WarioWare Gold (2018)

Nintendo 3DS
Action / Party

Ontwikkeld door Nintendo

In dit nieuwste deel van WarioWare kun je Wario's eigenaardige microgames op een nieuwe manier spelen. Er zijn maar liefst 300 microgames te spelen, van klassiekers tot nieuwe toevoegingen, waardoor dit het grootste deel tot nu toe is. Druk op knoppen, kantel het systeem, gebruik het touchscreen en de microfoon en ga helemaal uit je dak!

Waaaa! Wario! deze had ik zeker gehaald voor op de Switch...
Maar omdat de hoes zo leuk is en omdat ik een zwak heb voor Wario haal ik hem alsnog.
300 maffe mini games!

Bij wario-ware spellen maakt het idd niet uit dat het slechts op de "zwakke" 3DS uitkomt, gaat echt 100% over de gimmicky mini-games die allen slechts momenten duren.

avatar van Apieknar
De demo is al erg vermakelijk. Volgens mij is dit ook de eerste Wario game met voice acting. Goede keuze, want de stem van Wario klinkt perfect! Ik ga deze game direct bestellen.

Bij IGN's Nintendo Voice Chat waren ze echt volkomen lyrisch over dit spel...Schijnt dat Wario de boel aan elkaar praat en dat je bijna alles met je eigen stem kunt nasyncen...'t is ook een trip down memory lane van Nintendo games, maar dan alsof je LSD geslikt hebt.. Zo kun je een volslagen gestoorde versie van het eerste level van SMB 1 spelen en zit er een stukje volkomen vertiefte Wind Waker in.

"There never was a better time to dust off the old 3DS!"

9/10 op Nintendo Life: WarioWare Gold Review (3DS) | Nintendo Life - nintendolife.com

WarioWare Gold Review - Worth Its Weight - GameSpot

Ja Gamespot vond die Voice chat ook geweldig.. hilarisch zelfs...

Een leuk nieuw deel in de Warioware reeks die trouw de voetsporen van de voorgangers volgt. De moeilijkheidsgraad van Story Mode is aan de lage kant, maar de optionele uitdagingen kunnen behoorlijk pittig zijn. Het is daarom zowel een prima game om mee te beginnen als je nog nooit Warioware hebt gespeeld, als dat een liefhebber van de reeks ook uitgedaagd word. In Warioware games is het de bedoeling “microgames” op torenhoge snelheid achter elkaar te spelen (de meeste duren niet langer dan 8 seconden). De microgames zijn op willekeurige volgorde en hebben ieder een ander doel. Hierdoor moet je constant kunnen schakelen tussen allerlei verschillende speelstijlen, goede reflexen hebben en vlug dingen kunnen uitvogelen. Voornamelijk de eerste keren dat je een microgame tegenkomt kan het lastig zijn uit te vogelen wat te doen. Daarom blijft het leuk om telkens het opnieuw te proberen om achter te halen wat je fout deed, je techniek te verbeteren wanneer je de microgame weer tegenkomt en een betere score halen.

De Warioware games zijn een paar van de grappigste games die ik gespeeld heb. Het is gigantisch absurdistisch in zijn stijl in inhoud. Iedere microgame heeft een andere vormgeving, soms intentioneel simplistisch en lelijk, wat de komische toon van de game ondersteund en me telkens wist te verrassen. Je doelen zijn absurdistisch zoals iemand te laten niezen door aan zijn neus te kriebelen, de haren van een gorilla knippen zodat hij hetzelfde kapsel heeft als een knap model, snel een wc deur inrennen voordat deze bezit is (en komisch tegen de muur aanrennen als je het verkeerd timed). Je kunt het zo vreemd niet bedenken. De meeste microgames hebben een vreemde draai eraan die het grappig maakt om te spelen, zelfs als de gameplay van de betreffende game niet bijzonder is.
De cutscenes zijn ook vermakelijk om naar te kijken. Je volgt meerdere figuren uit de wereld van Warioware en lost een probleem met hun op. De “problemen” zijn meestal zulke kleine, simpele problemen dat het ook voelt als onderdeel van de humor. Het geeft ieder personage een duidelijk karakter door te zien met wat voor dingen ze zich in het dagelijks leven mee bezig houden. Ashley is een grappig duister meisje dat telkens zich met zwarte magie bezig houd, de Volt characters zijn enthousiaste Nintendo fanboys waarvan hun microgames afgeleid zijn van klassieke Nintendo spellen, en natuurlijk Wario die altijd uit is op geld door dingen te stelen of mensen te bedriegen. Deze dingen maken de Warioware spellen fijne feel-good games en ik moest meerdere keren hard lachen.

Dit deel vind ik gemiddeld minder dan Smooth Moves en Touch & Go. Dat komt voornamelijk omdat een aardig deel van de microgames zijn gekopieerd van vorige games. De eerste reeks microgames zijn afgeleid van de Gameboy Advance microgames, de andere van Smooth Moves en de laatste van Touch & Go. Als je bekend bent met die games dan zal je teleurgesteld zijn aan de hoeveelheid nieuwe content van deze game. Als iemand die de Gameboy Advance game niet gespeeld heeft en de andere titels in jaren niet meer had aangeraakt hinderde dit niet teveel, maar ik ben daardoor minder onder de indruk dan ik destijds was van Touch & Go en Smooth Moves.

Als je een nieuwkomer bent is dit een goed deel om mee te beginnen. Een leuke “best of” mix van de voorgaande delen, met leuke nieuwe verhalen en een aantal goede nieuwe microgames. Gemiddeld de minste vanwege de hoeveelheid terugkerende content, maar vooralsnog een goede game.

Toch een unieke gaming reeks, waar ik steeds erg veel plezier mee beleef. Ook hier heeft Nintendo weer heel wat plezier ingestopt. De story-mode is redelijk snel door te spelen, maar daarna openbaart zich nog een heleboel plezier voor mensen die graag collecten en hun scores blijven verbeteren en verdere uitdagingen zoeken.