
Yoshi's Crafted World (2019)
Nintendo Switch
Platform / Action
single player / multi player
Ontwikkeld door Nintendo
Uitgegeven door Nintendo
Beleef samen met Yoshi een gloednieuw avontuur dat een volledig nieuwe draai geeft aan side-scrolling platformgames. Verken een grote wereld die wel wat wegheeft van een kijkdoos, waarin ieder side-scrolling level naast de traditionele voorkant ook een keerzijde vol verrassingen heeft. Loods Yoshi naar het einde van ieder level en zoek ondertussen naar allerlei items. Je kunt ook samen met een vriend spelen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=sx_C9jJ0AlA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Erg benieuwd naar deze. woolly World is toch alweer even geleden en heb ik me erg mee vermaakt.




Ik kijk echt enorm uit naar deze game!


Yoshi’s Crafted World - Story Trailer - Nintendo Switch - YouTube


Los daarvan, geloof ik wel dat dit een leuk spel gaat worden.
De besturing werkt zo soepel als maar kan en er zat voldoende afwisseling in de levels om de gameplay leuk te houden. Voornamelijk het gebruik van een voor- en achtergrond waar Yoshi naartoe kon lopen, of eieren op speciale objecten kon gooien, was een verfrissende toevoeging. De muziek heb ik echter wat wisselvallige gedachtes over. Het heeft de typische vrolijke stijl die je van Yoshi verwacht, maar ik vond dat de muziekinstrumenten die ze voor bepaalde tracks gebruikte gewoon niet mooi klonken. Het hoofdmenu deuntje klinkt als een kapotte muziekdoos, en er is een bepaalde fluit die je regelmatig in de muziek hoort waarbij het klinkt alsof de fluit net niet het juiste geluid produceert. Het geeft de game persoonlijkheid, maar het is niet iets dat ik vaker zou willen horen.
De game moedigt je aan om de levels meerdere keren te spelen door je allerlei beloningen te geven, zoals wanneer je specifieke objecten raakt met eieren, verborgen rode munten vind etc. Hoewel ik het waardeer dat de game je wilt belonen voor extra moeite hield dit in dat ik ieder level meerdere keren zou moeten doorspelen voor een paar extra flowers, waar ik er al meer dan genoeg van had. Als ze de toelatingseisen van nieuwe werelden strenger maakte door 30 flowers te vragen, in plaats van 10, dan had ik me gemotiveerder gevoeld om levels vaker door te lopen. Voor nu deed ik het merendeel eenmalig en ik had alsnog rond de 100 flowers aan het einde. Dat, gecombineerd met de lage moeilijkheidsgraad, zorgen ervoor dat ik het niet een 4* of hoger zou willen geven.
Een leuke game die mooi de voetsporen van Woolly World volgt maar niet bang is zijn eigen paden uit te slaan. Indien je voor de 100% wilt gaan hebben ze heel wat extra uitdagingen toegevoegd, maar een simpele eenmalige playtrough van alle levels voldeed ook prima.
3,5*
Laat ik direct aangeven dat deze game gewoonweg cool in elkaar zit met gevarieerde leveldesigns en de diepte goed hanteren van de voor -en achtergronden. Het speelt goed en je merkt aan alle kanten dat er veel aandacht is besteed voor deze setting. Is het beter dan Woolly World: NEE. Waarom?
Ten eerste de muziek, niet slecht maar verre van goed. Er was weinig variatie en maakte meestal gebruik van een fluit dat aardig was beoefend door een kind. De focus is natuurlijk het jonge publiek (dat straat de game uit) maar geen sprake balancering.
Ten tweede was het verzamelen van souvenirs voor smiley flowers. Ik heb ze allemaal gedaan maar soms moest ik mezelf motiveren om een gebied compleet te halen. Dat hadden ze veel subtieler kunnen aanpakken. Daarnaast erg repetitief: gooi een ei op een item en bam: klaar.
Ten derde de flip course waar je de drie poochies moest halen. Ik had van de flipfunctie meer mogelijkheden verwacht aangezien dat tijdens de e3 in 2018 een belangrijk aandachtspunt was, maar nee. Naar mijn mening hadden ze zowel de normale als de flip course in zijn geheel moeten gebruiken om diverse smiley flowers te halen. Althans, daar ging ik van uit.
Tot slot er is geen aandacht besteed aan de manier hoe de level bazen dood gingen (kan geen ander woord voor verzinnen. Sorry). We weten allemaal in de Mario en Yoshi's dat een boss op een dope wijze ontploft, valt, knock out gaat, etc. In deze game, waar was het. Na drie sprongen of hits ging bijv. de boss achterover vallen en klaar: einde gevecht. Tja. OK?.
Dat de game makkelijk is, is sinds Woolly World duidelijk. Ik neem het ook niet mee als kritiekpunt maar sommige levelbazen waren zo idioot simpel: My GOD. De uitdaging ligt alleen met het halen van alle smiley flowers. Overduidelijk.
De game is het sowieso waard om te kopen maar ze hadden er veel meer uit kunnen halen.
3,5*
Het werd nergens uitdagend, maar toch is de 100% completion wel een uitdaging an sich.
Verwacht hem vandaag of morgen wel uit te spelen, maar zet hem vast op een 3,5*
Heeft er trouwens iemand die laatste levels uitgespeeld? Hoe moeilijk waren die. Ik heb de eerste, met die rollers, een keer of 50 geprobeerd maar vond het te moeilijk. Maar ik ben geen te grote doorzetter.
Ik denk de ideale game voor 10-14-jarigen, al is het een plezier voor heel de familie.
Ik heb hem ingeruild bij Game Mania voor Super Mario Maker 2. Leuk, mooi spel, erg schattig, inventieve stukjes, maar hmm, ik dacht dat de heerspeelbaarheid groter ging zijn, voor mij persoonlijk dan. De 'goesting' was wat weg om alles te verzamelen. Vandaar.
Heeft er trouwens iemand die laatste levels uitgespeeld? Hoe moeilijk waren die. Ik heb de eerste, met die rollers, een keer of 50 geprobeerd maar vond het te moeilijk. Maar ik ben geen te grote doorzetter.
Ik denk de ideale game voor 10-14-jarigen, al is het een plezier voor heel de familie.
Ik heb wel alle levels ( ook die laatste moeilijke ) uitgespeeld, maar had ook niet de behoefte om alle collectibles te zoeken enkel voor een kartonnen pakje
Mijn dochter van 5 beleefde wel veel lol aan dit spel als wij het samen speelde, maar solo redde zij zich ook aardig.
Ik heb hem uiteindelijk ook omgeruild bij GM voor MM2

De hele aankleding en muziek maakt dat je wel direct bij jezelf denkt: ik ben 30 jaar en ik zit een spelletje voor kinderen te spelen. Maar goed, we hebben ons er overheen gezet en het blijkt een hartstikke leuke game te zijn die ook zeker uitdagend kan zijn wil je in elk level alle bloemen halen. Uiteraard gaan we daar voor. We hebben nu een level of 8 gespeeld en daarin alle bloemen behaald die er te krijgen zijn.
De ergernissen die Onderhond benoemt, daar kan ik me wel helemaal in vinden. Om de haverklap spring je op elkaar en slik je elkaar in, terwijl dat niet je bedoeling is. Het zorgt af en toe voor wat frustratie. Maar gelukkig niet voor genoeg frustratie om de game neer te leggen. Sterker nog, we vinden het allebei behoorlijk verslavend en dat is bij games altijd een goed teken.
Toch wat kritiekpunten:
- De game had beter een hard mode kunnen hebben in plaats van een mellow mode.
- Het zoeken van de knutselwerkjes is wel vervelend; je kan er maar 1 tegelijk kan zoeken. Het had echt wat toegevoegd als je ze allemaal tegelijk kon zoeken.
- De 'flip side mechanic' had beter gekund. Het zoeken naar poochy pups is niet zo boeiend. Een paar jaar geleden op E3 zag het er ook nog best anders uit. Je zou zelfs met een stampsprong het beeld kunnen draaien. Zie hier. Ik ben benieuwd waarom het uiteindelijk is veranderd. Productieproblemen?
- Inderdaad een spel voor kinderen maar dat level met die clowns lijkt me voor de kleinsten wel wat traumatisch.
Positieve punten:
- De levels zijn origineel en mooi gemaakt. Het spel volgt niet de standaard grote werelden, er zijn juist een heleboel kleine werelden die uit 2 of 3 levels bestaan.
- De levels zijn afwisselend en geen enkel level lijkt op een voorgaande.
- De levels die uit minigames bestaan zijn leuk gedaan, bijv. de zonnenrace of dat level dat je zoveel mogelijk punten moet gooien aan de hand van de dierenborden of een ander waar je rijdt als een robot terwijl je alles kapot slaat..
- De cutscenes zijn schattig en de gesprekken tussen Baby Bowser en Kamek best grappig, ook voor volwassenen. Baby Bowser is lekker driftig en echt een 'mood'. "MAAR IK WIL HET!!!"
- De laatste boss fight is leuke platforming.
Leuk als afleiding als je even een makkelijk spel wilt spelen zonder diepgang of na te denken. Persoonlijk heb ik meer met de Crafted World dan met het zijn wollige voorganger, maar dat komt omdat ik dat wol gewoon niet leuk vind ogen. Mijn 4 sterren blijven staan.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Want heeft dit spel een heerlijke grafische style. Zo lijkt in de wereld alles van karton te zijn.
En andere knutselwerkjes. Heel kleurrijk , wat zeker een bijdrage geeft qua sfeer.
Yoshi is een side scroll game. Wat inhoud dat het voornamelijk in 2d gespeeld word. De bedoeling daarbij is om zoveel mogelijk bloemetjes te verzamelen. Zo zit er in elk level diverse bloemen verstopt. Maar kan je zo ook op het eind vergaren door met al je levens door de finishlijn te gaan , Door honderd goude muntjes te vinden en door 20 rode muntjes te vinden. de twee eerstgenoemde leverde me eigenlijk nooit problemen op. De rode muntjes verzamelen vond ik wel zeer pittig.
Ben je opzoek naar een uitdaging kan ik je deze game niet aanraden, ben je opzoek naar een luchtige maar vermakelijk ervaring zal je deze game beter te pruimen vinden. Ondanks dat het niet zo moeilijk is ,is het wel leuk om te spelen. Alleen de bazen zijn veels te simpel
In het spel is het de bedoeling dat je vijanden op eet want dat levert eieren op. Waarmee je op objecten kan schieten waardoor er bijvoorbeeld een pad tevoorschijn komt. Ook heb je speciale uitdagingen die bloemen opleveren. Zo moet je binnen een tijdslimiet tussen diverse bloemen de lachende bloem vinden en daarop schieten. En heb je ook challenges dat je blauwe muntje binnen de tijd moet pakken.
Toch heeft de game een paar kleine minpunten , buiten de absurd makkelijke bazen om. Vond ik de levels die je achterstevoren kon spelen ook niet een toegevoegde waarde waarin je opzoek moet naar poochy puppy's.
Ook had ik niet de verzameldwang om alles te verzamelen , iets wat ik bij andere platform games Fantastisch vind.
Conclusie
Mijn debuut op de switch is enorm goed bevallen( GameCube en DS waren mijn laatste Nintendo producten) )
Toch zijn er een aantal kleine puntjes waardoor we niet met een topper te maken hebben. Met alle toppers die ik nog te spelen heb op de switch. ben in ieder geval in mijn nopjes met een switch.
3.5
Ook de controls zijn af en toe, zoals hiervoor al aangegeven, zwaar irritant als je met z'n tweeën speelt. Om de haverklap spring je op elkaar of slik je elkaar in, terwijl je dit helemaal niet wilt. Het heeft regelmatig tot onderlinge irritaties geleid op de bank.
Waarom dan toch een score van 3,5? Het spel is wel gewoon degelijk, de Nintendo kwaliteit die je gewend bent. De levels zijn over het algemeen leuk vormgegeven en het hele grafische stijltje maakt het een leuke game om alleen al naar te kijken. Als ik dit alleen had gespeeld had ik op 3* blijven steken, maar omdat we er toch samen weer zo'n 40 uur aan hebben besteed en toch wel lol hebben gehad, vooruit: 3,5*.
En anders zijn diverse mini-games wel voldoende afwisseling. Ook de muziek werkt sfeer verhogend en is zo typisch Nintendo-vrolijk, al moet ik wel bekennen dat dit geen game is om uren achter elkaar te spelen. Na een tijdje treed er wel een beetje een moeheid op door alles wat ik net noemde, dus ik raad aan om dit gewoon in korte sessies te spelen. Effe een uurtje Yoshi en dan weer wat anders. Het is allemaal niet moeilijk, maar wil je alles behalen dan is het toch wel uitdagend. Persoonlijk ben ik niet zo'n 100%-verzamelaars, ik probeer de levels zo goed als kan uit te spelen en als ik er verder mee kan komen dan vind ik het wel best. Yoshi's Crafted World is een fijn tussendoortje.
3,5*