Metropolis: Lux Obscura (2017)

Nintendo Switch / PC / Macintosh / PlayStation 4

Ontwikkeld door Ktulhu
Uitgegeven door Ktulhu en Sometimes You

Deze stad is rot tot op het bot. Je kunt de nacht niet van de dag onderscheiden in deze hel waarin het grote geld alles bepaalt. De beste manier om te bewijzen dat je gelijk hebt, is met brute kracht. Jon Lockhart liep als vrij man door de poort van de gevangenis waar hij jaren gevangen had gezeten als de veronderstelde moordenaar van een oude vriend. Hij keerde weer terug naar de stad waar het allemaal begon om uit te zoeken wie hem erin had geluisd voor de moord en diegene daar met bloed voor te laten betalen. Dat zou een hele klus worden nu de hoofdgetuige dood was, maar dat betekende gewoon dat hij elke rat uit zijn hol moest jagen. Oude vrienden en nieuwe vijanden. Je zoekt de waarheid, trouw en geestelijke gezondheid - maar het enige wat je hier vindt, is verlossing, verraad en de dood. Welkom in Metropolis.

Deze game heeft op Steam een 9/10. De game ziet er geweldig uit en is een soort visual novel. Ik heb de demo nu op de Switch gespeeld en je boekt vooral progressie door dmv m.i. redelijk generieke match 3 puzzels mensen in elkaar te slaan. Ondanks de geweldige sfeer en de lage prijs (7 euro) weerhoudt mij dit ervan de game aan te schaffen.

Ben 'm nu aan het spelen. Tof voor tussendoor, ik vind match3-puzzles best wel eens ok af en toe, en Puzzle Quest heeft zelfs bewezen dat het zo veel meer kan zijn. Hier is het verhaal best gritty noir en de puzzle-mechanics hebben ook een klein progressie/rpg element. Zou ook redelijk kort zijn, dus dit gaat er binnenkort door zijn.

het eerste einde zie je al na 1 uur en een kwartier, het tweede (of in mijn geval 4de) nog een kwartier later.
Alles is daarbij heel makkelijk, behalve 1 "oneerlijk" gevecht waar ik ettelijke pogingen voor nodig had en ik enkel met geluk kon winnen. Na het tweede einde steek ik vast, en ik vermoed dat ik opnieuw moet beginnen om de andere twee te kunnen zien.

Verhaal is nogal noir, maar ook erg typisch jaren 80 bijna, vrouwen zijn allen bloedmooi en lopen altijd geil rond te wachten om door het hoofdpersonage (Lockhard bijnaam Cockhard ) betast te worden. Iedereen is er op uit om Lockhard leggen in zijn rug te steken en als het even kan het loodje te doen leggen.

Ik kan me niet herinneren hoe lang het duurde voor ik een eerste einde had, maar hangt een beetje af van welke keuzes je maakt of in welke volgorde je de missies speelt. Het is in ieder geval geen 9/10 voor mij, maar ik was destijds best wel erdoor gecharmeerd toen ik het uit de sale trok.

Leuk comic book stijltje in het detective noire genre en voor Nintendo begrippen best 'adult'.
Maar voor zover ik me goed herinner heb ik een keer of 2-3 wel echte difficulty spikes gehad. De meeste matches waren redelijk te doen, tot je dan plots voor een schier onmogelijk gevecht stond die je echt inderdaad enkel met een flinke portie geluk kon winnen.

Hoe het ook zij best aangenaam dankzij de hele aankleding, en misschien nog eens opzetten om te zien of ik nog een einde te gaan heb. Maar ook dit was voor die 2 euro of wat het toen ook heeft gekocht wel vermakelijk. Met dit soort stijl en aankleding geeft het dit genre zoals Grovonion al aangeeft toch net wat meer. Maar een Puzzle Quest is dit natuurlijk niet.

Er had gerust meer ingezeten, in dit spel. Want je kunt het systeem van progressie wel een beetje vergelijken met rogue-lite elementen. Je kunt na elk gewonnen game kiezen uit 4 perks. En afhankelijk hoe je kiest worden de volgende matches beinvloed. Dit hadden ze dus heel wat dieper kunnen uitwerken, en een verhaal dat minstens dubbel zo lang is aan kunnen breien. Of misschien zelfs een tweede modus of dergelijke. Een gemiste kans.

Nou voor die 2 euro of wat uit de Sale destijds eerder een aangename tijdsbesteding. Ik geef het ook een 3'tje en er had inderdaad meer ingezeten, maar voor die prijs kan ik dus niet echt zeuren of al te kritisch zijn. Het bood op zich al meer dan de standaard Candy Crush kloon qua sfeer en verhaal voor mij dus. voor de prijs van een koffie heb ik me een paar uurtjes vermaakt en dat was wel okay voor iets waar ik aanvankelijk niet bijster veel verwachting van had. (was een blinde aanschaf vanwege de korting toen).

Maar ik zou er zeker niet rouwig om zijn om weer eens een nieuwe game ala Puzzle Quest of Galaxtrix te zien. Of het erg leuke Huniepop of superieure Puzzle 'n Dragons Z en de Super Mario Edition. Daar is dit natuurlijk maar flauwe hap tegen.