The Council (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Adventure / RPG

Ontwikkeld door Big Bad Wolf
Uitgegeven door Focus

Het jaar is 1793, en secretaris-lid van een geheime organisatie Louis de Richet wordt uitgenodigd om deel te nemen aan hun jaarlijkse bijeenkomst, om de toekomst van onze wereld te bepalen. Gehouden op een privé-eiland, vlak voor de kust van Engeland, en geleid door de enigmatische Lord Mortimer. Andere prominente gasten zijn onder andere Napoleon Bonaparte en de president van de nieuw gestichte Verenigde Staten, George Washington. Maar Richet's motivatie gaat verder dan enkel het ontmoeten van de prestigieuze gasten. Zijn moeder is onlangs verdwenen op het eiland, maar antwoorden krijgen blijkt lastig als iedereen een verborgen agenda lijkt te hebben.

Dit ziet er enorm veelbelovend uit, en alle afleveringen voor 30 euro valt ook best mee, hoewel blijkbaar de laatste episode niet op disc staat. Een onnozeliteit van deze tijd...

Grovonion schreef:

Voor dit soort games vind ik het overigens geen ramp de digitale versie aan te schaffen. En al helemaal niet zoals je zegt de game niet volledig op de disc staat.

Tip: kijk even of je laptop hem draait. Steam Chinese nieuwjaar sale - daar kost hij op het moment zelfs maar 15 euro. Overigens ook met regelmaat op Xbox live sales dus denkelijk ook op PSN.

Ik blijf hoofdzakelijk op consoles spelen, wil me de RSI miserie niet meer aandoen.

Grovonion schreef:

Je kan je ps4 of xbox controller op je laptop aansluiten. En je laptop op je tv. Problem solved.

ook een kwesite van loyaliteit

Kan ook natuurlijk. Maar dergelijke games speel ik het liefst op PC vanwege de diversiteit aan opties - heb ik zin om aan de monitor te zitten met muis kan dat, wil ik op de bank zitten met controller kan dat ook. Het is overigens een genre dat zich voornamelijk op PC ontwikkeld heeft dankzij Telltale. Je loyaliteit ligt verkeerd

Maar voor een fighting game, resident evil of 3rd person open world game zal ik in ieder geval ook eerder naar de console grijpen. De rest hangt ervanaf wat / hoe / wie. Dit soort games en indie games - en natuurlijk strategy games) voornamelijk PC.

Vandaag uitgespeeld en wat mij betreft (en ik gebruik die term niet zo graag) een echte 'hidden gem'. Heb hem een maand of twee terug op de Xbox One gehaald tijdens een sale voor 7 euro (!!) en het was het geld dubbel en dik waard. Die 15 or 30 euro waar we het over hadden op het begin had ook zeker niet misstaan.

Van alle huidige 'make your own choice' adventures - of het nu een Telltale game is of een Life is Strange is dit wat mij betreft makkelijk de beste en meest interessante tot nog toe (van degene die ik gespeeld heb dan). Het begint als een vrij simpel, maar sfeervol mysterie over een soort Illuminatie-achtig gebeuren waar je eigenlijk alleen maar heen gaat om je moeder te vinden om via diverse twists te eindigen in...nou ja...iets heel anders. En in tegenstelling tot de meeste andere games heb ik hier ook daadwerkelijk het idee dat de keuzes die je maakt belangrijk zijn (en naar diverse eindes leiden). Zo maakt het spel niet alleen gebruik van dialoog, maar heb je ook een soor RPG-achtig skillbased systeem (3 klassen) waar in je na iedere hoofdstuk (15 in totaal) punten dient onder te brengen die keuzes in het gesprek e.d kunnen beinvloeden. Echter kan je deze maar enkele keren gebruiken (maar weer aanvullen dankzij potions die je her en der vind. En heeft een extra speelbeurt wel degelijk waarde omdat bepaalde 'waarheden' die door bepaalde karakters verteld worden niet meer na te vragen waren bij anderen omdat deze in mijn spel al niet meer aanwezig waren om diverse redenen. Sowieso heeft ieder karakter zijn eigen zwakheden en sterktes in dialogen en zijn eigen achtergrondverhaal (trouwens allemaal dus bekende historische figuren) - waardoor de ene skill al wat handiger werkt op de ene dan de andere. Er zitten overigens ook enkele logische puzzels in waar ik best even voor nodig had. (en ook hier komen je skills weer bij te kijken als je om bvb een hint verlegen zit).

Grafisch mag het dan niet helemaal top zijn (eerder een generatie terug qua uitzicht - en je hebt hier en daar bvb last van clipping (bvb haren van karakters die door hun jas heen komen) maar het stijltje vond ik dan wel weer aardig - het ziet er wel eerder een generatie 'terug' uit, maar het hele paleis waar je je in begeeft roept meteen herinneringen op aan bvb een Resident Evil. Voice acting is verder degelijk maar - net zoals andere kleine details van het spel (en hier merk je dus wel dat het van een Indie Developer komt - hapert zo af en toe. Hier en daar valt het plots eventjes weg. En ook het spel is een keer of twee eventjes gehaperd waardoor ik moest herstarten. Maar goed...

Verder wat mij betreft niets dan lof - ik heb me ontzettend vermaakt met het mysterie op te lossen, alleen om van het een probleem in het ander te duikelen en nieuwe weetjes over de diverse gasten en hun karakters te ontdekken. Ik heb me in ieder geval niet verveeld tijdens de 12-13 uur speeltijd en zal zeker nog een keertje erdoorheen gaan om te kijken wat de andere opties teweeg brengen.

Staat ook op mijn korte termijn to-do list. Was hier lang aan het zoeken naar een voor een goede prijs, maar kwam telkens te laat in de mediamarkt waar die voor 8€ of zo lag.

Grovonion schreef:

Zeker de moeite om in huis te halen, ik had zelf ook graag een fysieke versie gehad maar aangezien je dus zelf reeds aanhaalde dat de laatste episode niet op de disc staat heb ik hem dan toch maar via de Xbox online shop aangeschaft. Maar persoonlijk ben ik er zeer over te spreken - als je langs de matige graphics heen kan kijken (zoals gezegd - de clipping, de houterige manier van animeren). Ik had er in ieder geval geen probleem mee omdat ik het hele gebeuren zo intrigerend vond.

Sinner schreef:

Hoeveel armen had je op het eind?

Niet zo veel grote keuzes uiteindelijk, maar wel met behoorlijke impact over de chapters. En idd wel veel leuke kleine manieren om individuele scenes te veranderen, ook in puzzel oplossen leuk idd. Met plezier een tweede run gedaan. Eerst voor de scientific skeptic gegaan (wat erg cool was ivm het eind), daarna voor de occult detective.

Ik verhoog 'm ook een halfje...

Lijkt me ook wel vette game dit!!

Squall Lionheart schreef:

Hoeveel armen had je op het eind?

Ik verhoog 'm ook een halfje...

Ik had nog maar 1 arm, was vergeten de stand van de maan juist in te stellen ?. Dat was wel eventjes paniek ? Maar idd er zijn enkele heel grote keuzes maar best wel wat kleine momentjes die dus (denk ik) de interpersoonlijke relaties veranderen. Hoe dan ook. Toch best een knap spel dus.

Bij mij precies 'tzelfde , Waxing, waning... Wtf! Daarna die droge reacties d'r op !

Sinner schreef:
een echte 'hidden gem'.
Ik ben er gisteren ook aan begonnen, en met de eerste 2 "tasks" wordt direct een goede toon gezet, als dat zo verder gaat wordt dit inderdaad een topper, ongelooflijk dat Life is Strange zo veel aandacht krijgt en deze onder de radar is gebleven.

Zoveel mogelijkheden die hier worden aangeduid en die je zou kunnen beinvloeden (als je snel genoeg bent en de juiste eigenschappen hebt). Enkel die quick-time events irriteren me tot nu, ik heb daar nooit tijd genoeg om te reageren.

Vanavond verder met het eerste chapter.

nuf
Grovonion schreef:

Vanavond verder met het eerste chapter.

Hij wordt echt alleen maar beter. Enige jammere zijn de matige graphics, de matige controls (Al maakt het bij een spel als dit niet zo veel uit). Meer dan de telltale games en life is strange maken je keuzes het verschil. Ik speelde het spel met een vriend die ander keuzes maakten en het verhaal liep daadwerkelijk anders. Het gaat uiteindelijk dezelfde kant op qua plot maar met wat omwegen.

En er zijn veel meer puzzelelementen. Niet alleen in de (goede) puzzels zelf, maar vooral in het manipuleren en beïnvloeden van de andere personages. Een RPG element om je skills (van etiquette, tot occultismekennis tot manipulatieve tactieken).

Voetnoot is nog wel De mind reading skills wel heeel laat in het spel komt en ik hem maar iets van 3 keer heb gebruikt. De uiteindelijke ontknoping, de moord was een wtf moment. Oké dat was het eind? Had nog wel een chapter of twee bijgekunt!

ja, nuf. Ik heb het spel begin dit jaar uitgespeeld en enorm van genoten. Dit is een topper in het adventure genre. Ik heb zelf eigenlijk geen last gehad van noch controls noch graphics. Maar ik stoor me in het algemeen zelden aan gaphics, behalve als de stijl me niet aanstaat of het op PS2 begint te lijken, maar dat is hier zeker niet het geval.

nuf
Grovonion schreef:

Ik zie de graphics en controls ook niet als een grote klacht. Zou hoogstens *0,5 van m'n beoordeling afhalen. Ook kwam ik wel heel regelmatig glitches tegen, zoals dat de stemmen ineens een hogere pitch waren of er helemaal geen dialoog te horen was, kleren die door een hoofd heen clippen, dialoog wat ineens afkapt en opnieuw begint als iemand anders begint te praten. Zorgt voor een klein beetje ergernis maar meer niet. Kan ook aan mijn versie/port (XBOX) liggen.