Excite Truck (2006)

Nintendo Wii

Ontwikkeld door Monster Games

Excite truck is een racespel exclusief ontwikkeld voor de Wii. In dit spel is het niet de bedoeling dat je de eerste bent naar de finish, zoals in de meeste racespellen, maar dat je de meeste sterren hebt verzamelt die je krijgt door stunts te doen.

avatar van Illuvatar
Dit spel kocht ik onlangs samen met de nieuwe Sonic voor de Wii.
Ik kocht dit in de veronderstelling dat het een leuk doch doodgewoon racespel was, maar dat is het absoluut niet.
Het is hier niet de bedoeling om te winnen (het mag wel) maar eerder om rare en gevaarlijke stunts uit te halen... zo heb je een soort van turbo die je op de juiste moment moet gebruiken om zo honderden meters hoog de lucht in te vliegen met een verschrikkelijke snelheid, realistisch: nee, maar een kick geeft het zeker.
Ook zijn er blauwe tekentjes op de baan die als je ze erover rijd een soort van spontane aardbeving veroorzaken die alternatieve routes maakt, hogere jumps, of er voor zorgt dat je tegenstanders opeens de lucht invliegen, ook andere auto's botsen of rakelings langs bomen passeren is goed voor extra punten.
De levels zijn groot en best wel mooi zolang je geen bomen van dichtbij gaat bekijken toch.
Ik ben er van overtuigd dat de Wii nog veel mooiere graphics zal weten te krijgen, maar dit valt al bij al wel mee, zeker als je de grote gebieden ziet, al zwevend door de lucht...
Het spel is jammergenoeg relatief kort (ik speelde al de rondes uit in zo'n 2 dagen) en ook zijn er maar zo'n 4 omgevingen die telkens gerecycleerd worden in andere parcours, een beetje spijtig, maar er zijn genoeg andere dingen te unlocken dat je toch nog wel eventjes blijft doorspelen om allés te halen.
Als laatste kom ik bij de multiplayermode, de minst goed uitgewerkte jammergenoeg aangezien je alleen maar de keuze hebt om tegen een andere persoon te spelen, zonder bots erbij, een klein minpuntje van een over de grote lijn heel vermakelijk spel, mijn stem staat nu op 3,5* maar ik denk dat ik die toch maar in een 4 verander.

Excite Truck (Wii)

Ik heb Excite Truck inmiddels alweer een poosje en ben er zeer tevreden over. Niet alleen vanwege het hoge "San Francisco Rush" gehalte maar ook omdat het weer zo'n typische Nintendo racer is a lá F-Zero, Excitebike, Wave Race en 1080. De soundtrack van Excite Truck vind ik niet briljant te noemen en dus besloot ik enkele nummers op te zetten via m'n SD-kaart. Verder is het gewoon bruut om met extreem hoge snelheden over canyons, bossen en valleien heen te vliegen en met een keiharde smak weer op de grond terrecht te komen. Persoonlijk zou ik deze heftige race-game een 8.5 willen geven.

Ik moet toegeven dat de multiplayer wat uitgebreider had moeten zijn en misschien ook nog wat meer verschillende locaties naast Finland, Canada, China, Schotland, Fiji en Mexico (was ik er nog één vergeten?). Op grafisch gebied is het natuurlijk geen next-gen maar zeker wel een stuk mooier dan wat je op een Gamecube kan krijgen. Hoewel de bomen soms wat wazige texturen bevatten is de grond daarentegen weer strak. De trucks zelf zijn wonderbaarlijk mooi gemaakt. Vergelijk dit en de overige graphics in het spel maar eens met pakweg Smuggler's Run op de Cube. Verder is Excite Truck gewoon een vette arcade-racer en een dikke boost voor de Wii. Met andere woorden, we kunnen weer even vooruit na Wii-sports, Zelda en Tony Hawk!

Rock en Nitro´s

keiharde Rock muziek had je ook in F-Zero X op de N64 en dat stoorde me helemaal niet. ik vind de muziek ook het beste bij dit soort games passen. lekker ruig en hard! In het ergste geval stop je een SD kaartje in je Wii en geniet je van je eigen MP3´s tijdens de heftige races. Wat ik laatst las over Excite Truck over die turbo items die je op het circuit kan oppikken.

Dat doet me sterk denken aan een andere N64 game genaamd: Top Gear Hyperbike. een wat meer overdreven motorcross spel dan Excite Bike 64. vooral dus omdat er Nitro's (turbo items) op het circuit lagen en bij het gebruik er van keihard over een heuvel heen schoot het luchtruim in. ook hier had je een soort Power meter die aangeeft hoeveel Turbo's je nog kan gebruiken. lijkt ook wel op F-Zero's Boost Power. ergens wel gaaf dat Excite Truck dit ook bevat.

avatar van Mega Man
PS: De makers van Excitebike 64, Left Field genaamd, zijn nu bezig met een exclusieve arcade racer voor de Wii met motors. Een onofficieel vervolg op Excitebike 64. Het spel heet Nitrobike en hij wordt uitgegeven door Ubisoft. Over een onofficieel vervolg gesproken, dat was Excite Truck eigenlijk ook maar dan op een andere manier. Moeilijk uit te leggen.

avatar van Derek
Eén van de leukste Wii spellen die er op dit moment verkrijgbaar zijn. Was blij verrast toen ik dit spel voor het eerst speelde, want op het eerst gezicht ziet het er allemaal wat goedkoop uit. Ligt zoals al eerder gezegd in hetzelfde straatje als Wave Race, 1080 en Excitebike 64.

Dit lijkt me best wel een leuke game. Zolang 'ie niet te duur is. (M'n portemonnee is de laatste tijd wat leegjes.)

avatar van Mega Man
En er komen meer racegames naar de Wii!

Tot nu toe hebben we:

Cruis'n Wii
Ferrari Challenge
Indianapolis 500 Legends

avatar van Mega Man
De ontwikkelaar van Excite Truck (Monster Games genaamd) is momenteel nog steeds bezig met een geheim Wii project dat over niet al te lange tijd bekend wordt gemaakt. Wat gaat het worden: Excite Truck 2, een vervolg op Sega's F-Zero GX, Wave Race Wii of een geheel nieuwe franchise?

avatar van Mega Man
Het vervolg is in zicht: Excitebots Trick Racing!

avatar van Devoo
Tof spel, waar de functie om je eigen muziek te beluisteren zeker een toegevoegde waarde is!

ik vind dit tot nu toe de beste wii racer. de besturing wordt dikwijls afgekraakt, maar ik vind echt heel goed werken. Onlineoptie ontbreekt en dat is jammer maar begrijpelijk. Ook had ik graag wat uitgebreidere offline multiplayeropties gezien. Maar echt een oké spel zeker als je het voor 15 euro of minder kunt halen.

Mijn broer kocht dit spel, speelde het helemaal grijs. Ik vond het ook leuk, ik houdt alleen niet van Race spellen...

avatar van Mega Man
Wel grappig dat Excite Truck en Trackmania Wii goeie scores krijgen en NFS: Nitro compleet de grond in getrapt word Laatst genoemde titel verschild weinig op grafisch gebied en als je liefhebber bent van simpele maar over-the-top Arcade Racing fun dan is Nitro zeker een goed alternatief. Maar goed, het zijn dan ook voornamelijk de NFS fans die Nitro gelijk bekritiseren zonder het spel te vergelijken met genre genoten op dat zelfde systeem. Jammer...