SoulCalibur VI (2018)

PlayStation 4 / PC / Xbox One
Fighting

Ontwikkeld door Project Soul
Uitgegeven door Bandai Namco

Deze zesde telg in de Soulcalibur reeks neemt je mee terug - ontdek een verborgen waarheid rondom de gebeurtenissen uit de eerste Soulcalibur game. Net als in de eerdere games betreden twee tegenstanders de arena, waarbij je de beschikking krijgt over twee wapens. Het spel introduceert een nieuw gameplay-element genaamd Reversal Edge, welke spelers in staat stelt zich te verdedigen tegen een inkomende aanval, om daarna snel terug te slaan. Ook dit deel kent, naast het bekende roster, weer tal van gast-karakters - waaronder Geralt uit The Witcher.

Eindelijk een opvolger in het soulcalibur universum!!

En met Geralt of Rivia

avatar van Cervantes
Cervantes (crew)
Je kunt zelfs een robbertje vechten in Kaer Morhen. Nu met Geralt erbij weet ik zeker dat ik deze game niet uit het oog ga verliezen.

Geralt doet me eigenlijk niet bizar veel. Eigenlijk heb ik ook liever dat ze die gast-karakters uit het rooster van het originele spel laten en vroeg of laat via DLC toevoegen. Net zoals bij Tekken. Ik zie me daar bvb ook echt niet die kneuter uit FFXV aanschaffen. (die trouwens wellicht beter bij SoulCalibur past qua vechtstijl dan bij Tekken). Geralt gaat uiteindelijk nog wel - maar laat asjeblieft types ala Darth Vader of Spawn ver weg van het spel.

Veel liever had ik dat ze zich concentreren op wat effectief nieuwe toevoegingen in de lore. Of gewoon de oude een degelijke make-over geven. Het rooster is in ieder geval meer dan groot genoeg om uit te putten.

Maar toch is dat wel een van de games waar ik dit jaar het meest naar uit kijk. Hebben hier het afgelopen weekend nog menige potjes Soul Calibur 3 gespeeld.

avatar van Cervantes
Cervantes (crew)

Waarom als DLC toevoegen als de karakters ook gewoon via het originele spel beschikbaar kunnen zijn?
Ook snap ik het probleem dat je hebt met gast karakters niet zo. Ik vind het wel leuk dat er een paar personages worden toegevoegd van een andere gameserie. De gastkarakters doen wat mij betreft geen afbreuk aan de game, tenzij er te veel van zijn of als ze niet bij de game passen.

Geral of Rivia vind ik anders prima bij de game passen, vooral omdat hij een zwaardvechter is zoals de meeste personages van Soulcalibur.

Cervantes schreef:
De gastkarakters doen wat mij betreft geen afbreuk aan de game, tenzij er te veel van zijn of als ze niet bij de game past.

Daar heb je je antwoord meteen.

En waarom liever DLC? Omdat je anders de kans loopt dat er op 20 karakters (ik noem maar iets) vijf kneusjes rondlopen die er met de haren worden bijgetrokken. Liever eerst concentreren op een degelijk rooster met originele karakters, een originele story mode en goede individuele eindes. De rest kunnen ze alsnog via DLC toevoegen (de koe moet gemolken worden tenslotte). Dan kan je tenminste zelf besluiten of je prut als Spawn of Dart Vader e.d echt wil kopen ipv dat daar een plaats in het rooster voor wordt afgestaan.

avatar van theo79
Heb vandaag even de beta versie gespeeld. Ik ben helaas niet goed in 3D fighting games maar het spel ziet er goed uit en speelde op zich wel lekker. Ik verwacht dan ook wel dat ik deze game ga kopen.

avatar van theo79
Deze game inmiddels gekocht en gister en vandaag even wat gespeeld. Op zich een aardig spel maar omdat ik het spel (nog) niet echt snap weet ik nog niet echt wat ik er van moet vinden. Ik heb me wel eens laten vertellen dat de soulcaliburs de wat makkelijkere fighting games zijn maar ik ben zelf meer bedreven in spellen zoals bijvoorbeeld street fighter en king of fighters.
Bij soul calibur zit ik maar wat te 'buttonbashen' terwijl ik bij een street fighter precies weet wat ik wil doen en wanneer ik dat ga doen.
Hier wel mensen aanwezig die echt bedreven zijn in Soulcalibur?
Voorlopig geef ik nog even geen score aan dit spel.

avatar van theo79
Ondanks dat dit niet helemaal mijn fighting game is heb ik nu iets gezien wat daar verandering in zou kunnen brengen. Mijn favoriete character uit Samurai Shodown gaat als guest character in dit spel meedoen. We hebben het dan uiteraard over Haohmaru. Ineens wordt Soulcalibur interessant voor me.

avatar van theo79
Gave trailer van guest character Haohmaru verschenen op het web:

Haohmaru trailer released for Soul Calibur 6 - eventhubs.com

Ik ben wat teleurgesteld in dit deel, ten eerste je moet door heel wat vreemde zinloze dialogen heen worstelen. En het verhaal is in andere delen ook niet super maar wel duidelijk (ik verlang weer terug naar de game Cube versie) in dit deel is het echter te verwaarlozen en ik had de single player al binnen 2 dagen uit gespeeld. Ik mis veel van mijn favoriete karakters in het hele spel en grafisch valt het ook tegen een plus punt is dat het nog ontzettend soepel speelt zoals altijd.

Vroeger met de matjes doa op de ps2 sjagskes rollen lekker sjoppen stickies paffen in het corner poortje.

Was wel lache zo zorgeloos en onbekommerd toen.

Maar nu dan.

Kan niet eens meer rustig even roken alle fun eruit gesloopt weinig voor mij zo geestdodend als de single player van een vechtspel doorlopen maar dat is slechts mijn persoonlijke beleving uiteraard.

Een eerste impressie:
Vroeger heb ik veel SoulCalibur 2 en 3 gespeeld. Chronicles of the Sword (een RTS/stategy campaign) uit deel 3 blijft bij verte de allerbeste single player mode die ik ooit in een fighting game heb gezien en het is jammer dat ze deze mode nooit hebben teruggebracht. Deel 6 ziet er prachtig uit. Voornamelijk de gedetailleerde, kleurrijke omgevingen zijn prachtig om naar te kijken. Epische muziek die perfect bij het fantasy thema past en het bestuurt vloeiend. Dus… waarom houdt het de aandacht niet vast?

Het komt neer op de matig uitgewerkte single player modes. Ik speel fighting games voor de single player, iets dat SoulCalibur in het verleden uitzonderlijk goed deed. Online tegen vreemden spelen is voor mij niet leuk genoeg en mijn vrienden spelen geen 3D fightinggames. SoulCalibur 6 heeft 2 modes: een story mode waarbij je met ieder character een aantal gevechten moet doen. Deze mode is hersendodend makkelijk en vreemd genoeg is er geen optie om de moeilijkheidsgraad hoger te doen. Steeds blijven button bashen op een tegenstender die niets doet is geen leuke manier om een game te spelen. Ik wil een opbouwende moeilijkheidsgraad met fancy cutscenes. Niet een paar plaatjes en een hoop tekst zien om vervolgens tegen easy tegenstanders te spelen.

De andere grote mode, Libra of Soul, is beter: hier moet je met een custom made character allerlei uitdagingen doen, verspreid over een grote map. Je wordt beloond met gold voor wapens of andere extras en zelfs de moeilijkheidsgraad kan pittig zijn. Wat deze mode fout doet is dat de kracht van je character afhangt van hoe sterk het wapen is dat je tot je beschikking hebt. Ik had een sterk wapen van Yoshimitsu, maar niets van andere characters. Ik had dus bij verte de beste kans om te winnen als ik Yoshimitsu bleef spelen, zelfs als ik graag een andere stijl wou doen. In plaats van je favorieten speelstijl te gebruiken zit je dus vast aan welk wapen de hoogste stats heeft.

Wel een compliment voor de nieuwe characters. Azwel heeft één van de coolste movesets die ik ooit in een fightinggame heb gezien. De toevoeging van Geralt van The Witcher als gastrol is ook heel gepast en hij heeft een unieke, gave speelstijl. Zelfs Yorha 2B van Nier is speelbaar als een DLC bonus character. Er is plezier te beleven, maar ik kan het niet aanraden tenzij je zeker weet veel tijd in online of met vrienden te steken.

Qua cijfer zit ik rond de 2,5 of 3 oid, maar heb te weinig uur in de game gestoken om zeker te zijn.