Frostpunk (2018)

PC / Xbox One / PlayStation 4
Strategy / Simulation

Ontwikkeld door 11 bit
Uitgegeven door 11 bit

In een alternatief 1886 leidden sneeuwstormen en vorst tot mislukte gewassen en de dood van miljoenen mensen. Een groep overlevenden weet echter, tijdens hun vlucht van de kou, een gigantische warmtegenerator te ontdekken. Als leider van deze groep is het jouw taak om ze aan te sturen, om de generator op de juiste tijden te activeren, en een nederzetting eromheen te bouwen, die in alle basisbehoeften kan verzien.

Heerlijk spel. Na wat gekloot eindelijk aan de gang gekregen (windows updates e.d). Nu stond deze al een tijd op mijn lijst om te spelen, al sinds een vriendin van me hem destijds streamde, en het spel stelt absoluut niet teleur.

Heerlijk sfeervol om in die ijzige winterkou je nederzetting op te bouwen onder het gezeur van een bende lamzakken die voortdurend staan te zeiken dat ze het koud hebben, honger hebben of de stank van hun rottende buurman hun ziek maakt

Tot zover een prima citybuilder/survival game dus - want je zal niet alleen het moreel van je bevolking hoog moeten houden, maar ook nog eens excursies erop uit moeten sturen op zoek naar andere overlevenden, interessante plekken e.d.

Survival Horror Citybuilder, oftewel Apocalyptic Anno...

In eerste instantie lijkt 'ie wat beperkt, maar door de harde pressure die de oprukkende vorst met zich meebrengt, hervormt de game zich al snel van kleine citybuilder naar bikkelharde management. De eerste keer iets meer als 20 dagen overleeft, de 2de run gebanished na 30 dagen, maar de derde poging eindelijk de winter weten te doorstaan. Niet alleen blijft de game, door te focussen op survival, een lekkere drive hebben, ook dwingt het je steeds dieper in de mechanics te duiken. Zo blijven er unieke tactieken, met eigen interessante voor- en nadelen, ontstaan, waardoor je elk potje toch met andere tegenslagen en desastreuze gevolgen te maken krijgt.

Meer scenario's en unieke events waren welkom geweest, maar daar zijn de wat overpriced expansions voor.