Yoshi's Crafted World (2019)

Nintendo Switch
Platform / Action

Ontwikkeld door Nintendo

Beleef samen met Yoshi een gloednieuw avontuur dat een volledig nieuwe draai geeft aan side-scrolling platformgames. Verken een grote wereld die wel wat wegheeft van een kijkdoos, waarin ieder side-scrolling level naast de traditionele voorkant ook een keerzijde vol verrassingen heeft. Loods Yoshi naar het einde van ieder level en zoek ondertussen naar allerlei items. Je kunt ook samen met een vriend spelen.

Een game van Nintendo zelf is altijd welkom en helemaal als het een van de star karakters betreft. Yoshi!!!

Erg benieuwd naar deze. woolly World is toch alweer even geleden en heb ik me erg mee vermaakt.

Ik vind de cardboard levels erg in sync met de Nintendo Labo producten. Zou dat met opzet zo gedaan zijn?

avatar van mister-fool
Zou me niks verbazen. Nintendo lijkt het afgelopen decennium een beetje een knutselfocus te hebben: papier, wol en nu dus karton.

avatar van Apieknar
Hier kijk ik naar uit na het geweldige Yoshi's Woolly World.

Ziet er super uit, maar het lijkt me ook als ik de trailer zie wat makkelijk er erg gericht op jonge gamers qua uitdaging en sfeer. Of zit ik er naast? Dat heb ik ook al een beetje met die nieuwe Kirby game.

Hedendaagse Nintendo en/of Yoshi games kunnen uitdagend zijn als je voor de 100% completion gaat. Verwacht ik dus ook weer bij deze

avatar van Onderhond
Yoshi ligt dichter bij Mario dan bij Kirby qua moeilijkheidsgraad. Eenvoudig om de eindbaas te halen, maar best taai als je 100% wil voltooien.

avatar van Princess Piranha
Wat zij zeggen Tenminste, bij Wooly World was dat ook, neem aan bij deze game net zo. Voor de rest is het vooral veel creativiteit en sfeer. Meestal gewoon lekker op je eigen tempo.

Ik kijk echt enorm uit naar deze game!

Gister na afloop van de Smash Direct een stukje gameplay van deze game gezien in Treehouse live, ziet er echt geweldig sfeervol en mooi uit, ik kijk er inmiddels ook naar uit

De game komt op 29 maart uit, er is gisteren ook een nieuwe story trailer verschenen:

Yoshi’s Crafted World - Story Trailer - Nintendo Switch - YouTube

avatar van Princess Piranha
Yes! Eindelijk een release datum! Tevens de datum van het einde van mijn stage, dus ik kan goed de tijd nemen voor deze game

Demo nu te downloaden in de eShop!

centurion81 schreef:
Demo nu te downloaden in de eShop!

Was een leuke demo. Deze ga ik zeker halen

avatar van Apieknar
De demo is vermakelijk. Deze game ga ik definitief halen.

avatar van youngtick
Mee eens, Apieknar. Zeer vermalijke demo. Dit is sowieso een day 1 voor mij vanwege de geweldige Woolly World. Naar mijn mening een underrated game en een hidden gem.

avatar van esteban
Zelf behoorde ik in mijn jeugd tot de Sega-aanhangers, dus de nostalgie rond Yoshi speelt voor mij niet echt mee. Toch ben ik hier razend benieuwd naar, die werelden ogen onweerstaanbaar charmant. Tof! Zelf heb ik geen Switch, maar zowat iedereen van mijn naaste familie en goede vrienden heeft er wel één staan ... "voor de kinderen". Ik kom er dus vast wel eens aan toe.

Charmant waren ze ook al bij de vorige Yoshi en Kriby games, ook de niet-Nintendo ip Tearaway heeft al prachtige dingen gedaan met papier. Het nieuwe is er wel een beetje van af.

Los daarvan, geloof ik wel dat dit een leuk spel gaat worden.

avatar van dr channard
Ik ga het ook aanschaffen. Ziet er heel verzorgd uit.

Een leuke, ontspannende en bovenal schattige game. Crafted World is niet iets dat je oppakt als je zoekt naar een uitdaging, iets dat ik meestal wel zoek in platformgames, maar Nintendo heeft met o.a. Kirby en de voorgaande Yoshi games bewezen dat uitdaging niet een noodzaak is voor een leuke platforgame. Crafted World zit namelijk boordevol met charme in zijn vormgeving: de game oogt als een groot knutselwerk, alsof alles met de hand is gemaakt. Kartoncreaties, papierknipsels, allerlei alledaagse objecten die op creatieve wijze zijn samen geplakt en nog meer dingen zijn gebruikt om deze wereld te doen ogen als een knutselcreatie. Dit is niet de eerste keer dat zo’n dergelijke stijl is gebruikt bij een videogame (persoonlijk raad ik aan om bv Lumino City eens te bekijken als je dit een interessante stijl vind), maar Crafted World weet zijn eigen dingen met dit concept te doen waardoor het toch heel origineel aanvoelt. Ieder level verrast je met allerlei nieuwe originele creaties en iedere world heeft een ander thema. Van tijd tot tijd worden er zelfs levels in de mix gegooid die nieuwe gameplay elementen gebruiken zoals een reuzen robot level, een racebaan of een rail-shooter achtig level. Deze waren meestal zo leuk ontworpen dat ik het gewoon jammer vond dat ze zo kort waren.

De besturing werkt zo soepel als maar kan en er zat voldoende afwisseling in de levels om de gameplay leuk te houden. Voornamelijk het gebruik van een voor- en achtergrond waar Yoshi naartoe kon lopen, of eieren op speciale objecten kon gooien, was een verfrissende toevoeging. De muziek heb ik echter wat wisselvallige gedachtes over. Het heeft de typische vrolijke stijl die je van Yoshi verwacht, maar ik vond dat de muziekinstrumenten die ze voor bepaalde tracks gebruikte gewoon niet mooi klonken. Het hoofdmenu deuntje klinkt als een kapotte muziekdoos, en er is een bepaalde fluit die je regelmatig in de muziek hoort waarbij het klinkt alsof de fluit net niet het juiste geluid produceert. Het geeft de game persoonlijkheid, maar het is niet iets dat ik vaker zou willen horen.

De game moedigt je aan om de levels meerdere keren te spelen door je allerlei beloningen te geven, zoals wanneer je specifieke objecten raakt met eieren, verborgen rode munten vind etc. Hoewel ik het waardeer dat de game je wilt belonen voor extra moeite hield dit in dat ik ieder level meerdere keren zou moeten doorspelen voor een paar extra flowers, waar ik er al meer dan genoeg van had. Als ze de toelatingseisen van nieuwe werelden strenger maakte door 30 flowers te vragen, in plaats van 10, dan had ik me gemotiveerder gevoeld om levels vaker door te lopen. Voor nu deed ik het merendeel eenmalig en ik had alsnog rond de 100 flowers aan het einde. Dat, gecombineerd met de lage moeilijkheidsgraad, zorgen ervoor dat ik het niet een 4* of hoger zou willen geven.

Een leuke game die mooi de voetsporen van Woolly World volgt maar niet bang is zijn eigen paden uit te slaan. Indien je voor de 100% wilt gaan hebben ze heel wat extra uitdagingen toegevoegd, maar een simpele eenmalige playtrough van alle levels voldeed ook prima.

avatar van youngtick
Eergisteren de game uitgespeeld en gisteren alle normale smiley flowers gehaald om die fase af te ronden. Na de review van Fonzzz te hebben gelezen, merkte ik vele punten waar ik het totaal mee eens ben.

Laat ik direct aangeven dat deze game gewoonweg cool in elkaar zit met gevarieerde leveldesigns en de diepte goed hanteren van de voor -en achtergronden. Het speelt goed en je merkt aan alle kanten dat er veel aandacht is besteed voor deze setting. Is het beter dan Woolly World: NEE. Waarom?

Ten eerste de muziek, niet slecht maar verre van goed. Er was weinig variatie en maakte meestal gebruik van een fluit dat aardig was beoefend door een kind. De focus is natuurlijk het jonge publiek (dat straat de game uit) maar geen sprake balancering.

Ten tweede was het verzamelen van souvenirs voor smiley flowers. Ik heb ze allemaal gedaan maar soms moest ik mezelf motiveren om een gebied compleet te halen. Dat hadden ze veel subtieler kunnen aanpakken. Daarnaast erg repetitief: gooi een ei op een item en bam: klaar.

Ten derde de flip course waar je de drie poochies moest halen. Ik had van de flipfunctie meer mogelijkheden verwacht aangezien dat tijdens de e3 in 2018 een belangrijk aandachtspunt was, maar nee. Naar mijn mening hadden ze zowel de normale als de flip course in zijn geheel moeten gebruiken om diverse smiley flowers te halen. Althans, daar ging ik van uit.

Tot slot er is geen aandacht besteed aan de manier hoe de level bazen dood gingen (kan geen ander woord voor verzinnen. Sorry). We weten allemaal in de Mario en Yoshi's dat een boss op een dope wijze ontploft, valt, knock out gaat, etc. In deze game, waar was het. Na drie sprongen of hits ging bijv. de boss achterover vallen en klaar: einde gevecht. Tja. OK?.

Dat de game makkelijk is, is sinds Woolly World duidelijk. Ik neem het ook niet mee als kritiekpunt maar sommige levelbazen waren zo idioot simpel: My GOD. De uitdaging ligt alleen met het halen van alle smiley flowers. Overduidelijk.

De game is het sowieso waard om te kopen maar ze hadden er veel meer uit kunnen halen.

Ben nagenoeg bij het einde en heb me toch wel vermaakt met deze game. Sommige levels vond ik zelfs erg innovatief en verassend. De game heeft een hoog feel good gehalte.
Het werd nergens uitdagend, maar toch is de 100% completion wel een uitdaging an sich.

Verwacht hem vandaag of morgen wel uit te spelen, maar zet hem vast op een 3,5*

Ik heb hem ingeruild bij Game Mania voor Super Mario Maker 2. Leuk, mooi spel, erg schattig, inventieve stukjes, maar hmm, ik dacht dat de heerspeelbaarheid groter ging zijn, voor mij persoonlijk dan. De 'goesting' was wat weg om alles te verzamelen. Vandaar.

Heeft er trouwens iemand die laatste levels uitgespeeld? Hoe moeilijk waren die. Ik heb de eerste, met die rollers, een keer of 50 geprobeerd maar vond het te moeilijk. Maar ik ben geen te grote doorzetter.

Ik denk de ideale game voor 10-14-jarigen, al is het een plezier voor heel de familie.

Timey schreef:

Ik heb wel alle levels ( ook die laatste moeilijke ) uitgespeeld, maar had ook niet de behoefte om alle collectibles te zoeken enkel voor een kartonnen pakje
Mijn dochter van 5 beleefde wel veel lol aan dit spel als wij het samen speelde, maar solo redde zij zich ook aardig.

Ik heb hem uiteindelijk ook omgeruild bij GM voor MM2

avatar van Onderhond
Gewoon weer een charmant vervolg. Enige echte issue dat ik er mee heb is dat de 2-player mode redelijk rampzalig is. Je loopt elkaar meer in de weg dan dat je elkaar kan helpen. Bij het minste zit je op elkaars rug en volgt er een hoop chaos om er weer af te geraken. Had dit toch graag wat meer co-op gezien.