Shadow of the Tomb Raider (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Google Stadia

Ontwikkeld door Crystal Dynamics en Eidos
Uitgegeven door Square Enix

In dit derde deel in de Tomb Raider reboot is archeologe Lara Croft achter de locatie gekomen van een mysterieus Mayaans relikwie, dat een connectie lijkt te hebben met haar vader. Maar tijdens haar expeditie in het hart van Latijns-Amerika blijkt de paramilitaire organisatie Trinity ook achter het object aan te zitten, omdat ervan wordt gezegd dat het wereldscheppende krachten herbergt.

Tijd om de trilogie rondom Lara Croft eens af te ronden. Tijd om voor de derde keer met deze bad ass Lara los te gaan op Trinity en iedereen die haar in de weg loopt. Ik had er enorm zin in, aangezien ik Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider beiden op 4,5 ster heb beoordeeld. Bijna perfecte games dus.

Qua cijfer eindigt deze afsluiter wel nipt achter de eerste twee games, maar dat maakt de game nog steeds heel erg indrukwekkend op diverse gebieden. Alleen zijn er ook wat minpunten die ik bij een derde poging gewoon wat zwaarder ga tellen. Om allereerst positief te starten; de game is grafisch gewoon bizar mooi. Wat is de jungle prachtig gemaakt, wat zijn de tombes groots en imposant en wat is de actie weer ouderwets spectaculair. Grafisch trekt de game echt alles uit mijn Xbox en ik zat dan ook geregeld te genieten van de prachtige uitzichten of de grootste constructies recht voor mijn neus. Daarnaast wist het verhaal me ook wel aardig te pakken, met veel avontuur in de jungle van Peru, waar Lara ook primitieve stammen ontmoet, maar ook weer geregeld last van Trinity kreeg. Maar belangrijker is dat Lara menselijker dan ooit oogt. Ze maakt grote fouten, maar ze erkent ze ook en ze heeft spijtgevoelens, verdriet, woede en vreugde. Ze voelt daadwerkelijk vriendschap voor haar maatje Jonah die een mooie rol vervult. Hun dialogen voelen dan ook echt aan. Ook speelt de game een paar keer goed in op de jeugd van Lara, waardoor het verhaal alleen maar meer een personal touch krijgt. Klasse.

De gameplay is weer ouderwets, dat wil zeggen dat je weer klimt, springt, zwemt, schiet en puzzels aan het oplossen bent. Aan de ene kant voelt het allemaal heel solide aan en is er ook niet veel mis mee, zeker in de tombes is de game op z'n best en moet je flink je best doen. Aan de andere kant ging het me ook wel weer een beetje tegenstaan om elk hoekje uit te pluizen op dozen, planten, kistjes en noem het op, om die XP te verkrijgen. Dat craften van je mogelijkheden, wapens en andere dingen is niet iets wat me veel boeit, net als spullen verkopen. In de eerdere delen al niet, maar nu ging het me zelfs wat tegen staan. En heel eerlijk, de meeste upgrades en skills zal je nauwelijks of niet gebruiken, omdat het gewoon niet nodig is. De game is zo ontworpen dat je hoe dan ook gewoon door kan.

Wat wel weer positief is, is dat de hoeveelheid confrontaties met bad guys flink verminderd is.
Daar was ik blij mee, want als shooter zijn de drie Tomb Raider games niet echt geweldig. Het schietsysteem heb ik wel eens veel beter gezien in andere third person games (kuch, Gears of War...) en de shoot outs waren voor mij dan ook vooral de momenten die ik weer snel voorbij zag gaan, omdat ik veel liever de avonturier uit wilde hangen, al moet ik toegeven dat de stealth kills die ik geregeld maakte wel lekker aanvoelden. En Lara is wel heerlijk bad ass, helemaal als ze zich met modder insmeert en genadeloos alles en iedereen weet af te slachten. Maar als een avonturier spelen scoort de game echt geweldig bij me, want je voelt je wel even machtig als je weer eens een enorme klim hebt gemaakt of een lang eind hebt gedoken om een geheime grot te vinden. Lara Croft is denk ik de enige fictieve persoon die mee kan met een icoon als Indiana Jones en dat sterke punt wordt gewoon goed benut. De game is bijzonder spectaculair met fraai ontworpen parcoursen. Wel is de vrijheid die je krijgt vooral schijn-vrijheid, want je legt praktisch helemaal de route af die de game je af wil laten leggen als je gewoon het hoofdverhaal volgt. Al kan je in een stad als Paititi natuurlijk wel vrij rondlopen en missies voor de locals doen. Iets wat ik na een missie of twee alweer beu was, want het is saai, voelt als nutteloze opvulling van de game en meer dan wat XP of een skillpoint levert het niet op. Eigenlijk vond ik Paititi maar suf, ook al was de ontdekking van de stad nog wel mooi gedaan.

De game is echt prima, met zat uitdaging en je zal meer dan eens onder de indruk zijn van alles in beeld. Maar als je de eerdere games hebt gespeeld en je dus pakweg 3 x 25 uur in deze trilogie hebt gestopt, dan ben je op een gegeven ook wel klaar met alles en wordt het tijd dat een volgende Tomb Raider weer ververst wordt en Lara Croft weer andere dingen gaat laten doen. Maar ik hoop zeker dat dit voorlopig niet de laatste Tomb Raider zal zijn, aangezien dit een van de beste game-trilogieën is die in mijn ogen is gemaakt.

Net ff de eerste 2 dlc’s doorlopen. Prima tombs. Niet heel uitgebreid, maar fun enough om weer door deze TR te banjeren

Vanaf deze maand onderdeel van Xbox Game Pass. Nice!

Teleurstellend slot.

Deel één vond ik niet zo boeiend, des te verrassender voor mij dat er met 'Rise of the Tomb Raider' een stijgende lijn werd ingezet. Dus ik verwachtte - logischerwijs - dat dit vervolg een ware klapper zou worden, maar helaas.

In 'Shadow of the Tomb Raider' wordt er dieper ingegaan op Trinity en het stoppen hiervan. Maar voor mijn gevoel is het hele gebeuren bij elkaar gegooid met dingen die je al eerder hebt gezien, zoals een verborgen stad (Paititi) en vreemde wezens. Een echte pay-off heb ik dan ook niet gekregen qua narratief.

De gameplay is ditmaal meer gericht op het exploreren, maar er zijn een aantal nieuwe mechanieken geïmplementeerd die de guerrilla strijder in je doet ontwaken. Lara camoufleren met modder en vervolgens verstoppen in de bosjes of tegen een begroeide muur blijft vermakelijk. Daarentegen zijn de vele skills die je kunt ontgrendelen veelal nutteloos; het merendeel gebruik je hooguit een paar keer of voegt simpelweg niets toe.

Het is te merken dat men de game langer wil rekken middels de talloze collectibles en zijmissies. Normaal gesproken vind ik het wel leuk om deze te doen, maar hier is het gewoon een overkill. Gelukkig hebben de tombes hun charme niet verloren. Het geheel moet het dan ook meer hebben van de grootse momenten die niet zouden misstaan in blockbusters. Daarbij mogen de fantastische graphics zeker niet vergeten worden, wat een pracht en praal als je alles op ultra kunt zetten.

Al met al een degelijk vervolg, maar bij mij overheerst alsnog de teleurstelling. Tevens vind ik het nog steeds een gemiste kans dat Lara haar kenmerkende Heckler & Koch USP Match pistolen niet gebruikt.

Dikke 3,0 sterren.

New DLC is er, the grand Caiman!

Ja ik ga dit niet serieus spelen.

Er is geen tijd voor spijt.

Beter doe je dingen gelijk waar je helemaal achter staat.

Of anders niet.

avatar van FlorisV
Dit was een 4,5 geweest en de beste uit de reeks als het spel niet teveel last had van het soms urenlang moeten zoeken naar de ingang van tombes. De beslissing om er nog meer dan de vorige delen een open world van te maken is echt een fout geweest daarom vind ik.

Wel heeft dit spel nog meer stealth, wat spekkie voor mijn bekkie is. Lara goes Rambo. Het verhaal is ook best interessant omdat nu Lara zelf eigenlijk onbedoeld een hoop ellende veroorzaakt.

De Challenge Tombs zijn ook de moeite waard. Maar helaas moet je je soms dus echt te pletter zoeken ernaar, zonder online gidsing kwam ik er niet uit.

avatar van horizon
Oink, 14,78 op steam voor de hele bundel.

avatar van horizon
Zo, ook deze erop zitten, inclusief alle dlc en wat moet ik er nu van vinden? Leuk is het nog steeds. De tombes en puzzles zelfs de beste van de reboot, wat meer ontdekken en wat minder gevechten, klinkt toch allemaal goed? En dat is ook zo en toch vind ik deze het minste deel van de reboot trilogie.

Voor het grootste deel is daar het verhaal schuld aan. 2013 was Lara's karakter in een toffe setting met spannend verhaal, Rise zette ontwikkeling in van Lara in een fijne besneeuwde setting; verhaal was interessant en boeiend genoeg. Maar in Shadow begon het nog wel goed in de eerste helft (hoewel ergens het woord urgent en apocalypse verloren gingen....) was de tweede helft bedroevend met een hele matige eindbaas en afwikkeling. Paititi was ook saaie bedoening, terwijl ik San Juan weer heel erg goed vond.

De optionele tombes hadden sowieso allemaal in het verhaal moeten zitten eerlijk gezegd.

Goede deal, maar wel een beetje jammer dat hij niet fysiek uitkomt. Dan zou ik, ook voor 40 euro, het wel overwegen.

Deze week naar 100%.

Een hele toffe game en een hele toffe afsluiter van de trilogie. De game focust veel meer op exploratie en veel minder op combat. Zeker met de DLC is er een groot aanbod aan tombes en cryptes te ontdekken en dat gaat goed samen met de hub-based/semi-open wereld. Als je puur op de main quest focust knal je er in 10 uur doorheen denk ik, maar ik heb er zeker 30-40 inzitten. Er is zoveel te ontdekken en het is erg uitnodigend door de geweldige graphics en indrukwekkende set pieces. Vind de gameplay erg lekker spelen ook. Het verhaal is wel minder sterk dit keer helaas, had graag een uitdieping van deel 2 gehad in plaats van een slap vervolg. De uitwerking van de slechterikken zat super veel potentie in na deel 2 en dat kwam in deel 3 niet echt tot zijn recht.

avatar van LikeAJedi
In a world full of Kardashians, be a Croft!

Een degelijke afsluiter, van een degelijke trilogie. Persoonlijk vind ik het 1e deel het tofst, deel 2 en 3 vind ik gelijkwaardig. Alleen is de setting van het laatste deel, voor mij persoonlijk beter. Ik vond Siberië niet echt een toffe setting.

Het verhaal begint goed, met een interessant voorwerp wat een Apocalypse kan veroorzaken. Alleen is de uitwerking ervan niet altijd even optimaal. Het begin is sterk en ik zat er vrij snel meteen in en dat bleef zo, tot op ongeveer het moment dat we in Paititi aankwamen. Vanaf dat moment werd het een beetje wat slapjes met een matige eind boss. Ik vond persoonlijk die hele gekke cult wel tof, maar dat is vanaf dat gedeelte ook het enigste. Want Paititi word simpelweg niet goed neergezet. Ik gaf echt helemaal niks om Unuratu bijvoorbeeld, dus haar dood kon mij weinig schelen en eerlijk gezegd haar hele volk boeide mij niets. Het verhaal lijkt zich vervolgens vanaf San Juan wel weer te herpakken, maar zakt even later toch weer wat in helaas.

En dan raak je wat mij betreft meteen de gevoelige snaar van deze reeks. Want ondanks dat Lara écht een iconische bad-ass is en goed is neergezet in deze reeks. Zijn alle bijkomende personages eigenlijk net zo karton als een pizza van een shoarmazaak. Dat is iets wat bijvoorbeeld een ‘Uncharted’ vele-malen beter doet. Het goed uitwerken van personages is iets wat ze in deze reeks niet echt is gelukt helaas. Cut scènes waren overigens wel van een sterk niveau en tegen het einde komen er ook best toffe cut scènes voorbij.

Wat de game verder wel goed doet, is dat het meer focust op exploren dan op combat. Want van origine is Lara helemaal geen personage dat als Rambo te werk gaat, maar meer iemand die verkent en raadsels ontcijfert.

Dat brengt ons ook meteen bij de game-play, die wel prima is na mijn mening. Het enige wat jammer is, is dat al die rpg-elementen vrij weinig toevoegen. Want zelfs als je je skills helemaal niet upgrade, zal je moeiteloos door deze game wandelen. Al was het wel leuk om met mijn boog enemies stealthy te killen, met een gif wolk of te verbranden. Ook was dat ene element wat je aan het einde met je boog krijgt, wel grappig om te gebruiken. Alleen voegde het niet heel veel toe, want ook al had je je normale pijlen gebruikt, had je ze nog makkelijk uitgeschakeld.

De muziek was overigens wel dik in orde, met name dat gedeelte bij San Juan was prachtig! Maar ook in het begin van de game viel het me al op hoe goed de score is.

avatar van speedyconsalis
Wat een ongelooflijk zeikspel, net als je een klein beetje inkomt met confrontatie’s gaat de hele boel weer op de handrem, waar is die oude sfeer van de allereerste tombraider’s, grafisch een stuk slechter maar de sfeer was top!!
Personage Lara is te netjes en valt grafisch erg tegen, de werelden daarin tegen zijn wel mooi en daarom steekt het personage teveel af, heel jammer.
Het is ook niet aan te raden om eerst uncharted 4 te spelen want dan valt dit helemaal tegen, ik zit nu net in Peru dus hopelijk gaat het actie level nog omhoog want als ik naar gezeik wil luisteren kijk ik wel naar Humberto Tan

avatar van JacoBaco
speedyconsalis De game blijft afwisselen tussen actie en praten. De actie en het bezig zijn neemt wel een beetje toe. Ik snap je kritiek. Het is namelijk ook niet mijn favoriete Tomb Raider uit de trilogie. Ben het meest tevreden met deel 2.

Je mag deze game van mij met de grond gelijk maken, maar je geeft nu al 1,5* Waarom vind je dat terecht?

avatar van speedyconsalis
Ha Jaco, dank voor je reactie, 2 was top ind. De score is voorlopig.
Als de game me gaat boeien want uitspelen doe ik sowieso, zal ik de sterren verhogen 1,5* is misschien ind te weinig maar te veel filmpjes en daardoor het verplichte wachten is heel irritant.

Zelfde als the last of us 2, heel mooi spel met een goeie sfeer, alleen zelfde verhaal

avatar van JacoBaco
Ik bedoel eigenlijk waarom je een cijfer geeft zonder de game uit te spelen. Het is dan toch eigenlijk eerlijker om dat dan niet te doen? Of de game dus wel tot het einde spelen en dan een (goed of slecht) cijfer geven.

Maar oké, een voorlopige score. Dat stukje had ik effe gemist.

avatar van speedyconsalis
Erg tegen gevallen, hoop dat er nog een goeie remake van deel 2 komt die ook de sfeer van de bestaande 2 gaat evenaren

Terug op kruissnelheid, gezien ik Rise nogal grijs en grauw vond, bewijst deze het tegendeel.

Ik ben laaiend enthousiast over Lara zelf uiteraard, maar ook het 'day of the dead' dorpje in het begin, de modderstroom, de tsunamirivier, spelen als young Lara, een albino capibara schieten , de gemaskerde Jaguar, de swan dives, het Kuwaq Yaku vissersdorpje, het ganse San Juan level, de blue heron tunic en eveningstar's cape outfits, escape uit Paititi terwijl de speren je om de oren vliegen, ...

Had minder/zonder gemogen, maar ik neem het er graag bij: stealth, de Cenote zombies, heb iets te lang tussen de Piranha's en sidderalen gezwommen, en heb iets te veel heen-en-weer gelopen in Paititi.

Heb onlangs nog eens TR2013 herspeeld, Rise waarschijnlijk geen tweede keer, deze waarschijnlijk wél.
Ik wacht terug graag op een opvolger met deze in het achterhoofd.