wat ik destijds zag in Super Mario Bros 2 week juist meer af van wat ik gewend was van een Mario game.
Daarom vind ik het design van Super Mario Bros. 2 beter, aangezien dat origineler is binnen de reeks Mario-platformers.
Dus zijn de vijanden van de eerste SMB automatisch ook verre van origineel.
Nee, want dat is de grondlegger van de Mario-platformer.
Als ik in Tomb Raider 2 vijanden tegenkom als haaien, spinnen en tijgers dan denk ik niet van: 'goh wat voorspelbaar! Die komen ook al voor in de nieuwe Tomb Raider: Underworld".
Maar dat denk ik wel.
In SMB1 kon je toch ook niet gebruik maken van vijanden om langs bepaalde secties te komen zoals jij omschreef?
Ja, maar dat was dan ook één van de eerste platformers. Met Super Mario Bros. 3 begon het concept van het eerste deel al te roesten.
SMB3 wordt in het algemeen gezien als één van de betere Mario titels.
Ik ben niet getrouwd met mevrouw Algemeen.
had zeer memorabele tunes waar er ook nog eens aardig veel van waren
De muziek in Super Mario Bros. vind ik beter.
Als je heel kritisch kijkt is SMB1 juist ééntonig vergeleken met de diversiteit aan thema's en levels in SMB3.
De levels en thema's in Super Mario Bros. 3 vind ik saai, dus dan speelt diversiteit bij mij geen rol meer.
Toen was het iets speciaals...net als dat SMB1 iets speciaals was in 1985 als eerste echte platform-game.
Super Mario Bros. was inderdaad iets speciaals, maar Super Mario Bros. 3 is dat absoluut niet.
0
geplaatst: 1 september 2008, 20:08 uur
Zucht...
Omdat het tegelijkertijd (als je de mini-games met opzet omzeild als het je ding niet is) ook gewoon een straight-forward Mario game is. Als je dit genre leuk vind...wat doet SMB3 dan in hemelsnaam fout?
Dus is het onmogelijk dat je destijds SMB1 wel hebt gespeeld want die kwam dus eerder uit. Graag een antwoord waar ik wat mee kan.
Ja hoor zo lust ik er ook nog wel een paar.
En SMB2 had dit element toch ook niet remember?
Klinkt ook heel logisch.....
Nou dan wordt het wel erg snel roestig volgens jouw. En dat terwijl er meer verschil zit tussen SMB1 en SMB3 dan tussen al die Wario Land delen. En wat dacht je van de originele SMB2 uit Japan...die was qua levelontwerp identiek aan SMB1...maar nog steeds origineel natuurlijk?
Nog zo'n zinvol antwoord...
Daar kan ik inkomen.
Levels zijn in SMB3 (net als bij alle andere 2D Mario titels) straight -forward...classic Mario gameplay. En alle thema's in SMB3 vind je saai? Lava...water...kasteel..etc. Zei het mooier uitgewerkt, ze komen net zo goed voor in SMB1 (en voor een groot deel ook in Wario Land...dus zijn dat automatisch saaie levels natuurlijk). En kom niet aan met: 'SMB1 was de grondlegger..etc' want SMB2 maakte ook gebruik van hetzelfde soort thema's. Je moet gewoon iets verzinnen om SMB3 naar beneden te halen maar het lukt je voor geen meter.
Gewoon dwarsliggerij want je hebt SMB3 waarschijnlijk enige tijd geleden pas gespeeld...en kunt deze game daarom niet echt goed plaatsen. Als je SMB1 destijds tof vond (1985) dan kon het haast niet anders dan dat je stijl achterover viel van het derde deel. Aan de ene kant was het veel meer dan zomaar een Mario titel...en aan de andere kant was het ook gewoon weer Mario. Dus games als SMB1 en 2 bejubelen en vervolgens deel 3 zien als een saaie ervaring...teleurstellende platformgame..etc.
Yeah Right
Er is een verschil tussen jouw persoonlijke mening en een algmeen feit. SMB3 'is' volgens vele fans en gezien de verkopen (stukken beter dan SMB2...en logisch) een succesvol vervolg. Net als Super Mario World daarna...Super Mario 64...etc. Maar die andere Mario games zul je wel nooit hebben gespeeld want de serie begon al bij deel 3 te roesten. Any way, laten we maar ophouden met deze discussie want de logica begint steeds verder zoek te raken.
PS: Volgens mij heb je SMB3 ook helemaal nooit gespeeld want het feit dat je met een harde aanloop kon vliegen en hoger gelegen terrein kon bereiken is iets wat deze Mario game OOK speciaal maakt en wat ook al werd gekopieerd in de later Super Mario Land en Wario Land delen. Dus dit keer geen credits naar SMB1 helaas. En zo waren er meer elementen die werden uitgevonden in SMB3 en later weer werden terug gebracht in andere Mario/Wario titels en zelfs platform-titels van andere ontwikkelaars.
Ken jij het stukje nog in SMB3 waar je al vliegend met een beetle-schild in je knuisten een aantal blokken moest vernietigen op hoger gelegen terrein? Dat is dus één van de 'geniale' foefjes die men gebruikte in SMB3. Of bepaalde forten op de kaart die complete doolhoven bleken te zijn (talloze deuren..en welke is de goeie?). De zoektocht naar de fluitjes (fans weten ze allemaal te vinden). Er zat veel meer in deze game dan enkel wat thema werelden/levels en hier en daar een mini-game. Als je dit spel had gespeeld toen hij uitkwam zou je er heel anders naar kijken.
Waarom is dat tegenstrijdig?
Omdat het tegelijkertijd (als je de mini-games met opzet omzeild als het je ding niet is) ook gewoon een straight-forward Mario game is. Als je dit genre leuk vind...wat doet SMB3 dan in hemelsnaam fout?
In de baarmoeder
.Dus is het onmogelijk dat je destijds SMB1 wel hebt gespeeld want die kwam dus eerder uit. Graag een antwoord waar ik wat mee kan.
Daarom vind ik het design van Super Mario Bros. 2 beter, aangezien dat origineler is binnen de reeks Mario-platformers.
Ja hoor zo lust ik er ook nog wel een paar.
Nee, want dat is de grondlegger van de Mario-platformer.
En SMB2 had dit element toch ook niet remember?
Maar dat denk ik wel.
Klinkt ook heel logisch.....

Ja, maar dat was dan ook één van de eerste platformers. Met Super Mario Bros. 3 begon het concept van het eerste deel al te roesten.
Nou dan wordt het wel erg snel roestig volgens jouw. En dat terwijl er meer verschil zit tussen SMB1 en SMB3 dan tussen al die Wario Land delen. En wat dacht je van de originele SMB2 uit Japan...die was qua levelontwerp identiek aan SMB1...maar nog steeds origineel natuurlijk?
Ik ben niet getrouwd met mevrouw Algemeen.
Nog zo'n zinvol antwoord...

De muziek in Super Mario Bros. vind ik beter.
Daar kan ik inkomen.
De levels en thema's in Super Mario Bros. 3 vind ik saai, dus dan speelt diversiteit bij mij geen rol meer.
Levels zijn in SMB3 (net als bij alle andere 2D Mario titels) straight -forward...classic Mario gameplay. En alle thema's in SMB3 vind je saai? Lava...water...kasteel..etc. Zei het mooier uitgewerkt, ze komen net zo goed voor in SMB1 (en voor een groot deel ook in Wario Land...dus zijn dat automatisch saaie levels natuurlijk). En kom niet aan met: 'SMB1 was de grondlegger..etc' want SMB2 maakte ook gebruik van hetzelfde soort thema's. Je moet gewoon iets verzinnen om SMB3 naar beneden te halen maar het lukt je voor geen meter.
Gewoon dwarsliggerij want je hebt SMB3 waarschijnlijk enige tijd geleden pas gespeeld...en kunt deze game daarom niet echt goed plaatsen. Als je SMB1 destijds tof vond (1985) dan kon het haast niet anders dan dat je stijl achterover viel van het derde deel. Aan de ene kant was het veel meer dan zomaar een Mario titel...en aan de andere kant was het ook gewoon weer Mario. Dus games als SMB1 en 2 bejubelen en vervolgens deel 3 zien als een saaie ervaring...teleurstellende platformgame..etc.
Yeah Right

Super Mario Bros. was inderdaad iets speciaals, maar Super Mario Bros. 3 is dat absoluut niet.
Er is een verschil tussen jouw persoonlijke mening en een algmeen feit. SMB3 'is' volgens vele fans en gezien de verkopen (stukken beter dan SMB2...en logisch) een succesvol vervolg. Net als Super Mario World daarna...Super Mario 64...etc. Maar die andere Mario games zul je wel nooit hebben gespeeld want de serie begon al bij deel 3 te roesten. Any way, laten we maar ophouden met deze discussie want de logica begint steeds verder zoek te raken.
PS: Volgens mij heb je SMB3 ook helemaal nooit gespeeld want het feit dat je met een harde aanloop kon vliegen en hoger gelegen terrein kon bereiken is iets wat deze Mario game OOK speciaal maakt en wat ook al werd gekopieerd in de later Super Mario Land en Wario Land delen. Dus dit keer geen credits naar SMB1 helaas. En zo waren er meer elementen die werden uitgevonden in SMB3 en later weer werden terug gebracht in andere Mario/Wario titels en zelfs platform-titels van andere ontwikkelaars.
Ken jij het stukje nog in SMB3 waar je al vliegend met een beetle-schild in je knuisten een aantal blokken moest vernietigen op hoger gelegen terrein? Dat is dus één van de 'geniale' foefjes die men gebruikte in SMB3. Of bepaalde forten op de kaart die complete doolhoven bleken te zijn (talloze deuren..en welke is de goeie?). De zoektocht naar de fluitjes (fans weten ze allemaal te vinden). Er zat veel meer in deze game dan enkel wat thema werelden/levels en hier en daar een mini-game. Als je dit spel had gespeeld toen hij uitkwam zou je er heel anders naar kijken.

0
Ford KAduuk
geplaatst: 2 september 2008, 12:31 uur
tegelijkertijd (als je de mini-games met opzet omzeild als het je ding niet is) ook gewoon een straight-forward Mario game is. Als je dit genre leuk vind...wat doet SMB3 dan in hemelsnaam fout?
Ik zeg niet dat ik de mini-games omzeil, maar dat ze in een platformgame als deze niet heel veel toevoegen.
Als je dit genre leuk vind...wat doet SMB3 dan in hemelsnaam fout?
Niet de vernieuwing bieden waarmee ik wat kan.
Dus is het onmogelijk dat je destijds SMB1 wel hebt gespeeld want die kwam dus eerder uit. Graag een antwoord waar ik wat mee kan.
Wie zegt dat ik Super Mario Bros. heb gespeeld op het moment van lanceren? Ik ben pas later in aanraking gekomen met de Mario-platformers.
En SMB2 had dit element toch ook niet remember?
Ik heb alleen iets over het design gezegd van Super Mario Bros. 2, dus ik heb geen uitspraken gedaan over de gameplay en de overige kwaliteiten van deze game.
Nou dan wordt het wel erg snel roestig volgens jouw. En dat terwijl er meer verschil zit tussen SMB1 en SMB3 dan tussen al die Wario Land delen.
Daar zit niet veel meer verschil tussen. De thema's in Wario Land 2 en 3 verschillen behoorlijk veel van elkaar en daarnaast zijn de vijanden ook bijna allemaal anders.
En wat dacht je van de originele SMB2 uit Japan...die was qua levelontwerp identiek aan SMB1...maar nog steeds origineel natuurlijk?
Volgens mij hadden we het alleen over de Westerse versie, maar misschien ben ik ook wel in de war met Super Mario World 2, het deel waarin je met Yoshi kunt spelen.
Je moet gewoon iets verzinnen om SMB3 naar beneden te halen maar het lukt je voor geen meter.
Jouw uitspraak, jouw mening.
Gewoon dwarsliggerij want je hebt SMB3 waarschijnlijk enige tijd geleden pas gespeeld...en kunt deze game daarom niet echt goed plaatsen.
Ik kan dit spel waarschijnlijk niet goed plaatsen, vanwege het jaar waarin ik dit heb gespeeld. Naar mijn mening is Super Mario Bros. 3 al ingehaald door de platformers die daarna kwamen, maar in die tijd zal het wel iets bijzonders zijn geweest. Alhoewel ik dat moeilijk kan inzien, vanwege het feit dat ik pas later bekend ben geraakt met dit spel.
Net als Super Mario World daarna...Super Mario 64...etc. Maar die andere Mario games zul je wel nooit hebben gespeeld want de serie begon al bij deel 3 te roesten.
Ik vind dat de serie 2D-Mario games aan het roesten is. Super Mario 64 kun je daarmee niet vergelijken, aangezien dat spel totaal anders in elkaar is gezet. Super Mario 64 heb ik trouwens wel gespeeld en ik vond het best een leuk spel, maar ook dat spel werd later ingehaald door concurrenten als Banjo-Kazooie. Na het aanschouwen van SM64 had ik Paper Mario gespeeld en dat is naar mijn mening nog steeds het beste Mario-spel ooit gemaakt.
Volgens mij heb je SMB3 ook helemaal nooit gespeeld want het feit dat je met een harde aanloop kon vliegen en hoger gelegen terrein kon bereiken is iets wat deze Mario game OOK speciaal maakt en wat ook al werd gekopieerd in de later Super Mario Land en Wario Land delen. Dus dit keer geen credits naar SMB1 helaas. En zo waren er meer elementen die werden uitgevonden in SMB3 en later weer werden terug gebracht in andere Mario/Wario titels en zelfs platform-titels van andere ontwikkelaars.
Ik heb SMB 3 wel gespeeld. De dingen die jij nu opnoemt vallen mij niet echt op, aangezien ik deze elementen al lang kende in andere platformers die erna uitkwamen.
Als je dit spel had gespeeld toen hij uitkwam zou je er heel anders naar kijken.
Misschien

Nog zo'n zinvol antwoord... 

Je doet het zo overkomen: De meeste mensen vinden dit, dus dan moet ik dat ook maar vinden. Ik kan zelf wel bepalen welke games ik beter/slechter vind.
Any way, laten we maar ophouden met deze discussie want de logica begint steeds verder zoek te raken.
Misschien heeft deze discussie wel een gebrek aan logica, maar dat is toch geen reden om ermee te stoppen

0
geplaatst: 5 oktober 2008, 16:04 uur
Heb 'em net voor het eerst in jaren weer eens uitgespeeld. Wat een nostalgie! Buiten dat blijft het ook nog steeds na al die jaren een van de beste platformers die er gemaakt zijn. Leveldesign, muziek en graphics maken dit tot 1 van mijn favoriete Mario games.

0
RE123
geplaatst: 15 oktober 2008, 19:58 uur
wat een leuke oude game 4.5 een half punt minder omdat je niet kan saven

0
joeri592
geplaatst: 9 januari 2009, 18:18 uur
zeker een klassieker, maar inderdaad dat je niet kan saven is wel minder
0
geplaatst: 19 januari 2009, 13:29 uur
Dacht 8... Dacht dat de laatste levels op die zwevende schepen waren.
0
geplaatst: 28 januari 2009, 16:55 uur
turbothijd schreef:
Hoe kunnen ze van deze games maken?
Hoe kunnen ze van deze games maken?
Hoe ze dat kunnen..of beter gezegd konden aangezien deze game al aardig oud is. Any way, ze maakten deze game destijds met een groep mensen die bij een bedrijf werkten genaamd Nintendo. Hoe ze dit precies hebben gemaakt weet ik niet. Ik zou zeggen, bel Nintendo even op.

0
geplaatst: 23 februari 2009, 10:36 uur
Ik speel de game op de R4. Hoe komt het dat mijn spel niet wordt opgeslagen?
Ik hoop dat ik snel antwoord krijg!
Ik hoop dat ik snel antwoord krijg!
* denotes required fields.