Gravel (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Racing / Sports

Ontwikkeld door Milestone
Uitgegeven door Milestone en Square Enix

Neem deel aan de ultieme offroad-uitdaging. Verken exotische locaties, bestuur iconische voertuigen in extreme omstandigheden, trotseer de kampioenen en word de ultieme Offroad Master. Blink uit in alle vier de spannende disciplines en steel de show met doodsverachtende sprongen en maniakale manoeuvres.

Toen Gran Turismo kwam, werd racen ineens ingewikkeld. Het moest realistischer, met meer instellingen en afstellingen. Dat is waar ik ben afgehaakt. Voor die tijd was ik een fervent racefanaat.

Het lijkt net of Gravel een product is van hoe racegames zouden zijn geweest als Gran Turismo nooit gemaakt zou zijn. Het lijkt een soort liefdesbaby van SEGA Rally/V-Rally en Monster Truck Madness, gemaakt in de Unreal 4 Engine.

Hier heb je een auto, dit is gas, dat is remmen, hier heb je een racebaan met blubber en schansen - succes ermee en denk vooral niet teveel na!

That's what I love - geen wapens, geen ingewikkelde controls, gewoon raggen!

4* (voor nu) voor deze game die ondanks dat het objectief waarschijnlijk geen baanbrekende toptitel is, wel degelijk een bepaald publiek zeer zou moeten aanspreken en kunnen bekoren!

Hop ook de Season Pass aangeschaft! Meer banen en paar extra wagens

Even klaar met deze game...net alle sterren gehaald in career mode, zou een gold trophy moeten zijn maar ik krijg m somehow niet...iemand anders wellicht met andere game die iets dergelijks meegemaakt heeft en nog tips heeft?

Grrr glitched trophies... Deze? Kan er niks over vinden...

Squall Lionheart schreef:
Grrr glitched trophies... Deze? Kan er niks over vinden...

Die ja...wel beetje boud, misschien nog omdat er ook sterren uit de DLC te halen zijn maar is duidelijk basic game trophy...

avatar van paulisdik
Geen problemen mee gehad, platinum trophy enige tijd binnen.

paulisdik schreef:
Geen problemen mee gehad, platinum trophy enige tijd binnen.

Heb jij ook alle DLC tracks er tussen staan?

avatar van paulisdik
Puur op base game alle trophies gehaald

mister-fool
Weekje geleden de main campaign afgerond. Prettige racer. De lange tracks (met 1 lap) door de natuur vind ik met name gaaf . Op een gegeven moment zie je de tracks wat vaker langskomen en na zo'n twaalf uur speeltijd vond ik het wel welletjes. Niettemin een fijn tussendoortje.

In mijn loopbaan als gamer heb ik al een hoop dingen meegemaakt. Zo zijn er helaas teveel spellen die hun hype niet tot nauwelijks waarmaakte. Daar tegenover staan er ook spellen die in positieve zin wisten verrassen , in dit geval zelfs een spel die eigenlijk nooit eerder op mijn radar is verschenen.
Waar veel racegames realisme probeert nastreven , gooit Gravel het over een compleet andere boeg en bewijst het dat een Arcade racer ook met een wat minder groot budget toch zeer leuk kan zijn.

Dat er een minder hoog budget in gepompt is in Gravel merk je aan de graphics. Lelijk zijn ze zeker niet , op sommige momenten zelfs redelijk mooi , wellicht zelfs iets te mooi want de framerate laat weleens steekjes vallen. zo wilt het bijvoorbeeld weleens voorkomen dat er vlak voor je neus stukken gras of strand ingeladen word.
Echt storen deed het me niet , omdat
Het slechts de puntjes op de letter i zijn en gameplay als een huis staat.

Het rijden werkt vloeiend , en naast de bekende modes zoals de klassieke race, time trial en Eliminator word er een (naar mijn inziens) vrij originele gamemode toe te toevoegen in het racegènre , genaamd: de smash up races. De bedoeling van deze mode is , dat je een goede tijd moet neer zien te zetten , onderweg naar de finish moet je groene boorden raken waardoor je vaart blijft houden. Raak je een rood boord vertraagd je snelheid. Mis je de borden überhaupt, kost het je twee seconde en wordt je automatisch respawnd vlak voor de boorden die je miste. Erg vermakelijk mode die ik ervaarde als verfrissend.

Ik ga dit spel met een 4 belonen, ben ook van mening dat dit spel hogere ogen gooit dan menig NFS deel op de ps4/Xbox one, puur omdat de funfacor meer aanwezig is, en dat is en behoort nog altijd de insteek van gamen te zijn , niet waar ?
Met recht Een hidden gem dit

Helemaal mee eens,Jeffavoriet!

Grappig inderdaad. Voor de sale deze week had ik uberhaupt nooit van deze game gehoord. Eventjes wat rondgesnuffeld op het internet, inclusief hier, en dan maar besloten de hele 2.99 voor de premium editie uit te geven. En het is inderdaad toch een beetje een 'hidden gem'. Waar Racers (welke vorm dan ook) de paar laatste jaren steeds flashier en extravaganter of technischer moeten zijn houd deze het eigenlijk vrij simpel en basic. Gewoon x aantal tracks met een rits auto's die allemaal vrij te spelen zijn (helemaal met de DLC erbij) en racen door de modder maar. Het voelt gewoon lekker en goed. Heel erg vermakelijk waar nog best wel wat uurtjes zullen inkruipen. Akkoord - het heeft dan niet de grafische pracht van Forza Horizon (die in mijn ogen toch wel DE racegame is tegenwoordig), maar het is meer dan doenbaar en doet me bijwijlen zelfs denken aan een heel schappelijk alternatief voor Dirt. (Tot en met deel 2/3. Voordat ook die serie dus zodanig flashy, hip en over-the-top moest qua presentatie.)

Overigens...ik vind het spel nog steeds erg aardig maar...die boss races hadden ze wat mij betreft eruit kunnen laten. Het voegt niet alleen weinig tot niets toe, maar ik merk dat ik ook al bij de tweede boss gewoon steeds weer het loodje leg. Heeft er hier iemand tips voor?

Voor de rest speelt het gewoon prima, maar dat 1-op-1 rijden is toch niet mijn ding.