menu

SoulCalibur IV (2008)

Alternatieve titel: SoulCalibur 4

mijn stem
3,63 (59)
59 stemmen

PlayStation 3 / Xbox 360
Fighting
single player / multi player / online

Ontwikkeld door Project Soul en Namco
Uitgegeven door Namco

Soul Calibur IV speelt zich af na Soul Caliber Legends. Het verhaal focust zich op een vader die de Soul Edge gebruikt om een held te worden. Hij vermoord echter zijn zoon en gebruikt de Soul Edge voor kwaadaardige bedoelingen.

zoeken in:
avatar van jellecomicgek72
Mega Man schreef:
Naar mijn mening wel omdat het spel grootser overkomt dan de meeste Beat 'm Ups. De avontuurlijke muziek, de fantasievolle levels, de middeleeuwse wapens...Soul Calibur heeft altijd al een mooie sfeer gehad. Persoonlijk is deel 2 op de Gamecube de beste wat tevens ook mijn kennismaking was met deze serie. SCIII introduceerde Chronicles of the Sword (als ik het goed heb) en de optie om je eigen vechter in elkaar te flansen. Qua muziek viel 't wat tegen en SCII heeft duidelijk meer geweldige tracks dan zowel III als IV. Het vierde deel is vooral grafisch erg indrukwekkend maar deze game is eigenlijk toch meer van het zelfde. Daarnaast zijn er opties en modes uitgehaald waar SCII zo rijkelijk mee gevuld was. Maar als je nog nooit een SC deel hebt gespeeld dan is deze zeker een goeie om mee in te stappen.


óke bedankt zit te twijfelen tussen deze en Street Fighter IV

joeri592
deze zal binnenkort wel goedkoper worden aangezien ie al 9 maanden bestaat...

avatar van Rujar
3,0
Ben hier niet zo kapot van… level systeem is wel leuk bedacht maar voegt nauwelijks echt iets toe, omdat de oflline modus gewoon veel en veel te kort hiervoor is.

Het lijkt mij beter om een dergelijk level systeem te gebruiken bij die ene modus waarbij je steeds een trapje hoger gaat en waarbij je dus eigenlijk ook steeds sterker moet worden. (dit principe geldt ook een beetje bij een RPG)

Dit is juist het genre waarbij er echt nog zoveel aan verbeterd en vernieuwd kan worden.

joeri592
adviesprijs gezakt naar 30 euro

avatar van jirachi04
IS die gast daaracher op het plaatje niet onze goede slechterik Darth Vader?

avatar van Tsjo-Wi
Klopt, die zit in de PS3 versie. Op xbox360 heb je Yoda.

Game_Kaza
Ik ben helemaal verslaafd aan Soulcalibur iv! Het biedt zoveel vernieuwing en originaliteit aan de onvergetelijke voorgangers. Je kunt ook voor Yoda en Father spelen. Wat leuk is gedaan.

Zwaar onderhypte game. Ik had nooit verwacht dat deze de tijdloze voorgangers kon overtreffen. Soul Calibur 2 en 3 zijn een paar van mijn favo games en hebben beiden iets prachtigs dat ze van de andere delen afleiden, waardoor je die wel zou spelen en een ander niet.

Deel 4 is grafisch hard vooruit gegaan. De meeste games die voor ps2 de hoogste kwaliteit graphics hebben stellen niets voor zodra ze het op ps3 moeten proberen. Het ziet er echt prachtig uit en met al die levels en characters bied het meer als welk ander vecht spel dan ook.

Character creation is veel uitgebreider dan deel 3. Sowieso zijn dit de enige 2 vechtgames die zo'n uitgebreide en goed verzorgde character creation hebben. Omdat het grafisch zo'n spektakel is maakt het niet uit welke domme pakjes je verzint, het ziet er altijd mooi uit.
Je kunt ook de originele figuren aanpassen. Ook hier geen woorden voor. Je kan er genoeg creativiteit in kwijt en hele mooie dingen ermee maken.

Kwa modes net als z n voorganger uitgebreid. Story, arcade, multiplayer, online, en een moeilijke tower functie. In overall ben je erg gruwelijk lang mee bezig en biet het talloze dingen om de liefhebber bezig te houden.
Een heel leuk vecht systeem dat na al die jaren nog steeds niet saai is geworden.

Soulcalibur en Tekken zijn de enige vechtgames waarbij ze de characters goed achtergrond en body geven. Leuke verhaallijnen en cutscenes met een topcast.
De enige nadelen die het heeft is dat de laadtijden vaak wat lang zijn. Evenals dat de "eindbaas" niet veel voorstelt. Inferno en abyss waren echt baddassen. Deze was binnen no time verslagen en je hebt het serieus na 1 keer story spelen al vrijgespeeld
Wat ze ook anders mochten doen is dat je de characters binnen no time allemaal kan kopen inplaats van vrijspeen door moeilijke uitdagingen te doen.

5* en plekke in top 10.

avatar van Mega Man
4,0
Game_Kaza schreef:
Ik ben helemaal verslaafd aan Soulcalibur iv! Het biedt zoveel vernieuwing en originaliteit aan de onvergetelijke voorgangers. Je kunt ook voor Yoda en Father spelen. Wat leuk is gedaan.


Naast de verbeterde graphics zie ik niet zo gek veel vernieuwing en originaliteit. Het is niet zoals bij Super Smash Bros waar Brawl ineens een vrij grote en lange story mode had met toffe filmpjes tussendoor en je bij Melee al na een uurtje klaar was. Wat dat betreft is SCIV meer een grafische update maar voegt 't verder minder toe aan de reeks. Ik vond SCII juist zo tof vanwege de exclusieve character voor elke console en SCIII vanwege de character creation. SCIV neemt 't gewoon over maar voegt weinig toe.

Deel 4 is grafisch hard vooruit gegaan. De meeste games die voor ps2 de hoogste kwaliteit graphics hebben stellen niets voor zodra ze het op ps3 moeten proberen. Het ziet er echt prachtig uit en met al die levels en characters bied het meer als welk ander vecht spel dan ook.


Dat je een grafisch wonder kan verwachten is in princiepe ook niks meer dan normaal. We hebben het immers over een nieuwere console Dat het er prachtig uitziet ben ik met je eens maar deze titel is nou bepaald baanbrekend qua originaliteit en mist zeker wat onderdelen van SCIII.

Character creation is veel uitgebreider dan deel 3. Sowieso zijn dit de enige 2 vechtgames die zo'n uitgebreide en goed verzorgde character creation hebben.


Nou vallen de Wrestle-games misschien niet exact onder het zelfde genre maar ik heb wel verschillende games gespeeld die vele malen uitgebreider waren op 't gebied van character creation. Sowieso WWF Attitude op de N64 en WWE Day of Reckoning 2. Maar nogmaals, dit zijn geen standaard vechtspellen zoals Tekken en Dead or Alive. Dus wellicht is het niet echt eerlijk om deze games er bij te halen.

Game_Kaza
Naast de verbeterde graphics zie ik niet zo gek veel vernieuwing en originaliteit.


Dit nieuwe jasje geeft mooi kleur aan de nostalgie gameplay van soulcalibur. Het heeft wat andere dingen als teams en skills die je op een andere mankier naar de characters laat kijken.

Ik vond SCII juist zo tof vanwege de exclusieve character voor elke console en SCIII vanwege de character creation. SCIV neemt 't gewoon over maar voegt weinig toe.


Dat is waar maar exclusieve characters is niet genoeg. Deel 2 had chronicles of the sword en voelde op een of andere manier anders als de rest. Het kan ook liggen aan het feit dat leuke characters als Charade, Beserker, Assasin en Negrid alleen in dat deel te spelen waren.
Deel 3 had natuurlijk de strategie achtige mode en het was de eerste fighting game die kwam met een character creation mode. Het is een goeie mode die ik persoonlijk heel vaak heb gebruikt. Maar wat me eraan stoorde waren de onoverzichtelijke stijlen. Zo kon je als monk opeens 3 verschillende vechtstijlen hebben door slechts een ander wapen te nemen.
De character creation in SC4 is zeer uitgebreider In alles wat je aan de characters kunt toevoegen of aanpassen. Zoals gezegd is het grafisch goed, wat veel toevoegt aan je eigen character. Je ziet hem of haar graag in grote glorie.

Dat je een grafisch wonder kan verwachten is in princiepe ook niks meer dan normaal. We hebben het immers over een nieuwere console


Het is bekend dat PS3 uiteraard veel betere prestaties kan leveren op grafisch gebied maar dat betekend niet dat je er niet elke keer versteld om kan staan. In SCIV lijken de kleren, huiden en het haar net echt. Er zit ook een grote sprookjesachtige verlichting bij elk character dat er erg mooi uitziet.

Nou vallen de Wrestle-games misschien niet exact onder het zelfde genre maar ik heb wel verschillende games gespeeld die vele malen uitgebreider waren op 't gebied van character creation.


Ik heb die games niet gespeeld dus kan er niet over oordelen. Tot zover heb ik niet iets ontdekt in de character creation, of bij de character aanpas functie, wat een verbetering nodig heeft. Omdat je nu gewoon standaard een vechtstijl van de characters kan nemen heb je geen gezeik meer in verschillende stijlen per wapen. Zoals je aangeeft is het misschien niet eerlijk om games als WWF erbij te halen. Maar als deze games mogelijkheden bieden die SC niet kan, kunnen de makers ervan leren.

shadowmaster100
mwehhhh bagger game dankzij de gameplay

Game_Kaza
Persoonlijk word ik erg moe van de jongere die komen aanwaaien en wat afzeiken zonder de kwaletieve kant van een game te kunnen zien.

shadowmaster100
ja man mee eens..ik word gek van zulke mensen

Game_Kaza

shadowmaster100

Game_Kaza
Ik ben echt verslaafd aan dit spel.
Het is erg leuk om nieuwe characters te maken. De mogelijkheden zijn uitgebreid genoeg om allerlei bekende figuren erin te doen. Zo zijn er oa Harry potter, rambo, superman, jesus, obama en Eddie Riggs erin verwerkt.

avatar van Mega Man
4,0
Game_Kaza schreef:
Persoonlijk word ik erg moe van de jongere die komen aanwaaien en wat afzeiken zonder de kwaletieve kant van een game te kunnen zien.


En dan heb je ook nog jongere(n) die komen aanwaaien en een game de hoogste score geven alleen omdat het er mooi uitziet Ik verwacht van een nieuw deel ook (veel) vernieuwing en nieuwe modes. Vooral als het gaat om vechtspellen. Waarom hebben ze bij Namco eigenlijk niet gedacht aan bijvoorbeeld een arena editor net als bij Super Smash Bros Brawl. Dat zou pas tof zijn geweest

avatar van Rujar
3,0
En dan heb je ook nog ouderen die die game ook matig vinden.

avatar van fabblwaps
3,5
Tot zover heb ik niet iets ontdekt in de character creation, of bij de character aanpas functie, wat een verbetering nodig heeft.
Dat je erg weinig gezichten hebt om uit te kiezen en sommige van die gezichten ook nog eens erg lelijk zijn, Hierdoor wordt je karakter allesbehalve uniek en dat is jammer. Verder vind ik het vervelend dat je skillpoints door je outfit worden bepaald, soms moet je daardoor kiezen tussen een lelijk of een zwak karakter.

Game_Kaza
Mega Man schreef:
(quote)


En dan heb je ook nog jongere(n) die komen aanwaaien en een game de hoogste score geven alleen omdat het er mooi uitziet Ik verwacht van een nieuw deel ook (veel) vernieuwing en nieuwe modes. Vooral als het gaat om vechtspellen. Waarom hebben ze bij Namco eigenlijk niet gedacht aan bijvoorbeeld een arena editor net als bij Super Smash Bros Brawl. Dat zou pas tof zijn geweest


Daar ben ik geen deel van. Voor het geval zo over mocht komen. In de recensie staat vermeld waarom dit spel zo leuk is. Niet enkel omdat het er mooi uit ziet.
Je hebt wel degelijk een punt dat het spel weinig vernieuwende modes bied. Een stage editor is bvb erg leuk. Dat neemt niet weg dat de gameplay en toevoeging van nieuwe characters erg leuk kan zijn.

Game_Kaza
fabblwaps schreef:
(quote)
Dat je erg weinig gezichten hebt om uit te kiezen en sommige van die gezichten ook nog eens erg lelijk zijn, Hierdoor wordt je karakter allesbehalve uniek en dat is jammer. Verder vind ik het vervelend dat je skillpoints door je outfit worden bepaald, soms moet je daardoor kiezen tussen een lelijk of een zwak karakter.


Je kunt veel variaties maken en het is leuk om een bekend figuur na te maken. Skill points maakt niet zoveel uit tenzij je van plan was om de Tower mode te doen. Dit is een behoorlijk moeilijke functie waarbij je als best een goed character kunt kiezen.

avatar van maxo922
3,5
Zeker een fijn spel voor af en toe.

Nou kan ik me meestal niet zó lang vermaken met een fighting/beat 'em up spel. Wel moet ik dit spel punten geven op veel vlakken. Als eerste springen de graphics er dit keer echt uit. Mooi vloeiend en erg mooi kleurgebruik. Gameplay blijft ook leuk. Enige wat ik moet zeggen is dat ik niet veel verandering zie, vergeleken met Soulcalibur uit 98'. Er zijn natuurlijk wel meer personages, speelvelden en verhaallijnen bijgekomen, maar ik zie weinig nieuwe modus of andere vernieuwingen.

Toch blijft dit een van de betere fighting games in mijn opinie, vervelen zal het nooit doen.

* 3,5

Gast
geplaatst: vandaag om 13:56 uur

geplaatst: vandaag om 13:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.