Ghost of Tsushima (2020)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Sucker Punch
Uitgegeven door Sony

Het jaar is 1274. Samoerai krijgers zijn de legendarische verdedigers van Japan, totdat het angstaanjagende Mongoolse leger het eiland Tsushima binnenvalt, vastbesloten om alles op hun pad te verwoesten en veroveren. Als een van de laatst overgebleven samoerai, sta je op uit de as om terug te vechten. Maar eervolle tactieken zijn iets uit het verleden en een nieuwe manier van vechten blijkt nodig om de vrijheid van Japan te waarborgen. Train jezelf in deze weg van de Geest, en voer een onconventionele oorlog tegen de barbaarse horden die je land dreigen over te nemen.

kiriyama
Na de afgelopen E3 is dit een van de spellen waar ik het meest naar uitkijk. Kurosawa meets House of Flying Daggers!

avatar van Cervantes
En speelbaar met Japanse stemmen!

Cervantes schreef:
En speelbaar met Japanse stemmen!

Sweet! Was het enige dat ik in de e3 demo vond tegenvallen, die amerikaanse stemmen killde het authentic sfeertje een beetje.

Nieuwe trailer toegevoegd,

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

Een code voor een gratis dynamische thema: 38BE-G6N8-L93A. Geldig tot eind januari en is meerdere malen te gebruiken, enjoy.

Ghost of Tsushima plays like an R-Rated Breath of the Wild!

‘Ghost of Tsushima’ Plays Like an R-Rated ‘Breath of The Wild’ | Fandom

avatar van LikeAJedi
Ik kijk ontzettend uit naar deze game. Het ziet er echt likkebaardend lekker uit en de setting vind ik ook ontzettend tof. Dit gaat de eerste keer worden dat ik me ga wagen aan een souls like game.

LikeAJedi schreef:

Ik kijk er ook ontzettend naar uit! Heb alleen niet de indruk dat dit een souls-like wordt hoor. Al is het maar omdat het van Sucker Punch is en omdat Sony het zo pusht...Vermoed dat het wat meer "casual-friendly" zal zijn

In other news: Sony geeft aan dat er op dit moment geen enkele reden is om aan te nemen dat deze game uitgesteld zal gaan worden...For what it's worth

avatar van LikeAJedi
centurion81 schreef:

Ik hoop écht niet dat de game uitgesteld word. Ik hoop dat er überhaupt geen enkele game word uitgesteld.

LikeAJedi schreef:

Toch 'n kleine vertraging van drie weken, nwe releasedate: 17 juli 2020!

Was je dronken.

Confusie schreef:
Was je dronken.

Goed punt, I wish I was drunk, haha..Nou ja, dan had ik nu een kater gehad, dus ook weer niet

Nee, onhandigheid met de website op de telefoon Inmiddels aangepast

Lange tijd was dit een blinde aankoop, maar met PS5 en nieuwe Spider-Man aan het eind van dit jaar, fifa 21 in september, Last of Us 2 en Jedi Fallen vorige maand, is het gamebudget momenteel krap. Wacht daarom eerst de reviews even af voordat ik de volle mep betaal. Die komen morgen uit als het goed is.

Dit is net een van de games die ik nou eens wel zou aanschaffen als ik een ps4 had. Een ps5 met een nieuwe Spiderman of Fifa (beide games die je toch al min of meer in een andere vorm hebt) lijkt me minder interessant dan deze titel. (met name die eerste lijkt me eerder uitgebreide DLC dan echt een nieuwe game).

Ook al is deze setting tegenwoordig wel weer erg goed vertegenwoordigd blijf ik het interessant genoeg vinden. (eg Nioh, Sekiro en Samurai Shodown in het fighting genre).

Reviews schetsen een beeld van een weinig innoverende open wereld titel die alle clichés afwerkt.

Lijkt mij zeker wat om een keer te proberen, Second Son lag immers retestrak onder de knoppen als een dikke saptiet die jaren na dato nog steeds wel eens voedingsstoffen afgeeft wanneer je er zachtjes in knijpt met enig beleid.

En wie mij een beetje kent weet dat ik daar best warm voor loop.

Maar kan duidelijk wel even wachten ja.

avatar van horizon
De combat en het visuele (omgeving) schijnen wel heel erg goed te zijn.

Het open world gebeuren schijnt dus matig te zijn waar betreft creativiteit.

Ghost of Tsushima is de ultieme samoeraifantasie | Review | Gamer.nl

Dit is wel een duidelijk verhaal denk ik. Ben bang dat dit snel saai gaat worden.

Al ga ik dit nooit spelen vrees ik, want PS4 game.

Ik heb wel genoeg gezien en gelezen.

Net besteld

Weer een kwalitatieve titel voor het grote publiek. Jammer genoeg niets baanbrekend. Ik wacht wel af op de budgetbak. Ik heb op dit moment zo gevulde catalogus dat ik veelal oudere titels eerst moet (uit)spelen. Ik haal alles binnen met hoge kortingen, maar je hebt er niks aan als je ze niet gaat spelen.

avatar van jellecomicgek72
Heb de hele avond tot nu toe gespeeld en man wat is dit spel verslavend zeg. Had even een afwisselende game nodig naast The Last of Us 2 maar heb dit om half 6 opgestart en het is nu 6 uur later dus dat zegt genoeg. De gevechten zijn zeer pittig, op Hard doet het zelfs denken aan de Souls games, je krijgt gewoon een kick als je een groepje enemies weet te slayen, aan de andere kant straft ook deze game je genadeloos af. Slechts 1 verkeerde zet en het is gebeurd met je dus tactisch spelen is wel een vereiste manier. Het verhaal grijpt me tot nu toe wel al heb ik nog niet echt een diepe band met mijn personage op kunnen bouwen. Maar wellicht komt dat nog. Dit is denk ik ook de laatste Ps4 game die ik in huis heb gehaald en vind dit denk ik wel een mooie afsluiter van deze toch wel mooie console.

Dit is dus wel degelijk een game die bij mij toch enige vorm van jaloezie opwekt. De meeste games kan ik best wel mee leven dat ik ze niet kan spelen maar hoe meer gameplay ik zie (zowel op reviews of footage als bij een een neef vanmiddag op de familie bbq) des te knapper vind ik het uitzien. De hele sfeer en het hele zwaardvechten worden zodanig knap neergezet dat het toch best wel even balen is dat ik het niet thuis kan spelen. Niet dat is spijt heb van mijn Switch (bijlange niet - het blijft momenteel mijn platform bij uitstek), maar het is wel het soort game waarbij ik denk, verdorie, misschien binnen een paar jaar toch maar of een PS4 of een PS5 indien volledig compatible in huis halen met een minimale selectie aan games.

Deze ging ik blind in ivm dat ik Sucker Punch’s vorige games (Sly Cooper en Infamous) heel vermakelijk vond en de trailer zag er gaaf uit. De game begint goed, maar ik kan geen enthousiasme meer vinden om het verder te spelen. Daarom een eerste impressie:

Ghost of Tsushima is een soort Assassin’s Creed / The Witcher, maar met samoerais. Dat zijn echter games die me niet in de smaak vallen, en punten die me niet aanspraken aan die titels zijn ook aanwezig in Ghost of Tsushima (hoewel het fast travel systeem aanzienlijk soepeler is en de combat strakker in elkaar zit). De ervaring bestaat uit een open world waar je personages moet benaderen om taken voor ze uit te voeren. Je loopt een stuk, praat terwijl je nog een stuk loopt, vecht tegen wat vijanden. Repeat, repeat, repeat en repeat. Het werd op den duur eentonig en inmiddels voelt het meer als een klus dan iets dat ik voor mijn plezier doe. Games als GTA 5, of zelfs Spider Man, hebben een sterk verhaal waarbij ik geboeid was in alle personages leren kennen en hun gesprekken te volgen, ondanks dat de gameplay eentonig is. Ghost of Tsushima heeft een ‘aardig’ verhaal, dat te vergelijken is met een typische samurai of ninja film die een 6*/7* op IMDB heeft. Heel wat clichés en het is cheesy, maar leuk om naar te kijken als je de setting interessant vind. Het is echter niet sterk genoeg om van zichzelf de ervaring te dragen.

Ghost of Tsushima slaagt er erg goed in om een ode te zijn aan samoerai films. Voornamelijk de ontzettend mooie gebieden zijn sfeervol in beeld gebracht. De vormgeving experimenteert met extreem heldere kleuren en belichting, bomen of grasvelden die harmonieus met de wind meebewegen (als een geanimeerd kunstwerk), of scenes met artistieke composities. Het deed me erg aan de film Hero denken (wat overigens een supergoede film is. Damn, zelden een life action film gezien die zo'n visueel kunstwerk is. Ga kijken!) al is dit slechts één van de vele inspiratiebronnen die ze hebben gebruikt. De Engelse stemacteurs zijn overtuigend en de 3D models stralen de nodige emoties uit. Qua presentatie is dit een waar genot.

De combat is een ander leuk punt, al verloor dit op den duur zijn charme. Het is te vergelijken met de combat in Assassin’s Creed, maar veel sneller en iets moeilijker. Vijanden gaan binnen een paar hakken dood, maar jij ook. Het is dus een kwestie van op hoog tempo openingen vinden, parryen of dodgen. In het begin verloor ik vaak, maar gaandeweg begon ik een meester te worden in perfecte parries en dodges. Hier is waar de combat zijn plezier verliest: je moet zoooo verschrikkelijk vaak tegen dezelfde vijanden vechten dat het stopt met bevredigend zijn. Er werd weinig tot niet gespeeld met nieuwe (nodige) technieken gebruiken, nieuwe vijanden leren kennen, de omgeving tegen de vijanden gebruiken oid. Gewoon erop af stormen en ze 1 voor 1 neerhakken. Je krijgt wel nieuwe moves en andere weapon stances, maar deze hebben weinig invloed op je speelstijl. Daarentegen, wel een groot compliment naar de boss battles. Deze waren zeer sterk gedaan: pittige 1 op 1 gevechten waarin je een geheel nieuw aanvalspatroon moet leren kennen, met weinig ruimte voor fouten. Kort maar krachtig. Qua gameplay zijn dit zonder twijfel de hoogtepunten.

Als je Assassin’s Creed en The Witcher goed vind, en het thema je aanspreekt, dan zul je hier waarschijnlijk meer plezier aan beleven dan ik. Het heeft zeker goede dingen erin zitten, maar voor mij niet voldoende om het tientallen uren te willen doen. Als ik een cijfer zou geven aan de hand van de eerste 10 uur dan zit het rond de 3*.