Yoshi's Crafted World (2019)

Nintendo Switch
Platform / Action

Ontwikkeld door Nintendo

Beleef samen met Yoshi een gloednieuw avontuur dat een volledig nieuwe draai geeft aan side-scrolling platformgames. Verken een grote wereld die wel wat wegheeft van een kijkdoos, waarin ieder side-scrolling level naast de traditionele voorkant ook een keerzijde vol verrassingen heeft. Loods Yoshi naar het einde van ieder level en zoek ondertussen naar allerlei items. Je kunt ook samen met een vriend spelen.

Een leuke, ontspannende en bovenal schattige game. Crafted World is niet iets dat je oppakt als je zoekt naar een uitdaging, iets dat ik meestal wel zoek in platformgames, maar Nintendo heeft met o.a. Kirby en de voorgaande Yoshi games bewezen dat uitdaging niet een noodzaak is voor een leuke platforgame. Crafted World zit namelijk boordevol met charme in zijn vormgeving: de game oogt als een groot knutselwerk, alsof alles met de hand is gemaakt. Kartoncreaties, papierknipsels, allerlei alledaagse objecten die op creatieve wijze zijn samen geplakt en nog meer dingen zijn gebruikt om deze wereld te doen ogen als een knutselcreatie. Dit is niet de eerste keer dat zo’n dergelijke stijl is gebruikt bij een videogame (persoonlijk raad ik aan om bv Lumino City eens te bekijken als je dit een interessante stijl vind), maar Crafted World weet zijn eigen dingen met dit concept te doen waardoor het toch heel origineel aanvoelt. Ieder level verrast je met allerlei nieuwe originele creaties en iedere world heeft een ander thema. Van tijd tot tijd worden er zelfs levels in de mix gegooid die nieuwe gameplay elementen gebruiken zoals een reuzen robot level, een racebaan of een rail-shooter achtig level. Deze waren meestal zo leuk ontworpen dat ik het gewoon jammer vond dat ze zo kort waren.

De besturing werkt zo soepel als maar kan en er zat voldoende afwisseling in de levels om de gameplay leuk te houden. Voornamelijk het gebruik van een voor- en achtergrond waar Yoshi naartoe kon lopen, of eieren op speciale objecten kon gooien, was een verfrissende toevoeging. De muziek heb ik echter wat wisselvallige gedachtes over. Het heeft de typische vrolijke stijl die je van Yoshi verwacht, maar ik vond dat de muziekinstrumenten die ze voor bepaalde tracks gebruikte gewoon niet mooi klonken. Het hoofdmenu deuntje klinkt als een kapotte muziekdoos, en er is een bepaalde fluit die je regelmatig in de muziek hoort waarbij het klinkt alsof de fluit net niet het juiste geluid produceert. Het geeft de game persoonlijkheid, maar het is niet iets dat ik vaker zou willen horen.

De game moedigt je aan om de levels meerdere keren te spelen door je allerlei beloningen te geven, zoals wanneer je specifieke objecten raakt met eieren, verborgen rode munten vind etc. Hoewel ik het waardeer dat de game je wilt belonen voor extra moeite hield dit in dat ik ieder level meerdere keren zou moeten doorspelen voor een paar extra flowers, waar ik er al meer dan genoeg van had. Als ze de toelatingseisen van nieuwe werelden strenger maakte door 30 flowers te vragen, in plaats van 10, dan had ik me gemotiveerder gevoeld om levels vaker door te lopen. Voor nu deed ik het merendeel eenmalig en ik had alsnog rond de 100 flowers aan het einde. Dat, gecombineerd met de lage moeilijkheidsgraad, zorgen ervoor dat ik het niet een 4* of hoger zou willen geven.

Een leuke game die mooi de voetsporen van Woolly World volgt maar niet bang is zijn eigen paden uit te slaan. Indien je voor de 100% wilt gaan hebben ze heel wat extra uitdagingen toegevoegd, maar een simpele eenmalige playtrough van alle levels voldeed ook prima.

Ik heb hem ingeruild bij Game Mania voor Super Mario Maker 2. Leuk, mooi spel, erg schattig, inventieve stukjes, maar hmm, ik dacht dat de heerspeelbaarheid groter ging zijn, voor mij persoonlijk dan. De 'goesting' was wat weg om alles te verzamelen. Vandaar.

Heeft er trouwens iemand die laatste levels uitgespeeld? Hoe moeilijk waren die. Ik heb de eerste, met die rollers, een keer of 50 geprobeerd maar vond het te moeilijk. Maar ik ben geen te grote doorzetter.

Ik denk de ideale game voor 10-14-jarigen, al is het een plezier voor heel de familie.