The Operative: No One Lives Forever (2000)
PC / Macintosh / PlayStation 2
Shooter
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door Fox, Cyberfront, MacPlay en Sierra
In No One Lives Forever kruip je in de huid van Kate Archer, een vrouwelijke spion uit de jaren '60 die voor een geheime organisatie werkt - UNITY - die de wereldvrede moet bewaren. Verschillende collega's zijn de laatste tijd omgebracht, en jij moet onderzoeken wie daar achterzit. Alles wijst in de richting van een nieuwe terroristische beweging genaamd H.A.R.M., die van plan is de vrije wereld te vernietigen. Aan jou om dit te voorkomen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=HO_MZ4ZGaIs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Maar zo moeilijk was het toch niet, of wel?
4*
De AI is ook heel deftig, en je (sowieso erg grappige) vijanden vallen zeer sterk geanimeerd neer (dit is geloof ik het eerste, en ik denk enige, spel waarbij je zo mooi iemand van een trap kan zien rollen). Heel aangenaam is (dus) de interactiviteit en de vaak vrije keuze van aanpak (bv stil sluipen met truukjes of gewoon beginnen knallen) en last but not least uiteraard de vele geweldige gadgets die je kan gebruiken. Nolf zit bovendien vol leuke details en dingetjes om te ontdekken, en sommige levels zijn echt geniaal (bv de schietpartij-tijdens-parachutesprong situatie).
Topper. 4,5*
4*
Gewoon een topper voor actie en humorfans.
4,0*
De humor is het sterkste bij dit spel, de gameplay is soms wat matig maar in het algemeen prima in orde. De muziek en locaties zijn mooi en leuk gedaan. Toch jammer dat het nooit aanvoelde als een "A" game en meer als een budget bak titel
Ook bij deze:
3.5* Aanrader voor de liefhebber van FPS spellen met humor en het niet erg vind om een "oud" spel te spelen.
Dit was een prima game die de jaren 60-70 spionnensfeer goed naar de game overbracht. Foute shirts, muziek en andere zaken gecombineerd met zaken die een shooter goedmaken (slimme vijanderen, wapens, levelbouw etc).
Ik heb me hiermee echt goed vermaakt...7 jaar terug alweer. Damn, wat gaat de tijd snel.
3,5*
Van mij part kennen de james bond games nog niet eens tippen aan deze pareltje..(:
Je zal wel zien bij de korte review van het spel dat het typisch een bond game is maar dan gewoon met een veeeeel betere gameplay.
Veel leuke missies en goeie gadget's en vooral goeie wapens..
Levels zijn ook zeer goed en het rijden op een sneeuwscooter en motor vond ik nooit tegenvallen..
Als je van een FPS houdt met een lekkere groovy zweer en leuke humor (ja als je de AI hoort praten ken het erg grappig zijn) moet je deze game gewoon kopen..
Hij zal niet meer zo duurr zijn maar als je hem ziet.. koop het..!!
Je zal er geen spijt van krijgen..(:
Verdient een 5 en #4 in mijn top 10.
Want deze legendarische FPS vergeet ik nooit van me leven niet meer en ik heb hem nog altijd met volle trots hier naast me staan..:)
Heb het dan ook op z'n minst al 50 keer uitgespeeld.
WOW,, Dat is wel xtreem! Dan heb je bijna 500 uur erop zitten!
En de evil boss is ook legendarisch, vind je ook terug in Contract Jack.
Ja deze game is erg goed en flink veel uitdaging, in ieder deel van deze serie is het te gek om de missies te doen op de sneeuwscooter. Het enigste wat ik minder vond was de parachute-missie
Sweet memories 4,0*!!
De toon van het spel is eigenlijk het leukste element geweest. Zoals hierboven ook al vaak vermeld zit dit spionnenspel tussen James Bond en Austin Powers in, met een uiterst vermakelijk verhaal vol met genreclichés. Geheim agente Kate Archer moet in de mannenwereld van spionage en misdaad proberen haar weg te vinden als ze door een tekort aan agenten eindelijk een missie te pakken krijgt. Het zit vol hilarische dialogen - zowel in cutscenes als in-game - komische, overdreven stereotype schurken en agenten, en het geheel brengt Archer naar allerhande typische Bondlocaties. Denk aan het uit een vliegtuig springen zonder parachute, het duiken naar een gezonken schip, de verplichte ruimtebasis, landen als Marokko, Duitsland, en natuurlijk Oostenrijk voor de sneeuwscènes. De gesprekken met voornamelijk een wandelend Schots stereotype genaamd Armstrong vormen echt een hoogtepunt van de spelervaring.
Qua gameplay zit het spel ook vol met leuke ideeën. Kate Archer krijgt een selectie aan wapens en gadgets die je elke missie van tevoren kunt selecteren. Naarmate het spel vordert speel je meer vrij, en naderhand kun je een New Game+ modus beginnen en in vroegere levels meer verkennen, al heb ik dat nog niet gedaan. De wapens variëren van een selectie aan pistolen en machinegeweren, tot fijne komische wapens, zoals een rakettenwerper die vanuit een koffer kan worden afgevuurd, of een scala aan parfums waarmee vijanden vergiftigd, verdoofd of verblind kunnen raken. Wapens hebben ook verschillende typen ammunitie, waarmee je kan schakelen tussen chemische kogels, explosieve kogels, of kogels die bloeden stimuleren. Met een muntje kun je vijanden afleiden door deze ergens heen te werpen; met je gesp kun je als een Batman omhoogvliegen door deze naar geschikte hengsels te gooien; en met je spionnenbril kun je foto's maken van bewijsmateriaal, of juist een mijnenveld ontwijken. De missies variëren dan ook erg; soms moet je iemand beschermen of redden, soms moet je iemand ondervragen in de hoop dat deze iets vrijgeeft, en soms moet je iets bemachtigen en mag je absoluut niet gezien worden.
Op papier klinkt dit allemaal nog steeds erg leuk, en vond ik ook zeker, getuige mijn cijfer, maar toch is het spel op meerdere vlakken wat minder gepolijst dan ik had gewild. Het begint er mee dat je makkelijk vast zit in de geometrie van de levels. De LithTech engine is volgens mij nog steeds veelgebruikt, maar in het jaar van uitgave kan het wat mij betreft toch echt niet op tegen de IdTech 3 engine of the Unreal Engine 1.0, om maar wat tijdgenoten te noemen. Omgevingen zien er soms wat kaal uit en regelmatig had ik ruzie met deuren, kratten waar ik wel of niet op kon zitten, en dergelijke dingen. Het stealth systeem, wat een bijzonder groot onderdeel is van het spel, laat ook wat te wensen over. Het niet kunnen leunen, de inconsistentie met het soort geluiden dat je aanwezigheid verraden, en dat vijanden soms door muren heen konden schieten maken dat ik me af en toe wel erg heb geërgerd aan het spel. Voertuigen besturen gaat ook niet bepaald vloeiend, en dat maakt die veel te lange secties waar je met een voertuig enorme afstanden moet overbruggen toch erg traag. En zo zijn er nog wel meer kleine dingen waar je toch aan merkt dat Monolith in deze periode wel heel veel leuke ideeën had, maar nog steeds een beginnend bedrijf was.
Maar laat het wel duidelijk zijn dat ik The Operative: No One Lives Forever met een heel fijn gevoel heb afgesloten. Wanneer het allemaal werkt, dan werkt het toch wel heel goed en dan ben ik toch blij dat ik dat spel hier gewoon in de kast heb staan voor dit soort situaties. De opvolger staart me al aan terwijl ik deze lap tekst typ. Misschien dat ik die dan ook maar eens ga proberen, zodra ik Elite Force tot een goed einde heb gebracht.
Helaas idd copyright limbo: Almost 20 Years Later, You Still Can't Buy No One Lives Forever - thegamer.com
Maar ook: You can get No One Lives Forever for free | Rock Paper Shotgun