Altijd lastig kiezen wat je er dan af moet halen he. Althans die ervaring heb ik vaak. Zelfs met games die ik al een jaar of wat niet meer heb gespeeld.
Ben hier overigens wel over te spreken. Was al een tijdje benieuwd naar deze racer. Het is haast een zeldzaamheid dat er nog eens een arcade racer verschijnt van een AAA-ontwikkelaar als Codemasters, buiten een bestaande franchise. Split Second: Velocity en Blur schieten mij te binnen op de PS3. Heb dan ook serieus overwogen om m deze zomer aan te schaffen. Maar andere aankopen hebben me er toch van weerhouden. En anderen blijkbaar ook. Het is jammer om zo een game dan zo te zien afgaan. Kan me toch echt niet voorstellen dat dit Codemasters iets heeft opgeleverd. En het maakt er de kans op dergelijke games in de toekomst ook niet beter op.
Maar het bevalt me tot nu toe behoorlijk goed. Ik moest even wennen aan de nadrukkelijke online component. Speel je dit offline dan maak je zelfs geen progressie. Toch wel een groot nadeel vind ik. Maar dat doet verder weinig af aan de gameplay. Het is ook een behoorlijke andere racer dan ik had gedacht. Zonder traditionele races, maar met een viertal spelmodi die de nadruk volledig op teamplay leggen. Ook geen grootse open wereld om doorheen te scheuren. Maar lekker ouderwetse afgebakende circuits, wat het spektakel alleen maar ten goede komt.
Mijn favoriete spelmodi zijn Overdrive en Countdown. In die eerste scoor je punten voor je team door je nitro leeg te blazen. Dat is dus op volle snelheid zoveel mogelijk jumps meepakken en opponenten rammen om je boost te vullen. De circuits steken wat dat betreft prima in elkaar – met constant afwisseling qua omgeving en volop actie. In Countdown klikt de klok voor beide teams weg en dien je doorheen poortjes te rijden om zo voor je team extra seconden te pakken. In beide spelmodi ben je niet compleet afhankelijk van je team. Hetzelfde gaat niet geheel op voor de andere twee spelmodi.
In Switch dien je tegenstanders uit te schakelen. Iedere keer wanneer je wordt uitgeschakeld ‘switch’ je naar een ander – sterker – voertuig. Het uitschakelen van tegenstanders is niet altijd even voor de hand liggend. Iemand opzij duwen in de baan van het één of ander loopt even zo vaak fout af voor jezelf als voor je opponent. De beste manieren om een ander uit te schakelen is door 'em te rammen in de flank of op 'em te landen. Maar dat is nog niet al te eenvoudig. In Switch ben je ook te afhankelijk van je boost. Zonder boost kun je iemand een minuut lang op z’n staart zitten zonder ook maar dichterbij te komen.
Als laatste spelmodus is er dan nog Lockdown. Nog maar een paar keer gespeeld, maar tot nu toe allerminst mijn favoriet. Het is een zone mode waarin je een met je team de zone voor een aantal tellen moet bezitten. Hier ben je dus het meest afhankelijk van je medespelers. Als het team van de tegenstander veel beter is en continue met drie of vier in de zone is, dan is er met één of twee weinig tegen te beginnen. En ook hier geldt – het uitschakelen van tegenstanders in de zone is zo eenvoudig nog niet.
Maar afgezien van deze minpuntjes een prima racer. Ik heb me toch voornamelijk gestort op de single player campagne, die ook mee telt in je progressie. Je maakt dus vrijwel altijd vooruitgang. En de single player zit ook vol leuke extra doelstellingen per race – zodat de herhaling niet al te hard toe slaat. Ik vermaak me hier nog wel een tijdje mee denk ik zo. Toffe game om via Plus te krijgen!