Yoku's Island Express (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Platform / Pinball

Ontwikkeld door Villa Gorilla
Uitgegeven door Team17

Maak kennis met Yoku - de postbode van Mokumana Island. In dit spel dien je de bewoners te helpen en de geheimen van het eiland te ontrafelen. Verken meerdere regio's van het eiland in een unieke combinatie van pinball- en platform gameplay in een open wereld.

avatar van Jordy
erg schattig spelletje, originele kruising tussen pinball en een metroidvania achtige platformer

ja, hier lees ik veel positiefs over, heb zin om deze ook te spelen.

Vandaag uitgespeeld in ongeveer 7.5 uur en ik heb em er uitstekend mee geamuseerd.

Het is echt een unieke combinatie van pinball met metroidvania. Alle spel-mechanieken passen perfect in elkaar, en naarmate je nieuwe eigenschappen ontdekt ontsluiten zich bijkomende delen van de kaart waardoor je weer nieuwe pinball uitdagingen tegenkomt. Een zoektocht die van oudsher motiverend is.

De moeilijkheidsgraad is redelijk laag, dood-gaan kun je namelijk niet en opnieuw beginnen is ook nooit nodig. Het spel slaat de spelstand automatisch op als je bij een van de vele bloemen langs rolt, die ook nog eens rijkelijk verspreid zijn over de redelijk uitgebreide kaart.

Er zijn ook een aantal "boss-fights" in de vorm van pinball-uitdagingen die van je eisen dat je een bepaalde volgorde van doelen raakt, maar zodra je de truk doorhebt is dat meestal ook geen probleem.

Al bij al een kleine 4* (7.5/10)

Demo gespeeld en hoewel het idee erg bekoorlijk is hou ik het toch maar op Pinball FX 3.

Is vooral de feel van het flipperen die het voor mij teniet doet. Deze vind ik vrij stroef en haalt het voor mij niet bij het realistische balgevoel van bovengenoemde. Misschien kan je gezien het algeheel niet te veeleisend zijn op dat vlak maar voor mij zou het toch een dingetje zijn moest ik het hele ding gaan doorlopen.

Leuk geprobeerd maar gaat 'm niet worden.

avatar van Finidi
Ik ben het eens met wat Grovonion al over de game heeft gezegd, maar zou nog even willen uitlichten dat ik het gebruik van de map in deze game erg fijn vind. Ik ben nogal een completionist met dit soort games, en de manier waarop hier alles op de map werd aangegeven (als je de bijbehorende upgrade gevonden had) maakte dat ik alles wat deze game te bieden had kon vinden zonder dat ik daarvoor een externe gids moest gebruiken. En zonder dat het daarmee makkelijk was om alles te vinden, er zaten wel wat moeilijkere puzzels in, ook als is de game als geheel behoorlijk simpel.

4/5, tof concept, prima uitvoering van dat idee, een ervaring zonder frustratie.