Planet Alpha (2018)

Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / PC
Adventure / Platform

Ontwikkeld door Planet Alpha ApS
Uitgegeven door Team17

Je wordt wakker op een vreemde buitenaardse wereld waar veel mysterieuze, exotische flora en fauna te vinden zijn. Terwijl je de wereld om je heen verkent, ontdek je het vermogen om de planeet te draaien en te beheersen.

Ziet er bijzonder fraai en creatief uit. Benieuwd of het leuk is om te spelen. Eentje om in de gaten te houden.

Vandaag gelanceerd op alle platforms!

Reviews schieten alle kanten op. Van heel slecht, tot erg goed tot iets er tussen in. Over 1 ding zijn ze het wel allemaal eens: het ziet er fantastisch uit.

Ik ga dit sowieso een keer een kans geven.

Waar zie jij dat? Metacritic scores gaan van 60 tot 90% met een gemiddelde van 75%. Wat zeker geen slechte score is en toch op wat consensus lijkt te duiden.

Dat is dus niet 'reviews schieten alle kanten op', maar '1 review geeft het spel uitzonderlijk een negatieve score'. Want ook deze wordt inderdaad op Metacritic vermeld en ik ben voor de lol (bankhangavondje) eens even gaan kijken naar alle 4 de platforms waar hij wordt op uitgebracht (PS4, XboxOne, Switch, PC). Daar zitten van 23 reviews 13 positieve tussen, 9 gemiddelde (waar van er 8 tussen de 70-75 en eentje met 53) en een negatieve dus. Dus om nou te zeggen dat het allen kanten opschiet? Nee inderdaad. Die 1,5 is echt wel een uitzonderingetje.

Ziet er trouwens best aardig uit om eens als budget game te proberen. Ik zie hem vroeg of laat wel eens in een Humble Bundle Monthly of in een sale opduiken denk ik.

Nou dat 'ziet er best aardig uit' kan ik schrappen - het ziet er gewoon prachtig uit. Op de Switch voor 2 euro in huis gehaald en het ziet er grafisch net zo geweldig uit als bvb de Trine serie. Ik heb weliswaar in docked mode gespeeld want ik kan me wel indenken dat het hoofdfiguur in handheld mode misschien net wat 'te klein' is (althans dat had ik bij Trine een beetje) maar het ziet er behoorlijk mooi uit om door de wereld te lopen en alles om je heen in je op te nemen. Natuurlijk zit ik nog niet bijzonder ver maar het lijkt me qua gameplay een klein beetje weg te hebben van titels als Inside / Limbo - voornamelijk lopen / springen en lichte puzzels met voor en achtergrond (sleep blokje hierheen of daarheen).

In ieder geval zeker geen spijt van de aankoop. Maar goed dat heb ik nooit. Zeker niet voor 2 euro.

avatar van legian
Ik heb het een half uurtje uitgehouden ongeveer. Maar dat was geen goede eerste indruk. De wereld is erg onoverzichtelijk, door de vele felle kleuren, onduidelijkheid waar je precies wel en niet heen kan, veel elementen die het beeld blokkeren. Zo heb je in de intro als een stuk waarin het hele scherm gevuld is met rotsen en je verder niets kan zien.

Eigenlijk is er niet te spreken van een introductie. Want zodra je begint met naar rechts lopen, ben je al begonnen. Qua verhaal en setting moet je het doen met visuele uitleg. Die ik niet bijzonder sterk vind. En qua stijl ook niet geheel mijn smaak is.

Meer dan wat rondlopen, en vage puzzels oplossen zit er niet in heb ik het idee. Hierboven wordt limbo genoemd. Ik kan me herinneren dat ik daar eenzelfde soort ervaring had. Niet mijn ding dus.