Silver Grapple (2017)

Platform / Action

Ontwikkeld door Jamie Rollo en Tom Campbell
Uitgegeven door Jamie Rollo

Silver Grapple is een 2D platformer waarin je op hoge snelheid voortbeweegt door een grijphaak te gebruiken. Verken een ondergronds laboratorium dat, wegens een ongeluk in het verleden, jaren is verlaten. Red zoveel mogelijk mensen in je poging te ontsnappen!

Eén van de moeilijkste games die ik in tijden heb gespeeld (de teller stond rond 3000 deaths tegen het einde van de game), maar het is moeilijk voor de juiste redenen. Silver Grapple is een platformer waarin je op een hoge snelheid perfecte handelingen moet uitvoeren. Je bent in 1 klap dood, maar je word direct naar het vorige checkpoint gestuurd om door te gaan. Hierdoor blijft het tempo hoog en voelde ik mij gedreven om pas te pauzeren met de game nadat ik het huidige level had gehaald. Het is vergelijkbaar met Super Meat Boy, maar wat uniek is aan deze game is dat je alle platforming met een grijphaak doet. Hoe meer ik de grijphaak gebruikte hoe meer gevoel ik ervoor ging krijgen. Obstakels die moeilijk waren in het begin konden aanzienlijk makkelijker worden na een paar minuten proberen. Er waren stukken waarin ik genadeloos afging, soms wel 100en keren voor mijn gevoel, waardoor ik op meerdere punten overwoog het op te geven. Maar na het nog eens op te pakken kwam ik verder, totdat ik zelfs de moeilijkste platform stukken aankon, wat heel bevredigend was.

Qua vormgeving heeft het een simplistische, maar fijne 8-bit style die me doet denken aan Cave Story (zal me niets verbazen als de maker hier geïnspireerd door was). De chiptune muziek past daarom perfect bij de stijl en het geeft de game een oldskool platform gevoel. Niet alle tracks waren prettig om naar te luisteren, en de portretten van de dialogen waren ronduit lelijk vormgegeven, maar los van die dingen zit de presentatie goed in elkaar.

Waar ik op afhaakte is de manier hoe de levels ontworpen zijn. Deze gameplay had mij het beste geleken met een level-selectie stijl zoals Super Meat Boy dat deed, maar in plaats daarvan krijg je een grote wereld waarin alle levels met elkaar gebonden zijn. Als gevolg hiervan bestond een deel van de game uit backtracking waarbij je oude obstakels opnieuw moets doen, zoeken naar keycards om naar het volgende gebied te komen of het volgen van een redelijk uitgebreid verhaal waar ik geen belangstelling voor had. Ik speel dit soort games voor vlugge gameplay, niet om uitgebreid dialogen te volgen en journals te lezen. Of het verhaal goed is kan ik niet oordelen, omdat ik deze heb overgeslagen. Het dieptepunt van dit level design is dat ik niet naar het einde kon omdat ik één keycard niet had opgepakt die ergens door de hele wereld verstopt zat. Ik heb aardig wat levels herspeelt en ieder gebied bezocht die ik had gemist tijdens mijn playtrough, maar ik kon de keycard niet vinden, waardoor ik het opgaf voordat ik het einde bereikte. Jammer dat een game die om platforming draait niet uit te spelen viel omdat ik een kleine collectable niet kon vinden. Ook had ik graag gewild dat je vroegtijdig in de game een “reload checkpoint” knop had gekregen (ipv rond het einde), wat voor redelijk wat frustraties had kunnen schelen waarin ik een stukje moest lopen om een sprong opnieuw te proberen.

Als ik puur kijk naar de platforming dan is Silver Grapple een heerlijke uitdaging. Controls werken perfect mee, levels zijn gevarieerd, de moeilijkheidsgraad word goed opgebouwd en het is belonend om pittige stukken te halen. De grote wereld waarin je moet backtracken en items verzamelen vond ik echter een frustrerend effect hebben, waardoor iets teveel van het plezier werd ontnomen.