Shadow of the Colossus (2018)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Bluepoint
Uitgegeven door Sony

In deze gemoderniseerde versie van de gelijknamige adventure-klassieker uit 2005 trek je opnieuw door een wijde wereld, waar je de strijd aan gaat met zestien kolossale vijanden. Om ieder van hen te verslaan moet je op zoek naar zwakke plekken. Enkel wanneer je alle zestien kolossen verslaat kun je je geliefde terug tot leven wekken.

Grafisch ziet de SoTC remake er heel indrukwekkend uit. Het land heeft er nog nooit zo gedetailleerd uitgezien, noch zagen de reuzen er zo intimiderend uit. Ik vond voornamelijk het sfeervolle gebruik van belichting erg mooi gedaan. Ditmaal heb je ook de optie gekregen om “photo mode” te gebruiken, een mode waarmee je screenshots kunt maken en filters etc kunt gebruiken, die ik met plezier regelmatig opende wegens de indrukwekkende presentatie. Los van de graphics zijn er een aantal kleine punten anders: ditmaal is er een easy mode voor de speler die normal te frustrerend vind en er zijn door de wereld heen 70 gouden munten verstopt, die niet in het origineel zaten, waarvan het mij echter niet duidelijk was wat je ermee kon (en geziene de moeilijkheidsgraad van het zoeken sloeg ik deze optionele taak over).

Inhoudelijk is de game hetzelfde als de PS3 remaster: het klinkt en bestuurd identiek als die game, met uitzondering dat ik ditmaal de camera fijner mee vond werken. In dat opzicht is deze PS4 remake de beste manier om de game te spelen, maar als je de vorige versies hebt gespeeld en je zoekt naar interessante toevoegingen dan tref je die niet hier aan. Dit vind ik een gemis want ik hoopte op een extra boss battle, meer cutscenes, andere versies van de nummers of misschien een alternatief einde. Ik had ooit gelezen dat de makers van SoTC oorspronkelijk 36 boss battles wouden hebben ipv 16, maar meerdere moesten ze eruit laten ivm technische tekortkomingen. Jammer, dit is een gemiste kans om meerdere vervallen boss battles terug te laten komen.

Los daarvan is de game voor dezelfde redenen goed als dat de vorige versies het waren. Het is een unieke mix van platforming, puzzelen en actie die puur gericht is op boss battles. Iedere boss battle heeft iets memorabel, iets unieks om het te onderscheiden van de andere boss battles. Zo moet je bij de ene de omgeving tegen hem zien te gebruiken, bij de ander moet je een bepaalde handeling uit hem zien te lokken zodat je hem kunt beklimmen. Het is dit uitvogelen hoe deze reuze monsters te verslaan die de game erg goed maakt. Toch moet ik toegeven dat ik de game minder sterk uit de verf vond komen bij het herspelen. Nu ik al weet wat te doen is het puzzel element van de game weg. Evenals dat SoTC geen duidelijke uitleg geeft hoe je meer health en stanima kunt krijgen, wat mij tijdens mijn eerste playtrough hard had kunnen helpen.

Ze hebben het hoofdpersonage met opzet kwetsbaar gemaakt: hij is gevoelig voor tegenslagen, klimmen gaat lastiger dan je gemiddeld platformer en het paard bestuurd niet altijd zoals je wilt. Normaal gesproken zou dit een minpunt zijn, maar in SoTC voegt dit wat toe. Juist door deze kwetsbaarheid en lastigere besturing voelt het alsof je een zwakkeling bent die het tegen een wezen moet opnemen die boven je macht staat; een David and Goliath scenario. Je leert vanzelf omgaan met de klim besturing en de constante tegenslagen van de boss battles, waardoor een overwinning des te fijner proeft dan wanneer je makkelijk op hem zou rennen of als je hem kon verslaan door steeds op de voeten te slaan.

Het verhaal is zo goed als afwezig. Je bent een jongeman die een vrouw probeert te redden. Meer dan dat valt er niet te zeggen over het verhaal. Het feit dat het verhaal zichzelf zo serieus lijkt te nemen met bombastische en sentimentele muziek werkte daarom niet in de game zijn voordeel. Als het mij niet bekoort of die vrouw gered word, waarom zou ik mij dan blij moeten voelen als het lukt (of slecht als het niet lukt)? Maar de cutscenes zijn heel kort en zelfs als je niet om het narratief geeft dan word het niet in je gezicht gewreven, waardoor het niet van de totaalervaring afnam.

Een cult klassieker voor een reden. Ondanks dat ik de game gemiddeld minder vind dan toen ik het destijds voor de PS3 speelde houd het nog steeds stand: de boss battles zijn spectaculair en origineel, graphics en muziek zijn van hoge kwaliteit, en de game weet lastige besturing op een slimme manier in de gameplay te verwerken. Niet meer de 4,5/5* die ik het ooit vond, maar ik raad het alle game liefhebbers aan eens geprobeerd te hebben.

Uitzonderlijk mooie game met een prachtige soundtrack. Vond de brakke besturing en camera echter wel enorm afbreuk doen aan de beleving. Maakte de game mijns inziens vaak onnodig frustrerend. Kom daardoor ook niet op een écht hoge score.

avatar van Mitakcor
“But heed this: the price you pay may be heavy indeed.“ - Dormin

Well, it was. Shadow of the Colossus is een superleuke uitdaging als je álles uit deze game wilt halen. De zestien Colossi killen is het hoofddoel. Ze verschillen echter erg van elkaar en hebben ieder zijn eigen zwaktes. Wat deze prachtige beesten wel hetzelfde hebben zijn de Magic Sigils. Je hoeft eigenlijk alleen maar een paar keer je zwaard in deze plekken op het lichaam van de Colossi te steken om ze te doden. Maar makkelijk is dat helemaal niet.

Ik leerde het spel via de film Reign Over Me uit 2007 kennen. Adam Sandler en Don Cheadle spelen het originele spel uit 2005 in de film en het trok mij heel erg aan. Het idee om als een piepkleine jongen tegen reusachtige beesten te strijden kan niet anders dan fabelachtig leuk zijn. Echter had ik sindsdien geen kans meer gehad om het spel te kopen. Toen bekend werd dat er een remake zou komen, wist ik dat dit mijn kans zou worden. En uiteraard, inmiddels uitgespeeld op de PS4 en de platinumtrofee binnen. Wat een spel.

Als je vraagt wie mijn favoriete Colossus is, dan is het wel Gaius (#3). Met deze monster had ik het heel moeilijk, vooral met zijn Time Attack. Ik had zelfs heel bijna mijn controller kapot gegooid. Frustraties vind ik eigenlijk een must bij elke game, anders is het veel te leuk en dat hoort niet. De allerleukste Colossus is voor mij zeker weten Cenobia, nummer veertien. Geweldig beestje!

Naast de game is het verhaal ook zeer indrukwekkend. De jonge hoofdspeler Wander wil zijn overleden geliefde Mono tot leven wekken. Hij steelt een magisch zwaard uit zijn dorp en vertrekt in gezelschap van zijn paard Agro naar het verboden land. Deze wereld is ongelooflijk mooi. Om Mono tot leven te wekken, moet Wander volgens de Dormin de zestien Colossi verslaan. Klinkt als een simpel verhaal, maar als je uiteindelijk echt bezig bent dan lijkt het heel lang duren. Heerlijk.

Het besluit van Team Ico om het aantal Colossi van 24 te verlagen naar 16 is wat mij betreft het enige minpunt van deze waanzinnig goede game. Ik geef niet gauw een dikke tien maar deze remake heeft het absoluut verdiend. Ik krijg letterlijk elke keer kippenvel wanneer ik terugdenk aan de ervaring die ik met Shadow of the Colossus heb opgedaan. Ik heb er echt van genoten.

Amen!

avatar van Ulysses
In mijn tiener jaren toen de ps2 nog behoorlijk in bloei was maar de ps3 richting de winkelplanken begon te komen, zag ik eens deze prachtige intrigerende hoes van Shadow of the Collosus in de rekken liggen. Het was zo'n big box special collector's edition met een enorm stevige prijskaart. Deze heeft jaren in de rekken gelegen en jaren heeft mijn portefeuille gezegd 'Je kan wel wat meer kopen voor diezelfde prijs.'. Dus ik heb het laten liggen, wat toen als resultaat gaf dat de game opeens verdween en ik nooit wist wat dit voor spel was.

Jaren later kwam dan de ps3 versie uit samen met ICO, maar toen was mijn game interesse er niet meer zo fel en ik had ook geen ps3. En ook deze verdween weer vrij snel uit de rekken en ik zie hem niet snel meer tevoorschijn komen voor een mooie prijs, best jammer, wil ICO ook wel eens gamen.

En nu 2018 komt Blue Point eindelijk met de release van een remaster/ramake voor de playstation 4. En toen ik dit in de winkel zag liggen moest ik het nu wel gamen. Goed, dit was even een compleet nutteloze lange intro.

VANAF HIER START DE EFFECTIEVE REVIEW WAT IK VIND VAN DIT SPEL (nu haken een hoop mensen af omdat het hier in capslock staat )

Goed, Shadow of the Colossus is een game die mij goed wist te grijpen. Vanaf de intro met zijn prachtige muziek en vooral ook prachtig opgepoetste graphics, wist ik dat dit een enorm bijzonder spel zou gaan worden. Sfeer is een groot keywoord voor dit spel, want daar barst het mee binnen deze setting, met de muziek en vooral ook de mystiek.

De 16 colossus gevechten zijn 16 puzzels. De één wat makkelijker dan de ander. Maar allen hebben hetzelfde doel, steek je zwaard in het gevoelige punt tot de gigant neervalt. Vaak ligt de uitdaging er meer aan om tot het gevoelige punt te geraken dan het effectieve gevecht.
Het zijn intrigerende puzzels, maar soms verloor ik wel eens het overzicht door de de camera. De camera leidt een eigen leven in dit spel en maakt het soms moeilijk en onoverzichtelijk. Wat ook mijn grootste minpunt is in dit spel.

Ergens is dit spel ook in zekere zin een beetje repetitief, de reuzen hebben allen een ander uiterlijk en andere puzzel. Maar toch is het steeds een beetje hetzelfde wat je moet doen om ze uit te schakelen. Ik vond vooral naar het einde toe wanneer de wezens meer offensief werden, de game ook uitdagender worden en zijn variatie te geven.

De game levert een mooi verhaal, mooie sfeer, prachtige graphics en een bloedmooie wereld af. Het wist mij goed te boeien. Zeker een leuke aanrader om te doen. Nu ben ik wel benieuwd of mijn cijfer omhoog gaat door de time trails, die mij een prachtige add on lijken na het uitspelen. Het was in ieder geval al een eerste zeer bijzondere playthrough.