Getting Over It with Bennett Foddy (2017)

PC / Apple iOS / Macintosh

Ontwikkeld door Bennett Foddy
Uitgegeven door Humble Bundle

Getting Over It with Bennett Foddy is een uitdagende klimgame waarin je een personage met een hamer een berg op moet laten klimmen. De game is intentioneel frustrerend gemaakt door zijn lastige besturing en genadeloos harde straffen voor fouten. Voor de speler die de frustratie kan trotseren en de top kan bereiken staat een magische beloning klaar.

Onder Let’s plays en memes was er geen ontkomen aan Getting Over It. Deze game heeft uiteenlopende meningen ontvangen wegens zijn belachelijk hoge moeilijkheidsgraad en lastige besturing. Persoonlijk was ik niet geïnteresseerd in de game totdat youtuber The Completionist het op #1 is slechtste games van 2017 deed, en Caddicarus een review gaf waarin hij de game tot het bot bekritiseerde. Deze haat maakte mij nieuwsgierig naar hoe lang ik de game kon volhouden. Tot mijn verrassing heb ik er met plezier een aantal uur in kunnen steken voordat ik het opgaf.

Theoretisch gezien kun je Getting Over It binnen 5 minuten uitspelen (wereldrecord is 1:52 als ik mij niet vergis), maar je zult er waarschijnlijk uren aan kwijt zijn om het te halen, mits je het kunt halen. De bijl bestuurt heel gevoelig en de manier hoe het zich vastklemt op de omgeving is inconsistent. Voornamelijk de genadeloze straffen waarbij je helemaal terug naar het begin valt kunnen heel frustrerend werken. Toch merkte ik dat, hoe langer ik speelde, hoe makkelijker ik door de obstakels heen kwam. Elk uur kwam ik een stuk verder, werd mijn snelheid iets hoger, en kreeg ik meer gevoel voor de besturing. Dit maakte Getting Over It verrassend belonend om te spelen. De game kon zenuwslopend werken mits je eindelijk verder was gekomen, biddend dat je niet terug valt. Waar ik uiteindelijk het opgaf is het gebied waarin je kaarsrecht omhoog moet klimmen om bij een kerkgebouw te komen (waarbij je begroet word door vleermuizen). Het maakte niet uit hoe ik de berg opging, ik viel altijd een stuk terug naar beneden voordat ik het opnieuw mocht doen. Aan de hand van speedruns zat ik ongeveer op de helft.

Als je krap in je portemonnee zit dan is dit niet iets dat je moet kopen, maar mits je de nieuwsgierigheid niet kunt laten en je het geld kunt missen dan kan het grappig zijn te proberen. Ik had in ieder geval plezier beleefd om zover mogelijk te komen.

Toch maar een halfje erbij gedaan. Nadat een vriend van mij het waagde kreeg ik zin om het ook weer te proberen en het is mij gelukt de game te halen. Was heel frustrerend, maar heel bevredigend. Ik denk dat dit serieus één van de moeilijkste games is die ik ooit heb uitgespeeld.