Ghost of Tsushima (2020)

Alternatieve titel: Ghost of Tsushima: Director's Cut

PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC

Ontwikkeld door Sucker Punch

Het jaar is 1274. Samoerai krijgers zijn de legendarische verdedigers van Japan, totdat het angstaanjagende Mongoolse leger het eiland Tsushima binnenvalt, vastbesloten om alles op hun pad te verwoesten en veroveren. Als een van de laatst overgebleven samoerai, sta je op uit de as om terug te vechten. Maar eervolle tactieken zijn iets uit het verleden en een nieuwe manier van vechten blijkt nodig om de vrijheid van Japan te waarborgen. Train jezelf in deze weg van de Geest, en voer een onconventionele oorlog tegen de barbaarse horden die je land dreigen over te nemen.

• vanaf 16 mei te koop voor de PC

Heb de hele avond tot nu toe gespeeld en man wat is dit spel verslavend zeg. Had even een afwisselende game nodig naast The Last of Us 2 maar heb dit om half 6 opgestart en het is nu 6 uur later dus dat zegt genoeg. De gevechten zijn zeer pittig, op Hard doet het zelfs denken aan de Souls games, je krijgt gewoon een kick als je een groepje enemies weet te slayen, aan de andere kant straft ook deze game je genadeloos af. Slechts 1 verkeerde zet en het is gebeurd met je dus tactisch spelen is wel een vereiste manier. Het verhaal grijpt me tot nu toe wel al heb ik nog niet echt een diepe band met mijn personage op kunnen bouwen. Maar wellicht komt dat nog. Dit is denk ik ook de laatste Ps4 game die ik in huis heb gehaald en vind dit denk ik wel een mooie afsluiter van deze toch wel mooie console.

Deze ging ik blind in ivm dat ik Sucker Punch’s vorige games (Sly Cooper en Infamous) heel vermakelijk vond en de trailer zag er gaaf uit. De game begint goed, maar ik kan geen enthousiasme meer vinden om het verder te spelen. Daarom een eerste impressie:

Ghost of Tsushima is een soort Assassin’s Creed / The Witcher, maar met samoerais. Dat zijn echter games die me niet in de smaak vallen, en punten die me niet aanspraken aan die titels zijn ook aanwezig in Ghost of Tsushima (hoewel het fast travel systeem aanzienlijk soepeler is en de combat strakker in elkaar zit). De ervaring bestaat uit een open world waar je personages moet benaderen om taken voor ze uit te voeren. Je loopt een stuk, praat terwijl je nog een stuk loopt, vecht tegen wat vijanden. Repeat, repeat, repeat en repeat. Het werd op den duur eentonig en inmiddels voelt het meer als een klus dan iets dat ik voor mijn plezier doe. Games als GTA 5, of zelfs Spider Man, hebben een sterk verhaal waarbij ik geboeid was in alle personages leren kennen en hun gesprekken te volgen, ondanks dat de gameplay eentonig is. Ghost of Tsushima heeft een ‘aardig’ verhaal, dat te vergelijken is met een typische samurai of ninja film die een 6*/7* op IMDB heeft. Heel wat clichés en het is cheesy, maar leuk om naar te kijken als je de setting interessant vind. Het is echter niet sterk genoeg om van zichzelf de ervaring te dragen.

Ghost of Tsushima slaagt er erg goed in om een ode te zijn aan samoerai films. Voornamelijk de ontzettend mooie gebieden zijn sfeervol in beeld gebracht. De vormgeving experimenteert met extreem heldere kleuren en belichting, bomen of grasvelden die harmonieus met de wind meebewegen (als een geanimeerd kunstwerk), of scenes met artistieke composities. Het deed me erg aan de film Hero denken (wat overigens een supergoede film is. Damn, zelden een life action film gezien die zo'n visueel kunstwerk is. Ga kijken!) al is dit slechts één van de vele inspiratiebronnen die ze hebben gebruikt. De Engelse stemacteurs zijn overtuigend en de 3D models stralen de nodige emoties uit. Qua presentatie is dit een waar genot.

De combat is een ander leuk punt, al verloor dit op den duur zijn charme. Het is te vergelijken met de combat in Assassin’s Creed, maar veel sneller en iets moeilijker. Vijanden gaan binnen een paar hakken dood, maar jij ook. Het is dus een kwestie van op hoog tempo openingen vinden, parryen of dodgen. In het begin verloor ik vaak, maar gaandeweg begon ik een meester te worden in perfecte parries en dodges. Hier is waar de combat zijn plezier verliest: je moet zoooo verschrikkelijk vaak tegen dezelfde vijanden vechten dat het stopt met bevredigend zijn. Er werd weinig tot niet gespeeld met nieuwe (nodige) technieken gebruiken, nieuwe vijanden leren kennen, de omgeving tegen de vijanden gebruiken oid. Gewoon erop af stormen en ze 1 voor 1 neerhakken. Je krijgt wel nieuwe moves en andere weapon stances, maar deze hebben weinig invloed op je speelstijl. Daarentegen, wel een groot compliment naar de boss battles. Deze waren zeer sterk gedaan: pittige 1 op 1 gevechten waarin je een geheel nieuw aanvalspatroon moet leren kennen, met weinig ruimte voor fouten. Kort maar krachtig. Qua gameplay zijn dit zonder twijfel de hoogtepunten.

Als je Assassin’s Creed en The Witcher goed vind, en het thema je aanspreekt, dan zul je hier waarschijnlijk meer plezier aan beleven dan ik. Het heeft zeker goede dingen erin zitten, maar voor mij niet voldoende om het tientallen uren te willen doen. Als ik een cijfer zou geven aan de hand van de eerste 10 uur dan zit het rond de 3*.

avatar van JacoBaco
Tijdens het wachten op Demon's Souls aan deze game begonnen. Inmiddels staat er 46 uur op de teller en ga ik richting het einde. De game doet wel wat aan Assassin's Creed denken en had dus zomaar Assassin's Creed: Bushido kunnen zijn of iets in die geest.

Alles aan Ghost of Tsushima is TripleA, maaar geen enkele game is perfect, dus hier en daar zijn er altijd wat kleine schoonheidsfoutjes. Zoals al eerder opgemerkt is het klimmen bij hoge rotsen wat stroef en bijvoorbeeld van de ene boomtak naar de andere boomtak springen gaat niet altijd even soepel.

Het verhaal in Ghost of Tsushima en wat je allemaal ziet (gebeuren) is eigenlijk behoorlijk deprimerend. Een beetje niveau The Last of Us. Maar dit komt op de één of andere manier niet helemaal goed over. In tegenstelling tot The Last of Us dus. Ik kan het wel verklaren.. In de main missies komt het wel heel goed over, maar daaromheen is er zo belachelijk veel te doen. Artefacten verzamelen, spandoeken inleveren, vossen achtervolgen, zingende krekels zoeken, erezuilen, warmwaterbronnen en ga zo maar door! En omdat ik dus heel veel optionele dingen doe ontstaat er best wel een groot contrast.

Verder ben ik vooral onder de indruk van deze game en het is dus gewoon een hele goede game, punt!

Leuk spel, met een geweldige setting. Alleen daarvoor al moest ik deze gespeeld hebben, maar toch tevreden dat ik gewacht heb op de ps5 versie. Alles draaide vlot en zag er ook goed uit. Het vechten was leuk, vooral in het begin wanneer je nog wat groeicurve doormaakt. Na een tijd werd het wel weer dat je 1 vs 20 stond om het nog uitdagend te maken. Tofste stukken waren de 1-vs-1 duels. Het verhaal was ok, niet super omdat het me wat te lang uitgerekt werd. Wat wel fijn was, dat is dat je bv een legendarisch pantser kreeg door bepaalde dingen te doen nadat je een terrein had veroverd, een leuke toevoeging.

Grootste nadeel van dit spel was dat er feitelijk niet veel leuks te doen was in de wereld. Side content was echt minimaal, die vossenhollen of haiku's konden me gestolen worden. Naar het einde toe heb ik me dan ook puur gefocust op de main story, want de zijverhalen had ik wel wat gehad. Net daarom ben ik niet helemaal overtuigd dan een open wereld hier de beste oplossing was, de meerwaarde daarvan was me niet altijd duidelijk.

Leukste toevoeging: guiding wind. Zoiets mag terugkomen in andere spellen!