Shadow of the Tomb Raider (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Crystal Dynamics en Eidos
Uitgegeven door Square Enix

In dit derde deel in de Tomb Raider reboot is archeologe Lara Croft achter de locatie gekomen van een mysterieus Mayaans relikwie, dat een connectie lijkt te hebben met haar vader. Maar tijdens haar expeditie in het hart van Latijns-Amerika blijkt de paramilitaire organisatie Trinity ook achter het object aan te zitten, omdat ervan wordt gezegd dat het wereldscheppende krachten herbergt.

Tijd om de trilogie rondom Lara Croft eens af te ronden. Tijd om voor de derde keer met deze bad ass Lara los te gaan op Trinity en iedereen die haar in de weg loopt. Ik had er enorm zin in, aangezien ik Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider beiden op 4,5 ster heb beoordeeld. Bijna perfecte games dus.

Qua cijfer eindigt deze afsluiter wel nipt achter de eerste twee games, maar dat maakt de game nog steeds heel erg indrukwekkend op diverse gebieden. Alleen zijn er ook wat minpunten die ik bij een derde poging gewoon wat zwaarder ga tellen. Om allereerst positief te starten; de game is grafisch gewoon bizar mooi. Wat is de jungle prachtig gemaakt, wat zijn de tombes groots en imposant en wat is de actie weer ouderwets spectaculair. Grafisch trekt de game echt alles uit mijn Xbox en ik zat dan ook geregeld te genieten van de prachtige uitzichten of de grootste constructies recht voor mijn neus. Daarnaast wist het verhaal me ook wel aardig te pakken, met veel avontuur in de jungle van Peru, waar Lara ook primitieve stammen ontmoet, maar ook weer geregeld last van Trinity kreeg. Maar belangrijker is dat Lara menselijker dan ooit oogt. Ze maakt grote fouten, maar ze erkent ze ook en ze heeft spijtgevoelens, verdriet, woede en vreugde. Ze voelt daadwerkelijk vriendschap voor haar maatje Jonah die een mooie rol vervult. Hun dialogen voelen dan ook echt aan. Ook speelt de game een paar keer goed in op de jeugd van Lara, waardoor het verhaal alleen maar meer een personal touch krijgt. Klasse.

De gameplay is weer ouderwets, dat wil zeggen dat je weer klimt, springt, zwemt, schiet en puzzels aan het oplossen bent. Aan de ene kant voelt het allemaal heel solide aan en is er ook niet veel mis mee, zeker in de tombes is de game op z'n best en moet je flink je best doen. Aan de andere kant ging het me ook wel weer een beetje tegenstaan om elk hoekje uit te pluizen op dozen, planten, kistjes en noem het op, om die XP te verkrijgen. Dat craften van je mogelijkheden, wapens en andere dingen is niet iets wat me veel boeit, net als spullen verkopen. In de eerdere delen al niet, maar nu ging het me zelfs wat tegen staan. En heel eerlijk, de meeste upgrades en skills zal je nauwelijks of niet gebruiken, omdat het gewoon niet nodig is. De game is zo ontworpen dat je hoe dan ook gewoon door kan.

Wat wel weer positief is, is dat de hoeveelheid confrontaties met bad guys flink verminderd is.
Daar was ik blij mee, want als shooter zijn de drie Tomb Raider games niet echt geweldig. Het schietsysteem heb ik wel eens veel beter gezien in andere third person games (kuch, Gears of War...) en de shoot outs waren voor mij dan ook vooral de momenten die ik weer snel voorbij zag gaan, omdat ik veel liever de avonturier uit wilde hangen, al moet ik toegeven dat de stealth kills die ik geregeld maakte wel lekker aanvoelden. En Lara is wel heerlijk bad ass, helemaal als ze zich met modder insmeert en genadeloos alles en iedereen weet af te slachten. Maar als een avonturier spelen scoort de game echt geweldig bij me, want je voelt je wel even machtig als je weer eens een enorme klim hebt gemaakt of een lang eind hebt gedoken om een geheime grot te vinden. Lara Croft is denk ik de enige fictieve persoon die mee kan met een icoon als Indiana Jones en dat sterke punt wordt gewoon goed benut. De game is bijzonder spectaculair met fraai ontworpen parcoursen. Wel is de vrijheid die je krijgt vooral schijn-vrijheid, want je legt praktisch helemaal de route af die de game je af wil laten leggen als je gewoon het hoofdverhaal volgt. Al kan je in een stad als Paititi natuurlijk wel vrij rondlopen en missies voor de locals doen. Iets wat ik na een missie of twee alweer beu was, want het is saai, voelt als nutteloze opvulling van de game en meer dan wat XP of een skillpoint levert het niet op. Eigenlijk vond ik Paititi maar suf, ook al was de ontdekking van de stad nog wel mooi gedaan.

De game is echt prima, met zat uitdaging en je zal meer dan eens onder de indruk zijn van alles in beeld. Maar als je de eerdere games hebt gespeeld en je dus pakweg 3 x 25 uur in deze trilogie hebt gestopt, dan ben je op een gegeven ook wel klaar met alles en wordt het tijd dat een volgende Tomb Raider weer ververst wordt en Lara Croft weer andere dingen gaat laten doen. Maar ik hoop zeker dat dit voorlopig niet de laatste Tomb Raider zal zijn, aangezien dit een van de beste game-trilogieën is die in mijn ogen is gemaakt.

Net ff de eerste 2 dlc’s doorlopen. Prima tombs. Niet heel uitgebreid, maar fun enough om weer door deze TR te banjeren

Vanaf deze maand onderdeel van Xbox Game Pass. Nice!

Teleurstellend slot.

Deel één vond ik niet zo boeiend, des te verrassender voor mij dat er met 'Rise of the Tomb Raider' een stijgende lijn werd ingezet. Dus ik verwachtte - logischerwijs - dat dit vervolg een ware klapper zou worden, maar helaas.

In 'Shadow of the Tomb Raider' wordt er dieper ingegaan op Trinity en het stoppen hiervan. Maar voor mijn gevoel is het hele gebeuren bij elkaar gegooid met dingen die je al eerder hebt gezien, zoals een verborgen stad (Paititi) en vreemde wezens. Een echte pay-off heb ik dan ook niet gekregen qua narratief.

De gameplay is ditmaal meer gericht op het exploreren, maar er zijn een aantal nieuwe mechanieken geïmplementeerd die de guerrilla strijder in je doet ontwaken. Lara camoufleren met modder en vervolgens verstoppen in de bosjes of tegen een begroeide muur blijft vermakelijk. Daarentegen zijn de vele skills die je kunt ontgrendelen veelal nutteloos; het merendeel gebruik je hooguit een paar keer of voegt simpelweg niets toe.

Het is te merken dat men de game langer wil rekken middels de talloze collectibles en zijmissies. Normaal gesproken vind ik het wel leuk om deze te doen, maar hier is het gewoon een overkill. Gelukkig hebben de tombes hun charme niet verloren. Het geheel moet het dan ook meer hebben van de grootse momenten die niet zouden misstaan in blockbusters. Daarbij mogen de fantastische graphics zeker niet vergeten worden, wat een pracht en praal als je alles op ultra kunt zetten.

Al met al een degelijk vervolg, maar bij mij overheerst alsnog de teleurstelling. Tevens vind ik het nog steeds een gemiste kans dat Lara haar kenmerkende Heckler & Koch USP Match pistolen niet gebruikt.

Dikke 3,0 sterren.

New DLC is er, the grand Caiman!