Raging Justice (2018)

Nintendo Switch / Xbox One / PlayStation 4 / PC / Macintosh
Fighting / Action

Ontwikkeld door MakinGames
Uitgegeven door Team17

De stad is een grote chaos. Misdaad en corruptie vieren hoogtij met gespuis dat een spoor van vernieling achterlaat. Het is aan jou om al slaand, trappend en knokkend voor gerechtigheid te zorgen. Deze game is een moderne brawler in de traditie van Streets of Rage en Double Dragon, maar met een twist: Doe alles volgens het boekje, waarbij je je vijanden overweldigt en arresteert om gezondheid te krijgen en leveluitdagingen te voltooien, of neem het recht in eigen hand, bewapen jezelf en deel een verwoestende klap van gerechtigheid uit. Word jij tussen al die bruten de 'good cop' of de 'bad cop'? Wees gewaarschuwd, want acties hebben gevolgen.

Een moderne Streets of Rage! banjo dit lijkt me echt net wat voor jou!

Heb ik ook op mijn lijstje staan. Moet ook best goed zijn. Destijds in de jaren 90 toch een van mijn favoriete genres. Ik mis die tijden wel een beetje - niets leukers dan dit soort games lekker co-oppen. Golden Axe, Streets of Rage II, Alien VS Predator (arcade), de nes versie van Double Dragon II, Final Fight .allemaal games die bij mij nog regelmatig uit de kast getrokken worden.

Ook gouden tijden voor Capcom toen. Wat mis ik het bedrijf van destijds dat letterlijk niets mis kon doen en de ene knaller na de andere uitbracht. Een belangrijk deel van mijn jeugd. Ongetwijfeld.

Als ik de gameplay beelden zo zie dan is het duidelijk (alweer) een ode aan lang vervlogen tijden. Ik zou mij hier ook goed mee kunnen vermaken.

Echter afgaande op wat ik gezien heb zegt mij gevoel ook wel dat het genre qua gameplay wel eens een keer naar een hoger niveau gebracht mag gaan worden i.p.v. een update van deze retro stijl. Ik heb niet het idee dat er geen nieuw publiek aangeboord zal gaan worden.

Medewerker van Team17 verveelde zich tijdens de lunch en teasde even een CD32 versie op Twitter

Rujar schreef:

Het good cop-bad cop keuzes maken en dat daar consequenties aan zitten in de gameplay is wel een leuke vondst natuurlijk, waarmee ik niet wil zeggen dat het daar een totaal nieuwe gameplay van wordt

Destijds (eerste helft 90s) was het de opkomst van de 1 on 1 fighter volgens mij de vernieuwing die de brawler steeds meer in de vergetelheid deed raken.

centurion81 schreef:

Idd. En later de graduele overstap naar 3D games (shooters EN platformers) en toch wel de destijds redelijk populaire RTS games. Met name shooters en RTS'rs waren toen de multiplayer games bij uitstek.

Maar ik vind dat het scrolling beat 'm up genre best wel een beetje een heropleving mag krijgen - ideaal als couch co-op in het budget genre. Zo hier en daar zitten er toch nog erg leuke tussen - een Double Dragon Neon was lang niet slecht en bvb Castle Crashers was zelfs erg goed. En technisch gezien liggen games als God of War, Dante's Inferno en co. ook niet heel erg ver van het oorspronkelijke genre af, maar dan zonder co-op modus.

Sinner schreef:

Daar heb je wel een goed punt. Wellicht dat de structuur inderdaad wat achterhaalt is.

Zou persoonlijk een Super Mario Smash als side scrolling beat em up willen zien.

centurion81Een moderne Streets of Rage!!
ja te gek man ik wist niet eens het bestaan van dit spel....
Ik zal gelijk even zien..

Nou uiteindelijk had ik hem een hele tijd terug op de Xbox in een sale opgepikt voor een 5tal euro, en intussen afgelopen week op een uiterst regenachtige dag uitgespeeld (...die zondag...). Het doet niet echt iets vernieuwends, maar speelt gewoon lekker weg en al helemaal met 2 spelers. Gewoon lekker mindloos bashen door hordes vijanden zonder je ergens druk om te maken, onderwijl wat kletsen en af ten toen een slokje van je koffie of biertje nemen. Uiterst onderhoudend allemaal. Grafisch ziet het er ook letterlijk uit alsof het uit de jaren '90 weggelopen is en het heeft een redelijke soundtrack. Alleen vind ik dat af en toe de moeilijkheidsgraad op normal best wel hoog ligt aangezien je werkelijk door hordes vijanden tegelijk wordt aangevallen (en het dus allemaal best chaotisch wordt) maar goed - uiteindelijk niets waar je over valt. Extra uitdagingen zijn er ook door bvb levels in een bepaalde tijd uit te spelen of een vooraf bepaald aantal boeven te arresteren (wat soms erg moeilijk is als er 4 man rondom je op hun best doen om je tegen de grond te meppen). Overigens is het ook grappig om hier en daar verwijzingen te zien naar andere, meer populaire games uit de gloriejaren van het genre.

In ieder geval heb ik me als fan van het genre hier niet mee verveeld. (en ja - ik ben er zo eentje die nog altijd (!) Streets of Rage 2, Final Fight en Golden Axe ieder jaar wel eens een keer uit de kast trekt om te doorlopen, al dan niet met vrienden). Dus van mij een genre dat zeker een opleving mag kennen binnen die Indie-scene. 3,5.