Shadow of the Tomb Raider (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Crystal Dynamics en Eidos
Uitgegeven door Square Enix

In dit derde deel in de Tomb Raider reboot is archeologe Lara Croft achter de locatie gekomen van een mysterieus Mayaans relikwie, dat een connectie lijkt te hebben met haar vader. Maar tijdens haar expeditie in het hart van Latijns-Amerika blijkt de paramilitaire organisatie Trinity ook achter het object aan te zitten, omdat ervan wordt gezegd dat het wereldscheppende krachten herbergt.

Ik ben benieuwd. Trailer ziet er goed uit. Moet wel deel 2 nog doen maar komt er vast van. Ergens las ik ook dat 'Lara Croft has to face the consequences of her actions in previous parts'. Wordt ze dan toch berecht voor al die serie-moorden die ze gepleegd heeft in vorige delen? Ik wacht met spanning af!

Maar serieus. Dit is echt zo'n reboot serie waar ze wel degelijk erin geslaagd zijn om het origineel (ja ik durf het zeggen) te overtreffen. Ook daar heb ik natuurlijk uitstekende herinneringen aan maar ik denk dat deze trilogie de tand des tijds binnen 20 jaar duidelijk beter zal doorstaan hebben.

De oude Tomb Raiders waren mijlpalen, maar de 2 rebootgames gaan er inderdaad dik overheen. Wat een fantastische games zijn dat. Ik kijk dan ook zo erg naar deze Shadow uit. Durf wel blind te voorspellen dat dit weer net zo goed gaat worden. Heerlijke locatie hebben ze trouwens ook gekozen, dat voelt heel erg Tomb Raider aan.

Ik ben benieuwd of ze in deze game eindelijk eens haar kenmerkende Heckler & Koch USP Match pistolen gaat gebruiken in de dual wielding modus.

Altijd leuk.

Het wordt tijd dat het vorige deel als game with gold komt, met daarnaast de season pass in de aanbieding zodat ik de dlc nog even kan spelen voor september.

Ook deze zojuist mogen spelen op de Gamescom. Wat zag het er prachtig uit, echt ongelooflijk in 4K en HDR.
Het mooie is, de game komt al bijna uit

Zes redenen om uit te kijken naar Shadow of the Tomb Raider | Achtergrond | Gamer.nl

Volgende week vrijdag...

Ik twijfel nog of ik 'm direct haal of even wacht tot 'ie wat goedkoper is. Denk toch aan direct kopen. Op zich een mooie overbrugging tot eind oktober voor Red Dead Redemption 2. En ik wil dolgraag de Tomb Raider trilogie voltooien.

Reviews druppelen binnen en tot heden een 8.3 gemiddeld (34 reviews). Keurig

Is het al woensdag?

Reviews druppelen binnen en tot heden een 8.3 gemiddeld (34 reviews). Keurig

Is het al woensdag?

Vrijdag toch pas?

Vrijdag toch pas?

Croft editie komt 2 dagen eerder

Croft editie komt 2 dagen eerder

Special edition ofzo? Ik koop die dingen nooit (al zijn zulke versies vaak erg cool), ik moet nog 2 dagen langer wachten. Maar da's ook niet zo erg.

Als ik bv deze review lees: Shadow of the Tomb Raider is vooral meer Tomb Raider | Review | Gamer.nl

Dan verwacht ik me er weer goed mee te vermaken. Meer van hetzelfde betekent dat ik het leuk ga vinden. Al ben ik het wel de reviewer eens dat deze game als actiegame nooit zo heel goed was. Ik vond de meeste shoot outs in TR 1 en 2 ook vaak te onoverzichtelijk. Als avonturengame is het wel weer geweldig.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Als ik de reviews goed begrijp (en vooral mijn favoriet op youtube ACG Shadow of the Tomb Raider Review) dan zijn de shootouts t.o.v de eerdere delen wat teruggedraaid ten faveure van het ontdekken en puzzelen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik ben ook niet zo van de special editions. Iig niet van die art, boekjes, kaarten, statues etc (vroeger wel btw . )
Maar als het ingame (voor mij) interessante extra’s bied dan ben ik er wel voor te porren en in dit geval boden deze wel fijne extra’s, namelijk:

Speel de game 2 dagen vroeger (release: 12/09/2018)
Originele Soundtrack (digitaal)
Outfits & Weapons Pack
Season Pass (de Season Pass bevat 7 uitdagende Tombes met 7 wapens, 7 outfits en 7 vaardigheden)

Btw, niet alle reviewers zijn positief. Lees “veel negatieve” berichten over de stealth modus en dan met name mbt de AI van de enemy. Dit zou clumsy en onrealistisch zijn. Ook zijn de shootouts niet even fijn en zou er een overschot aan materials zijn, althans een te grote diversheid hiervan. Ook zou het niet veel verschil uit maken welke wapens je nou upgrade om het spel te doorlopen.
Maar dit vond ik ook al in voorgaande delen en speel dit spel dan ook met name voor de adventure en puzzel element.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben, op welke console gaan jullie dit spelen?
Ik op Xbox-one X

-marco- schreef:
Waar ik nog wel benieuwd naar ben, op welke console gaan jullie dit spelen?
Ik op Xbox-one X

Xbox-one. Maar ik moet eerst nog het vorige deel aanschaffen en spelen. Ik lig hopeloos achter qua games. Maar dat ik deze in huis haal is zo goed als zeker.

Benieuwd wat jullie ervan vinden, ik verwacht, ook afgaande op enkele reviews, weinig tot niets vernieuwends t.o.v. de vorige 2 delen. Op zich niks mee, maar ben dan wel wat minder geneigd om hem snel in huis te halen. Kan einde dit jaar ook wel ergens in een sale.

Prachtige game. Door de jungle is het nog meer exploration gevoel en hele dope tombs.

Speel hem op 4K HDR en met 7.1 headset, is alsof ikzelf in de jungle sta. Awsome.

Snel verder gamen

Even een vraagje voor de mensen die dit spel al gespeelt hebben.

Wat vinden jullie ervan? Het is natuurlijk een singleplayer game wat je 1x uitspeelt en het vervolgens een lange tijd niet meer aanraakt (zo gaat dat bij mij tenminste)

Toch moet je wel weer €60+- betalen om dit spel te mogen spelen.

Het vorige deel, Rise of the Tomb Raider als ik het goed heb, vond ik best leuk. Maar dit begon na een tijdje wel wat te vervelen.

Wat is jullie ervaring hiermee en zouden jullie mij dit aanraden?

Misschien handig om erbij te vermelden, ik zal dit spel dan vervolgens gaan spelen op een;
Ps4 Pro
4k Hdr tv
Surround boxen door de kamer

Ik heb zojuist Spider man uitgespeeld (wat overigens een fantastisch spel is, zeker aan te raden) en is het wellicht een goed moment om aan iets nieuws te beginnen. Toch zou ik het wel fijn vinden om dan ook de juiste keuze te maken

So let me know!
Thanks

Theijmans99 schreef:
Even een vraagje voor de mensen die dit spel al gespeelt hebben.

Toch moet je wel weer €60+- betalen om dit spel te mogen spelen.

Wat is jullie ervaring hiermee en zouden jullie mij dit aanraden?

Ps4 Pro
4k Hdr tv
Surround boxen door de kamer

So let me know!
Thanks

Ik heb de vorige delen met veel plezier gespeeld zelfs beide games 100% voldaan wat ik normaal gesproken niet doe, dus je hoeft je echt niet te vervelen in deze lineaire open werld game!

IK heb helaas vanaf de release weinig tijd gehad om te spelen maar wat ik vanaf nu heb gezien denk ik dat het alleen maar beter wordt dan de vorige games zelfs op mijn oude Samsung Full HD Led TV sta ik te kijken van de verbluffende graphics

Ik kan je de game wel aanraden maar als je de vorige games niks vindt.......

Of heb je de game de kans niet gegeven, dan raad ik je aan om de vorige delen eens 100% te halen!

All Seeing Fish schreef:

Ik kan je de game wel aanraden maar als je de vorige games niks vindt.......

Check! Thanks voor je reactie.

Het is nu alweer een tijdje geleden dat ik die spellen gespeelt heb en leeftijd speelde daar toen der tijd natuurlijk ook een grote rol bij.

Dezer dagen kijk ik meer naar goede gameplay, een goed verhaal en mogen goede graphics niet missen op dit lijstje.

Het vorige deel heb ik wel uitgespeeld en kon mij daar zeker in vermaken, ondanks dat het af en toe vrij eentonig was naar mijn mening.

Het vorige deel speelde ik nog op full hd op de aller eerste xbox one, dus goede graphics moet wel goed komen nu

Theijmans99 schreef:

Wat vinden jullie ervan?

Ik heb er een paar uurtjes op zitten, de game maakt voorlopig grote indruk op me. Visueel imponerend (het haalt echt het maximale uit je console) en het speelt als een tierelier. Maar het is wel alleen meer van hetzelfde, meer is het niet. Dus als je de voorgangers wat saai vond worden dan zal dat hier ook gebeuren. Je speurt, je schiet en je klimt. Ik vind het heerlijk, maar dat kan per persoon verschillen.

Wel meer stealth!

All Seeing Fish schreef:
Wel meer stealth!

Dat wel ja. Iets fijnere balans. Minder shoot outs, die vind ik ook niet zo boeiend doordat het vechtsysteem wat minder goed werkt vergeleken met third person shooters als Gears of War ofzo.

Zit nu op zo’n 75% completion en heb er al aardig wat uren in zitten. Ben eigenlijk de endgame aan het uitstellen en aan het zoeken naar crypts en challenge tombs die ik heb gemist.

Vind het een hele dikke game en ondanks dat het wellicht wat repetitief is, voelt elke omgeving en Tomb weer als nieuw. Voel me echt een ontdekkingsreiziger. Dat doet de game toch wel heel goed. Beklemmende sfeer, bijna claustrofobisch en uitdagend daar het te volgen pad niet altijd even zichtbaar is (uitdagend).

In alle opzichten een verbetering mbt de voorgaande delen, terwijl er niet heel veel nieuws word gedaan. Maar de genoemde punten en de prachtige (veel aanwezige) onder water wereld doen mij goed.

Dus als je het mij vraagt, een dikke dikke aanrader.

Speel op 4K 30fps en HDR, werkelijk adembenemend. Ik wil hem gewoon (nog) niet uitspelen, daarvoor is de game te leuk en mooi.

Wees snel!!!! gratis DLC Geel Shadow Band-hulpmiddelenpakket

Het duurde wat lang voordat ik de code ontving dus heb het met meerdere mail adressen gedaan en heb er dus twee over!

Xbox One:

-Code 1, WGK2Q-4DD6Q-GG9G7-WY673-6XXVZ

-Code 2, 4TH99-67QQG-DJ7RW-XQVMG-CY4KZ

avatar van MikeMannuh
Thanks! Heb de eerste kunnen redeemen. Heb de game nog niet maar die gaat er zeker komen binnenkort

Ik vind de confrontaties met dieren wel vaak lastig. De close combat is niet het sterkste deel van deze trilogie. Moeilijk om een pijl in zo'n dier te schieten.

Thanks All Seeing Fish Ik heb de tweede code gebruikt
Kwam er gister zelf niet meer door namelijk!

Een fijn laatste deel uit de goede rebooted Tomb Raider trilogie, al zat ik te hopen op een 4,5* of een 5* wat dit deel uiteindelijk niet was. De eerste 2-3 uur waren uitzonderlijk goed; het beste van de 3. Maar vanaf dat Lara in Paititi komt daalde het niveau. Paititi blijkt de plek te zijn waar het grootste deel van de game zich afspeelt, maar dit droeg meer minpunten met zich mee dan het een verstandige keuze was. Laat ik eerst beginnen met wat er allemaal goed is, want Shadow of the Tomb Raider is wel degelijk een goede afsluiter die het niet verdiend om de mindere kanten zo erg onderstreept te hebben.

Mijn speelsessie was op hard mode en ik heb me voornamelijk met de hoofdmissies bezig gehouden. Ik kan daarom geen uitspraak doen over Normal mode of de meeste optionele taken die je krijgt. Het meest opmerkelijke wat ik merkte op hard mode is dat Raider vision niets deed, in tegenstelling tot de voorgaande delen. Zelfs als ik het ging upgraden had het geen enkel effect. Dit is een hele goede ‘handicap’ die me meer aanmoedigde de omgeving te onderzoeken ipv raider vision spammen, wat ik in de vorige delen deed. Wel had ik het prettig gevonden als ze deze optie geheel onmogelijk maakte te gebruiken. Beetje raar je een functie aan te bieden en te upgraden die vervolgens niets doet.

Grafisch is dit de makkelijkste 5* die ik ooit in mijn leven heb gegeven. Ik heb het op 4K gespeeld en mijn mond stond bij ieder gebied wagenwijd open van verbazing over hoe mooi het er wel niet uitzag. Het oog voor detail in de gebieden waar je komt, de models van de mensen, de sfeervolle belichting en de algehele designs. Alles is tip top in orde. Qua geluidsbewerking en stemacteurs schiet het ook in de roos: de stemmen passen perfect en de geluiden zijn passend. Hoewel ik mij geen melodieën van de Tomb Raider muziek kan herinneren sluit de muziek goed aan op de sfeer van de scenes.
In de voorgaande 2 Tomb Raider games vond ik het verhaal wisselen tussen mediocre en ronduit slecht. Rise of the Tomb Raider sloeg ik zelfs de cutscenes vanaf de 2e helft over uit verveling. Daarom was ik aangenaam verrast dat het verhaal heel aardig in elkaar zat bij dit deel. De dialogen zijn gewoon beter geschreven, personages zijn beter uitgewerkt en het verhaal is gemiddeld interessanter. Voornamelijk de vriendschap tussen Lara en Jonah is een stuk geloofwaardiger geschreven dan ik de vorige 2 delen. Ik twijfel om het een ‘goed’ verhaal te noemen omdat het vanaf Paititi wat inkakte, maar ik heb belangstelling gehad bij alle cutscenes wat een grote verbetering is van deel 2.

De gameplay is heel soortgelijk als je gewend bent, maar er zijn een paar veranderingen. Ditmaal is de focus meer op het verhaal, platformen en rondlopen dan op gevechten (*kuch kuch Uncharted 4*). Ze hebben de focus meer op stealth gezet door o.a. Lara zich in hoge struiken te laten verstoppen (*kuch kuch Uncharted 4*). En Lara maakt nu gebruik van een kabel/touw/haak dat ze gebruikt om te slingeren van platformen (*kuch kuch Uncharted 4*). Er is zelfs een sequentie waarin Lara het plots moet opnemen tegen monsters in een donkere grot (*kuch kuch Uncharted 1*). Haha, ja Tomb Raider en Uncharted zijn wegens hun soortgelijke thema’s weleens met elkaar vergeleken. Dit keer vond ik de gelijkenissen met Uncharted wel heel erg opmerkelijk. Het enige wat miste is dat Lara niet in een jeep rondreed, al had het mij niet verbaasd als dit een idee was dat ze op de tafel hadden. Dat terzijde, Tomb Raider kon mij op gegeven moment op laten houden met gelijkenissen trekken omdat het zich deze gameplay element eigen kon maken. De manieren hoe je de kabel gebruikt of stealth doet zijn anders genoeg gedaan om, voor zijn eigen redenen, leuk te zijn.
Ik merkte op hard mode dat het haast noodzakelijk werd zoveel mogelijk vijanden te stealth killen want anders werd je overmeestert. Een goede toevoeging dus. Persoonlijk vond ik dat de afwisseling tussen rust en actie niet goed in elkaar zat. Ik vind juist de schietgevechten heel leuk om te doen. Op gegeven moment begon ik zelfs verveeld te raken van al het lopen en praten. “Kom op! Waar blijft de actie?”. Maar men, als de actie begon dan gingen alle remmen los. Een heel groot spektakel gehalte die ik goed kon waarderen.

Zoals gezegd is Paititi het punt dat de game minder werd. Vanaf dit punt bestond de game uit opmerkelijk veel backtracking, heen en weer lopen om CPU’s te spreken voor missies met weinig daadwerkelijke gameplay momenten erin. Ik deed 2 zijmissies voor de mensen in Paititi, maar ze bestonden uit rondjes om de stad lopen om met mensen een kort gesprek te hebben. Vond dit ronduit saaie gameplay die het niet waard was om de actie voor te laten vallen. Je bent zo dusdanig veel in Paititi en de focus gaat op dit punt zoveel op verhaal en rust zitten dat de game me haast begon te verliezen. Gelukkig weten ze zich gaandeweg weer volledig op te pakken, maar voor mij waren de eerste paar Paititi missies het minste punt van de trilogie.

Naast Paititi vond ik het erg jammer dat de game wederom veel te makkelijk is en er zijn toevoegingen waar je uiteindelijk niets mee doet. Zelfs op hard mode zat mijn inventory constant vol met alle items die ik vond, won ik de meeste gevechten in mijn eerste poging en had ik weinig moeite met de hoofdpuzzels. Dat terwijl de game voor combat, puzzles en survival aparte moeilijkheidsgraden heeft. Je krijgt allerlei nieuwe moves zoals poison arrows of stealth vanuit bomen, maar deze had ik werkelijk nooit nodig. Ik kon gewoon mijn fully upgraden machine geweer pakken zodra ik gezien werd en schoot iedereen neer zonder teveel moeite. Beetje jammer dat de boog, wat zo’n iconisch wapen was, zo zwak voelde in vergelijking met mijn andere wapens. Het had me cool geleken om meer stukken te hebben waarin je alleen de pijl en boog had.
Er werd op een bepaald punt een nieuwe type vijand geïntroduceerd die je in de struiken kan zien waardoor stealth moeilijker word, maar er was letterlijk maar één gevecht waarin ik die vijand tegenkwam om hem vervolgens nooit meer aan te treffen. Beetje jammer dit. De middelen zijn hier, ze worden gewoon niet allemaal op een goede manier benut.

De mindere punten van de game liggen vooral aan gemiste potentie en een zwak middenstuk, maar de rest van de game is keigoed. Een waardige afsluiter. Voor zijn verbeterde verhaal, goede stealth secties en weergaloos spectaculaire actiesequenties, fantastische graphics, leuke toevoegingen die eigen zijn gemaakt is dit een deel om op te pakken als je liefhebber van de reeks bent. Ik moet nog maar tijd vrijmaken voor de optionele tombs. Al is de kans groot dat ik, in de overvloed van game keuzes, er niet veel extra tijd meer aan ga besteden.

Shinobi schreef:

In een paar recente reviews heb ik gelezen dat dit volledig genegeerd wordt, terwijl er in 'Rise of the Tomb Raider' nog een beetje mee geflirt werd. Zonde, want hoe kun je dan op deze manier de cirkel rondmaken, gezien dit het laatste deel is.

avatar van KoomBa
Wat voor wapens heb je, wat voor wapens heb je, wat voor wapens heb je !!

Tijd om de trilogie rondom Lara Croft eens af te ronden. Tijd om voor de derde keer met deze bad ass Lara los te gaan op Trinity en iedereen die haar in de weg loopt. Ik had er enorm zin in, aangezien ik Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider beiden op 4,5 ster heb beoordeeld. Bijna perfecte games dus.

Qua cijfer eindigt deze afsluiter wel nipt achter de eerste twee games, maar dat maakt de game nog steeds heel erg indrukwekkend op diverse gebieden. Alleen zijn er ook wat minpunten die ik bij een derde poging gewoon wat zwaarder ga tellen. Om allereerst positief te starten; de game is grafisch gewoon bizar mooi. Wat is de jungle prachtig gemaakt, wat zijn de tombes groots en imposant en wat is de actie weer ouderwets spectaculair. Grafisch trekt de game echt alles uit mijn Xbox en ik zat dan ook geregeld te genieten van de prachtige uitzichten of de grootste constructies recht voor mijn neus. Daarnaast wist het verhaal me ook wel aardig te pakken, met veel avontuur in de jungle van Peru, waar Lara ook primitieve stammen ontmoet, maar ook weer geregeld last van Trinity kreeg. Maar belangrijker is dat Lara menselijker dan ooit oogt. Ze maakt grote fouten, maar ze erkent ze ook en ze heeft spijtgevoelens, verdriet, woede en vreugde. Ze voelt daadwerkelijk vriendschap voor haar maatje Jonah die een mooie rol vervult. Hun dialogen voelen dan ook echt aan. Ook speelt de game een paar keer goed in op de jeugd van Lara, waardoor het verhaal alleen maar meer een personal touch krijgt. Klasse.

De gameplay is weer ouderwets, dat wil zeggen dat je weer klimt, springt, zwemt, schiet en puzzels aan het oplossen bent. Aan de ene kant voelt het allemaal heel solide aan en is er ook niet veel mis mee, zeker in de tombes is de game op z'n best en moet je flink je best doen. Aan de andere kant ging het me ook wel weer een beetje tegenstaan om elk hoekje uit te pluizen op dozen, planten, kistjes en noem het op, om die XP te verkrijgen. Dat craften van je mogelijkheden, wapens en andere dingen is niet iets wat me veel boeit, net als spullen verkopen. In de eerdere delen al niet, maar nu ging het me zelfs wat tegen staan. En heel eerlijk, de meeste upgrades en skills zal je nauwelijks of niet gebruiken, omdat het gewoon niet nodig is. De game is zo ontworpen dat je hoe dan ook gewoon door kan.

Wat wel weer positief is, is dat de hoeveelheid confrontaties met bad guys flink verminderd is.
Daar was ik blij mee, want als shooter zijn de drie Tomb Raider games niet echt geweldig. Het schietsysteem heb ik wel eens veel beter gezien in andere third person games (kuch, Gears of War...) en de shoot outs waren voor mij dan ook vooral de momenten die ik weer snel voorbij zag gaan, omdat ik veel liever de avonturier uit wilde hangen, al moet ik toegeven dat de stealth kills die ik geregeld maakte wel lekker aanvoelden. En Lara is wel heerlijk bad ass, helemaal als ze zich met modder insmeert en genadeloos alles en iedereen weet af te slachten. Maar als een avonturier spelen scoort de game echt geweldig bij me, want je voelt je wel even machtig als je weer eens een enorme klim hebt gemaakt of een lang eind hebt gedoken om een geheime grot te vinden. Lara Croft is denk ik de enige fictieve persoon die mee kan met een icoon als Indiana Jones en dat sterke punt wordt gewoon goed benut. De game is bijzonder spectaculair met fraai ontworpen parcoursen. Wel is de vrijheid die je krijgt vooral schijn-vrijheid, want je legt praktisch helemaal de route af die de game je af wil laten leggen als je gewoon het hoofdverhaal volgt. Al kan je in een stad als Paititi natuurlijk wel vrij rondlopen en missies voor de locals doen. Iets wat ik na een missie of twee alweer beu was, want het is saai, voelt als nutteloze opvulling van de game en meer dan wat XP of een skillpoint levert het niet op. Eigenlijk vond ik Paititi maar suf, ook al was de ontdekking van de stad nog wel mooi gedaan.

De game is echt prima, met zat uitdaging en je zal meer dan eens onder de indruk zijn van alles in beeld. Maar als je de eerdere games hebt gespeeld en je dus pakweg 3 x 25 uur in deze trilogie hebt gestopt, dan ben je op een gegeven ook wel klaar met alles en wordt het tijd dat een volgende Tomb Raider weer ververst wordt en Lara Croft weer andere dingen gaat laten doen. Maar ik hoop zeker dat dit voorlopig niet de laatste Tomb Raider zal zijn, aangezien dit een van de beste game-trilogieën is die in mijn ogen is gemaakt.