Kirby Star Allies (2018)

Nintendo Switch
Action / Platform

Ontwikkeld door HAL

Dit keer is Kirby niet alleen. Vijanden sluiten zich bij je aan als je ze met hartjes raakt. Op die manier kun je een groep van vier personages samenstellen. Bovendien kun je samen met maximaal drie vrienden op avontuur gaan in deze kleurrijke game. Kirby Star Allies bevat nieuwe kopieervaardigheden. Laat je meest creatieve aanvallen zien met de kunstenaarkracht, of vang je vijanden in een web met de spinkracht. Je kunt ook vaardigheden samenstellen om nieuwe vriendenkrachten te maken. Combineer water met ijs om een ijspegellans te maken, gooi je kameraad met de vriendenworp, en nog veel meer! In de coöp-stand voor vier spelers kun je op nieuwe manieren samenwerken door je kopieervaardigheden te delen. Krachtige vijanden zullen op je pad komen en je zult een ongekende dreiging uit een verre uithoek van het universum moeten verslaan.

avatar van dr channard
Ben ik de enige die hier enthousiast voor is

dr channard schreef:
Ben ik de enige die hier enthousiast voor is

Denk het wel . Ik pas, maar ben dan ook nooit een Kirby fan geweest.

Nee hoor. Maar ik heb geen switch.

avatar van dr channard
Heb de demo gespeeld en vind het wel heel geinig eigenlijk Amusant, kleurrijk en kindvriendelijk... helemaal mijn stijl.

Voor 2 tientjes wil ik dit best spelen, maar zoiets is geen 60 Euro bij mij waard. En Kirby is ook niet heel interessant als Nintendo-character.

'Zoiets'! Niet zo denigrerend over Kirby. Er is wel slechters speelbaar op de Switch. Maar op zich is het niet heel spannend - alleen wel altijd vrij solide. Met als hoogtepunt imo de 2 3DS games - waar ook nog eens het 3D effect erg goed wordt gebruikt. Maar 60 euro is wel weer wat veel. (sowieso. Voor welk spel dan ook imo).

Sinner schreef:

Dat laatste is gewoon onzin. Er zijn tig games die de volle mep waard zijn door fantastische gameplay en een hele lange speelduur. Op de Switch sowieso al Mario (Kart) en Zelda.

Heb niks tegen Kirby, speelde er vroeger bij Smash Bros ook vaak mee, maar het is geen heel interessant personage en de meeste Kirby games zijn niet zo bijzonder. Dat de Switch wel slechtere games kent vind ik niet zo relevant. Dat is een dooddoener. Als ik voor een 2D platformer op de Switch zou gaan, dan lijkt me die nieuwe Donkey Kong een stuk leuker.

Manny Calavera schreef:
Dat laatste is gewoon onzin.

Er staat toch duidelijk IMO? Voor mij is dat geen onzin. Met een heel beperkt budget is het in mijn situatie niet meer te doen om nog iets full-price te kopen aan 60 euro of meer. Meer dan 20 of 30 euro heb ik er niet meer voor over als budget gamer. (In de wetenschap dat ze een half jaar later vaak voor de helft van de prijs in de budgetbak liggen of uitverkoop staan). Goddank voor Steamsales en Humble Bundles. Maar voor een Mario Kart, Zelda, Fallout of Elder Scrolls zou ik het er inderdaad misschien nog voor over hebben. Dat zijn dan ook de uitzonderingen op de tientallen releases ieder jaar.

Sinner schreef:

Ik kan niet in je portemonnee kijken, bedoelde vooral dat er genoeg games zijn die het heus wel waard zijn om full price verkocht te worden omdat je er gewoon talloze geweldige uren mee kan hebben. Zelf koop ik ook niet heel vaak meer games voor dat geld, maar dat is vooral omdat veel games 3 maanden later al 20 Euro goedkoper zijn en omdat er nog altijd Marktplaats is.

Lopen onze meningen alsnog redelijk gelijk dan.

In ieder geval, heb ik een Switch en kom ik deze voor een schappelijke prijs tegen zie ik me hem wel kopen. Blijft voor mij altijd een erg aangename (doch vaak heel erg op safe gespeelde) platformer. (de zij-games zij bij wijlen dan weer wat creatiever...).

Demo vanaf vandaag online in de eShop!

Ja en uitgespeeld...
Het spel komt wel leuk over maar het lijkt mij vooral geschikt voor 4 spelers..
En de wat jongere generatie... deze sla ik over.

avatar van Apieknar
Heb de demo gespeeld en ben niet onder de indruk van de gameplay. Drie poppetjes die al het werk voor je doen, wat ook nog eens super onoverzichtelijk is. Deze laat ik aan mij voorbij gaan.

Apieknar schreef:

Precies mijn mening, vind het er grafisch erg strak en gezellig uitzien, maar this is not for me

avatar van Maxigames
Ziet er leuk uit, maar lijkt me helaas veel te makkelijk. Zeker aangezien je er in een uur of 6 helemaal doorheen zou spelen ben ik zeker niet geneigd er de volle prijs voor te betalen. Lijkt me inderdaad wel leuk als je vaak co-op speelt met meerdere mensen.

Misschien onderschatten we het spel ook wel....

Kirby Star Allies Review: Take It Easy - GameSpot

Kirby Star Allies Review - IGN

Allemaal achten!

Een aardige game, al zou ik zeggen dat kinderen er waarschijnlijk meer plezier aan zullen beleven. Soortgelijk als Yoshi’s Woolly World is Star Allies zo dusdanig makkelijk dat je er slapend doorheen kunt lopen. Recentelijk had ik Donkey Kong Tropical Freeze bekritiseerd omdat ik het te makkelijk vond, maar op z’n minst verloor ik op bepaalde punten meerdere levens en moest ik mijn aandacht erbij houden. Bij Kirby kwam het bijna nooit voor dat ik überhaupt één leven verloor. De game heeft weinig momenten waarop je gestraft word voor het maken van fouten en door het ally-systeem worden gevechten behoorlijk makkelijk gemaakt. Je zou de meeste bosses kunnen verslaan zonder zelf wat te doen want je allies kunnen al het werk voor je doen. Dit haalde alle bevrediging uit het verslaan van de levels en het verwijderde spanning. Desalniettemin was het verder wel een vermakelijke game om doorheen te spelen.

Star Allies heeft de prettige Nintendo charme die je verwacht van hun grote titels. Star Allies ziet er kleurrijk, schattig en simpel uit. Het bestuurt vloeiend en de muziek is aanstekelijk. De levels hebben allerlei originele ideeën erin verwerkt waarvan het leuk was om ze in werking te zien gaan. Het was leuk om met verschillende allies te experimenteren om te zien wat voor resultaten verschillende combinaties konden geven. Er zitten bonus stukken in levels die je alleen krijgt wanneer je een specifiek character in je team hebt, of hebt geabsorbeerd, waardoor ik aangemoedigd werd om alle characters uit te testen. Je kon specialiteiten van je allies ook combineren om sterkere aanvallen te creëren. Sommige van deze aanvallen konden zelfs bonus stukken vrijspelen, waardoor er een kleine puzzel kwam kijken bij welke characters je nodig had om de bonus te halen.
De beloningen voor je extra werk waren echter puzzelstukken die je een nutteloze afbeelding gaven. Ik had liever gewild dat je extra characters voor in je team kon vrijspelen door de bonus stukken te doen, ipv deze al vrij te hebben gespeeld aan het begin van de game. Dat had mij meer gemotiveerd om voor de bonussen te gaan.

Niet iedere platformer moet Super Meat Boy of Shovel Knight zijn. Het is jammer dat Star Allies zo makkelijk is, maar het heeft genoeg charme om lekker weg te spelen zonder frustratie. Ik raad het niet aan om te spelen, maar heb me er verder wel mee kunnen vermaken.

Fonzzz002 schreef:
Heb je er al bij stil gestaan dat jij gewoon goed bent in platformen? Tropical Freeze wordt namelijk niet aanzien als een makkelijke platformer, hoewel de Switch versie door de invoering van Funky Kong een soort "easy" mode gekregen heeft.

Grovonion schreef:

Haha, ik denk dat opgegroeid zijn met Mario World en Earthworm Jim inderdaad mijn moeilijkheidsgraad lat heeft hoog gelegd

Op 30/11 komt er een nieuwe "difficult mode", nieuwe characters en, mogelijk, komen er ook nieuwe story elements.

Ik ga dit in de gaten houden, wellicht dat hierdoor de game toch nog een aanschaf waard wordt...