Claire (2014)

Alternatieve titel: Claire: Extended Cut

PC / PlayStation 4 / PlayStation Vita / Xbox One

Ontwikkeld door Hailstorm
Uitgegeven door Hailstorm en Limited Run

Claire is alleen, verdwaald en opgejaagd, in een wereld die steeds meer gehuld wordt in duisternis, waar elke schaduw gevuld is met onzichtbare bedreigingen. Geholpen door haar hond en alleen bewapend met een zaklamp, moet Claire haar angsten overwinnen om haar comateuze moeder vinden. Er zijn echter ook anderen op zoek naar verlossing in deze duisternis. Claire moet beslissen wie ze gaat redden.

Heb het zo'n 40 minuten gespeeld, maar het is te desoriënterend. De game bestaat uit een grote hoeveelheid deuren en kamers, met een top-down kaart om alles te verbinden. De topdown kaart is echter getekend alsof het voor een 3D game is, waardoor het lastig werd om in 2D te navigeren. Het was moeilijk om te zeggen waar je precies links of rechts moest, welke deur in de voorgrond zat of juist in de achtergrond. Het gebeurde me te vaak dat ik heen en weer liep, de map openen na elke deur, omdat ik niet goed begreep hoe ik precies moest lopen. Wanneer je meer bezig bent met het worstelen met de standaard navigatie dan de vijanden en puzzels is het een slecht teken.

De sfeer is verder prima. Prima sprite-art met een grimmige sfeer en een aardig mysterie over wat er werkelijk aan de hand is. Misschien dat ik hier een walktrough of let’s play van ga kijken, maar het spelen werkte te desoriënterend.

Fonzzz002 schreef:
desoriënterend

Beschrijft het spel perfect. Het is op zich best een interessante indie horrorgame maar heb het om exact dezelfde redenen aan de kant gegooid een paar jaar terug. Ook al zat de sfeer goed - het was zo'n kluwen om de juiste gang in te lopen dat ook ik het bijzonder snel links heb laten liggen.

Ik ben blij dat ik hier niet de enige in ben want er waren best wel wat mensen positief over. Of het moet echt aan mijn richtingsgevoel en orientatie alsnog liggen (beide tegenwoordig 0,0 - je vraagt je af hoe je dat in de jaren 80 en 90 zonder een automap functie hebt gedaan ).