Dusk (2018)

Ontwikkeld door David Szymanski
Uitgegeven door New Blood Interactive

Vecht jezelf door een woeste aanval van mystieke en obscure cultisten, bezeten militairen, en zelfs duisterdere creaties, terwijl je probeert te ontdekken wat er zich beneden de aardkorst allemaal afspeelt in deze door de legendes uit de jaren 90 geïnspireerde retro FPS.

Over 6 dagen komt de derde en laatste episode uit. De early access release bevat tot nu toe de eerste 2 episodes. Episode 1 inmiddels 2x uitgespeeld op makkelijk en normaal. Episode 2 bouwt verder op 1 en is een stuk pittiger. Maar HOLY SHIT wat speelt dit goed. Laat je niet foppen door de minimale visuals. Dit draagt bij aan de jaren '90 feel van deze shooter. Als geheel pakket is het audiovisueel zelfs erg sterk gedaan. Level design is ongelofelijk strak en gebalanceerd. Voor fans van de ouwe Doom games, Quake, Serious Sam, en mensen die graag quick saven, weten wat strafe jumpen is, en warmdraaien voor arena shooters is dit een absolute must. De besturing is echt perfect, met een unlocked verticale as, wat betekent dat je gekke salto's kan maken vanaf bouncepads. De hitdetectie is fenomenaal, wapens hebben echt een voelbare impact en zijn prima gebalanceerd. Het gaat van overweldigende shoot-outs naar enorm beklemmende corridors waar je enkel met je kleine zaklamp ziet wat je doet. Enorm atmosferisch spel.

Enige nadelen zijn de korte speelduur en ik vind het relatief duur voor wat je krijgt, met 16 euro. Maar de replay waarde is erg hoog. Hopelijk komt de multiplayer van de grond en krijgt de "endless mode" meer maps. Maar als liefdesbrief aan oldskool shooters is dit echt fenomenaal. Geen 5* vanwege het totaalpakketje maar qua gameplay is dit een van de meest memorabele dingen die ik heb gespeeld de laatste jaren (misschien tezamen met Metro Last Light, al zijn de games niet vergelijkbaar).