PixelJunk Monsters 2 (2018)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4
Strategy

Ontwikkeld door Q-Games
Uitgegeven door Spike Chunsoft en Limited Run

De Tikiman is terug! Bescherm je kleine vrienden tegen een horde aan aanstormende monsters in dit tower-defense spel. Bouw verschillende torens - die op hun beurt effectief zijn tegen verschillende typen monsters - en upgrade deze door bij de torens te dansen. Gebruik goud om meer torens te bouwen en allerhande wapens te kopen. Om de spanning te vergroten kun je van zicht bovenaf overschakelen tot POV.

Ah yes! Ik hoop al lang op een vervolg op Monsters. Nog altijd één van de leukste tower-defense spellen, zeker in multi-player. Direct aanschaft wanneer ie uit komt!

1,0
Het heeft even geduurd, maar EIN-DE-LIJK komt er een vervolg op een van de beste games uit mijn jeugd, die tevens een plek heeft in mijn persoonlijke top 10. De trailer ziet er fantastisch uit. Ik kijk hier echt naar uit. 10 jaar na dato, pfff wat gaat de tijd snel.

De verslaving die ik had bij het eerste deel keert nog niet zo hard terug voor dit deel. Maar misschien roep ik dit te vroeg! Er is nl. maar één juiste manier om Pixeljunk Monsters te spelen, en dat is couch co-op. Het eerste deel was daarin echt briljant, en dat gaat hier niet minder zijn verwacht ik. Maar tot nu toe heb ik m alleen nog solo gespeeld.

Maar wat ik nu al merk (door online games) is dat solo spelen het direct drie keer moeilijker maakt om in ieder level een regenboogje (perfect clear) te scoren. Ik speel nu nog op de fun en tricky niveaus. Solo doorheen de levels geraken op een nog hoger niveau zal nog heel wat toewijding vragen. Dus daar is echt wel wat hulp gewenst.

De visuals zijn overigens wel een flinke stap omhoog ten opzichte van de voorgaande Pixeljunk games, en zien er prachtig uit. De game heeft duidelijk profijt van de engine die eerder voor The Tomorrow Children is gebruikt. Dat is tot nu toe ook de meest noemenswaardige verbetering. De gameplay was al super verslavend. Van de online functionaliteiten ben ik niet echt onder de indruk. Geen opties om een willekeurige game joinen. In plaats daarvan moet je doorheen een hoop (lege) lobbies van alle levels scrollen, in de hoop iets tegen te komen. En na afloop van dat ene spelletje ben je je party ook weer kwijt. Niet meer gewend om zo te moeten 'werken' voor een potje online gamen.

1,0
Pfff dat valt even tegen. Ongelooflijk. Ik ben een enorme fan van het eerste deel, staat zelfs in mijn persoonlijke top 10. En ik hoop al járen dat er meer nieuwe levels zouden uitkomen. Daarom was ik zo blij toen ik las dat er een 2e deel uit kwam. Ik kon echt niet wachten!

Na de eerste filmpjes die ik zag op YouTube dacht ik al: Wat is dit!? Het lijkt niet eens op deel 1? Toch 'gewoon' aangeschaft maar jeetje: Wat valt het tegen. Je hebt totaal geen overzicht waardoor het in mijn ogen niets te maken heeft met tactisch inzicht. Meer een game voor mijn neefje van 5 voor op de iPad. Na 2 levels kon ik het niet meer opbrengen om door te spelen.

Aankomende tijd ga ik weer verder, maar tot nu toe kom ik niet verder dan maximaal 1,5 ster. Hoe kun je zo'n fantastisch eerste deel verpesten!? Ongelooflijk.

Ik heb hier na mijn vorige bericht ook niet heel veel tijd meer ingestoken. En waar ik eerst nog wel gematigd positief was - ben ik het op een groot aantal punten wel met je eens. Het gebrek aan overzicht is echt funest voor de gameplay. In single player heb je geen zicht op de helft van de map, en in multi player is een zoom limiet ingesteld die voorkomt dat je te ver van je medespeler weg geraakt. De mogelijkheid om te switchen naar een totaal view zou enorm helpen. Maar in plaats daarvan is er een first-person cam die al helemaal niets toevoegt, en je enkel het overzicht nog verder ontneemt. Nuttig voor foto-mode ofzo...

Daarnaast ergerde ik me ook aan de markeringen op de torens. In het eerste deel waren de verschillende kleuren vlaggetjes nog makkelijk te onderscheiden. Maar door de grafische stijl is het een stuk minder duidelijk geworden.

Grootste minpunt is nog altijd de online matchmaking. Snel een lobby samenstelling is er echt niet bij. En met al zo weinig online spelers is dit echt een zinloze toevoeging. En als je eindelijk een lobby hebt, dan ben je deze na afloop van één game per definitie al weer kwijt. Dit is echt online matchmaking uit een andere tijd.

Het is inderdaad verwonderlijk dat een developer die amper een valse noot speelt, zo'n zwak vervolg aflevert op wat mogelijke de beste game uit het hele portfolio is. Tien jaar na dato, en het voelt nergens als een stap vooruit.

1,0
Ik hoop daarom dat Q-games ooit nog een keer Pixeljunk Monsters 1.5 uit gaat brengen. Gewoon de 2D setting, en dan veel nieuwe levels. Desnoods laat ik het zelf ontwikkelen

1,0
Ik heb t weer geprobeerd. Maar na 5 levels was ik er wel klaar mee. Een van de grootste teleurstellingen die ik heb meegemaakt in mijn gaming geschiedenis. Zoveel domme fouten in het spel. Je bent het overzicht totaal(!) kwijt.

1* voor de moeite.