Onrush (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters en Deep Silver

Deze arcade racer geeft je de vrijheid om in jouw voertuig naar keuze los te gaan in races, stunts uit te voeren of op enig andere wijze experience points te verzamelen. Race doorheen de wildernis, neem risico en kies lastige routes om je een voordeel te geven. Of race als team en verzamel medailles en punten om andere teams de baas te zijn.

avatar van chupito11
1,0
Frustrerende gameplay.
Je crasht voortdurend waarna je weer 5-10 seconden kan respawnen. Dit voelt telkens als een eeuwigheid. Je kan elkaar niet lekker zitten rammen. Elkaar raken = crashen
Tegen 2 km/uur een boom raken = crashen en respawnen voor 5-10 sec.
Dit is zo frustrerend, neemt alle fun weg!!
Het spzl kost € 69,99 in de ps store. Veel te duur voor wat het is, is 20 euro waard, en dan nog...
Had er veel meer van verwacht!

nu "gratis" uit te proberen via PS+, en dat ga ik ook proberen doen, vanavond. Gisteren eerst 18 of zo gigabyte moeten afhalen.

Altijd lastig kiezen wat je er dan af moet halen he. Althans die ervaring heb ik vaak. Zelfs met games die ik al een jaar of wat niet meer heb gespeeld.

Ben hier overigens wel over te spreken. Was al een tijdje benieuwd naar deze racer. Het is haast een zeldzaamheid dat er nog eens een arcade racer verschijnt van een AAA-ontwikkelaar als Codemasters, buiten een bestaande franchise. Split Second: Velocity en Blur schieten mij te binnen op de PS3. Heb dan ook serieus overwogen om m deze zomer aan te schaffen. Maar andere aankopen hebben me er toch van weerhouden. En anderen blijkbaar ook. Het is jammer om zo een game dan zo te zien afgaan. Kan me toch echt niet voorstellen dat dit Codemasters iets heeft opgeleverd. En het maakt er de kans op dergelijke games in de toekomst ook niet beter op.

Maar het bevalt me tot nu toe behoorlijk goed. Ik moest even wennen aan de nadrukkelijke online component. Speel je dit offline dan maak je zelfs geen progressie. Toch wel een groot nadeel vind ik. Maar dat doet verder weinig af aan de gameplay. Het is ook een behoorlijke andere racer dan ik had gedacht. Zonder traditionele races, maar met een viertal spelmodi die de nadruk volledig op teamplay leggen. Ook geen grootse open wereld om doorheen te scheuren. Maar lekker ouderwetse afgebakende circuits, wat het spektakel alleen maar ten goede komt.

Mijn favoriete spelmodi zijn Overdrive en Countdown. In die eerste scoor je punten voor je team door je nitro leeg te blazen. Dat is dus op volle snelheid zoveel mogelijk jumps meepakken en opponenten rammen om je boost te vullen. De circuits steken wat dat betreft prima in elkaar – met constant afwisseling qua omgeving en volop actie. In Countdown klikt de klok voor beide teams weg en dien je doorheen poortjes te rijden om zo voor je team extra seconden te pakken. In beide spelmodi ben je niet compleet afhankelijk van je team. Hetzelfde gaat niet geheel op voor de andere twee spelmodi.

In Switch dien je tegenstanders uit te schakelen. Iedere keer wanneer je wordt uitgeschakeld ‘switch’ je naar een ander – sterker – voertuig. Het uitschakelen van tegenstanders is niet altijd even voor de hand liggend. Iemand opzij duwen in de baan van het één of ander loopt even zo vaak fout af voor jezelf als voor je opponent. De beste manieren om een ander uit te schakelen is door 'em te rammen in de flank of op 'em te landen. Maar dat is nog niet al te eenvoudig. In Switch ben je ook te afhankelijk van je boost. Zonder boost kun je iemand een minuut lang op z’n staart zitten zonder ook maar dichterbij te komen.

Als laatste spelmodus is er dan nog Lockdown. Nog maar een paar keer gespeeld, maar tot nu toe allerminst mijn favoriet. Het is een zone mode waarin je een met je team de zone voor een aantal tellen moet bezitten. Hier ben je dus het meest afhankelijk van je medespelers. Als het team van de tegenstander veel beter is en continue met drie of vier in de zone is, dan is er met één of twee weinig tegen te beginnen. En ook hier geldt – het uitschakelen van tegenstanders in de zone is zo eenvoudig nog niet.

Maar afgezien van deze minpuntjes een prima racer. Ik heb me toch voornamelijk gestort op de single player campagne, die ook mee telt in je progressie. Je maakt dus vrijwel altijd vooruitgang. En de single player zit ook vol leuke extra doelstellingen per race – zodat de herhaling niet al te hard toe slaat. Ik vermaak me hier nog wel een tijdje mee denk ik zo. Toffe game om via Plus te krijgen!

Gisteren ook een half uur plezier mee gehad, met goesting in meer. Ik stoor me niet aan de online componente, maar dat is omdat het spel gratis is en ik er dan minder eisen aan stel.