
Ghost of Tsushima (2020)
Alternatieve titel: Ghost of Tsushima: Director's Cut
PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Sucker Punch
Uitgegeven door Sony
Het jaar is 1274. Samoerai krijgers zijn de legendarische verdedigers van Japan, totdat het angstaanjagende Mongoolse leger het eiland Tsushima binnenvalt, vastbesloten om alles op hun pad te verwoesten en veroveren. Als een van de laatst overgebleven samoerai, sta je op uit de as om terug te vechten. Maar eervolle tactieken zijn iets uit het verleden en een nieuwe manier van vechten blijkt nodig om de vrijheid van Japan te waarborgen. Train jezelf in deze weg van de Geest, en voer een onconventionele oorlog tegen de barbaarse horden die je land dreigen over te nemen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=0HTfLqHoTmg
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

En speelbaar met Japanse stemmen!


‘Ghost of Tsushima’ Plays Like an R-Rated ‘Breath of The Wild’ | Fandom
Ik kijk ontzettend uit naar deze game. Het ziet er echt likkebaardend lekker uit en de setting vind ik ook ontzettend tof. Dit gaat de eerste keer worden dat ik me ga wagen aan een souls like game.
Ik kijk er ook ontzettend naar uit! Heb alleen niet de indruk dat dit een souls-like wordt hoor. Al is het maar omdat het van Sucker Punch is en omdat Sony het zo pusht...Vermoed dat het wat meer "casual-friendly" zal zijn

In other news: Sony geeft aan dat er op dit moment geen enkele reden is om aan te nemen dat deze game uitgesteld zal gaan worden...For what it's worth

Ik kijk er ook ontzettend naar uit! Heb alleen niet de indruk dat dit een souls-like wordt hoor. Al is het maar omdat het van Sucker Punch is en omdat Sony het zo pusht...Vermoed dat het wat meer "casual-friendly" zal zijn

In other news: Sony geeft aan dat er op dit moment geen enkele reden is om aan te nemen dat deze game uitgesteld zal gaan worden...For what it's worth

Ik hoop écht niet dat de game uitgesteld word. Ik hoop dat er überhaupt geen enkele game word uitgesteld.
Ik hoop écht niet dat de game uitgesteld word. Ik hoop dat er überhaupt geen enkele game word uitgesteld.
Toch 'n kleine vertraging van drie weken, nwe releasedate: 17 juli 2020!
Was je dronken.
Goed punt, I wish I was drunk, haha..Nou ja, dan had ik nu een kater gehad, dus ook weer niet

Nee, onhandigheid met de website op de telefoon



Ook al is deze setting tegenwoordig wel weer erg goed vertegenwoordigd blijf ik het interessant genoeg vinden. (eg Nioh, Sekiro en Samurai Shodown in het fighting genre).
Lijkt mij zeker wat om een keer te proberen, Second Son lag immers retestrak onder de knoppen als een dikke saptiet die jaren na dato nog steeds wel eens voedingsstoffen afgeeft wanneer je er zachtjes in knijpt met enig beleid.
En wie mij een beetje kent weet dat ik daar best warm voor loop.
Maar kan duidelijk wel even wachten ja.
Het open world gebeuren schijnt dus matig te zijn waar betreft creativiteit.
Dit is wel een duidelijk verhaal denk ik. Ben bang dat dit snel saai gaat worden.
Al ga ik dit nooit spelen vrees ik, want PS4 game.
Ghost of Tsushima is een soort Assassin’s Creed / The Witcher, maar met samoerais. Dat zijn echter games die me niet in de smaak vallen, en punten die me niet aanspraken aan die titels zijn ook aanwezig in Ghost of Tsushima (hoewel het fast travel systeem aanzienlijk soepeler is en de combat strakker in elkaar zit). De ervaring bestaat uit een open world waar je personages moet benaderen om taken voor ze uit te voeren. Je loopt een stuk, praat terwijl je nog een stuk loopt, vecht tegen wat vijanden. Repeat, repeat, repeat en repeat. Het werd op den duur eentonig en inmiddels voelt het meer als een klus dan iets dat ik voor mijn plezier doe. Games als GTA 5, of zelfs Spider Man, hebben een sterk verhaal waarbij ik geboeid was in alle personages leren kennen en hun gesprekken te volgen, ondanks dat de gameplay eentonig is. Ghost of Tsushima heeft een ‘aardig’ verhaal, dat te vergelijken is met een typische samurai of ninja film die een 6*/7* op IMDB heeft. Heel wat clichés en het is cheesy, maar leuk om naar te kijken als je de setting interessant vind. Het is echter niet sterk genoeg om van zichzelf de ervaring te dragen.
Ghost of Tsushima slaagt er erg goed in om een ode te zijn aan samoerai films. Voornamelijk de ontzettend mooie gebieden zijn sfeervol in beeld gebracht. De vormgeving experimenteert met extreem heldere kleuren en belichting, bomen of grasvelden die harmonieus met de wind meebewegen (als een geanimeerd kunstwerk), of scenes met artistieke composities. Het deed me erg aan de film Hero denken (wat overigens een supergoede film is. Damn, zelden een life action film gezien die zo'n visueel kunstwerk is. Ga kijken!) al is dit slechts één van de vele inspiratiebronnen die ze hebben gebruikt. De Engelse stemacteurs zijn overtuigend en de 3D models stralen de nodige emoties uit. Qua presentatie is dit een waar genot.
De combat is een ander leuk punt, al verloor dit op den duur zijn charme. Het is te vergelijken met de combat in Assassin’s Creed, maar veel sneller en iets moeilijker. Vijanden gaan binnen een paar hakken dood, maar jij ook. Het is dus een kwestie van op hoog tempo openingen vinden, parryen of dodgen. In het begin verloor ik vaak, maar gaandeweg begon ik een meester te worden in perfecte parries en dodges. Hier is waar de combat zijn plezier verliest: je moet zoooo verschrikkelijk vaak tegen dezelfde vijanden vechten dat het stopt met bevredigend zijn. Er werd weinig tot niet gespeeld met nieuwe (nodige) technieken gebruiken, nieuwe vijanden leren kennen, de omgeving tegen de vijanden gebruiken oid. Gewoon erop af stormen en ze 1 voor 1 neerhakken. Je krijgt wel nieuwe moves en andere weapon stances, maar deze hebben weinig invloed op je speelstijl. Daarentegen, wel een groot compliment naar de boss battles. Deze waren zeer sterk gedaan: pittige 1 op 1 gevechten waarin je een geheel nieuw aanvalspatroon moet leren kennen, met weinig ruimte voor fouten. Kort maar krachtig. Qua gameplay zijn dit zonder twijfel de hoogtepunten.
Als je Assassin’s Creed en The Witcher goed vind, en het thema je aanspreekt, dan zul je hier waarschijnlijk meer plezier aan beleven dan ik. Het heeft zeker goede dingen erin zitten, maar voor mij niet voldoende om het tientallen uren te willen doen. Als ik een cijfer zou geven aan de hand van de eerste 10 uur dan zit het rond de 3*.
Op sommige vlakken is de game wat te robuust. Zo vind ik het klimmen niet prettig en ook het springen van en naar objecten / rotsen had van mij wel wat intuïtiever gemogen.
Jammer voor een tientje of drie heb ik hier momenteel best zin in.
Ze zijn niet erg gretig met afprijzen.
Jammer voor een tientje of drie heb ik hier momenteel best zin in.
Ik zie ze al voor 35 Euro op Marktplaats staan.
Ik zie ze al voor 35 Euro op Marktplaats staan.
...en niet vergeten dat volgende week Black Friday is. En volgende maand Kerstmis. Veel kans dat er op korte termijn wel degelijk een volledig nieuw exemplaar bij nedgame, bol, gamemania of bvb intertoys aan een schappelijke prijs te verkrijgen gaat zijn. We naderen tenslotte 'die' periode van het jaar. Ik zou nog even de kat uit de boom kijken.
Alles aan Ghost of Tsushima is TripleA, maaar geen enkele game is perfect, dus hier en daar zijn er altijd wat kleine schoonheidsfoutjes. Zoals al eerder opgemerkt is het klimmen bij hoge rotsen wat stroef en bijvoorbeeld van de ene boomtak naar de andere boomtak springen gaat niet altijd even soepel.
Het verhaal in Ghost of Tsushima en wat je allemaal ziet (gebeuren) is eigenlijk behoorlijk deprimerend. Een beetje niveau The Last of Us. Maar dit komt op de één of andere manier niet helemaal goed over. In tegenstelling tot The Last of Us dus. Ik kan het wel verklaren.. In de main missies komt het wel heel goed over, maar daaromheen is er zo belachelijk veel te doen. Artefacten verzamelen, spandoeken inleveren, vossen achtervolgen, zingende krekels zoeken, erezuilen, warmwaterbronnen en ga zo maar door! En omdat ik dus heel veel optionele dingen doe ontstaat er best wel een groot contrast.
Verder ben ik vooral onder de indruk van deze game en het is dus gewoon een hele goede game, punt!
Wacht nu op een eventuele PS5 versie ben al redelijk verslaafd aan de haptic feedback.
Vooral die tikjes tijdens het lopen ervaar ik als bevredigend.