Death end re;Quest (2018)

PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Compile Heart
Uitgegeven door Compile Heart, Idea Factory en Reef

"World's Odyssey" is een virtual-reality MMORPG, welke kort voor release wordt geannuleerd, door ontwikkelaar Enigma. Dit in navolging van de plotselinge verdwijning van de game director Shina Ninomiya. Enkele jaren later ontvangt ontwikkelaar Arata Mizunashi een mysterieuze email van Shina. "World's Odyssey", welke volledig van het netwerk zou zijn verwijdert, keert plotseling terug. De spelwereld zit vol met bugs, welke zeer letterlijk de vorm van insecten aannemen en de spelwereld verder corrupt maken. Uit de mail blijkt dat Shina in "World's Odyssey" gevangen zit. Arata kan als enige de spelwereld betreden en wordt zo gedwongen in te loggen in een wereld waar hij niet vrijwillig kan uitloggen. Met de hulp van collega's, welke zich nog in de realiteit bevinden, dient hij in de spelwereld naar aanwijzingen te zoeken welke hem helpen bij het terughalen van Shina.

avatar van Mithrandir
Ben nu, vanaf gisteravond, al bijna 6 uur onderweg in deze game, die je compleet overdonderd, de gameplay, tactics, het battlesysteem, het skillsysteem en het level up systeem is heerlijk verfrissend en hier en daar ook nog eens gedurfd. Want in het begin word je al gelijk voor de leeuwen gegooid, 2 of 3 lijnen tutorial die je moet lezen, wat je de basics verteld maar je toch dwingt om het zelf uit te vogelen, want het battlesysteem lijkt complex en moeilijk om te begrijpen in het begin, maar gaande weg steekt het zo goed in elkaar, dat je het na 5 of 6 battles het zo goed als onder de knie hebt.
Het skillsysteem is ook gedurfd, standaard in RPG's moet je levelen/grinden om skills vrij te spelen, maar in Death End Request, speel je skills vrij op basis van hoe goed jij je battles uitvoerd en hoe goed je in keuzes bent om je magische skills aan elkaar te rijgen. Maar supertof hoe dit alles in elkaar steekt, dus ook al speel je nagenoeg perfect, je zal geen regen van skills aan de lopende band vrijspelen.

De characters zijn zoals je ze kent in JRPG's dus daar is al vaak genoeg over verteld, dus ja hier ook.
Maar dan heb je het verhaal rondom de game en die is ijzersterk, ik vond het verhaal in de Neptunia games al sterk: Humoristisch, volwassen maar toch kiddy en soms sexueel getint. In deze game precies hetzelfde, alleen de humor van de Neptunia games is hier vervangen door horror elementen, in de stijl van Silent Hill en Project Zero feelings en soms hier en daar een knipoog naar Parasite Eve, dus geweldiger kan niet. Ook vind ik de developers professionals in het creëren van een verhalen genre, dat de game en onze werkelijkheid laat samevloeien, dus ja deze game is echt de moeite waard. Dus ja ook een echte aanrader!

Misschien dat ik 'm dan weer eens ga oppikken, na ToCS, Mithrandir. Ik heb hier een uurtje op twee ingestoken, verhaal was direct baf-in your face, gameplay stak me niet tegen, maar om een of andere reden even opzij gelegd.

avatar van Mithrandir
Deze game moet je echt weer oppakken Grovonion, alleen al voor het verhaal, die is spannend en ijzingwekkend (de echte wereld in deze game). Want de game heeft de neiging om horror steeds te verwisselen met het thriller genre, zit steeds op het puntje van mijn stoel en vaak met een ongemakkelijk gevoel. Lang geleden dat een game dat bij mij los weet te maken. Dit is echt weer zo'n "hidden gem" game weer. Ik geniet er volop van.

Doet mij qua plot een beetje denken aan 'Sword Art Online' of is het weer anders Mithrandir?

avatar van Mithrandir
Nee Shinobi, dit is compleet weer iets anders: Anime/Rpg/Horror/Visual Novel. Maar wel een verdomd goede game, ben nu 35 uur bezig en zit nu in act 8.

Deel twee holadijee: Death end re;Quest 2

avatar van Mithrandir
Wist dat deel 2 eraan kwam, wist alleen niet wanneer, nu wel, alleen weet ik niet de precieze datum volgende maand in augustus.
Kijk er wel naar uit, in dit eerste deel heb ik nog maar 2 acts te gaan en Squall Lionheart ik hoop dat jij er ook nog eens van mag genieten, deze game laat je elke seconde op het puntje van je stoel zitten.

avatar van Mithrandir
Heerlijke game was dit, dus 2 playthroughs gedaan, 1ste playthrough 52 uur over gedaan en de 2de playthrough was een soort van "speedrun" 5 uur over gedaan, zodat ik de main trophies binnen geharkt heb, bij het laatste save-punt voor de laatste keer gesaved, zodat ik zo slim genoeg was om vanaf dat punt iedere ending van de game vrij te spelen (7x de eindbaas verslaan, wat alleen werkt in New game+) waar ik toch dik 2 uur over heb gedaan, zodat ik nu nog 2 thropies moet voor de Platinum Trophy.
Maar deze game verdient meer aandacht dan het nu krijgt, deze game is echt een klein meesterwerk.