Shadow of the Colossus (2018)

PlayStation 4
Action / Puzzle

Ontwikkeld door Bluepoint

In deze gemoderniseerde versie van de gelijknamige adventure-klassieker uit 2005 trek je opnieuw door een wijde wereld, waar je de strijd aan gaat met zestien kolossale vijanden. Om ieder van hen te verslaan moet je op zoek naar zwakke plekken. Enkel wanneer je alle zestien kolossen verslaat kun je je geliefde terug tot leven wekken.

Grafisch ziet de SoTC remake er heel indrukwekkend uit. Het land heeft er nog nooit zo gedetailleerd uitgezien, noch zagen de reuzen er zo intimiderend uit. Ik vond voornamelijk het sfeervolle gebruik van belichting erg mooi gedaan. Ditmaal heb je ook de optie gekregen om “photo mode” te gebruiken, een mode waarmee je screenshots kunt maken en filters etc kunt gebruiken, die ik met plezier regelmatig opende wegens de indrukwekkende presentatie. Los van de graphics zijn er een aantal kleine punten anders: ditmaal is er een easy mode voor de speler die normal te frustrerend vind en er zijn door de wereld heen 70 gouden munten verstopt, die niet in het origineel zaten, waarvan het mij echter niet duidelijk was wat je ermee kon (en geziene de moeilijkheidsgraad van het zoeken sloeg ik deze optionele taak over).

Inhoudelijk is de game hetzelfde als de PS3 remaster: het klinkt en bestuurd identiek als die game, met uitzondering dat ik ditmaal de camera fijner mee vond werken. In dat opzicht is deze PS4 remake de beste manier om de game te spelen, maar als je de vorige versies hebt gespeeld en je zoekt naar interessante toevoegingen dan tref je die niet hier aan. Dit vind ik een gemis want ik hoopte op een extra boss battle, meer cutscenes, andere versies van de nummers of misschien een alternatief einde. Ik had ooit gelezen dat de makers van SoTC oorspronkelijk 36 boss battles wouden hebben ipv 16, maar meerdere moesten ze eruit laten ivm technische tekortkomingen. Jammer, dit is een gemiste kans om meerdere vervallen boss battles terug te laten komen.

Los daarvan is de game voor dezelfde redenen goed als dat de vorige versies het waren. Het is een unieke mix van platforming, puzzelen en actie die puur gericht is op boss battles. Iedere boss battle heeft iets memorabel, iets unieks om het te onderscheiden van de andere boss battles. Zo moet je bij de ene de omgeving tegen hem zien te gebruiken, bij de ander moet je een bepaalde handeling uit hem zien te lokken zodat je hem kunt beklimmen. Het is dit uitvogelen hoe deze reuze monsters te verslaan die de game erg goed maakt. Toch moet ik toegeven dat ik de game minder sterk uit de verf vond komen bij het herspelen. Nu ik al weet wat te doen is het puzzel element van de game weg. Evenals dat SoTC geen duidelijke uitleg geeft hoe je meer health en stanima kunt krijgen, wat mij tijdens mijn eerste playtrough hard had kunnen helpen.

Ze hebben het hoofdpersonage met opzet kwetsbaar gemaakt: hij is gevoelig voor tegenslagen, klimmen gaat lastiger dan je gemiddeld platformer en het paard bestuurd niet altijd zoals je wilt. Normaal gesproken zou dit een minpunt zijn, maar in SoTC voegt dit wat toe. Juist door deze kwetsbaarheid en lastigere besturing voelt het alsof je een zwakkeling bent die het tegen een wezen moet opnemen die boven je macht staat; een David and Goliath scenario. Je leert vanzelf omgaan met de klim besturing en de constante tegenslagen van de boss battles, waardoor een overwinning des te fijner proeft dan wanneer je makkelijk op hem zou rennen of als je hem kon verslaan door steeds op de voeten te slaan.

Het verhaal is zo goed als afwezig. Je bent een jongeman die een vrouw probeert te redden. Meer dan dat valt er niet te zeggen over het verhaal. Het feit dat het verhaal zichzelf zo serieus lijkt te nemen met bombastische en sentimentele muziek werkte daarom niet in de game zijn voordeel. Als het mij niet bekoort of die vrouw gered word, waarom zou ik mij dan blij moeten voelen als het lukt (of slecht als het niet lukt)? Maar de cutscenes zijn heel kort en zelfs als je niet om het narratief geeft dan word het niet in je gezicht gewreven, waardoor het niet van de totaalervaring afnam.

Een cult klassieker voor een reden. Ondanks dat ik de game gemiddeld minder vind dan toen ik het destijds voor de PS3 speelde houd het nog steeds stand: de boss battles zijn spectaculair en origineel, graphics en muziek zijn van hoge kwaliteit, en de game weet lastige besturing op een slimme manier in de gameplay te verwerken. Niet meer de 4,5/5* die ik het ooit vond, maar ik raad het alle game liefhebbers aan eens geprobeerd te hebben.

avatar van Chrismania
Uitzonderlijk mooie game met een prachtige soundtrack. Vond de brakke besturing en camera echter wel enorm afbreuk doen aan de beleving. Maakte de game mijns inziens vaak onnodig frustrerend. Kom daardoor ook niet op een écht hoge score.

avatar van Mitakcor
“But heed this: the price you pay may be heavy indeed.“ - Dormin

Well, it was. Shadow of the Colossus is een superleuke uitdaging als je álles uit deze game wilt halen. De zestien Colossi killen is het hoofddoel. Ze verschillen echter erg van elkaar en hebben ieder zijn eigen zwaktes. Wat deze prachtige beesten wel hetzelfde hebben zijn de Magic Sigils. Je hoeft eigenlijk alleen maar een paar keer je zwaard in deze plekken op het lichaam van de Colossi te steken om ze te doden. Maar makkelijk is dat helemaal niet.

Ik leerde het spel via de film Reign Over Me uit 2007 kennen. Adam Sandler en Don Cheadle spelen het originele spel uit 2005 in de film en het trok mij heel erg aan. Het idee om als een piepkleine jongen tegen reusachtige beesten te strijden kan niet anders dan fabelachtig leuk zijn. Echter had ik sindsdien geen kans meer gehad om het spel te kopen. Toen bekend werd dat er een remake zou komen, wist ik dat dit mijn kans zou worden. En uiteraard, inmiddels uitgespeeld op de PS4 en de platinumtrofee binnen. Wat een spel.

Als je vraagt wie mijn favoriete Colossus is, dan is het wel Gaius (#3). Met deze monster had ik het heel moeilijk, vooral met zijn Time Attack. Ik had zelfs heel bijna mijn controller kapot gegooid. Frustraties vind ik eigenlijk een must bij elke game, anders is het veel te leuk en dat hoort niet. De allerleukste Colossus is voor mij zeker weten Cenobia, nummer veertien. Geweldig beestje!

Naast de game is het verhaal ook zeer indrukwekkend. De jonge hoofdspeler Wander wil zijn overleden geliefde Mono tot leven wekken. Hij steelt een magisch zwaard uit zijn dorp en vertrekt in gezelschap van zijn paard Agro naar het verboden land. Deze wereld is ongelooflijk mooi. Om Mono tot leven te wekken, moet Wander volgens de Dormin de zestien Colossi verslaan. Klinkt als een simpel verhaal, maar als je uiteindelijk echt bezig bent dan lijkt het heel lang duren. Heerlijk.

Het besluit van Team Ico om het aantal Colossi van 24 te verlagen naar 16 is wat mij betreft het enige minpunt van deze waanzinnig goede game. Ik geef niet gauw een dikke tien maar deze remake heeft het absoluut verdiend. Ik krijg letterlijk elke keer kippenvel wanneer ik terugdenk aan de ervaring die ik met Shadow of the Colossus heb opgedaan. Ik heb er echt van genoten.

Amen!

0,5
Grafisch gezien een enorme verbetering, en een mooie herwerking. Ook de performantie is eindelijk goed, want dat was op de vorige generatie(s) consoles wel wat anders.

Helaas zijn ze er niet in geslaagd om dit spel speelbaar te maken. Verschrikkelijke camera, verschrikkelijke controls en een compleet gebrek aan doordacht game design met eindeloos saaie trektochten van de ene plek naar de andere.

Het oorspronkelijke gaf ik nog 2* wegens goed voor zijn tijd, maar deze remaster was zonde van de bandbreedte.

Ennn uitgespeeld, op normal, met rond de 9 uur op de klok.

Toch wel heel erg tof hoor, het laatste kwart van de game brengt er wat verhaal in, de kolossen worden nog uitdagender en al met al heb ik toch erg genoten. Na het verslaan van de laatste kolos moest ik ook echt even een luide juich onderdrukken om niet het hele huis wakker te maken.

In het laatste stuk van de game komt er zoals gezegd ook wat verhaal, waardoor ik direct meer betrokken was, meer immersie ervoer en meer zin had om door te spelen. Ik zou ook iedereen die zo beetje halverwege is en het bijltje er bij neer wil gooien willen aanraden om nog even door te spelen. Het wordt echt nog wat beter!

Afgezien van de wat ongelukkige cameravoering hier en daar en de hieruit voortvloeiende lastige controls, is dat ook mijn enige echte kritiekpunt: iets meer verhaal door de hele game vlechten zou genoeg zijn geweest om SotC echt geweldig te laten zijn. Nu voelt het soms wat als van eindbaas naar eindbaas hobbelen.

Maar wat zijn het gave eindbazen. Verder is het een prachtig vormgegeven (weliswaar lege) wereld, met dito soundtrack en een uniek (voor mij althans) spelconcept.
Ik heb, zeker het laatste deel, echt genoten en de game zal me nog wel even bijblijven!

EDIT: nog even mijn favoriete colossus vermelden, dat was #13, Phalanx

avatar van 182games
Prachtig, sfeervol spel dat door de soms slechte besturing en camera helaas naar beneden wordt gehaald.

Een paar jaar terug zag ik Reign Over Me - een dramafilm waar Shadow of the Colossus een kleine rol speelt. Sinds die dag ben ik al nieuwsgierig naar dit spel, en toen PlayStation deze remaster aanbood voor slechts €12,99 voelde ik me verplicht het dan toch eindelijk te spelen.

Het verhaal is prachtig, de omgevingen zijn adembenemend en de muziek is één van mijn favoriete game soundtracks aller tijden.

Verder had ik het gevoel dat de moeilijkheidsgraad bij de Colossi niet helemaal goed verdeeld was - het begon makkelijk, werd toen opeens een stuk lastiger en daarna weer enorm makkelijk. De puzzels waren pittig maar nergens oneerlijk.

Shadow of the Colossus is verder een redelijk kort spel - in 8,5 uur had ik het uitgespeeld, en tijdens mijn playthrough ben ik nog op zoek geweest naar de altaren voor extra health en stamina. De korte speelduur is verder niet negatief - het spel is in mijn mening precies goed genoeg. Het gaat nergens vervelen.

Dan over mijn minpuntjes: de camera en besturing. De camera gaat vaak zelf zijn eigen gang door automatisch naar het midden te gaan, of tijdens gevechten zelf te kiezen waar het spel wil dat je kijkt. De camera bevechten vond ik aan het begin net zo lastig als het bevechten van de daadwerkelijke Colossi. Door de camera werd de besturing dus ook vaak lastiger. Ook was Agro erg moeilijk te besturen - dit zou een bewuste keuze zijn geweest om het spel realistisch te laten voelen, maar maakt bijvoorbeeld het gevecht tegen de Colossi bij de geisers vrijwel onmogelijk

Ik ben blij dat ik het heb gespeeld en heb Ico ook maar gelijk besteld. Jammer van de camera en controls, maar Shadow of the Colossus blijft een ervaring die geen gamefan zou mogen missen.

Pfoe, voor zover ik me kan herinneren de meest conflicterende game die ik in jaren heb gespeeld. Shadow of the Colossus is een mooie en intrigerende ervaring met een minimalistisch en emotioneel verhaal dat zich in prachtige wereld afspeelt waarin je epische en indrukwekkende kolossussen bestrijdt.

Tegelijkertijd is het een absolute ramp om daadwerkelijk te spelen.

Nooit heb ik me zo tegenstrijdig gevoeld om in zo'n prachtige wereld te mogen rijden, om me tegelijkertijd constant druk te maken om de achterlijke besturing van je paard. Nooit heb ik me zo tegenstrijdig gevoeld om zulke epische bazen van Bijbelse proporties uit te dagen, om me tegelijkertijd constant op te winden door de achterlijke besturing. Of dat je nog net geen dutje doet wanneer je achterover wordt geslagen.

Een game van extremen. Zo ontzettend mooi en boeiend, zo verschrikkelijk frustrerend en eentonig.

Wat mij hier en elders vooral verbaast, zijn de lyrische reviews die (deze remake van) Shadow of the Colossus krijgt. Velen lijken de verschrikkelijke besturing en camera een beetje weg te wuiven als iets insignificant, als iets incidenteel, terwijl je toch het overgrote deel van de hoogtepunten wordt geconfronteerd met deze absolute dieptepunten.

Gameplay is het fundament van een videogame, een game moet nota bene éérst goed spelen. En mijns inziens is daar - in de momenten dat het ertoe doet - vaker geen dan wel sprake van.