Bloodstained: Curse of the Moon (2018)

PlayStation 4 / PlayStation Vita / PC / Macintosh / Nintendo 3DS / Nintendo Switch / Xbox One
Action / Platform

Ontwikkeld door Inti Creates
Uitgegeven door Inti Creates

In deze retro-actiegame speel je als demonenjager Zangetsu. Reis doorheen verschillende landen met als einddoel het op te nemen tegen een machtige demon. Tijdens je reis zul je verschillende personages tegenkomen welke je kunnen vergezellen als speelbare personages. Door de unieke vaardigheden van ieder personage aan te wenden kun je nieuwe routes vinden die je doorheen de verraderlijke levels leiden.

Hier heb ik zin in! Spirituele Castlevania 8 bit opvolger door het zelden teleurstellende Inti Creates! ?

Dit is niet iets wat ik zelf direct zou kopen. Beleef weinig jeugdsentiment aan Castlevania.

Maar als Kickstarter backer krijg ik hier als het goed is (ooit) een key van in mijn mail voor de Vita versie.

Zat deze maand bij Xbox Gold en bevalt behoorlijk. Zelf ben ik altijd behoorlijk gecharmeerd geweest door de Castlevania reeks (nog steeds eigenlijk) en dit past inderdaad netjes ergens rond deel 3 op de NES, maar dan met net wat betere graphics. Bij mij komt er dan ook nog eens net wat extra jeugdsentiment bij kijken dus hop. Ik ben tevreden met Xbox Gold deze maand

Ik verschrok me overigens over de lage score die het hier krijgt van de (hele twee) gebruikers. Het is wellicht geen absolute topper, maar alleszins toch wel een stuk beter dan een extreem middelmatige score van 2,75. Iemand die de eerste paar Castlevania's de moeite vond zal zich in ieder geval niet vervelen hiermee heb ik de indruk. Moet ik wel zeggen - ik zit nog maar op het begin - gisteren gedownload op de Xbox en een half uurtje mee gespeeld tot het einde van de eerste level - maar ik vond het zeker lekker spelen. En klinken.

Komende weken maar eens op mijn gemak doorheen gaan. Als ik ooit door Assassin's Creed Odyssey heen kom.

Winkelwagentje schreef:

In de tussentijd zul je deze wel fysiek hebben, niet waar?

Ja klopt. Toch nog iets tastbaars overgehouden aan dit Kickstarter avontuur. Al heb ik voor de fysieke versie natuurlijk gewoon opnieuw moeten betalen.

Was die kickstarter niet voor Ritual of the night? Die komt toch binnenkort uit, of is daar ook weer iets mee misgegaan?

De Kickstarter was inderdaad voor Ritual of the Night. Maar daar hebben Vita backers weinig plezier aan beleefd.

avatar van JacoBaco
Grovonion schreef:

Het ging bijna mis.. Althans, het is maar hoe je het bekijkt. Zie trailer Bloodstained: Ritual of the Night (2019)

Kort maar krachtig. Curse Of The Moon is een soort NES Castlevania IV die nooit is uitgekomen. Het is haast eng hoe accuraat ze de NES Castlevania feel hebben kunnen nacreëren, alsof ik op een NES Emulator zat te spelen. Het enige opmerkelijke verschil is dat er aanzienlijk meer details in de 8-bit monsters/bosses zit, maar dat is een grafische upgrade die welkom was. Los daarvan oogt, klinkt en bestuurt het als de typische 2D Castlevania game. Het is daarom voor dezelfde redenen leuk om door te lopen.

Een opmerkelijke toevoeging aan Curse Of The Moon is dat er ditmaal 4 verschillende characters zijn die ieder hun zwaktes/sterktes hebben. Het is vergelijkbaar met de verschillende characters die je in Castlevania III had, maar het heeft zijn duidelijke eigen draai gekregen. Ik kon voor ieder characters scenario’s vinden waarin hun krachten heel handig waren, of soms waren er meerdere methodes om door een level te komen waardoor je kunt experimenteren met je favorieten speelstijl.
Dit brengt echter een lelijk nadeel met zich mee: als een character doodgaat word je terug gekicked naar het vorige checkpoint, maar de rest van de characters behouden hun overgebleven health. Dit betekend dat als alle characters weinig health hadden, en je met deze beperkte middelen ineens een boss opnieuw moet doen, je kansen gewoon 0 zijn. Dan is het beter om alle characters maar te laten doden zodat je een leven verliest en iedereen weer herstelt is. Deze straf hadden ze anders moeten doen zoals dat wanneer je een character verliest, het volgende character direct spawnt zodat je met hem/haar verder kon vechten. Dat, of de rest van de characters had al hun health herstelt moeten krijgen als je bij het chechpoint terechtkomt (dit is overigens een probleem in “Veteran mode”. Ik heb geen idee of dit bij “Casual” nog een nadeel is).

Een leuk spel om gedaan te hebben als je van de originele Castlevania reeks houd. Niet perfect en het is verre van vernieuwend, maar het geeft voldoende leuke draaien aan de oude formules om voor een fijne playtrough te zorgen.

avatar van JacoBaco
Uitgespeeld in 2 speelsessies. Erg moeilijk is de game niet, want als je een beetje handig omgaat met de 4 verschillende karakters gaat het meestal vrij easy. Ik heb sowieso een enorme zwak voor dit soort games. Ik weet het nog precies in 1988. Ik had Double Dragon gekocht voor de NES en ruilde hem later tijdelijk met iemand om voor Castlevania. Nou, dit was toch wel echt fenomenaal! De aankomst bij het hek en zodra je begint de spelen die magische muziek! En eenmaal in het kasteel komen er een soort Ghoulia wezens op je af die je moet verslaan met je zweep. Daarnaast een geweldige setting met allerlei bekende en onbekende monsters en ook nog behoorlijk moeilijk! En natuurlijk geniale muziek en vette levels met moeilijke boss gevechten..

Bloodstained: Curse of the Moon neemt je weer terug naar de jaren 80 en dus (voor mij) dikke nostalgie. Het voelt en speelt als een echte Castlevania game. En dan nog het meest zoals Castlevania III: Dracula's Curse waarin je ook meerdere karakters ter beschikking krijgt. De game heeft 8 levels met natuurlijk aan het einde van elk level een boss wat overigens fijne gevechten zijn! Best wel toffe levels en het speelt lekker. Niet extreem uitdagend, maar zeker een goede game!

JacoBaco schreef:

Thx voor de review nog! Je bent trouwens vergeten te stemmen!

avatar van Eraser2
Ik zag ineens dat deel 2 hiervan uit is gekomen. Toen bedacht ik me dat ik deze nog op de Switch heb staan. Ooit na aanschaf drie stages gespeeld en toen niet meer aangeraakt. Lijkt me een mooi moment om dit zo tussendoor eens op te pakken en alsnog uit te spelen want het ziet er fantastisch uit.

De vroegere Castlevania games liggen mij niet zo vanwege de mate van frustratie die het met zich meebrengt om zo’n spelletje te voltooien. Hier hebben ze veel van die frustratie punten weggehaald voor de nieuwkomer.

mister-fool
Vandaag uitgespeeld nadat ik eerder bij het laatste level vastliep. Vermakelijke retroplatformer van Igarashi; overduidelijk gebaseerd op Castlevania III. Hier en daar zijn er wat wat moderne details toegevoegd. Zo vind ik het gaaf dat de trein, waarop de bossbattle van het openingslevel plaatsvindt, al in het eerste scherm op de achtergrond langs komt rijden. De variatie van de karakters is prettig en zorgt zelfs voor wat non-lineariteit. Boss battles zijn vermakelijk, maar niet echt onderscheidend. Onderhoudend spel, al heb ik wel het gevoel dat er meer uit dit concept te halen valt. In de toekomst moet ik ook de sequel maar eens uitproberen.