Zanki Zero: Last Beginning (2018)

PlayStation 4 / PlayStation Vita / PC
Adventure / RPG

Ontwikkeld door Spike Chunsoft en Lancarse
Uitgegeven door Spike Chunsoft en Ravenscourt

God schiep de Aarde in zeven dagen. Het kostte de mensheid slechts één dag om al dat werk teniet te doen. Het leven zoals we dit kennen is voorbij... welkom in een nieuwe wereld. In wereld waarin de laatste menselijke ruïnes drijven in een zee van leegte. Speel als één van de zeven overlevers, die vast zitten in een onverklaarbare cyclus. Met steeds slechts dertien dagen te leven voordat alles zich opnieuw afspeelt. In een wereld waar slechts de sterkste overleven dien je iedere cyclus opnieuw op je hoede te zijn en optimaal te benutten!

krijgt rare kritieken, dat de gameplay elementen eigenlijk voor niks dienen en het evenzeer als visual novel gespeeld kan worden?

Ben pas op de helft, maar nu al memorabel genoeg om in m'n eindlijst te komen. De visual novel kant ervan is onverwachts nog het minst interessante eraan imo. Super vreemde mix van elementen:

Classic 1st person grid-based party dungeon crawling, met turn-based voelende snelle realtime combat. Survival en relationship simulation met time-management in een persistent world. Base expansion en crafting mechanics met farming, hunting, fishing en dungeon grinding. En een te gek leveling en progressie systeem met unieke stats en skills, die terug geweven zijn in alle andere systemen.

Het is idd een weirde mix van erg veel, op het eerste oog, niet bij elkaar passende elementen, maar de blend is seamless en levert unieke gameplay en -flow op. En dat in een classic visual novel framework met een twisty twisted sci-fi psycho-pop script, met evenveel unieke concepten als dat er mechanics zijn.

Maar je kan idd ook het community simulation en survival rpg gedoe grotendeels negeren en er op easy doorheen surfen... Het is een beetje de minecraft of visual novels.

Die omschrijving alleen al...klinkt wel als iets waar ik me mee bezig kan houden. Alvast dat relationship building, base building en de visual novel elementen in combinatie met de dungeon crawling elementen. Toch maar op mijn steam wishlist zetten.

Heb deze ook maar in m'n wishlist gezet

NB: Zie dat er een vrij lijvige gratis demo is Squall Lionheart weet jij toevallig of je tzt een savefile uit de demo over kunt zetten?

De hele Prologue als demo zie ik net, damn da's behoorlijk groot. Kan zo te lezen de save idd overzetten (en Prologue trophy dan later unlocken). Ook kan je er, lees ik hier, een beetje cheaty item-set mee unlocken.

Ondertussen al over de 100 uur inzitten. Een zooi reviews gecheckt en het is me nu wel duidelijk waar die negatieve reacties vandaan kwamen. Lui die een visual novel wilde spelen en zo gauw als het lastig werd de difficulty omlaag hebben geschroefd, of ge-save-scummed. Veel gameplay lol komt juist van harde fuck ups en bovendien is doodgaan de beste manier om up te levellen.
En de censorship zorgde voor veel gegrump natuurlijk...

Hier een spot-on review imo. Heb de neiging er ook een pagina van vol te lullen, maar game is denk ik het leukst als je er zo blind mogelijk induikt om zelf alle aparte mechanics te ontdekken.

Sinner schreef:
wishlist

need a physical fix...

Nu voor 18 buxx in de Big in Japan sale...

Geen goed moment - vriendin is komende donderdag uitgerekend

avatar van CarealotCarrot
Dan heb je inderdaad je geld nodig voor de bruiloft .

CarealotCarrot schreef:
Dan heb je inderdaad je geld nodig voor de bruiloft .

Hahaha mja luiers? Nee hoor, weet nog dat bij de eerste ik de eerste drie maanden maar weinig aan gamen toekwam. En ik koop geen spellen die ik niet direct wil spelen, zodoende

EDIT: snap in 2e instantie je grapje pas ja daar zou moeten staan echtgenote hè haha..We zijn al sinds oktober 2016 verloofd dus trouwen zou ook wel es mogen idd =p

Omdat de game imo het vetste is als je er zo goed als blind ingaat, mijn hele mening tussen spoiler tags geplaatst. Het eerste deel enkel mechanics spoilers, het tweede deel story...

Na wat rondgeneus blijkt Zanki Zero de langverwachte semi follow-up van Danganronpa. Fans hoopte op die nieuwe psycho-pop murder mystery visual novel. Dat is in essentie nog steeds de basis van deze game, maar beslaat uiteindelijk maar ¼. Die andere delen zijn: Ouderwets lastige dungeon crawling, Survival crafting adventure met time management, en rogue-like Dating RPG...

Dat, in combinatie met de relatief hoge moeilijkheid, verklaarde de verdeelde meningen. Als reactie daarop werd er een easy en super easy moeilijkheid toegevoegd. Die op elk moment, in het spel zelf, aangezet kan worden, in ruil voor minder loot, enemy variety en special drops. De game is echter deels bedoeld als survival sim en onder de recommended difficulty zul je zoveel minder last hebben van honger, stress en wc-nood, dat dat aspect compleet verdwijnt. Daardoor valt ook het harvesten, craften en farming gedeelte weg. Alsook het leveling systeem, dat doodgaan in groei omzet en je failed attempts waardevol maken. Forget about the romances... Zonder dat alles heb je een, welliswaar mega intriguing, maar beperkte Visual Novel over, met best lange puzzellige dungeon interludes.

Dus de belangrijkste tip: Laat die difficulty op III staan! (Tenzij je even nodig moet farmen of hunten om je food reserves up te toppen, dan mag het eventjes... Maar niet vergeten terug te zetten afterwards!)

Met dat outta de way:

Je kijkt weemoedig uit over de verlichte nachtlucht boven Tokio... En springt van het dak van je kantoorgebouw! Lekkere binnenkomer! Pats! ...Of nee toch niet... Plons?
Je wordt wakker op een wit strand onder een zengende zon... Een jong meisje, met een mechanische arm en een mechanisch been, vertelt je vrolijk dat je de achtste bewoner bent, en laatste deelnemer van de Garage Island groep. Na de rest ontmoet te hebben wordt je door een enthousiaste, maar licht disturbing, cartoon verteld dat Mission #01 is... Een WC bouwen!

Al snel kom je er echter achter dat jullie de laatste levende mensen op Aarde zijn, en bovendien clonen. Die kunnen rebirthen met memory intact, maar in 13 dagen van kind naar opa deterioraten.

Vanaf hier ontvouwt zich een uniek verhaal, met stapels coole sci-fi vondsten, insane twists en revelations, leuk geschreven dialogen en flawed, maar extreem likeable karakters. Echt top notch weirdo writing met lotsa hart. Een unieke Sci-Fi Psycho-pop Thriller, zoals de game het zelf noemt.

Niet alleen is het main verhaal te gek, ook de vele verschillende combinaties relationships, die zich tussen de acht protags kunnen voordoen, zijn te gekke hartverwarmende storylines. Hier is waar de censuur comes in. Omdat de protagonisten constant wisselen tussen kinder-, puber-, adult- en opa-lichaam en relaties zich tussen alle personen, in alle bodytypen, zich kunnen voordoen. De scenes zijn niet explicitly sexual, maar wel inda bedroom (die je moet bouwen met gecraft wood en vines). De child-body events zijn helaas verwijderd. De elderly glamshots zijn gelukkig gebleven.

Maar het alle kanten opvliegende verhaal, hoewel woest en edgy, komt elke keer mooi terug in vergeving, Meestal van een van de zeven doodzonden, gelinkt aan alle (behalve een) karakter. Wederom uniek gebracht, omdat je elk hoofdstuk vanuit een ander karakter's perspectief speelt.

Graphics zijn, hoewel oldschool aandoend, lekker crisp en schmoove. En sfeervolle dungeon designs for a change, met genoeg unieke touches tussen de verschillende floors. En te gek char design. Puzzels precies pittig genoeg imo, met zelfs leuke item en physics twists d'rin.

Coole moves, items en upgrades, met unieke verzamel methodes. En al die survival en harvesting mechanics zijn weer mooi in het verhaal en de gameplayloops verwoven. Alle systemen eigenlijk. Zo is cooking weer van invloed op leveling (died eating a rare shroom dish, poison resistance up!) en uiteindelijk weer op char interactie en leveling (gave last cooked meat to female partymember, white knight bonus!).

Door de leuke implementaties van items en opties wordt dit dungeon-eilandje een heerlijk livable wereldje! Je bouwt echt uit en spaart langzaam meat en wood om steeds dikkere gear en recepten te kweken. Die het dungeon crawlen weer verlichten, waardoor dat veranderd in sfeervolle looting runs, tussen de verhaal exploration door. Door dood onvermijdelijk te maken veranderd survival steeds meer naar plannen wanneer je een all kid groep naar de dungeon wil sturen (die geen adult wapens kunnen wielden) en wanneer je de old folks gaat op offeren voor die opa power perk (die oudjes extra dmg geeft).

Echt een unieke wirwar van systemen, die, doordat alles buiten verwachting zo soepel blend, tot een uniek eigen ervaring worden omgesmeed, die tot het eind blijft verrassen.

Beste game ervaring van de afgelopen vijf jaar voor mij!

Squall Lionheart schreef:
Beste game ervaring van de afgelopen vijf jaar voor mij!

Nu maak je me wel heel benieuwd... na die woorden is dit spontaan een must-buy voor mij. En ik heb eerlijkheidshalve jouw review niet gelezen om de ervaring niet te verpesten.